APC, eikä ahda kunnolla...
APC, eikä ahda kunnolla...
Pitkä tarina. Koittakaa jaksa:
Kun ostin autoni –86 900 8T APC, oli APC ohitettu tökkimällä kaikki koneen putket ja letkut ”fiilispohjalta” mihin sattuu. Ahtoja oli törkeästi liikaa ja turbo ja kansitiippari oli vaihtorajassa melko pian. Kulku oli kyllä silloin melko messevää
Sittemmin aloin perehtymään Saabin erinomaisen kekseliääseen tekniikkaan ja paluttelin eri järjestelmiä pikkuhiljaa alkuperäiseen asuunsa. Kuvittelinkin jo hetken, että olin saanut kaiken restauroitua, kunnes joku valaisi minulle, että ahtojen pitäisi nousta jopa punaiselle, eikä vain keltaisen puoliväliin
Siispä auttakaa taas viisaammat. Missä tökkii kun ei ahda peruspainetta enempää?
APC- venttiili naksahtaa, kuten pitääkin, kun laitan virrat. Vastus oli noin 27-28 ohmia. Niinkun kai pitäiskin.
Ajelin lman hukkaportin letkua, niin ahtoi polttoainekatkaisuun asti ilman ongelmia.
Boxin liitin on kiinni kunnolla. Päältä ja sisältä(silmämääräisesti) Boxi näyttää olevan kunnossa. Ei hapettumia.
Mistä nastasta (pitkä 24nap. Riviliitin) pitäisi mennä 12v Boxille? Entäpä maa? Onko muita mitattavia nastoja? Tuleehan boxille virta jos magneettiventtiilillekin tulee? Vai?
Puolan johto menee nykyisin ihan just magneettiventtiilin ohi, joten voiko se vaikutaa? Miten?
Vai voiko Boxi kärähtää? Mistä?
Kyselenkö taas liikaa?
Teemu K.
Kun ostin autoni –86 900 8T APC, oli APC ohitettu tökkimällä kaikki koneen putket ja letkut ”fiilispohjalta” mihin sattuu. Ahtoja oli törkeästi liikaa ja turbo ja kansitiippari oli vaihtorajassa melko pian. Kulku oli kyllä silloin melko messevää
Sittemmin aloin perehtymään Saabin erinomaisen kekseliääseen tekniikkaan ja paluttelin eri järjestelmiä pikkuhiljaa alkuperäiseen asuunsa. Kuvittelinkin jo hetken, että olin saanut kaiken restauroitua, kunnes joku valaisi minulle, että ahtojen pitäisi nousta jopa punaiselle, eikä vain keltaisen puoliväliin
Siispä auttakaa taas viisaammat. Missä tökkii kun ei ahda peruspainetta enempää?
APC- venttiili naksahtaa, kuten pitääkin, kun laitan virrat. Vastus oli noin 27-28 ohmia. Niinkun kai pitäiskin.
Ajelin lman hukkaportin letkua, niin ahtoi polttoainekatkaisuun asti ilman ongelmia.
Boxin liitin on kiinni kunnolla. Päältä ja sisältä(silmämääräisesti) Boxi näyttää olevan kunnossa. Ei hapettumia.
Mistä nastasta (pitkä 24nap. Riviliitin) pitäisi mennä 12v Boxille? Entäpä maa? Onko muita mitattavia nastoja? Tuleehan boxille virta jos magneettiventtiilillekin tulee? Vai?
Puolan johto menee nykyisin ihan just magneettiventtiilin ohi, joten voiko se vaikutaa? Miten?
Vai voiko Boxi kärähtää? Mistä?
Kyselenkö taas liikaa?
Teemu K.
onhan sulla hyvät tulpanjohdot? Eihän ne mene liian läheltä magneettiventtiiliä.
tuosta linkistä voi olla apua
http://www.netikka.net/chenriks/apcsuomi/APC3_S.htm
tuosta linkistä voi olla apua
http://www.netikka.net/chenriks/apcsuomi/APC3_S.htm
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
...juu lueskelin tuon tekstin jo http://www.900aero.com/
sivuilta, mutten oivaltanut, että nakutussensoriin voi vaikuttaa myös tulpanjohdot.
