Lisävalot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Lisävalot

Viesti Kirjoittaja 900i »

Pimeä tulloo ja pitäis saada entisien pyöreiden hellan 500comettien tilalle jotain vielä tehokkaampaa? Miten sopii og 900 konepelti aukeamaan jos laittaa esim 1000rallyet?
Entäs ff320, ovat kyllä nelikulmaiset ja syvyys enempi kuin 500 cometis jotka nekin jo ottaa kiinni kun aukasee pellin.
Nykyset valot on jo maskis kiinni melkein.
Millaisia valoja saab 900 miehil on?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Jusau

Valoja

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Edellisessä pystykeulassa oli omat hyväkuntoiset umpiot ja hyvät lasit, polttimoina oli +60% olikohan nyt philipsit tai GE:t, ja maskin edessä suorakaiteenmuotoiset Hella Comet 550:set tavallisilla polttimoilla. Ja ei voinut olla kuin tyytyväinen, tosin nuo +60% polttimot (onkohan se nyt valkoisen valon määrän lisäys tmv.) eivät ole kestoiältään verrattavissa 'perus' H4-lamppuihin, mutta valotehossa ero on huomattava. 100W polttimoilla en viitsinyt alkaa leikkiä, koska umpiot olivat hyvät. Edellisessä tuplaysissä pidin talvella 100W lamppuja ja ei kyllä silloin lisävaloja kaipaillut. Tosin lamput olivat 100W/80W, jolloin puolikkatkin ovat aika äkäiset esim kaupunkiajossa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Pystykeulassa mulla oli 7" H4 ja valot pysy suurinpiirtein säädöissään vaikka konepeltiä käyttikin auki.

Kuva

Jos ei käytä alkuperäsiä kiinnitysrautoja, niin jonkun sentin saa lisää siirtämällä kiinnityspaikkaa taaksemmas ja alemmaksi.

Viistokeulasessa mulla ei ole ollu mitään isoja lamppuja kun kyväkuntosilla umpioilla valoteho on jo kiitettävä, itse ainakin häiritsee jos lyhkäsille vaihtaessa valoteho tippuu roimasti.
Siksi pitäis kaiketi ässäänkin hakea uus umpio toiselle puolelle.

Vanhassa C:ssä mulla oli jotkut bilteman pikkaset kaukovalot puskurin alla ja ne oli kyllä ihan koristeet, omilla näki pidemmälle.
Puskurin päällä on jotku hella FFx00 joissa oli kyllä ihan kiitettävän kirkas valo kokoisikseen, aika harvassa vaan on kerrat kun noita tarvitti.
Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläinen on aina ollu sitä mieltä että lisävalo on turhia, koska ei voi kahdentaa lähivaloja. Täytyy tunnustaa, että tuli kuitenkin laitettua 900i:n keulan lisävalot tänä syksynä, (kun niin halvalla sain). Hella comet 550 lisäpitkät ja sumarit. Lisäpitkillä on käyttöä, sumareista en osaa sanoa, kun ei ole vielä tullut kertaakaan tarvetta niille (kai niitä lumipyryssä voisi käyttääkin). Kyllähän niillä lisäpitkillä saa näkyvyyttä syksypimeällä ja etenkin märälla asfalttitiellä ihan roiman lisäyksen valotehossa. Sitten, kun pudottaa lähivaloille, niin huonostihan sitä näkee se on totta. On siis hemmetin tärkeetä, että auton omissa ajovaloissa on ensinnäkin hyvät umpiot ja uudet polttimot, vaikka keulalla olisikin lisäpitkät. Toinen vielä tärkeämpi seikka on valojohdotuksen kunto. Ei niistä hyvistä umpioista ole mitään iloa, jos lamppujen vateista puolet on häveissä. Saadaan siis mahdollisimman tehokkaat alkuperäiset valot+lisätehoa lisävaloista. Paras ratkaisuhan olisi se valojen kahdentaminen kaikesta huolimatta. Ennen 1.1.1980 rekisteröidyissähän tämä on laillista.

Laskin pikaisesti P=U^2/R kaavasta, että jos H4:n teho on ilmoitettu 12voltilla 55W. Oletetaan että hehkulangan resistanssi ei putoa, mutta jännite putoaa 10volttiin. Lampun teho tällä jännitteellä onkin 38W! Lievällä ylijännitteellä, joka saadan hyvällä johdotuksella saataisiin samaan tyyliin laskettuna 13voltilla tehoksi 65W. Miinuksen polttimoiden ikä lyhenee, ja ne menee vaihtoon noin kerran vuodessa meikäläisen ajolla (25tkm/vuosi)...

Sitten vaan volttimittarilla mittailemaan, minne jännite häviää lampun kannalta. Ainakin OG900:ssa on kohtalaisen simppeliä vetää sulakerasialta valoille uudet paksummat piuhat vanhojen tilalle. Ei tarvitse lähteä releitä ja sulakkeita lisäilemään, niinkuin monissa muun merkkisissä ja mallisissa autoissa. (yksi valojohtoprojekti tulossa, Sangyong Musso jännite lampunkannoilla 2,6V matalampi, kuin akussa)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

1000ff menee ainaki orkkiskiinnikkeisiin, konepelti aukeaa melkein kokonaan...

noin 5cm jää vajaaksi

edittiiä...

