900 Aero ja muita kysymyksiä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Santeri
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 20:46
Paikkakunta: Kouvolan Kuusankoski

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Santeri »

Puutiikeri: ihan OT:na mutta pidätkö Circlestä?
9-3 TurboJubilee -02
#2403
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja suorsa »

puutiikeri kirjoitti::!: http://www.nettiauto.com/saab/900/3042252 :!:
Asiantuntevammat, onkos tuo nyt todellakin pystärin Airflow-sarja? Ettei Aero?
Eittämättä harvinaisia toki molemmat. Meinaan autohan tulee tuolla hinnalla jo helposti kaupanpäällisiksi... kele kun ei ole tilaa moiselle missään :(
Airflow. Myyjä tietää mitä myy ja asiallinen auto kyseessä - vain ahdin puuttuu, mutta näytti sekin olevan mahdollista ostaa mukana.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Olen etsiskelyt Saabbia tässä jonkun aikaa, nyt olisi tuollainen 900 T8 Special tyrkyllä. Oheisen linkin mukaan ko. mallin valmistusmäärä oli aika pieni n. 300 kpl.

http://www.lihikset.net/images/kuuppa/S ... l-1989.htm

Auto on kuitenkin ns. "köyhän miehen Aero". Miten on, onko tuollainen auto säilömisen arvoinen (tähän tietysti Saappimiehet sanoo, että kaikki Saappit ovat säilömisen arvoisia :? )?

Olen Aeroa etsiskellyt, mm. tuosta aiemmin mainitusta blocketin Aerosta yritin tehdä kauppaa, mutta myyjän into lopahti, kun kuuli minun olevan Suomesta, ei sen jälkeen vastannut yhteydenottopyyntöihin.

http://www.blocket.se/stockholm/Saab_90 ... ?ca=11&w=3

Jotenkin tuo Special on alkanut kiehtoa: auton väritys Odoardo grey ja Aeron ulkonäkö sekä hyvä varustus natsaa mielestäni hyvin. Moottori T8 lienee vähän "brutaalimpi" verrattuna T16 moottoreihin, teho tulee ilmeisesti potkuna vasta suuremmilla kierroksilla.

Onko fooruminen porukoilla kokemusta näistä Special malleista?
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jope »

Monet noista T8 specialeista on kattipelejä, joten siitä joko on murhetta, tai sitten ei.

Perus k-jetin ongelmat luultavasti tekevät itsensä tutuiksi, mekaaninen ruisku kuluu ajan mittaan. Valitettavasti katti-koojetin osia ei ole yhtä helppo löytää, kuin normaalin.

Vaikka T8:ssa tuleekin se spooli about kerralla 3000rpm kohdalla ja sen ansiosta tuntuu, että kulkupuolta voisi löytyä, niin ei se kuitenkaan mikään ripeä auto ole enää nykymittapuun mukaan. Liikennevirrassa pysyy mukana, mutta TDI-miehet pyyhkii kyllä ohi. Viritettynä sitten eri asia, mutta kannattaa pitää maltti mukana, kun kyseessä on kuitenkin k-jet. :-)

Jäävään itseni sen kummemmasta keskustelusta 8v-koneen eduista ja haitoista, ettei kellekään tule paha mieli. :-)

Loppupeleissä kannattaa pitää mielessä, että ei näitä kannata harrastaa kenenkään muun mieliksi, vaan ihan omaksi iloksi. En suosittele pelastamaan tai säilömään mitään sellaista mallia, joka ei oikeasti itseä kiinnosta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Jope kirjoitti:Loppupeleissä kannattaa pitää mielessä, että ei näitä kannata harrastaa kenenkään muun mieliksi, vaan ihan omaksi iloksi. En suosittele pelastamaan tai säilömään mitään sellaista mallia, joka ei oikeasti itseä kiinnosta.
Joo, kyllä tässä nyt ollaan hakemassa hyväkuntoista autoa, joka on tosiaankin tarkoitus säilöä ja jättää sitten jälkikasvulle, kun ittellä kasvaa horsma persiistä.

Kulkupuolta ei enää niin kauheasti kaipaa, vaan lähinnä haen näistä vanhoista vehkeistä aikauden fiilisjuttuja. Tallista löytyy jo neljä harrasteautoa vuosilta 1965, 1971, 1980 ja 1989. Saappi olisi mielenkiintoinen lisä joukkoon (nostalgiaa: nuorena miehenä toinen autoni oli 99 80-luvun alussa).

Tuo ruiskun osien saatavuus tosin hieman askarruttaa...
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja aero »

C 124 320 kirjoitti:Joo, kyllä tässä nyt ollaan hakemassa hyväkuntoista autoa, joka on tosiaankin tarkoitus säilöä ja jättää sitten jälkikasvulle, kun ittellä kasvaa horsma persiistä.

Kulkupuolta ei enää niin kauheasti kaipaa, vaan lähinnä haen näistä vanhoista vehkeistä aikauden fiilisjuttuja. Tallista löytyy jo neljä harrasteautoa vuosilta 1965, 1971, 1980 ja 1989. Saappi olisi mielenkiintoinen lisä joukkoon (nostalgiaa: nuorena miehenä toinen autoni oli 99 80-luvun alussa).

Tuo ruiskun osien saatavuus tosin hieman askarruttaa...
Tuollaiseen käyttöön minusta T8 Special on melko omiaan - kyseessä on tosiaan melko harvinaisen sarjan kulkine, joka on nätti ja erikoinen. Eli jos kiinnostaa (Jope on hyvinkin oikeassa siitä, että oman kiinnostuksen kannattaa antaa ratkaista), niin iskee kiinni vaan. Säilöessä ajo on vähäistä, joten ruiskukaan ei pääse enää pahasti kulumaan. Ne osat on harvinaisia, mutta nyt niitä kait on vielä mahdollista löytää, niitähän voi vuosien saatossa keräillä varastoon tuplakappaleita aina kun vastaan tulee :).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
puutiikeri
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 15:28
Paikkakunta: Kempele

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja puutiikeri »

Santeri kirjoitti:Puutiikeri: ihan OT:na mutta pidätkö Circlestä?
Ai huomaako sen jostain :lol:
Mutta tosiaan OT, joten jatketaan muualla...
PR 900 LUX T16 5D '84
KA 9-5 2.3t Vector Wagon Biopower stage 1 '04
PR 9000 '85
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Eipä ollut tuo T8 Special meikäläisen auto. Vähän liikaa pientä hälyä. Etsintä jatkuu...
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Moody
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2008 01:07
Paikkakunta: Raisio

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Moody »

Niin, miten 900S, onko vakiona laiskempi kuin T8... Turbon luonne kovin erilainen, mutta miten esim. 0-100, kumpi "rivakammin" menee?

:saab:
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sami »

T8 on vakiona rivakampi kuin 900S. Myös 0-100 kiihdytyksessä.
Citroen C5, OG900t16
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Mutta helposti ässästäkin niitä tehoja saadaan :wink:
Ja kyllä se ässän 16v moottori on enemmän tätä päivää
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sami »

Joo, tarkoitin vain että vakiona T8 on ässää rivakampi. Itsekin ajan ässällä ja pidän 16v moottoreita ehdottomasti parhaina mitä OG900 urallani olen näitä ajellut. On ollut T8:a, 8 venttiilisiä ruiskuja ja T16 saabeja. 16v moottoreissa OG900:n pitkä kehitys on johtanut täydelliseen moottoriin jolla ajaa helposti miljoonan.
Citroen C5, OG900t16
repa
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja repa »

Ei tuo og aero kovin harvinainen voi olla, kun minullekin niistä on kaksi pihalle löytänyt tiensä. :D

Repa
#2260
96V4 projekti
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jope »

Sarjatuotettuja pelejähän ne on, Suomessa vaan kovin vähän uutena myytyjä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Kyllä on hieno auto kyseessä ja semmoisen kun sattuu hyväkuntoisena ja kohtuuhintaisena löytämään niin kyllä kannattaa hommata itelle ja pitää siitä hyvää huolta. :) Hyvät yksilöt maksaa, se on totta. Jotkut eivät vaan ymmärrä harvinaisuuksien päälle, kuten omassa lähipiirissäkin eivät tahdo ymmärtää.

Asenne kun on semmoinen, että "ei tuohon kannata sijottoo rahhoo, eihän sen auton arvokkaan ole juuri mittään (jos auto sattuisi siis hajoamaan ja remonttikulut tulisivat olemaan tonneja) eikunvain paaliin ja ostat jonkun muun". Se joka tulee vittuilemaan autoni myyntiarvosta ja korjauksen kannattavuudesta niin on hyvä jos en lyö turpaan.. :evil:
Pistää vituttamaan semmoiset ahdasmieliset ihmiset, jotka eivät ymmärrä, että tämmöne auto ku mulla on niin ei niitä enää jokanurkalla ole, etenkään myynnissä. Hyvä jos etes ajossa ja vielä näin hyvässä kunnossa. Ja kerran kun auton sattuu omistamaan niin tottakai siihen tullaan rahaa sijoittamaan, että se pysyisi kunnossa ja se tulisi parempaan kuntoon. Ja jos kävisi huono tuuri, että tulisi moottoririkko tai vastaava niin en tietenkään sentakia autostani luovu. Vaan tottakai se korjataan, mahdollisuuksien mukaan. :roll:

Yleensä niillä mallisarjan tehokkaimmilla versioilla pysyy aina tietty hintataso hyvinkin pitkään... verrataampa(hieman offtopic) vaikka esim. Cosworth Sierraan/Escorttiin, niillä hinta ei tipu juuri ollenkaan, etenkään hyväkuntoisilla yksilöillä. :) Hyväkuntonen kossusierra maksaa kymppitonnin ja kossuesko helpostikkin toisen kympin lisää.

Ja palatakseni saabikeskusteluun, niin ite kyllä aioin säilyttää saabini ajokuntoisena ja hyvässä kunnossa muutenkin. Niinpaljon suunnitelmia sen suhteen, että tekemistä ja laittelemista on paljon, säilyttäen alkuperäisen ulkomuodon tottakai.
Jos kävisi tuuri ja pääsisi kesäksi ajohommiin käsiksi, niin sitten kyllä saabi kokee parannuksia moottorin, korin ja alustan suhteen. ;)
Ilmastointi olisi hyvä kesäkuumalla saada pelittämään, se ois tavotelistalla myös, aikaisemmin on toiminut, mutta ilmeisesti freonit loppu ja sentakia ei pelitä (ja ei nyt varsinkaan ku otin hihnan pois turhaan kulumasta.) 8)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Vastaa Viestiin