Ei tuo nyt kovin paha kylä taida olla jos suojatiet löytyy, kokeilepa ajaa ~20tkm vuodessa "nimismiehen kiharoissa" ja päälle toinen mokoma routavaurioisia pikipaikattuja kinttupolkuja pitkin joissa pään mentäviä reikiä muutaman kymmenen metrin välein, talvisin tosin nuokin tiet lukeutuisi ehkä paremmin tuohon kiharakastiin. Päälle tietysti kymppitonnin verran kunnon päällysteillä ja ehkäpä jopa joskus noiden "monumenttiesi" yli hyppelyä.keskikonsoli kirjoitti: Se on pikkuisen eri asia näissä töyssykylissä joissa on pahimmillaan korottetuja suojateitä (idiotismin monumentteja) sadan metrin välein, kyllä niissä pallonivelet kuluu tavallista joutuimmin vaikka kuinka hitaasti niihin ajais ja nimen omaan se alapallonivel joka ottaa sen auton painon vastaan kun töyssy pitää ylittää. Eihän tasainen tie rasita juuri ollenkaan noita palloniveliä.
alatukivarren pallonivelet sökönä
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
Noista hidastetöyssyistä sen verran että tälle kylällekkin saatiin oikeen alustanrikkojat yhdelle kadunpätkälle.
Tähän mennessä isoveljen Volvo s60 -01 meni takaiskari kerrasta paskaksi töyssyssä, seuraavalla viikolla äitipuolen plymouth voyager -97 meni molemmat iskarit kans kerrasta valmiiks.
Tuossa sitten kun haettiin volvoon iskareita niin tuli tutun varaosamyyjän kanssa puhuttua että on kyseiset hidasteet hajottanu kunnolla autoja, iskareita on menny ja yksi kappale audi a4 tai a6 etualatukivarsia napsahti poikki ja pyörä muljahti kaareen ja tuli aika pahaa jälkeä.
Että kyllä auto pientä tärinää "nimismiehen kiharaa" kestää jollain lailla ja sorateitä on meidänki autoilla paukutettu menemään, mutta noista kyseisistä hidasteista tullut isku on niin kova että hajoo paikat.
Nuo hyppyrit on sivuprofiililtaan lähes 10cm * 10cm neliömäiset jurkulat (no ei ihan).
Ja asiaan, eli itse nyt kun ton oman satkun alustahommaa tein niin heitin jokapaikkaan uudet pallonivelet ja en tiedä missä kunnossa vanhat oli. Mutta tässä nyt järkeilly, että voisi nipat koittaa viritellä niihin.
Tähän mennessä isoveljen Volvo s60 -01 meni takaiskari kerrasta paskaksi töyssyssä, seuraavalla viikolla äitipuolen plymouth voyager -97 meni molemmat iskarit kans kerrasta valmiiks.
Tuossa sitten kun haettiin volvoon iskareita niin tuli tutun varaosamyyjän kanssa puhuttua että on kyseiset hidasteet hajottanu kunnolla autoja, iskareita on menny ja yksi kappale audi a4 tai a6 etualatukivarsia napsahti poikki ja pyörä muljahti kaareen ja tuli aika pahaa jälkeä.
Että kyllä auto pientä tärinää "nimismiehen kiharaa" kestää jollain lailla ja sorateitä on meidänki autoilla paukutettu menemään, mutta noista kyseisistä hidasteista tullut isku on niin kova että hajoo paikat.
Nuo hyppyrit on sivuprofiililtaan lähes 10cm * 10cm neliömäiset jurkulat (no ei ihan).
