Kuinka vaihdetaan tuulilasi?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Kuinka vaihdetaan tuulilasi?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Heippa!

Tossa kävi mielessä penninvenyttäjän keinot, eli vaihtaisinko käytetyn tuulilasin ite og900:aan? Kertokaas, kuinka se lasin vaihto tehdään kotikonstein? (Tiivistelasihan tässä on, jos joku ei satu tietämään.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Helppo homma ota koristelistat irti tiivisteestä
Turvota auton sisältäpäin tiivisteen reunaa ulospäin esim talttapäisellä ruuvimeisselillä ( varo rikkomasta tiivistettä, jos et ole ostanut uutta ) niin että se lähtee luisumaan reunan yli, tämän jälkeen reipas tönäisy ulospäin.
Jos teet yksin niin katso että nokkapellillä on joku pehmuste.
Nyt tiiviste pois lasin ympäriltä, puhdista tiivisteen urat.
Pujota nyt tiiviste lasin ympärille ja kiedo tiivisteessä olevaan uraan nylon narua niin että se kiertää koko lasin.
Nyt aseta lasi hollille ja paina kevyesti ulkoapäin lasia ( nyt tarvitaan ehkä kaveria apuna ) rupea nyhtämään narua sisälle päin, tiivisteen pitäisi tulla narun mukana pellin reunan yli.
Kun olet saanut narun nyhdettyä kokonaan sisälle niin lasin pitäisi olla paikallaan.
Laita koristelistat paikalleen ( ne eivät ole pelkkänä koristeena )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Saabissa on kyllä aika kaareva lasi, sitä vaan että saattaa tulla vaikeuksia sen narun kanssa...
Kaverin ysi ysiin yrittettiin narulla mut ei onnannu... Sit ei muuta ku tiivisteen alareuna paikalleen ja varovasti meisselillä kampeemalla ylhäältä ja sivuilta... 8) Kyllä se kotikonstein onnistuu!
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Minä itse vaihdoin ja se viimeinen yläkulma ( oikealla ) piti varovasti ruuvarilla venytellä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saapas »

Niin, se uusi tiiviste maksaa saabin tiskiltä sitten sen verran, että penninvenyttäjät ja opiskelijat saa halvauksen :arrow: ei kannata rikkoa sitä vanhaa... Kyllähän niitä käytettyinä varmasti saa klubi tovereilta sopuhintaan jos ruuvari sattuu lipsahtamaan.
KTM SD
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

...mutta toisaalta Turussapäin lasiliike lupasi vaihataa lasin hintaan 100€. Kaikkineen. Ja saa vielä hörppiä kupin kahvia odotellessa.
En pidä pahana.
Sitten poistuu vielä se pelko perseestä, että uusi lasi sattuisi "napsahtamaan" vaikka halki kun sitä meisselöi reikäänsä.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Nylon narun sijaan voi käyttää yksisäikeistä sähköjohtoa. Kumpikin tapa toimii ihan hyvin.

Sen voi myös sen tiivisteen laittaa paikoilleen tuulilasin aukkoon ja pujottaa se naru siihen tiivisteen uraan johon lasi tulee. Tällöin tais tarvita sitä narua vain yläreunan kanssa, tai vaihtoehtoisesti keittiöstä "lisensoitua" ja modifoitua puista paistinlastaa :D . Ja lukkolistan takaisin laittamisessa kannattaa käyttää esim. pumppupulloon sotkettua vesi-fairy-liousta (=luistaa paremmin).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ja fairyn kaveriksi biltemasta muutaman euron erikoistyökalu, niin johan menee lista liukkaasti paikalleen.

Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Lasimieskin vaihtaa sen satkun lasin ulkoota päin, koristelista ulos pullauta vanha ulos ja laita lasi ulkoapäin kiini, ite en vaihtanu kun maksoi kirkas 70€ asennettuna (viksuna olin kattelemassa lasimestarin jippoja :wink: )
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Huh, tuo 70e on jo aika kova hinta. Pitää kyllä käydä kysäisemässä paikallisten laseja laittavien hinnat, tohon hintaan ei viitti enää alkaa harjoittelemaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

onnistuu yksinkin

Viesti Kirjoittaja tany »

Olen vaihtanut kahdesti lasin tuplaysiin ja molemmilla kerroilla yksin. Aikaa menee vajaa tunti. Itse tein sen meisseli + naru tekniikalla eikä ollut ongelmia. Tosin, jos vaihtavat 70 euroon uuden lasin liikkeessä, niin en alkaisi nähdä vaivaa itsevaihtoon. Ei jää oikein tuntipalkkoja ja on riski särkeä uusi lasi tai tiiviste.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Vastaa Viestiin