Harrastepelin 99/OG900 hankinta
Harrastepelin 99/OG900 hankinta
Tervehdys Saab forumin väki. Uusi jäsen forumille ilmoittautuu.
Nuoruudessani tuli ajeltua 99 Saabilla (kasarin alkuvuosina). Pari 99:ä on tullut vuosien varrella omistettua, mutta veri veti sitten Mersupuolelle (peritty äidinmaidossa). Nyt kuitenkin olen ajatellut hankkia 99:n tai OG 900:n harrasteautoksi. Hyväkuntoisten tarjonta on kuitenkin Suomen maassa lähes olematon. Olen katsellut myös Ruotsin puolelta, jossa tarjontaa on enemmän.
Ajatus olisi hankkia auto, joka on pienellä vaivalla museoleimattavissa. Harrasteautoja on kertynyt jo useita ja sen takia haluaisin museoida tulevan harrastepelin heti, kun se vaan on ikänsä puolesta mahdollista. Kävin katsomassa linkissä olevaa OG 900.
http://www.nettiauto.com/saab/900/2947450
Auto on suht siisti, melkein ruosteeton, tosin kattoverhous tyypillisesti irti. Keula on faceliftattu jossain vaiheessa. Lienee palautettavissa originaaliksi lamput, vilkut ja maski vaihtamalla. Hinta on mielestäni kova, mutta näin autoliikkeessä aina.
Nyt tietäjät, minkälainen ko. laite olisi harrastepelinä:
- moottori 8 tappinen turbo, onko harvinainen (vuosimalli AKE:n mukaan -80)
- autossa ei mitään ihmeempiä lisävarusteita (ei mielestäni paha asia, kuitenkin 30v. vanha auto)
- mikä on osien saatavuus moiseen laitteeseen
- autolla ajettu myyjän mukaan n. 250tkm, onko pahat kilsat ko. tekniikalle
- "heikot" paikat (lähinnä teknisesti)
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
Hakusessa siis 2-ovinen 99 tai 3-ovinen OG900.
Nuoruudessani tuli ajeltua 99 Saabilla (kasarin alkuvuosina). Pari 99:ä on tullut vuosien varrella omistettua, mutta veri veti sitten Mersupuolelle (peritty äidinmaidossa). Nyt kuitenkin olen ajatellut hankkia 99:n tai OG 900:n harrasteautoksi. Hyväkuntoisten tarjonta on kuitenkin Suomen maassa lähes olematon. Olen katsellut myös Ruotsin puolelta, jossa tarjontaa on enemmän.
Ajatus olisi hankkia auto, joka on pienellä vaivalla museoleimattavissa. Harrasteautoja on kertynyt jo useita ja sen takia haluaisin museoida tulevan harrastepelin heti, kun se vaan on ikänsä puolesta mahdollista. Kävin katsomassa linkissä olevaa OG 900.
http://www.nettiauto.com/saab/900/2947450
Auto on suht siisti, melkein ruosteeton, tosin kattoverhous tyypillisesti irti. Keula on faceliftattu jossain vaiheessa. Lienee palautettavissa originaaliksi lamput, vilkut ja maski vaihtamalla. Hinta on mielestäni kova, mutta näin autoliikkeessä aina.
Nyt tietäjät, minkälainen ko. laite olisi harrastepelinä:
- moottori 8 tappinen turbo, onko harvinainen (vuosimalli AKE:n mukaan -80)
- autossa ei mitään ihmeempiä lisävarusteita (ei mielestäni paha asia, kuitenkin 30v. vanha auto)
- mikä on osien saatavuus moiseen laitteeseen
- autolla ajettu myyjän mukaan n. 250tkm, onko pahat kilsat ko. tekniikalle
- "heikot" paikat (lähinnä teknisesti)
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
Hakusessa siis 2-ovinen 99 tai 3-ovinen OG900.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Harrastepelin 99/OG900 hankinta
muusta en tiiä, mutta linkin autossa pisti silmään vasta -86/87 tuleva pikkuinen sivuvilkku... ei siis kuulu autoon.