Johdot on kyllä ihan uudet/kelvolliset Boschin tarvikkeet, mutta kai ne voi tehdä häiriötä nekin.
Puolan johto menee ihan magneettiventtiiliä "nuolemalla" joten pitänee ekaksi siirtää se.
sivuilta, mutten oivaltanut, että nakutussensoriin voi vaikuttaa myös tulpanjohdot.
Johdot on kyllä ihan uudet/kelvolliset Boschin tarvikkeet, mutta kai ne voi tehdä häiriötä nekin.
Puolan johto menee ihan magneettiventtiiliä "nuolemalla" joten pitänee ekaksi siirtää se.
Magneetti venttiili naksahtaa kerran kun virrat laittaa. (kuten tuossa yllä jo kerroin) Se on ymärtääkseni normaalia. Ja ilmaa ei pysty puhaltamaan sieltä mistä ei pitäiskään.
Paineanturihan on sama laite joka katkaisee polttoaineen syötän kun ahto nousee tarpeeksi? Eikös?
Joten voiko se olla myös rikki vaikka se katkaisee polttiksen kuten kuuluu?
Nakutusledi on työn alla.
Käytössä 98okt.
Paineanturihan on sama laite joka katkaisee polttoaineen syötän kun ahto nousee tarpeeksi? Eikös?
Joten voiko se olla myös rikki vaikka se katkaisee polttiksen kuten kuuluu?
Nakutusledi on työn alla.
Käytössä 98okt.
Tuo kertoo jo aivan tarpeeksi. eli ei muuta kun piuhat vaihtoon. Bougicordit on ne millä saapi toimii.kms kirjoitti:...juu lueskelin tuon tekstin jo http://www.900aero.com/
sivuilta, mutten oivaltanut, että nakutussensoriin voi vaikuttaa myös tulpanjohdot.
Johdot on kyllä ihan uudet/kelvolliset Boschin tarvikkeet, mutta kai ne voi tehdä häiriötä nekin.
Puolan johto menee ihan magneettiventtiiliä "nuolemalla" joten pitänee ekaksi siirtää se.
Nimim. kerran championeja kokeillut viikon
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Ei ole sama laite.kms kirjoitti:Paineanturihan on sama laite joka katkaisee polttoaineen syötän kun ahto nousee tarpeeksi? Eikös?
Paineanturi
Painekatkaisin
Isommat kuvat ja selitystä löytyy
http://www.900aero.com/main/tech_main_a ... m#included
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ei vaan paineanturi on nimensä mukaisesti vain anturi.kms kirjoitti:Paineanturihan on sama laite joka katkaisee polttoaineen syötän kun ahto nousee tarpeeksi? Eikös?
Joten voiko se olla myös rikki vaikka se katkaisee polttiksen kuten kuuluu?
Nakutusledi on työn alla.
Käytössä 98okt.
Vuosimalliin -82 asti paineanturi löytyy vasemman pyöräkotelon päältä
ja siitä eteenpäin kojelaudan alta.
Se, joka katkaisee menon (polttoaineensyötön) paineiden noustessa liikaa
on ylipainekatkaisin. Se sijaitsee kojelaudan alla kuskin puolella polvisuojan takana.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Akateemisempi paineanturin testaustapa tonnarin korjaamokäsikirjan 1:Moottori 85 - mukaan:
Normaalipaineella (0 bar) 10 (+3-5) Ohm.
Pumppaa paine arvoon n 1 bar, laske paine 0,60 bar koputtaen samalla kevyesti ruuvimeisselin varrella APC-konsolia (vanhassa tonnarissa anturi on samassa peltihyllyssä APC-boksin kanssa). Mittaa vastus, jonka pitää olla 0,60 barin paineella 88 (+-5) Ohm.
