Saab 99 Turbo Moottori-lehdessä nro1 -77

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Saab 99 Turbo Moottori-lehdessä nro1 -77

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Hyvä testi. Kaverit ajaa kahtasataa ja toteevat että turbomittari toimii :D
Ennenvanhaan testit oli testejä.
Kuva
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Saab 99 Turbo Moottori-lehdessä nro1 -77

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Kyllä on komean näköinen auto. Hohhoijaa kun löytäisi tallin tuollaisen..
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: Saab 99 Turbo Moottori-lehdessä nro1 -77

Viesti Kirjoittaja Sami »

Naxu kirjoitti:Kyllä on komean näköinen auto. Hohhoijaa kun löytäisi tallin tuollaisen..
Mulla oli tommoinen vielä keväällä tallissa. Tuumin että autot on tehty ajettavaksi ja kaupittelin sitä täällä. Sysymmällä joku kävi hakee sen tonnilla..
Tuli muuten mieleen että isommat ahdot on oltava kuin T8:ssa tai T16:sta. Lähti nimittäin ärhäkämmin kuin turbosatkut.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Saab 99 Turbo Moottori-lehdessä nro1 -77

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Ei kai ahdot nykyään ole kuin alle 1 ilmakehä.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Danger
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Heinä 08, 2007 11:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 99 Turbo Moottori-lehdessä nro1 -77

Viesti Kirjoittaja Danger »

Moi,

Kyllä ahto on aina enemmän kuin yksi ilmakehä. Muuten se on alipainetta.

Mikko
Saab SS Vector -04/05 Myyty :P
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Saab 99 Turbo Moottori-lehdessä nro1 -77

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Danger kirjoitti:Moi,

Kyllä ahto on aina enemmän kuin yksi ilmakehä. Muuten se on alipainetta.

Mikko
Ei ole! Ilmakehä eli normaali ilmanpaine on noin 1 bar ja ahtopaineet tuollla 99 turbollakin olivat tehtaan jäljiltä 0,7 bar eli alle ilmakehän!

Wikipedia
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 99 Turbo Moottori-lehdessä nro1 -77

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

keskikonsoli kirjoitti:
Danger kirjoitti:Moi,

Kyllä ahto on aina enemmän kuin yksi ilmakehä. Muuten se on alipainetta.

Mikko
Ei ole! Ilmakehä eli normaali ilmanpaine on noin 1 bar ja ahtopaineet tuollla 99 turbollakin olivat tehtaan jäljiltä 0,7 bar eli alle ilmakehän!

Wikipedia
Eikös se mene niin, että yksi ilmakehä=0bar? Eli 1,7 ilmakehää olisi 0,7bar? En tiedä, kunhan yritän päteä. :lol:
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Saab 99 Turbo Moottori-lehdessä nro1 -77

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

t.t.j kirjoitti:Eikös se mene niin, että yksi ilmakehä=0bar? Eli 1,7 ilmakehää olisi 0,7bar? En tiedä, kunhan yritän päteä. :lol:
No, ei mene! 0 kertaa 1,7 ei ole yhtäkuin 0,7, helppoa matematiikkaa, mutta 1 kertaa 0,7 on todellakin 0,7, ihmeellistä!! :o
Asian voi tarkistaa myös ihan laskukoneella jos ei muutoin usko. :wink:
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 99 Turbo Moottori-lehdessä nro1 -77

Viesti Kirjoittaja tturku »

Hetkinen, eihän tuossa yllä ole puhuttu mitään kertolaskuista? Mitä helppoa matikkaa???
Jos multa kysytään niin kun ahtopaine on 0.7 bar, tarkoitetaan sillä 0.7 bar YLI maapallon pinnan ilmanpaineen. Sama homma kuin renkaissa, jos renkaantäyttömittari näyttää 2 baria, siellä on 2 baria yli maapallon ilmanpaineen...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: Saab 99 Turbo Moottori-lehdessä nro1 -77

Viesti Kirjoittaja Sami »

Täällä on hyvä muunnin niin ei tarvitse itse laskea:

http://koti.mbnet.fi/loge/convert/pressure.php

Yksi ilmakehä on 1.01325 baria.
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Saab 99 Turbo Moottori-lehdessä nro1 -77

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Perus 99 karvalakkimalli on aina cool..
Tollasesta turbosta en tiedä, mutta ei noita kovin useasti näy.
Saikos 99:sejä tuplakaasareilla?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Saab 99 Turbo Moottori-lehdessä nro1 -77

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Sai. Takaluukussa lukee silloin super, ainakin osassa vuosimalleja.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Saab 99 Turbo Moottori-lehdessä nro1 -77

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Könsikäs kirjoitti:Tollasesta turbosta en tiedä, mutta ei noita kovin useasti näy.
Noita 99 turboja ei ole myyty Suomessa kuin ehkä joitakin satoja kappaleita (sedaneita muutamia kymmeniä) ja se oli selainen auto että uutena sitä eivät kaikki halukkaat saanet edes rahalla! :roll:
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Saab 99 Turbo Moottori-lehdessä nro1 -77

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Tää juttu löytyy multa orginaalina,mulla on muutenkin paljon moottorilehtiä joissa on muitakin saabeja arvosteltu.
Esim 99 käytettynä (2 numeroa) kuten myöskin tuulilasissa.

Ja ei ole skanneria tällä hetkellä.
Vastaa Viestiin