Ei ole mullakaan. varmaan vuosimalleissa eroja tuon suhteen.Saapas kirjoitti: Senkkiruuveja ei ollut kummallakaan puolella, tiedä sitten miksi.
OG 900 -92 Käsijarru ei pidä
Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä
Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä
Käsijarrun vipu tahmoo niin, ettei saa enää katsastuksesta läpi.Mertmi kirjoitti:
Vanhemmiten tuo satulan vivun palautus voi alkaa tahmomaan. Satulan vaihdon/rempan voi siirtää jonnekin kauas tulevaisuuteen laittamalla vaijerin kuoren stopparin ja vivun väliin lisäjousen. Näin korjasin erään saabin, ja korjaus on toiminut jo piakkoin kolme vuotta.
Mistähän tähän tarkoitukseen löytäisi sopivia jousia. Etsin Joensuusta useasta kaupasta mutta sopiva jäi löytymättä.
No vaihtoehtoja jäi kaksi: hankkia uusi tai korjata vanha satula. Rahanpuutteesta johtuen valitsin jälkimmäisen. (Romuttamokin kysyi lähes uuden hintaa) Tuossa käsijarrumekanismin purkamisessa on vain yksi vaihe jota en kyennyt ratkaisemaan ilman hitsauskonetta. Nimittäin käsijarrun käyttöakselia ei saa pois jollei poista metallilätkää jolla on peitetty akselin toinen pää. Tuota lätkää en saanut pois ennen kuin hitsasin siihen pultin ja sillä vedin lätkän pois. Lätkän alla onkin sitten lukkorengas joka pitää akselin paikoillaan.
Hion akselilta ruosteet ja rasvasin hyvin, nyt on herkempi kuin uutena. Satula on tosin vielä pöydällä joten lopullisen onnistumisen näkee vasta huomenna kunhan kerkeän laittaa satulan autoon kiinni.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 16:08
- Paikkakunta: State of Koria
Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä
Morjes
Kuule sulla on palat ja levyt tai jos hyvät palat niin levyt loppu! Meillä on -91 ja siinä ei mikään onnistunnu, ei oikein säädöt ei väärin. Vaan sit kypsyin ja hain Autotallista levyt ja palat kuin uudet ( elintenluovuttaja-88 ) Sen jälkeen ei muutakun palat paikalleen säätöruuvilla palat kiinnilevyyn ja noin 1/4 takas sillee nihkeeksi levyn pyöriminen. sit se rakotulkki 1mm sinne jarrusatulassa olevan vivun ja satulan väliin. finaali etupenkki pois (helpoin tapa) säätömuttereistä käännät et luiska tipahtaa maahan. siis tämä kaikki siinä mallissa joissa on samallainen kässäri kuin 9000 91>. eiku konttorille näyttää , tulos 130/130 %
jk. Aina ei saabinkaan säädöt riitä paikkaamaan puuttuvaa massaa, vaan on ostettava uusi osa.
Kuule sulla on palat ja levyt tai jos hyvät palat niin levyt loppu! Meillä on -91 ja siinä ei mikään onnistunnu, ei oikein säädöt ei väärin. Vaan sit kypsyin ja hain Autotallista levyt ja palat kuin uudet ( elintenluovuttaja-88 ) Sen jälkeen ei muutakun palat paikalleen säätöruuvilla palat kiinnilevyyn ja noin 1/4 takas sillee nihkeeksi levyn pyöriminen. sit se rakotulkki 1mm sinne jarrusatulassa olevan vivun ja satulan väliin. finaali etupenkki pois (helpoin tapa) säätömuttereistä käännät et luiska tipahtaa maahan. siis tämä kaikki siinä mallissa joissa on samallainen kässäri kuin 9000 91>. eiku konttorille näyttää , tulos 130/130 %

jk. Aina ei saabinkaan säädöt riitä paikkaamaan puuttuvaa massaa, vaan on ostettava uusi osa.
2763 -"Saab on auto isolla A;lla "9-5 SE 2.3t 98" green metalic , KA900 8v 88" pystäri, OE exät: 900i 16v 91 ]"red devil ".900i 8v 89" white pollari.9000 CD 2.0 92" ]grey metalic.
Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä
Teukka.k kirjoitti:Käsijarrun vipu tahmoo niin, ettei saa enää katsastuksesta läpi.
Nyt auto kelpasi katsastusetälle. Jarrut olivat täysin tasan ja rahaakaan ei mennyt kuin 6.90€ (tiivistesarja motonetistä ja jälkitarkastus ilmainen). Joutui nimittäin purkamaan toisenkin satulan ja vaihtamaan siihen tiivisteet kun se ryökäle rupesi vuotamaan säätöruuvista kun erehdyin ruuvia pyörittelemään.