Parhaiten mittaus onnistuu viisarimittarilla, joka osoittaa selvemmin jos anturi pätkii paineen muuttuessa.
Normaalipaineella (0 bar) 10 (+3-5) Ohm.
Pumppaa paine arvoon n 1 bar, laske paine 0,60 bar koputtaen samalla kevyesti ruuvimeisselin varrella APC-konsolia (vanhassa tonnarissa anturi on samassa peltihyllyssä APC-boksin kanssa). Mittaa vastus, jonka pitää olla 0,60 barin paineella 88 (+-5) Ohm.
Parhaiten mittaus onnistuu viisarimittarilla, joka osoittaa selvemmin jos anturi pätkii paineen muuttuessa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Niin, no.. Sen testauksen voi tehdä helpolla tavalla tai sitten sen voi tehdä oikein.
Mutta tosiaan mulla oli sellainen paineanturi, joka alipaineella ja tyhjäkäynnillä toimi mutta ahtopaineilla siinä oli katkoksia. Näin ollen magneettiventtili ei räpättänyt koko aikaa, niin kuin se yleensä tekee viallisella paineanturilla, mutta peruspaineilla mentiin. Hätäisenä miehenä nykkäisin konehuoneen puolelta hyttiin menevän alipaineletkun irti ja koeajolle. Silloinhan ei toimi ahtopainemittarikaan, mutta kyllä sen persuksissa tunsi, että vika oli löytynyt.
Mutta tosiaan mulla oli sellainen paineanturi, joka alipaineella ja tyhjäkäynnillä toimi mutta ahtopaineilla siinä oli katkoksia. Näin ollen magneettiventtili ei räpättänyt koko aikaa, niin kuin se yleensä tekee viallisella paineanturilla, mutta peruspaineilla mentiin. Hätäisenä miehenä nykkäisin konehuoneen puolelta hyttiin menevän alipaineletkun irti ja koeajolle. Silloinhan ei toimi ahtopainemittarikaan, mutta kyllä sen persuksissa tunsi, että vika oli löytynyt.
Re: APC, eikä ahda kunnolla...
Boxin saa kärväytettyä hitsaamalla autoa boxin johto kiinnikms kirjoitti:Pitkä tarina. Koittakaa jaksa:
Vai voiko Boxi kärähtää? Mistä?
Teemu K.
Mankkuvenan häiriöt
Joo, laittaa bougicordit tai mitkä lie, kunhan nyt vetää sen puolan johdon vaikka termarin toiselta puolelta ettei se mene mankkuvenan vierestä. Tuntuu olevan yleinen tapa "heittää" tulpanjohdot turbosaappaan pellin alle jolloin johdot menee aivan liian läheltä mankkuvenaa..
nimim:Itse LIIAN pitkään saman ongelman kanssa tapellut.
nimim:Itse LIIAN pitkään saman ongelman kanssa tapellut.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Otin ohjaamoon tulevan putken irti (ja tietysti tulppasin imusarjan puolen) ja jo rupesi kinneri kulkemaan
Siispä johtopäätös olnee, että paineanturi on valmis. Kö?
Koitin sitten revitellä muutaman kerran, mutten saanut paineita nousemaan niin pitkälle, että polttoaineen katkaisu olisi mennyt päälle.
Onko APC nyt osittain toiminnassa ja pelkän nakutuksen tunnistuksen varassa?
Vai onko minulta taas jäänyt huomaamatta jokin APC systeemin erityispiirre/hienous?
Puolanjohdon reititin termarin ali.
Siispä johtopäätös olnee, että paineanturi on valmis. Kö?
Koitin sitten revitellä muutaman kerran, mutten saanut paineita nousemaan niin pitkälle, että polttoaineen katkaisu olisi mennyt päälle.
Onko APC nyt osittain toiminnassa ja pelkän nakutuksen tunnistuksen varassa?
Vai onko minulta taas jäänyt huomaamatta jokin APC systeemin erityispiirre/hienous?
Puolanjohdon reititin termarin ali.