900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
thessu
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 12:51

900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Viesti Kirjoittaja thessu »

Eli tuntuu kuin perä lähtis heittelehtimään kun vähän kääntää ratista. Parhaiten sen tuntee kun ajaa yli 60Kmh. Tien urat tuntuvat myös voimakaasti ja tien epätasaisuudet tuntuvat jyrinänä.

Saabini on otsikon mukainen, vuosimallia 1990 ja ajettu 205Tkm.
Edellinen Saabi oli 900i 8 ventiilinen sedan, vuosimallia 1990 ja ajettu 418Tkm ja menee kuin juna ja on erittäin jämäkkä. Ero on huomattava ja en usko että tämä kuuluu combin ominaisuuksiin.

Olisiko pallonivelet? iskarit ja jouset??

Kiitos
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

combi on kyllä maantiellä erillainen ajettava ku sedan.....
jos siellä on kuormajouset ja kunnon iskarit eikä takana oo painoa ni kyllä aikamoinen maantie jyrä on
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Väljä vetari voi olla myös syynä.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Reaktiotankojen puslat?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Nykyinen Iivarini oli vanhoilla jousilla ja iskareilla ja ennen nelipyöräsuuntausta vähän huojuva; oli kuin olisi ollut myrskylukemissa oleva sivutuuli kokoajan, mutta se enempi haki keulasta, kuin tarjosi perää sivulle.
Raidetangon pään vaihdon jälkeen, kun meni auraukset millitolkulla haritukselle :oops: se löysi urat hyvin ja meteliäkin oli enämpi. Tuo ei kyllä maantienopeuksilla häirinnyt, paitsi ohjaus oli herkempi.
Siis minulta ääni jousille, iskareille ja pyöränkulmille.
thessu
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 12:51

Re: 900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Viesti Kirjoittaja thessu »

Mikko_H kirjoitti:Nykyinen Iivarini oli vanhoilla jousilla ja iskareilla ja ennen nelipyöräsuuntausta vähän huojuva; oli kuin olisi ollut myrskylukemissa oleva sivutuuli kokoajan, mutta se enempi haki keulasta, kuin tarjosi perää sivulle.
Raidetangon pään vaihdon jälkeen, kun meni auraukset millitolkulla haritukselle :oops: se löysi urat hyvin ja meteliäkin oli enämpi. Tuo ei kyllä maantienopeuksilla häirinnyt, paitsi ohjaus oli herkempi.
Siis minulta ääni jousille, iskareille ja pyöränkulmille.

Itsekin kallisuin noiden jousien ja iskareiden puolelle... Pitää vielä katsoa ne pyöränkulmat.

Olisiko mitään vinkkiä miten pyöränkulmat saa katottua koti konstein?

Minkäliset jouset kannataa laitaa taakse?? Eteen meinasin laitaa nämä motonetistä 67-5679 * 900 etujousi Turbo/järeämpi [1979-1993]
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Melko varmana alapallonivelen/-ten väljyys! Itse vaihdoin viime kesänä (katsastusmiehen pompusta) alapallonivelen kuskin puolelta uuteen (myöskin yläpallon vaikka se vanhankin oli ehjä ja katsastusmies vaihdatti siis ehjän osan minulla :evil: ) ja autoni (Saab 900i -89) tuli kuin uudeksi autoksi tuon jälkeen. Oli melko epävakaa tuota ennen maantienopeuksissa (80-100/km/h) ja urat ja etenkin tuuli otti autoon todella voimakkaasti. Noiden pallonivelten vaihdon jälkeen oli auto kuin uuden olisi ostanut! Renkaat ovat myös yksi tuohon ura-/ tuuliherkyyteen vaikuttava tekijä! :roll:
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Viesti Kirjoittaja toms »

Takaakselin auraus eri. Oikein vanhoissa se oli 0 ja uudemmissa ja varsinkin viimeisissä oli reilusti aurausta jopa 3 milliä parhaasta mitattu. Arauksella haettiin että auto ei puskisi. Monella saab huollolla oli "länget" sitä varten että akselin päistä putkea taivutettiin tunkkaamalla+ längillä suorempaan.

