cage kirjoitti:Öljyä on muutama milli max-tekstin yläpuolella.
Anna hyvä mies sen öljyn olla, ei muutama milli mitään haittaa.
Letkuista pidempi imusarjaan ja lyhempi lämmityslaitteen ilmakotelon alle.
Satkun lämmityslaitteen läppäasennot toimii alipainekelloilla ja tarvittava
imu saadaan tuohon muovitörppöön koneen käydessä imusarjasta.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
ranskalaisisa autoissa ja japsi moottoripyörissä ei saisi muuta laittaakaan kuin tislattua vettä. itse olen lähes kaikkissa autoissani käyttänyt tislattua vettä jäähdytysnesteen kanssa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
cage kirjoitti:Öljyä on muutama milli max-tekstin yläpuolella.
Anna hyvä mies sen öljyn olla, ei muutama milli mitään haittaa.
Letkuista pidempi imusarjaan ja lyhempi lämmityslaitteen ilmakotelon alle.
Satkun lämmityslaitteen läppäasennot toimii alipainekelloilla ja tarvittava
imu saadaan tuohon muovitörppöön koneen käydessä imusarjasta.
Tarkastetaanko öljymäärä mittatikku pohjaan painettuna vai jousi ylhäällä?
Sitä öljyä on pohjaan painettuna siis sen max tekstin pituuden verran yläviivan yläpuolella.
Oli kiva tietää sen muovitörpön tehtävä.
Sen ansiosta voi siis kääntää puhallusta eriasentoihin vaikka moottori ei pyörisikään.
cage kirjoitti:Tarkastetaanko öljymäärä mittatikku pohjaan painettuna vai jousi ylhäällä?
Sitä öljyä on pohjaan painettuna siis sen max tekstin pituuden verran yläviivan yläpuolella.
Minulla on myös usein öljynvaihdon jälkeen max-tekstin pituuden verran öljyä "liikaa" enkä ole huomannut että siitä olisi haittaa ollut. On kai silti hyvä muistaa se nyrkkisääntö että kylmällä koneella ei käytetä korkeita kierroksia (>3000?), kun öljy ei ole vielä notkistunut.
Ymmärtääkseni määrä tarkistetaan tikku pohjaan painettuna, mutta voinhan olla väärässäkin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vai naurettavaa ja ei oo kuullu että akkuvettä / tislattua vettä pitää käyttää ja on autoasentaja !!!
Hanavesi sisältää aina kalkkia ja se tekee järjestelmään kattilakiveä ja site tukkii paikkoja ja heikentä syylärin ja lämppärinkennon lämmönsiirtoa ym.
Sen verran on tullut 30 vuoden aikana vaihdettua / puhdistettua syyläreitä ja lämppärin kennoja ym. huomannut, oppinut, lukenut , kuullut OIKEILTA asentajilta että jos varman päälle pelaa ja oikein niin glykolia ja tislatta vettä jäähdytinjärjestelmiin.
Ylleensä niissä akkuvesi kannuissakin lukee että akkuihin , jäähdytinjärjestelmiin ym.
Nyt krjastoon hipi hipi ja autotekniikkaa lukemaan eikä mitää Tee Se Itse oppaita.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
En ollutkaan oikea asentaja. Vaihdoin merkkiliikkeessä rikkinäisiä osia uusiin ehjiin. Ikänään ei kukaan siellä käyttänyt tislattua vettä jäähdyttimessä. Mutta niin kuin sanoin ei kai siitä haittaakaan. Yksikään jäähdytysjärjestelmä ei kuitenkaan hajonnut kalkin takia.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Ei ne hajookkaan.... oireet näkyy sitte ku autolla alkaa oleen ikää.
Ei lämpee sisältä ja lämmöt tahtoo nousta liikaa jne.
Niin, nykyään ei mitään korjata enään, vaihdetaan uusia osakokonaisuuksia ja asiakas maksaa....
1000 € huoltolaskut on nykypäivää tästä systä, entä jos markka -aikana ois pyydetty marmoritiskillä 6000 mk....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Heh.
Itse olen käyttänyt järvivettä jäähdyttimessä.
Kuten myös vesiruiskussakin.
Repikää siitä huumoria. Eikä ole vielä tukkeutunut/ongelmia ollut.
Ja vesi on puhtaasta ruotsalais järvestä.
On muuten oikeastikin suht puhdas järvi tuo ruotsalainen
Ja ei ole vielä kalojakaan näkynyt paisuntasäiliössä...
no eipä tuo hanavesikää nii oo haitannu syylärissä kyllähän sitä on tullu joskus käytettyä hanavettä myös muutamissa lähes kuolleissa akuissaki joista yks on ny pitän virtaa jo yli 7kk jännä nähä milloi hajoo lopullisesti muuten kyl tulee käytettyy ihan kunnon akkuvettä sitä ku saa suoraan hanast töissä
tämän hetkinen saapas gabben keltanen 900i 16v tomaatti vm.88
Kyllä se on ihan se virallinen syylärin tyhjennystulppa. Ei ole muuta eikä tarvi purkaa mitään. Sopiva letkunpätkä tuohon natsan päälle ja kiintolenkillä varovasti auki. Ei siis kokonaan pois vaan sen verran, että alkaa vesi juoksemaan. Voi olla, että vanhaan kennoon on tyhjennysnipan taakse keertynyt "sakka tulppa" ja vaatii nipan irrotuksen kokonaan, että saa reiän kunnolla auki.
En epäillyt.
Mun mielestä siihen ei olisi saanyt letkua ilman tulpan irroitusta.
Tulppa näytti lyhyeltä messinkipultilta+alumiinialuslevyltä.
Joku ilmausnipan tapainen olisi ollut tuossa mukavampi käyttää.