Yksi saab pelastettu paalista.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kaasujeesus
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2010 14:16
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja kaasujeesus »

No niin, oli kovin puuhakas viikko tuossa autokerholla kun minulla oli saabin entisöintiä varten viikon tallipaikkavaraus.

Tehtiin ainakin seuraavaa jäsenen A kanssa, jos nyt muistan kaiken:

- moottori pois. Lähti aika kivasti mitään isompaa rikkomatta, vaihteensiirtäjätanko meni hieman joiteriin kun se kuitenkin jäi laatikkoon pikkuisen kiinni, korjautui murjomalla sitä hieman rautatangolla.

- Etujarrut palasiksi---edellisen kerran ne oli luultavasti tehty kahden promillen asennuksena, kuskin puolelta oli toinen pala hirttänyt kiinni sen verran hyvin että jarrupalasta oli ehkä puolet siitä peltilätkästä jäljellä ja levy vastaavasti aika huonona. Pintahiottiin männistä ja sylintereistä enimmät ruosteet ja laitettiin uudet tiivisteet, ja sitten uudet levyt ja palat. Satulan liukuosia sai viilailla aika paljon. Oli aika nysvääminen saada männät pölysuojineen takaisin satuloihin. Satulaan katkenneet ilmausruuvit ja muutkin kamat lähtivät muttereita tynkiin hitsaillen irti... aina kivempi kun ei tarvi ensin porata satulaa rikki ja hakea sitten uutta kaupasta.

- kytkin tuntui sangen vuotavalta kun ajoin auton talliin, siispä pää- ja työsylinteri palasiksi, pikku hionta ja uudet tiivisteet kehiin, ja uusi painelaakeri myös kun vanha rohisi. Kojelaudan alaosa oli jännä irrottaa kun niitä pultteja löytyi sieltä lokasuojan vierestäkin.

- Moottoriin laitettiin uudet stefat (taattua scantech-laatua, lol). Huomattiin että vauhtipyörän takana ollut stefa oli tosi helppoa tunkea vahingossa liian syvälle. Vauhtipyörän silmälaakerikin uusittiin, samaten vesipumppu ja hihnat...

Yleisesti ottaen koko homma meni aika hyvin kun mitään isompaa ei edes rikottu. Vielä menee varmaan muutama ilta letkuja ja johtosarjaa asennellessa, ja öljytkin pitäisi muistaa asentaa. Eräs autokerholainen kertoi joskus tehneensä volkkariin koneremontin ja laatikon vaihdon siten, että ensin remontoidaan kone, sitten asennetaan koneeseen vanha rikkinäinen laatikko, sitten lähdetään autolla kotiin mutta jätetään vaihteiston öljyt kerholle. Kuulemma Kivenlahdessa vasta hajosi. Onhan sinne Otaniemestä jonkin verran matkaa.

Ymmärsin että tehtaan suositus vaihteistoöljyksi olisi 10w-30 mineraaliöljy. Kaupasta otin 10w-40 Motoxia kun 10w-30:a ei ollut. Ilmeisesti mineraaliöljyn idea on että siinä on vähemmän tai ei ollenkaan öljyn liukkauteen vaikuttavia lisäaineita, jolloin synkat jotenkin toimii...

Virtalukolle kävi muuten jotain hassua---muistelen hämärästi että kone nostettiin keulalta avain virtalukossa vaihteensiirtimen irroittamiseksi, eilen konetta asentaessa taas vaihdekeppi heilui vapaasti mutta avainta ei virtalukossa ollut, muistelen että olisin ottanut avaimen ulos moottorin irrotuksen jälkeen vaihdekeppi pakilla. No, eilen avain ei enää mennyt virtalukkoon vaikka kaikki pykälät sai kepillä silmään ja avaimenreikä saattoi olla pikkuisen kiertynyt myötäpäivään siitä asennosta missä avaimen pitäisi tulla ulos ja mennä sisään. Tietääkö joku miten tilanteen saisi korjattua?

Toinen kysymys, muistaako joku miten noi jarrut pitäisi ilmata, autossahan on ABS?
Hiace A '91, Yaris Verso A '01, 900 2.1-16 '92
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Samalla periaatteella ilmataan, kuin ilman abs:ia.
Paine-pohjassa-kiinni...
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Mulla on hämärä mielikuva että absillisissa pitäisi ainakin olla virrat päällä ilmauksen ajan ja oliko pyörien ilmausjärjestykselläkin enemmän väliä kuin normaalijarruilla...?
#1970
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

ah79 kirjoitti:Mulla on hämärä mielikuva että absillisissa pitäisi ainakin olla virrat päällä ilmauksen ajan ja oliko pyörien ilmausjärjestykselläkin enemmän väliä kuin normaalijarruilla...?
Esson baaristako tuo näkemys on ??? :lol: :lol:
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Naxu kirjoitti:Samalla periaatteella ilmataan, kuin ilman abs:ia.
Paine-pohjassa-kiinni...

Näin ne ilmataan....Tämä ei ole hevosmiesten ratiosta oleva tieto... :mrgreen: :mrgreen:
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja ah79 »

900 I 16 Kat kirjoitti:Esson baaristako tuo näkemys on ??? :lol: :lol:
Voi hyvinkin olla juuri sieltä, en muista :) . Jos viisaammat sanovat, että onnistuu ilman ylimääräistä kikkailua niin uskotaan ja toimitaan sen mukaisesti.

