Haulla löysin ohjeet kiilahihnan puoleisen kampiakselin stefan vaihtoon.
Tämä asia onkin hallussa.
Jossakin vaiheessa tulee tehtyä kytkinremppa ja samalla ajattelin uusia myös sen moottorin takaosan stefan. Kytkinrempan olen joskus jo tehnyt, joten sen luulisin osaavani, mutta onkos tuo kampuran stefa helppo vaihtaa samalla?
Onkos kokemusta moisesta jumpasta? Hyviä ohjeita taas kaivataan, arvon kanssasaabistit.
Vauhtipyörän puoleinen stefa
Vauhtipyörän puoleinen stefa
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Ei käytännön kokemusta, mutta melkein jo rupesin vaihtohommaan ja infoa tästäkin aiheesta tuli kerättyä.
Postilistalla oli keskustelua aiheesta helmikuussa:
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... html#23689
Stefan voi saada painettua paikalleen vauhtipyörällä tai tarkoitukseen valmistetulla sopivalla reiällisellä levyllä.
Jos epäilee, että stefan huuli kääntyy nurinpäin paikalleenlaittaessa, lohkon päätylaipan voi irrottaa, ilmeisesti mahtuu (nihkeästi) tulemaan pois paikaltaan kantta ja öljypohjaa löysäämättä.
Parhaiten homma tietysti onnistuisi erikoistyökalulla jossa on kampiakselin päätylaippaan "saumattomasti" sopiva laippa jota pitkin stefa saadaan sujautettua paikalleen.
Tarinaa ja kuvitusta aiheeseen liittyen:
http://www.quasimotors.com/clutch_seal.htm ja
http://www.fixmysaab.com/900_repair/clu ... step3.html
Postilistalla oli keskustelua aiheesta helmikuussa:
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... html#23689
Stefan voi saada painettua paikalleen vauhtipyörällä tai tarkoitukseen valmistetulla sopivalla reiällisellä levyllä.
Jos epäilee, että stefan huuli kääntyy nurinpäin paikalleenlaittaessa, lohkon päätylaipan voi irrottaa, ilmeisesti mahtuu (nihkeästi) tulemaan pois paikaltaan kantta ja öljypohjaa löysäämättä.
Parhaiten homma tietysti onnistuisi erikoistyökalulla jossa on kampiakselin päätylaippaan "saumattomasti" sopiva laippa jota pitkin stefa saadaan sujautettua paikalleen.
Tarinaa ja kuvitusta aiheeseen liittyen:
http://www.quasimotors.com/clutch_seal.htm ja
http://www.fixmysaab.com/900_repair/clu ... step3.html
Viimeksi muokannut jus, Pe Elo 24, 2007 11:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Niin, ja vihjeenä vielä, että saabilta saa kuulemma sellaista tiivistettä, joka on tarkoitettu korjaukseen. Huuli on eri kohdalla, kuin entisessä ja siitä näin voi tulla jopa tiivis pitkäksi aikaa. Huulihan kiillottaa vastinpintaa kampiakselista. Jakopäänpuolella sama juttu. Yksi mahdollisuus tehdä vakiotiivisteellä tuo sama asia, on asentaa se pinnempaan tai syvempään, kun mihin se on tarkoitettu. Näin huuli hankaisi uuteen kulumattomaan kohtaan kampiakselin tiivistepintaa.
Käytännön kokemusta: huuli kääntyy väärinpäin, jos ei käytetä twinsaab-sivulla käytettyä työkalua. Onneksi huulen reuna oli vain lyhyeltä matkalta kääntynyt ja jousi ei ollut päässyt karkaamaan ja sain käännettyä reunan sisäänpäin takaisin varovaisesti ruuvimeiseliä käyttäen. Käytin vaan vanerilevyn palaa ja paria vauhtipyörän pulttia apuna...
Käytännön kokemusta: huuli kääntyy väärinpäin, jos ei käytetä twinsaab-sivulla käytettyä työkalua. Onneksi huulen reuna oli vain lyhyeltä matkalta kääntynyt ja jousi ei ollut päässyt karkaamaan ja sain käännettyä reunan sisäänpäin takaisin varovaisesti ruuvimeiseliä käyttäen. Käytin vaan vanerilevyn palaa ja paria vauhtipyörän pulttia apuna...
Viimeksi muokannut Mertmi, To Syys 16, 2004 15:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01