Selvyyden vuoksi: minulla ei ollut siis ongelmana jarrujen heikko pito vaan epätasaisuus joka johtui toisen käsijarruvivun tahmomisesta ja siitä johtuneesta jarrujen epätasaisesta kulumisesta.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä
Lainataampa tätä topikkia.
Mistä saamuudet käsijarruvaijerin palautusjouset? Omassa saabissa ei palaudu vaijerit kunnolla, ja ei oo tiukka käsilläkään vääntää sitä vipua rajoitintappiin asti takasi. Toinen vaihtoehto ois viritellä jonkinlaiset lisäjouset kaveriksi, mutta ei tuu nyt mieleen että minkä laisen patentin sinne tekee. Jos joku vois antaa vähän vinkkiä, niin oon kiitollinen. Ja siis vm.89 900 saappi kysessä.
Mistä saamuudet käsijarruvaijerin palautusjouset? Omassa saabissa ei palaudu vaijerit kunnolla, ja ei oo tiukka käsilläkään vääntää sitä vipua rajoitintappiin asti takasi. Toinen vaihtoehto ois viritellä jonkinlaiset lisäjouset kaveriksi, mutta ei tuu nyt mieleen että minkä laisen patentin sinne tekee. Jos joku vois antaa vähän vinkkiä, niin oon kiitollinen. Ja siis vm.89 900 saappi kysessä.
Saab 900 turbo 8 -89
Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä
Minä irroitin palautusjouset ja väänsin niihin pihdeillä lisää kulmaa, johan taas rupesi vipu palauttamaan. Sitten kyllä aika pian auto vaihtoi omistajaa eli en tiedä kuinka pitkäikäinen ratkaisu on.
Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä
jos leimalle menossa niin hätäapuna voisi kokeilla palojen säätöä lähelle. kahta jousta tähän ei taida mahtua niinkuin vanhoihin etupyöräkässäreihin mahtuu.suaab kirjoitti:Lainataampa tätä topikkia.
Mistä saamuudet käsijarruvaijerin palautusjouset? Omassa saabissa ei palaudu vaijerit kunnolla, ja ei oo tiukka käsilläkään vääntää sitä vipua rajoitintappiin asti takasi. Toinen vaihtoehto ois viritellä jonkinlaiset lisäjouset kaveriksi, mutta ei tuu nyt mieleen että minkä laisen patentin sinne tekee. Jos joku vois antaa vähän vinkkiä, niin oon kiitollinen. Ja siis vm.89 900 saappi kysessä.
Vaijerit kun jumii suojuksiin niin eipä siinä pitkän päälle muu auta kuin vaijerien vaihto. Kokeilin taannoin jopa irrallisia vaijereita öljytä, eipä se juuri auttanut.
Mulla oli muuten suojuksen holkki pahasti jumissa jarrun korvaan just 89 malllissa, siihenkään ei varmaan kauheasti uskalla lyödä, voipi katketa, eli se kohta kandee vaikka etukäteen varmistaa, ikävä jos projekti siitä jää kiinni ( jos itse tekee / ei ole kaasuja jne..)
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä
Leimallehan saba on hyvinkin menossa. Pitää koittaa taivutella niitä jousia ja säätää palat lähemmäksi ja toivoa että sitten pelaa sen verran että katsastuksesta menee läpi. Kiitos vinkeistä. Saa toki laittaa lisääkin vinkkiä jos jollain tulee mieleen.
Saab 900 turbo 8 -89
Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä
saakohan noita jousia varaosana ??
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä
Löysin kaksi säätöruuvia jarrupaloille. Satulan takapuolella, kumpikin kumitulpan alla, toinen ylhäällä ja toinen alhaalla. Pitääkö niitä kumpaakin säätää saman verran vai ainostaan toista kun käsijarrua säätelee?
Saab 900 turbo 8 -89
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24615
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä
ne kumitulppien alla olevat eivät ole säätöruuveja vaan pitävät satulan kiinni akselissa...
satulassa on pultin kanta jonka aukaisemalla pääsee säätöruuvin luo
satulassa on pultin kanta jonka aukaisemalla pääsee säätöruuvin luo
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä
ne löytämäsi ruuvit eivät ole säätä ruuvit vaan liukutappien kannat.
säätöruuvi on kesellä satulaa suojapultin alla ota pultti pois, niin sen alta löytyy tieni kuusiokolokanta.
säätöruuvi on kesellä satulaa suojapultin alla ota pultti pois, niin sen alta löytyy tieni kuusiokolokanta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918