joko tehty ite reijät, vaihdettu lokasuojat tai sitten auto on "runkonumeronvaihto"
joko tehty ite reijät, vaihdettu lokasuojat tai sitten auto on "runkonumeronvaihto"
Re: Harrastepelin 99/OG900 hankinta
Turbo 900 vs. karvalakki 99 ovat fiiliksiltään ja käytettävyydeltään ihan eri luokkaa, eli haluatko nostalgista köröttelyä kaasutinkoneella ja parempaa massasta erottumista, vaiko 80-luvun modernisempia fiiliksiä. Jos ei ole väliä, valitsisin itse sen jossa on kaikista ehjin kori (usein erittäin ruostevikaisia takapyörän koteloista, takakontin pohjasta, tunkin nostokohdista, etualatukivarren kiinnityksistä)
Noita 80 luvun ysisatasia on viime vuosina purettu varmaan tuhansia, joten käytettyjä varaosia luulisi ainakin löytyvän. 70-luvun saabiin joutuukin sitten jotkut varaosat kai tilaamaan ulkomailta. Juuri tuossa yksilössä heikkoja paikkoja voisi kuvitella olevan jakopää (ensimmäisen vuosikerran H-moottorien tyyppivika), tai turbo, mutta viisaammat jatkakoon, en minä tekniikasta mitään ymmärrä.
Jännä tuo mainintasi ko. auton varustelutasosta, kun turbothan oli aikanaan parhaiten varusteltuja saabeja.
Huomaa että myös 99-mallia on olemassa 3-ovisena, ovat vaan harvinaisempia (vm 74-78(79))
Noita 80 luvun ysisatasia on viime vuosina purettu varmaan tuhansia, joten käytettyjä varaosia luulisi ainakin löytyvän. 70-luvun saabiin joutuukin sitten jotkut varaosat kai tilaamaan ulkomailta. Juuri tuossa yksilössä heikkoja paikkoja voisi kuvitella olevan jakopää (ensimmäisen vuosikerran H-moottorien tyyppivika), tai turbo, mutta viisaammat jatkakoon, en minä tekniikasta mitään ymmärrä.
Jännä tuo mainintasi ko. auton varustelutasosta, kun turbothan oli aikanaan parhaiten varusteltuja saabeja.
Huomaa että myös 99-mallia on olemassa 3-ovisena, ovat vaan harvinaisempia (vm 74-78(79))
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Harrastepelin 99/OG900 hankinta
Komeahan tuo olisi, varsinkin jos siitä tekisi alkuperäisen 1981- mallin näköisen. Toisaalta kuten täällä jo todettiin täytyisi muutoksia tehdä kuitenkin loppujen lopuksi yllättävän paljon, joten töitä museorekisteriin saamiseksi olisi jonkin verran edessä. Näillä töillä tarkoitan ensi sijaisesti osien hankkimista. Leveitä kylkilistoja nyt löytää varmaan suhteellisen helposti, mutta kapea raitaisia puskureita onkin jo esimerkiksi vaikeampi metsästää. Ainakin jonkun kuntoisia turbo-maskeja varmaan löytyy myös. Ja noiden sivuvilkkuejn peittäminen tietenkin vaatii oman vaivansa.
Saksasta löytyisi komeita tupliksia, mutta siellä ne on vielä paljon kovemmissa hinnoissa kuin täällä.
Saksasta löytyisi komeita tupliksia, mutta siellä ne on vielä paljon kovemmissa hinnoissa kuin täällä.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Re: Harrastepelin 99/OG900 hankinta
Auto on tullut Ahvenanmaalta ja olivat ruvenneet konttorilla vinkumaan, että täytyy suorittaa maahantuontikatsastus, kun rekisteröidään ensi kertaa Mannersuomeen (taisi olla katsastusmiehellä maantieto vähän hukassa). Tiedä sitten onko nuo sivuvilkut jouduttu laittamaan samalla. Käytäntöhän on ulkomailta tuodun auton osalta se, että Suomeen maahantuontikatsastusta tehtäessä vaaditaan autoon asennettavaksi sivuvilkut, vaikka ko. mallissa ei niitä olisi ollut silloin, kun auto on Suomeen uutena rekisteröity.
Minä vuonna nuo leveälistaiset puskurit Saabiin tulivat? Mulla olleissa 99:ssä oli kaksi kapeaa listaa vm. -78 ja leveä lista vm. 82, jossain välissä puskurissa oli vissiin yksi kapea lista.
