900i16 käyntihäiriön vianmääritystä
900i16 käyntihäiriön vianmääritystä
Potilaana on vuoden -92 900i16 2.1, 260 000 ajettu. Oireet alkoi lievällä nykimisellä n. 200km sitten maantieajossa. Päivä päivältä ongelma paheni niin ettei autolla voi ajaa. Lähtee hyvin käyntiin, tyhjäkäynti normaalissa, mutta kun lähtee liikkeelle, kierrokset vaeltaa hyvin voimakkaasti, ja yleensä sammuu. Kaasua antamalla saattaa pysyä käynnissä. Sammumisen jälkeen kun starttaa, lähtee käyntiin, mutta kierrokset seilaa. Juuri ja juuri tällä pääsee kyllä liikkeelle. Nykiminen ei ole koko aikaista,vaan auto voi pelata hyvin 200m ja sitten pätkiä voimakkaasti. Kun auto on lämmennyt hieman, ongelma häviää hiljalleen. Kierroslukumittarikin heiluu omaa tahtiaan(ei näytä todellisia kierroksia). Toisena päivänä tätä ongelmaa ei ole millään tavoin. Kierroslukumittarin seilaaminen ilmeisesti viittaisi sytysmoduliin, jonka vaihdoin ilman menestystä(bosch). Myös puola, virranjakajan kansi ja pyörijä ovat vaihdettu. Eikä opiskelijan budjettiin oikein mahdu vian poissulkeminen kokeilemalla uusia osia.
Saab 900i16 2,1 -92
Re: 900i16 käyntihäiriön vianmääritystä
Kampiakselin asentoanturia tutkimaan sitten seuraavaksi, tuntuu olevan yllättävänkin yleinen vika EZK ja DI-vermeissä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900i16 käyntihäiriön vianmääritystä
myös polttoainepumppua kannattaa epäillä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 900i16 käyntihäiriön vianmääritystä
Tuota polttoainepumppua tai relettä olen myös epäillyt(ei ole tietoa milloin kumpaakaan olisi vaihdettu), mutta tuo kierroslukumittarin seilaaminen omia menojaan viittaisi kuitenkin sytytyspuolelle. Oletin vian korjaantuvan tuolla sytytysmodulin vaihtamisella, eikös kieroslukumittari ota tuon sigaalin sytytysmodulista? Olisiko Turun alueella saabistia, jolta saisi tuota kampiakselin anturia kokeiltavaksi?
Saab 900i16 2,1 -92
Re: 900i16 käyntihäiriön vianmääritystä
Itse annan äänet myös polttoainepumpulle!antti.hakamaa kirjoitti:myös polttoainepumppua kannattaa epäillä.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Re: 900i16 käyntihäiriön vianmääritystä
tuo kiekkamittarin seilaus viittaa vahvasti syttypoksille tai asentoanturille.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: 900i16 käyntihäiriön vianmääritystä
Sähköpuolen vika. Huono maadotus, asento anturi, yms.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 96
- Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 15:38
- Paikkakunta: Jämsä
Re: 900i16 käyntihäiriön vianmääritystä
Minulla -92 2.1 oli lievää nykimistä varsinkin, kun laittoi vilkun vasempaan. Syy oli maadoituskohta vasemmassa sisälokarissa - se niittimutteri hapettuu ajan kuluessa. Lisäksi vasemmalle etuvilkulle voisi laittaa oman maadotuksen.
9-5 2,3tA -03 ka, 9-5 2,0tA wagon ka, 900 -92 2,1 ka, 96 -75 oe, 900 99 96 vo