Ja asiaan, eli itse nyt kun ton oman satkun alustahommaa tein niin heitin jokapaikkaan uudet pallonivelet ja en tiedä missä kunnossa vanhat oli. Mutta tässä nyt järkeilly, että voisi nipat koittaa viritellä niihin.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
Kyllähän nuo hidasteet tosiaan jytkäyttää ihan kivasti, enpä ole yrittänytkään "suurinta sallittua" niihin ajaa. Harvoinpa nuo hidasteet kuitenkaan yllättäen eteen tulee...jka kirjoitti:Että kyllä auto pientä tärinää "nimismiehen kiharaa" kestää jollain lailla ja sorateitä on meidänki autoilla paukutettu menemään, mutta noista kyseisistä hidasteista tullut isku on niin kova että hajoo paikat.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
Nuo hidasteet on vielä viidenkympin alueella ja ylämäessä (tietysti toisesta suunnasta alamäki). Volvolla siihen ajettiin alta 30km/h ja vojaakkerilla jokapäiväisesti samaa vauhtia ja nyt vasta hajos. Tuntuu että tarttis aina pysähtyä ettei mitään säry, mutta lähdeppä ylämäkeen liikkeelle sitten kunnolla.lordofgreed kirjoitti: Kyllähän nuo hidasteet tosiaan jytkäyttää ihan kivasti, enpä ole yrittänytkään "suurinta sallittua" niihin ajaa. Harvoinpa nuo hidasteet kuitenkaan yllättäen eteen tulee...
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
Käytin tuossa tänään eka kertaa OG900sta huollossa, joka meni aika hyvin. Vanhan lohkolämppärin vastuksen irroittaminen tuotti vaikeuksia asentajalle, muuten meni ihan nopeahkoon. Käytin heti katsastuksessa huollon jälkeen; inssi huomasi kolme asiaa, joiden takia tuli hylsy: öljyinen moottorin pohja, vänkärin puolen eturenkaan yläpallonivel ja saman renkaan rengaskotelossa ruostunutta peltiä, joista ainakin nämä kaksi viimeistä pitäisi hoitaa poes.
Onko muilla ollut tällaisia huomautuksia katsastuksesta? Olen käsittänyt, että vanhemmat Saabit tihkuttavat öljyjä moottorista, niin luulisi myös inssin tietävän asiasta ja hyväksyvänkin sen. Sattui olemaan aika tarkka inssi. Viime katsastuksessa ei ole tullut huomautuksia öljyvuodoista entisen omistajan käytön aikana, sehän tässä on kiintoisaa.
Onko muilla ollut tällaisia huomautuksia katsastuksesta? Olen käsittänyt, että vanhemmat Saabit tihkuttavat öljyjä moottorista, niin luulisi myös inssin tietävän asiasta ja hyväksyvänkin sen. Sattui olemaan aika tarkka inssi. Viime katsastuksessa ei ole tullut huomautuksia öljyvuodoista entisen omistajan käytön aikana, sehän tässä on kiintoisaa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
pese liuotinpesuaineella ennen katsastusta painepesurin kera moottorin alaosa...
jos se sitten kelpais rakkaalle inssinsedälle.
tuskin se nyt tihuttaa heti niin paljon, että sanomista tulis uudestaan
jos se sitten kelpais rakkaalle inssinsedälle.
tuskin se nyt tihuttaa heti niin paljon, että sanomista tulis uudestaan
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
Kyllä se oli melko rakas inssisetä. Tosiaan, oli otettu huoltamolla asiallisesti päästömittaukset, MUTTA kun oli yksi merkki (rek.nro) laitettu väärin päästölappuun, niin ei inssi sitäkään hyväksynyt. Itse en pysty pesemään, mutta oli puhe, että runsaan viikon päästä viimeistään pestään auton moottori alhaalta liuoksilla ja pesurilla Nesteellä. Kyllä kait tuon luulisi tietävän, että Saabit tihkuttaa (ei vuoda) öljyjä, niin että pohja märkänä, mutta jostainhan sitä pitää huomauttaa. Lohkolämppäri oli oma prosessinssa, vanha pois uusi tilalle, järjestelmän putsaus Fortella ja ne pois, ja sitten uudet nesteet. Vaihteistoon Mobil SHC ja moottoriin Mobil 5w-50 Rally F, hyvin ovat pelanneet.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
On kuitenkin mahdollista,ettei Saab hikoile öljyä,(olen omistanut muutaman sellaisen).
Vuotavista olen pyyhkinyt rätillä öljyt alapuolelta välittömästi ennen katsasatusta.
Vuotavista olen pyyhkinyt rätillä öljyt alapuolelta välittömästi ennen katsasatusta.
96 2T 64/65,V4 -71ja-75 ,99 GLIa -77,,900 T16 -82/84 , ,9000:CD TA-89,3,0 V6 CSE -95,Griffin 3,0 V6-96,2,3 TA CS-97,9-5 Griffin V6 -00. #585# 37v. Saabilla ajelua.
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
Oli tosiaan myös ruostevaurio, joka on pieni tai pienehkö. Minkä hintaiseksi osaisitte arvioida noin sormen tai nyrkin kokoisen reikäalueen paikkauksen eturenkaan lokasuojassa? Siihenhän ei mene mielestäni paljonkaan metallia ja eikä maalia ja liekkö edes työtäkään.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
Yleensä se reikä on vetaritunnelien vierellä, ja näkyvillä olevaan sivupeltiin tulee reikä vasta kun pystyseinämäkin sieltä kotelosta on jo alapäästä laho. Näkyvän ruostevaurion piiloon saaminen toki voi olla helppoa ja nopeata, mutta ehjän siitä saa vasta kun kaiken mädän poistaa ja korjaa edes jotenkin.juhokare kirjoitti:Minkä hintaiseksi osaisitte arvioida noin sormen tai nyrkin kokoisen reikäalueen paikkauksen eturenkaan lokasuojassa? Siihenhän ei mene mielestäni paljonkaan metallia ja eikä maalia ja liekkö edes työtäkään.
Tämän vähemmällä kai turha edes yrittääkään ja tämäntyyppisestäkin korjauksesta voi olla montaa mieltä:
Huomattavasti yksinkertaisempi juttu jos reikä on esim. pyörän etupuolella alareunassa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
Havainnollistava kuvasarja, mutta miten voi olla lähes uusi auto noin ruosteessa?
Varmaan ajettu kiinni.
Varmaan ajettu kiinni.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
Montako tuntia tuollaisen korjaukseen mennenee ammattihitsarilta?jus kirjoitti:Yleensä se reikä on vetaritunnelien vierellä, ja näkyvillä olevaan sivupeltiin tulee reikä vasta kun pystyseinämäkin sieltä kotelosta on jo alapäästä laho. Näkyvän ruostevaurion piiloon saaminen toki voi olla helppoa ja nopeata, mutta ehjän siitä saa vasta kun kaiken mädän poistaa ja korjaa edes jotenkin.juhokare kirjoitti:Minkä hintaiseksi osaisitte arvioida noin sormen tai nyrkin kokoisen reikäalueen paikkauksen eturenkaan lokasuojassa? Siihenhän ei mene mielestäni paljonkaan metallia ja eikä maalia ja liekkö edes työtäkään.
Tämän vähemmällä kai turha edes yrittääkään ja tämäntyyppisestäkin korjauksesta voi olla montaa mieltä:
Huomattavasti yksinkertaisempi juttu jos reikä on esim. pyörän etupuolella alareunassa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
Se olikin juuri tuossa vetonivelen vieressä keulan puolella luultavasti ainoastaan, mutta en ole varma, oliko sitä ruostunutta kohtaa myös siinä kohdalla korin alapuolella. Ja voi olla, että myös vetarin vieressä perän puolella saattoi olla ruostunutta kohtaa. Kuskin puolella kohdat oli ihan ok.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
Jatketaanpa tähän noista pallonivelistä. Kävin Motonetissä vertailemassa kahta eri tyyppistä, heillä tarjolla ollutta palloniveltä. Kalliimpi oli tehty niin, että nivel on pakattu paikoilleen yläkautta ja sitten suljettu peltikannella. Halvempi taas on suljettu valukappale, johon nivel on kasattu alakautta. Tuossa halpisnivelessä olisi hyvin materiaalia rasvanipan laittoon, mutta kuinka mahtaa olla tuossa kalliimmassa? Nipat aion laittaa joka tapauksessa, mutta kiinnostaisi tietää, voiko tuohon kalliimpaan nippaa laittaa ilman, että poraan ensiyrittämällä nivelen piloille... Jääkö kalliimmassa pallonivelessä riittävästi liikkumavaraa nivelelle, jos kierrän sinne nipan?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71