Paisuntasäiliössä vaahtoa + Koneessa liikaa öljyä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Paisuntasäiliössä vaahtoa + Koneessa liikaa öljyä

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

cage kirjoitti:Öljyä on muutama milli max-tekstin yläpuolella.
Anna hyvä mies sen öljyn olla, ei muutama milli mitään haittaa. 8)

Letkuista pidempi imusarjaan ja lyhempi lämmityslaitteen ilmakotelon alle.
Satkun lämmityslaitteen läppäasennot toimii alipainekelloilla ja tarvittava
imu saadaan tuohon muovitörppöön koneen käydessä imusarjasta. :lol:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Paisuntasäiliössä vaahtoa + Koneessa liikaa öljyä

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ranskalaisisa autoissa ja japsi moottoripyörissä ei saisi muuta laittaakaan kuin tislattua vettä. itse olen lähes kaikkissa autoissani käyttänyt tislattua vettä jäähdytysnesteen kanssa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
cage
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: La Syys 19, 2009 12:58

Re: Paisuntasäiliössä vaahtoa + Koneessa liikaa öljyä

Viesti Kirjoittaja cage »

tUrpoEinari kirjoitti:
cage kirjoitti:Öljyä on muutama milli max-tekstin yläpuolella.
Anna hyvä mies sen öljyn olla, ei muutama milli mitään haittaa. 8)

Letkuista pidempi imusarjaan ja lyhempi lämmityslaitteen ilmakotelon alle.
Satkun lämmityslaitteen läppäasennot toimii alipainekelloilla ja tarvittava
imu saadaan tuohon muovitörppöön koneen käydessä imusarjasta. :lol:
Tarkastetaanko öljymäärä mittatikku pohjaan painettuna vai jousi ylhäällä?
Sitä öljyä on pohjaan painettuna siis sen max tekstin pituuden verran yläviivan yläpuolella.

Oli kiva tietää sen muovitörpön tehtävä.
Sen ansiosta voi siis kääntää puhallusta eriasentoihin vaikka moottori ei pyörisikään.

Kiitos neuvoista.
saab 900c -87 etukäsijarru
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Paisuntasäiliössä vaahtoa + Koneessa liikaa öljyä

Viesti Kirjoittaja lucaf »

cage kirjoitti:Tarkastetaanko öljymäärä mittatikku pohjaan painettuna vai jousi ylhäällä?
Sitä öljyä on pohjaan painettuna siis sen max tekstin pituuden verran yläviivan yläpuolella.
Minulla on myös usein öljynvaihdon jälkeen max-tekstin pituuden verran öljyä "liikaa" enkä ole huomannut että siitä olisi haittaa ollut. On kai silti hyvä muistaa se nyrkkisääntö että kylmällä koneella ei käytetä korkeita kierroksia (>3000?), kun öljy ei ole vielä notkistunut.

Ymmärtääkseni määrä tarkistetaan tikku pohjaan painettuna, mutta voinhan olla väärässäkin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Paisuntasäiliössä vaahtoa + Koneessa liikaa öljyä

Viesti Kirjoittaja toms »

Vai naurettavaa ja ei oo kuullu että akkuvettä / tislattua vettä pitää käyttää ja on autoasentaja !!!

Hanavesi sisältää aina kalkkia ja se tekee järjestelmään kattilakiveä ja site tukkii paikkoja ja heikentä syylärin ja lämppärinkennon lämmönsiirtoa ym.


Sen verran on tullut 30 vuoden aikana vaihdettua / puhdistettua syyläreitä ja lämppärin kennoja ym. huomannut, oppinut, lukenut , kuullut OIKEILTA asentajilta että jos varman päälle pelaa ja oikein niin glykolia ja tislatta vettä jäähdytinjärjestelmiin.

Ylleensä niissä akkuvesi kannuissakin lukee että akkuihin , jäähdytinjärjestelmiin ym.

Nyt krjastoon hipi hipi ja autotekniikkaa lukemaan eikä mitää Tee Se Itse oppaita.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Paisuntasäiliössä vaahtoa + Koneessa liikaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Naxu »

En ollutkaan oikea asentaja. Vaihdoin merkkiliikkeessä rikkinäisiä osia uusiin ehjiin. Ikänään ei kukaan siellä käyttänyt tislattua vettä jäähdyttimessä. Mutta niin kuin sanoin ei kai siitä haittaakaan. Yksikään jäähdytysjärjestelmä ei kuitenkaan hajonnut kalkin takia.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Paisuntasäiliössä vaahtoa + Koneessa liikaa öljyä

Viesti Kirjoittaja toms »

Ei ne hajookkaan.... oireet näkyy sitte ku autolla alkaa oleen ikää.
Ei lämpee sisältä ja lämmöt tahtoo nousta liikaa jne.