Yhden taka-akselin oon "taivuttanut" aikoinaan aukaisemalla vanhaa hitsaussaumaa ja kääntänyt nollille ja hitsannut takas ( ex. hitsarina... ;) ) mutta kova homma.
Akseli irti, napa irti levyineen. Jarrukilvet ym pois ja pelkkkä napa paikoilleen ja tehdä akselille penkki ja mittoja , linjaimia ym riittävästi ja eiku töihin ja ottaa huomioon että hitsaus vetää kieroon ym.
Tuli muuten eri auto ajaa.

Myös taka-akseli ei oo kovin keskellä kaikissa. 8 milliäkin olen lyhentänyt yhtä panhard- tankoa.....
Ihmeteltiin ku renkaat raapi aina leveillä 6" vanteilla ( 205 renkain )vain toiseen kaareen. Samalla pyöräytettiin alatukivarren ( lavetin ) Etupuslan rungot toisinpäin ja jatkettiin taaksepäin meneviä tukivarsia vastaavasti niin sai pyörät keskelle aukkoa ja mahtu 205 renkaat pyöriin koteloissa ilma takajousiakin pohjanlyöntikumien varassa.

Kaikin muutoksin jouset, iskarit , matala alusta ym. autosta tuli yli 200 vauhdeissakin kuin juna ajaa, ei hakenut ja tuijannut mihinkään. ( suljetulla alueella :wink: )
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
smerch
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2008 08:24

Re: 900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Viesti Kirjoittaja smerch »

Iskareita ja jousia (nimittäin taka-) epäilen ainakin omassani. Viimeinen puolivuotta on ollut paljon ajoa JKL-HKI-JKL ja aloin jo epäillä takatukivarren irtoamista kun soutaa niin pahasti; 80-lätkän aikaan volvosta (hyi! huom. pieni alkukirjain) repsahti tukivarren pusla Ohkolan peltoteiden mutkissa ja aika samantapaisia tuntemuksia on satkunkin kanssa.

Tänään ajelin kärrin kanssa ja neljä ukkoa kyydissä Hesaan ja meni kuin juna. Perä oli vissiin sopivasti kuormitettu... :?

Mistä näistä tietää...
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: 900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Kaikkia noita ed,mainittuja kannattaa tehdä tai tarkistella. Minun mielepiteeni on että ekana ruostevauriot takaa kuntoon,uudet puslat kaikki ,iskarit ,jouset, oikean et:n omaavat vanteet ja renkaat ja eikun ajamaan niin on kumma jos ei ala pysymään tiellä. Ja vielä tuossa järjestyksessä.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Viesti Kirjoittaja lucaf »

keskikonsoli kirjoitti: Noiden pallonivelten vaihdon jälkeen oli auto kuin uuden olisi ostanut! Renkaat ovat myös yksi tuohon ura-/ tuuliherkyyteen vaikuttava tekijä! :roll:
Täytyi ihan "googlettaa" foorumilta onko tästä asiasta ollut muilla havaintoja ja näköjään on.

Aiemmin tiesin, että renkaat ja takareaktiotankojen huonot puslat aiheuttaa hankaluuksia ohjattavuudessa jäisellä tiellä. Nyt tuli omasta käyttösatkusta vaihdettua edestä kolme väljää palloniveltä (sattumalta huomattiin vetariremontin yhteydessä, eivät kolisseet vielä), ja nyt auto menee suoralla tiellä kuin juna, vauhdista ja tien pinnasta riippumatta. Aiemmin oli suoralla liukkaalla tiellä vaikeata ajaa esim. sataa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Mulla tuli kuskinpuoleinen takaiskari rungosta läpi ässässä, pysähdyin pariin otteeseen sillä matkalla tarkistamaan renkaita, kun tuntu että joku rengas irtoo tai jotain, kun auto halus ohjailla ihan kuskista riippumattomiin suuntiin yli 80km/h nopeuksissa. Eli näköjään ruostevauriotkin vaikuttaa aika ratkasevasti tohon ajettavuuteen.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Nostanpa taas vanhan. Eli tuolla turbotetulla satkulla nyt muutama viikko tullut ajeltua, ja varsin tyytyväinen ollut. Renkaat on vielä vanhat paskat, jotka täristää jonnin verran, mutta uudet kesänakit tulee vasta keväällä, tallissa kun odottaa lähes iskemättömät nastat talven haasteita ja kilometrejäkin tulee kovin vähän.