Minä vuonna nuo leveälistaiset puskurit Saabiin tulivat? Mulla olleissa 99:ssä oli kaksi kapeaa listaa vm. -78 ja leveä lista vm. 82, jossain välissä puskurissa oli vissiin yksi kapea lista.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: Harrastepelin 99/OG900 hankinta
Korjataan tuon toisen vuosimalli: se oli -84 eikä -82.C 124 320 kirjoitti:Minä vuonna nuo leveälistaiset puskurit Saabiin tulivat? Mulla olleissa 99:ssä oli kaksi kapeaa listaa vm. -78 ja leveä lista vm. 82, jossain välissä puskurissa oli vissiin yksi kapea lista.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: Harrastepelin 99/OG900 hankinta
6 vuoden ventta enkä tiedä / jaksa tihrustaa kuinka paljon muutoksia, mutta ei ole hinnalla eikä kilsoilla pilattu:
http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_900 ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_900 ... ?ca=11&w=3
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: Harrastepelin 99/OG900 hankinta
Viimeksi muokannut Risto, Ke Helmi 23, 2011 15:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Harrastepelin 99/OG900 hankinta
juu luinpa itsekin jutun loppuun. no, eipä tulis aika pitkäks ootellessa.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Harrastepelin 99/OG900 hankinta
C 124 320 kirjoitti:
Minä vuonna nuo leveälistaiset puskurit Saabiin tulivat? Mulla olleissa 99:ssä oli kaksi kapeaa listaa vm. -78 ja leveä lista vm. 82, jossain välissä puskurissa oli vissiin yksi kapea lista.
900 ja 99 taisivat molemmat saada puskureihin nuo mainitsemasi leveämmät listat mallivuoteen 82.
99 Saabissa 1977-78 malleissa on kaksi kapeaa listaa puskurissa ja 1979-81 mallissa on yhdellä ohuella listalla. Ja sillä todella leveällä listalla on vuosimallit 1972-76.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Re: Harrastepelin 99/OG900 hankinta
Joku voi pitää tätä häikäilemättömänä, mutta oheisen linkin auto voisi olla myynnissä kiinnostuneelle Saab-harrastajalle...
Varsinainen suunnitelma olisi päivittää satku vähän uudempaan vasta ensi syksynä, itselläni kun ei täysveriseen entisöintiin aika ja taidot riitä vielä vuosiin, mutta jos silmäterälle olisi hyvä koti ja tulevaisuus tiedossa...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=92413
Varsinainen suunnitelma olisi päivittää satku vähän uudempaan vasta ensi syksynä, itselläni kun ei täysveriseen entisöintiin aika ja taidot riitä vielä vuosiin, mutta jos silmäterälle olisi hyvä koti ja tulevaisuus tiedossa...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=92413
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Harrastepelin 99/OG900 hankinta
Kyllä ne tuli vasta mallivuodelle 83.CompiCoupe kirjoitti:900 ja 99 taisivat molemmat saada puskureihin nuo mainitsemasi leveämmät listat mallivuoteen 82.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Re: Harrastepelin 99/OG900 hankinta
Eli tuo Nettiauton yksilö vaatii sitten ainaskin keulan ja puskureiden vaihtamisen ja leveiden listojen poistamisen kyljistä ja varmasti vielä jotain muutakin. Ei maksa vaivaa, kun kuitenkin ajattelin museointikelpoista laitetta hankkia. Käyttöpelinä ko. yksilö voisi olla paikallaan.Mimmi kirjoitti:En ostaisi museoitavaksi, liikaa muutoksia.
Tuossa olisi yksi kiinnostava yksilö, mutta hivenen kaukana lähteä pelkästään katsomaan. Tosin ei vielä moneen aikaan museoiässä.
http://www.blocket.se/jonkoping/Saab_90 ... ?ca=11&w=3
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: Harrastepelin 99/OG900 hankinta
Pidetään nyt tätä keskustelua yllä.
Mikä on varaosien saatavuuden tilanne tällä hetkellä 99:n tai OG900:sen suhteen?
Mikä on varaosien saatavuuden tilanne tällä hetkellä 99:n tai OG900:sen suhteen?
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Harrastepelin 99/OG900 hankinta
ei mitään ongelmaa....
ostat hyvän saabin ni ei oo ongelmia...
ostat hyvän saabin ni ei oo ongelmia...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659