Kuinka vaihdetaan tuulilasi?
Kuinka vaihdetaan tuulilasi?
Heippa!
Tossa kävi mielessä penninvenyttäjän keinot, eli vaihtaisinko käytetyn tuulilasin ite og900:aan? Kertokaas, kuinka se lasin vaihto tehdään kotikonstein? (Tiivistelasihan tässä on, jos joku ei satu tietämään.)
Tossa kävi mielessä penninvenyttäjän keinot, eli vaihtaisinko käytetyn tuulilasin ite og900:aan? Kertokaas, kuinka se lasin vaihto tehdään kotikonstein? (Tiivistelasihan tässä on, jos joku ei satu tietämään.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Helppo homma ota koristelistat irti tiivisteestä
Turvota auton sisältäpäin tiivisteen reunaa ulospäin esim talttapäisellä ruuvimeisselillä ( varo rikkomasta tiivistettä, jos et ole ostanut uutta ) niin että se lähtee luisumaan reunan yli, tämän jälkeen reipas tönäisy ulospäin.
Jos teet yksin niin katso että nokkapellillä on joku pehmuste.
Nyt tiiviste pois lasin ympäriltä, puhdista tiivisteen urat.
Pujota nyt tiiviste lasin ympärille ja kiedo tiivisteessä olevaan uraan nylon narua niin että se kiertää koko lasin.
Nyt aseta lasi hollille ja paina kevyesti ulkoapäin lasia ( nyt tarvitaan ehkä kaveria apuna ) rupea nyhtämään narua sisälle päin, tiivisteen pitäisi tulla narun mukana pellin reunan yli.
Kun olet saanut narun nyhdettyä kokonaan sisälle niin lasin pitäisi olla paikallaan.
Laita koristelistat paikalleen ( ne eivät ole pelkkänä koristeena )
Turvota auton sisältäpäin tiivisteen reunaa ulospäin esim talttapäisellä ruuvimeisselillä ( varo rikkomasta tiivistettä, jos et ole ostanut uutta ) niin että se lähtee luisumaan reunan yli, tämän jälkeen reipas tönäisy ulospäin.
Jos teet yksin niin katso että nokkapellillä on joku pehmuste.
Nyt tiiviste pois lasin ympäriltä, puhdista tiivisteen urat.
Pujota nyt tiiviste lasin ympärille ja kiedo tiivisteessä olevaan uraan nylon narua niin että se kiertää koko lasin.
Nyt aseta lasi hollille ja paina kevyesti ulkoapäin lasia ( nyt tarvitaan ehkä kaveria apuna ) rupea nyhtämään narua sisälle päin, tiivisteen pitäisi tulla narun mukana pellin reunan yli.
Kun olet saanut narun nyhdettyä kokonaan sisälle niin lasin pitäisi olla paikallaan.
Laita koristelistat paikalleen ( ne eivät ole pelkkänä koristeena )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Saabissa on kyllä aika kaareva lasi, sitä vaan että saattaa tulla vaikeuksia sen narun kanssa...
Kaverin ysi ysiin yrittettiin narulla mut ei onnannu... Sit ei muuta ku tiivisteen alareuna paikalleen ja varovasti meisselillä kampeemalla ylhäältä ja sivuilta...
Kyllä se kotikonstein onnistuu!
Kaverin ysi ysiin yrittettiin narulla mut ei onnannu... Sit ei muuta ku tiivisteen alareuna paikalleen ja varovasti meisselillä kampeemalla ylhäältä ja sivuilta...
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Nylon narun sijaan voi käyttää yksisäikeistä sähköjohtoa. Kumpikin tapa toimii ihan hyvin.
Sen voi myös sen tiivisteen laittaa paikoilleen tuulilasin aukkoon ja pujottaa se naru siihen tiivisteen uraan johon lasi tulee. Tällöin tais tarvita sitä narua vain yläreunan kanssa, tai vaihtoehtoisesti keittiöstä "lisensoitua" ja modifoitua puista paistinlastaa
. Ja lukkolistan takaisin laittamisessa kannattaa käyttää esim. pumppupulloon sotkettua vesi-fairy-liousta (=luistaa paremmin).
Sen voi myös sen tiivisteen laittaa paikoilleen tuulilasin aukkoon ja pujottaa se naru siihen tiivisteen uraan johon lasi tulee. Tällöin tais tarvita sitä narua vain yläreunan kanssa, tai vaihtoehtoisesti keittiöstä "lisensoitua" ja modifoitua puista paistinlastaa
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ja fairyn kaveriksi biltemasta muutaman euron erikoistyökalu, niin johan menee lista liukkaasti paikalleen.
![Kuva](http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/19_825iso.jpg)
![Kuva](http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/19_825iso.jpg)
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Huh, tuo 70e on jo aika kova hinta. Pitää kyllä käydä kysäisemässä paikallisten laseja laittavien hinnat, tohon hintaan ei viitti enää alkaa harjoittelemaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
onnistuu yksinkin
Olen vaihtanut kahdesti lasin tuplaysiin ja molemmilla kerroilla yksin. Aikaa menee vajaa tunti. Itse tein sen meisseli + naru tekniikalla eikä ollut ongelmia. Tosin, jos vaihtavat 70 euroon uuden lasin liikkeessä, niin en alkaisi nähdä vaivaa itsevaihtoon. Ei jää oikein tuntipalkkoja ja on riski särkeä uusi lasi tai tiiviste.
Saab Suomesta - hyviä autoja ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329