Viikonloppureissulla tuli kestopäällystettyjä mutkateitä ajeltua, ja reippaassa kaheksassakympissä auto oli erittäin kiva viedä, ei tuo renkaiden pieni tärinäkään haitannut noilla haja-asutusseudun huonoilla asfalttipinnoilla ja autolla olisi ollut menohaluja huomattavasti kovempaakin mennä. MUTTA. Tänään kun oli tarvetta taittaa matkaa nykyaikaista moottoritietä, vanhat vaivat nostivat taas päätää, eli melkolailla aiemmin topicissa kuvattua vaeltelun/keveyden tuntua etupäässä, ei kiva.

Edessä ja takana on Lipin halpiskaasut ja jotkin punaiset (Lesjöfors?) sporttijouset, edessä myös uudet alapallot. Myös kallistuksenvakaajat löytyy. Rempan yhteydessä vääntelin ja kolistelin takaripustuksen tankoja ja puslia, ja havaittavaa välystä ei löytynyt - tämä siis tankin ollessa paikoiltaan. Kulmat on kyllä säätämättä, menee säätöön ihan lähiaikoina. Samassa autossa oli oli täysin eri tekniikalla ja alustalla, samoilla renkailla, moottoritienopeudessa tunne kuin myrskyssä ajelisi, nyt ei lähellekään yhtä paha, mutta ikävää silti.

Voiko ongelmat pistää huonojen renkaiden ja säätämättömien pyöränkulmien piikkiin, vai onko tiedossa takapään puslaremontti? Millä tuon puslien kunnon pystyy purkamatta toteamaan?
KKN
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 18:49

Re: 900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Viesti Kirjoittaja KKN »

Samankaltaiset ongelmat ilmenivät omassa autossani vasta kun ajoin kaaressa ulos sen suoraan vasten ojan penkkaa, oikea etuvanne solmuun ja alatukivarsi + runkopalkki myös. Auto lähti vastaan tulleella maasturilla ylös, nostin tunkilla ilmaan ja vaihdoin etu ja takarenkaan paikkoja, koska vanne otti eturenkaan kenkään kiinni pyöriessä. Eikä vararengasta tietenkään ollut. Ajoin auton nilkuttaen kotia, ostin siihen uuden vanteen eteen jonka jälkeen vaihdatin alatukivarren ja nelipyöräsuuntauksen kera.

Auto kulkee taas kuin juna. On myös ollut ohjauksessa vikaa kuluneen eturenkaan, sekä rikkinäisen vetonivelen kanssa.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Muuten mitenkä on, jos vie vanhan satkun nelipyöräsuuntaukseen, niin mahdetaanko suunnata muuta kun etupyörät? Takapyörien kulmia vissiin on vähän työläämpää muutella noissa..? Etupäästä pitäisi aurauksen lisäksi varmaan säätää camberia, kun alustaa on laskettu. Taka-akselia en taida ruveta keskittämään, vaikkei tuokaan vissiin ihan keskellä oo, mut miedolla 2-3cm madalluksella tuskin vaikuttaa ajovakauteen.

Odottelen pienessä pelossa renkaanvaihtoa, talvirenkaat kun ei täristä yhtään, ja jos tärinä jatkuu niin taitaa mennä vetarihommiksi. Ja jos vetareissa on jotain, niin omaa asennusta saa syyttää.
Vastaa Viestiin