Niin, nykyään ei mitään korjata enään, vaihdetaan uusia osakokonaisuuksia ja asiakas maksaa....
1000 € huoltolaskut on nykypäivää tästä systä, entä jos markka -aikana ois pyydetty marmoritiskillä 6000 mk....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Paisuntasäiliössä vaahtoa + Koneessa liikaa öljyä

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Heh.
Itse olen käyttänyt järvivettä jäähdyttimessä.
Kuten myös vesiruiskussakin.
Repikää siitä huumoria. :D Eikä ole vielä tukkeutunut/ongelmia ollut.
Ja vesi on puhtaasta ruotsalais järvestä.
On muuten oikeastikin suht puhdas järvi tuo ruotsalainen :!:
Ja ei ole vielä kalojakaan näkynyt paisuntasäiliössä... :mrgreen:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruotsalain ... 3%A4rvi%29
90 saab suomesta
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 23:24
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Paisuntasäiliössä vaahtoa + Koneessa liikaa öljyä

Viesti Kirjoittaja 90 saab suomesta »

no eipä tuo hanavesikää nii oo haitannu syylärissä kyllähän sitä on tullu joskus käytettyä hanavettä myös muutamissa lähes kuolleissa akuissaki joista yks on ny pitän virtaa jo yli 7kk jännä nähä milloi hajoo lopullisesti muuten kyl tulee käytettyy ihan kunnon akkuvettä sitä ku saa suoraan hanast töissä
tämän hetkinen saapas gabben keltanen 900i 16v tomaatti vm.88
cage
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: La Syys 19, 2009 12:58

Re: Paisuntasäiliössä vaahtoa + Koneessa liikaa öljyä

Viesti Kirjoittaja cage »

Kuva
Tuo ei ilmeisesti ole syylärin virallinen tyhjennystulppa?
Pitääkö keulaa purkaa, että pääsee käsiksi viralliseen?

Kiitos kaikille neuvoista.
saab 900c -87 etukäsijarru
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Paisuntasäiliössä vaahtoa + Koneessa liikaa öljyä

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Kyllä se on ihan se virallinen syylärin tyhjennystulppa. Ei ole muuta eikä tarvi purkaa mitään. Sopiva letkunpätkä tuohon natsan päälle ja kiintolenkillä varovasti auki. Ei siis kokonaan pois vaan sen verran, että alkaa vesi juoksemaan. Voi olla, että vanhaan kennoon on tyhjennysnipan taakse keertynyt "sakka tulppa" ja vaatii nipan irrotuksen kokonaan, että saa reiän kunnolla auki.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
cage
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: La Syys 19, 2009 12:58

Re: Paisuntasäiliössä vaahtoa + Koneessa liikaa öljyä

Viesti Kirjoittaja cage »

Ok. Pitää huomenna koittaa letkun kanssa.
saab 900c -87 etukäsijarru
cage
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: La Syys 19, 2009 12:58

Re: Paisuntasäiliössä vaahtoa + Koneessa liikaa öljyä

Viesti Kirjoittaja cage »

Oli se sittenkin tulppa. Piti pyörittää se äkkiä pois ja liittää puutarhaletku sen tilalle.

Neste oli ruosteista ja juoksevaa. Ei lainkaan majoneesimaista.
saab 900c -87 etukäsijarru
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Paisuntasäiliössä vaahtoa + Koneessa liikaa öljyä

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

cage kirjoitti:Oli se sittenkin tulppa.
No oli oli. Niinhän eilen sanoin vai epäilitkö edelleen :wink:
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
cage
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: La Syys 19, 2009 12:58

Re: Paisuntasäiliössä vaahtoa + Koneessa liikaa öljyä

Viesti Kirjoittaja cage »

En epäillyt. :)
Mun mielestä siihen ei olisi saanyt letkua ilman tulpan irroitusta.
Tulppa näytti lyhyeltä messinkipultilta+alumiinialuslevyltä.
Joku ilmausnipan tapainen olisi ollut tuossa mukavampi käyttää.

Kuva
Nyt on taas hyvä. :D

Kiitti kaikille.
saab 900c -87 etukäsijarru
Vastaa Viestiin