Täälläpäin kaikillä näkyy olevan 3kpl "pomon" 225 rallyä ja niillä kyllä näkee...

Kiusaus nousee liian suureksi, jos laittaisi itellekkin 2kpl+1000ff... eikä mee onneksi ref. yli kun kaikissa 37.5 :lol: :lol: :lol: :lol:
Viimeksi muokannut saabracing, Pe Syys 17, 2004 10:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

900i kirjoitti:Pimeä tulloo ja pitäis saada entisien pyöreiden hellan 500comettien tilalle jotain vielä tehokkaampaa? Miten sopii og 900 konepelti aukeamaan jos laittaa esim 1000rallyet?
Vanhempi tonninen rallye on vielä valo, isolla V:llä. Vaikkakin poltin on H2. Valokuvio ja sen jakauma on hyvä kokoisekseen koska valoa on sivuilla ja kauempana tasaisesti.

Jos orkkis raudoilla laittaa niin rikkaa sinne raudan ja puskurin väliin noin kolme milliä niin vielä mahtuu matalilla muttereilla maskin väliin kiinnityskin. Tosin ylimääräiset pois pultista katkoen. Vielä jos viitsii laittaa kumitallaa niihin tyynyihin jota vasten saranaraudat lepäävät pellin ollessa auki niin pelti ei osu valoihin ollenkaan.

Eikä sitten 100 W lamppuja, se polttimon kiinnityslanka ei anna maadoitukselle niin hyvää kontaktia vaan se palaa poikki. Samoin umpion sisällä oleva oma maakarva joutaa jättää kiinnittämättä. Tuo läpivientikumista 2,5 neliöisen johdon kulma-abikolla kantaan. Muutenkin tähän valoon kannattaa varata sellaisia abikoja joista johto lähtee sivulle ja juottaa ne kiinni piuhaan.

Kun malttaa tehdä asennuksen rauhassa ja johdot taivuttaa ettei ne vänkää poltinta kun umpio on kiinni, niin saa 2-3 vuotta olla huoletta ilman lampunvaihtoa.
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Kuvaa ei ole vielä laittaa, mutta omaan viistokeulaan laitoin (laittomat) H4:set Hellan aura-auto valot. Eli niinkuin Mertmi tuossa haikaili niin todelliset lisävalot tulee kahdentamalla valot. Kaukovaloissa kohtuulliset, mutta häviää kyllä faijan golfille johon laitoin pari vuotta sitten Hellan 1000:set. Katsastukseen joutuu ottaan pois mutta tuskin tienpäällä tulee ongelmia. Oikein suunnattuna ei häikäise yhtään enempää kuin sumarit, joista ei ole juuri koskaan hyötyä. em Golf II:ssa on sumarit omassa lisävalomaskissa eli ne on samalla korkeudella kuin omat valot. Uusien umpioiden jälkeen en koskaan käyttänyt sumareita muuta kuin kokeilu mielessä. Puskurin alapuolella olevat sumarit on lähinnä hienon näköiset.

Omia valorautoja jatkoin rosteri listoilla jotka on pultattu og-rautoihin. Saa pois samalla kun valotkin. Ylätukina on tukevat ruuvitangot. Ottaa konepeltiin kiinni, mutta ei muuta suuntausta tai haittaa muutenkaan.

Omat auton umpiot on päällisin puolin hyväkuntoiset, mutta tuntuu saunalyhdyiltä lisä H4:sten kanssa. Kaikissa polttimoina Phillips H4 55/60W +30%valoa (myynti lupaus). Itse olen erittäin tyytyväinen. Turvallisuus paranee hyvien valojen ansiosta eikä ole kiusausta nostaa omia ja sumuvaloja liian korkealle.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Itsellä on viistokeulan keulassa Hella FF200 eli sellaiset pyöreät pienet ja kyllä näkee ;)
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
kottero
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 14:48
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja kottero »

Olen samaa mieltä kuten aiemmin mainittiin, että Hella Rallye 1000 on todellakin hyvä lisävalo. Kiinnikkeet tein kylläkin itse, mutta vaikka valot laittaa niin lähelle maskia, kuin mahdollista, niin siltikin nokkapelti nojaa aavistuksen verran valoihin aukiasennossaan. Ei kuitenkaan niin voimakkaasti, että valoihin tai nokkapeltiin tulisi mitään jälkiä. Valot ovat autossa olleet jo toistakymmentä vuotta.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

H2 poltin rallye 1000 , Onko saatavana 100w polttimoita???
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Rallye tonnit keulalla, on hyvät ja näkee sivuillekkin.Tilauksessa 100w polsat joita tietty käytän vain suljetulla alueella :twisted:
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vastaa Viestiin