Joissakin muun merkkisissä olen kyllä ihan livenä nähnyt, että absillisen systeemin ilmaus ei onnistu perinteisellä menetelmällä tuosta vain. Tässä og-satkussa sitten kai onnistuu.
#1970
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

ah79 kirjoitti:
900 I 16 Kat kirjoitti:Esson baaristako tuo näkemys on ??? :lol: :lol:
Voi hyvinkin olla juuri sieltä, en muista :) . Jos viisaammat sanovat, että onnistuu ilman ylimääräistä kikkailua niin uskotaan ja toimitaan sen mukaisesti.

Joissakin muun merkkisissä olen kyllä ihan livenä nähnyt, että absillisen systeemin ilmaus ei onnistu perinteisellä menetelmällä tuosta vain. Tässä og-satkussa sitten kai onnistuu.

Onnistuu molemmilla tavoilla.. Nimim..Ilmattu on monesti ogeee...
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Erään ässä-satkun vois pelastaa... pitää ensviikolla käydä katsomassa vieläkö samaine auto tököttää tienvarressa pellolla ilman renkaita, siitä sais aikapaljon varaosia toho omaan, etenkin jos alkuperäistä sisustusta muokkaa tai moottoripuolelta tarviis varaosia tms.
Metätysreissulla viimesyksynä havaitsin kyseisen yksilön tienvarresta ja tutkin lähemmin ja totesin, jotta ei ihan romu kuitenkaan.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Kannattaa ottaa talteen jos mahdollista..
10 vuoden päästä sitten itketään että mihin kaikki on kadonnut..
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
kaasujeesus
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2010 14:16
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja kaasujeesus »

Ajoin satkun tänään konttorille. Ajamalla sieltä poiskin tultiin. Ei tullut tarkastuslappuun rastin rastia, katsastaja raapi päätään ja ihmetteli ruosteetonta autoa... parempi siis kuin kaupasta haettu uusi rellu, lol.

Viikonloppuna laitettiin loput kamat autoon kiinni ja suht kerralla siitä taisi sitten hyvä tulla. Pitänee hieman tarkistella vielä letkuja ja liitoksia ja tiukkailla klemmareita ym, tuossa äsken autoa tallilla siivotessani havaitsin lattialla jotain jonka voisi mieltää glykoliksi, samaten jotain töhnää joka saattoi ehkä olla öljyä. Huomasin tuossa myös, että kun laitoin riittävästi kuparitahnaa pakoputken pultteihin että ne joskus saisi auki niin konehuoneesta nousi varsin huomattava käihä kun auton laittoi tulille.

No nyt on joka tapauksessa mulla ehjä Saab, mitähän sillä nyt tekis? Kai sillä sitten voi ajella vaikka Hiacekin toimii. Liikaa valintoja, vaikeaksi menee. :)
Hiace A '91, Yaris Verso A '01, 900 2.1-16 '92
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

kaasujeesus kirjoitti: No nyt on joka tapauksessa mulla ehjä Saab, mitähän sillä nyt tekis? Kai sillä sitten voi ajella vaikka Hiacekin toimii. Liikaa valintoja, vaikeaksi menee. :)
Tervetuloa valintojen maailmaan :mrgreen:
Itellä neljä autoo, mut yksi sentää kerrallaan ajossa.. onpaha ainaki sit vara-autoja (jotka pikkuhommalla leimalle) jos sattuu isompaa remontintarvetta tulemaan käyttikseen.. :wink:
Kesällä pakko kahdesta(tai jopa kolmesta) autosta päästä eroon, niin pystys ostaa yhen tilalle. :mrgreen: Tai sitten remontoida niillä rahoilla saabia parempaan kuntoon. :roll:
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
kaasujeesus
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2010 14:16
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja kaasujeesus »

kaasujeesus kirjoitti:tuossa äsken autoa tallilla siivotessani havaitsin lattialla jotain jonka voisi mieltää glykoliksi, samaten jotain töhnää joka saattoi ehkä olla öljyä.:)
Taisikin olla lampunpesuri joka vuotaa, mikä nyt vähemmän haittaa.

Termari pitää varmaan vaihtaa kun minusta auto on turhan haalea kun kovempaa ajelee... se ei taida olla iso homma?
Hiace A '91, Yaris Verso A '01, 900 2.1-16 '92
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

kaasujeesus kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Itse en lähtisi kompensoimaan rikkinäistä syyläriä termarilla.
No ei se minusta rikki ollut vaan ikäisensä näköinen, eli lamelleja uupui jonkun verran mutta kyllä ne loput siinä kiinni pysyi eikä se märältäkään näyttänyt. Mieluummin mitoitan termarin siten ettei kone vahingossakaan hikeenny helteillä.
kaasujeesus kirjoitti: Termari pitää varmaan vaihtaa kun minusta auto on turhan haalea kun kovempaa ajelee... se ei taida olla iso homma?
:)

Ei ole edellisellä sivulla jo aiemmin esittämäsi kysymyksenkään jälkeen muuttunut termarin vaihto isoksi hommaksi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin