1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Tuossa tuli lauantaina hankittua kolarikorjauksen ajaksi tommoinen otsikon mukainen kulkine. Tyytyväinen olen, mutta muutama asia kumminkin ihmetyttää. Diagnooseja auttaakseni kerron että kysymyksessä 390tkm ajettu laitos, josta ei ole minkään sortin huoltokirjaa. Itse olen katsonut, että jäähdytysneste on oikean oloista, öljy on oikean näköistä ja pakokaasuarvot oli ihan huiput. Sekä tk:lla että kierroksilla HC alle 50 ja CO alle 0,15% 8) . Autossa ei ole kattia eli kyseessä on siis 133hv malli.

Ihmetyttävät asiat:

-tk on korkealla, noin 1400rpm (mahtaa olla imuvuoto jossain, mutta onko jotain yleistä paikkaa josta alkaa fuskata)
-välillä ilmenee tehottomuutta kun kierrokset nousee yli 3000rpm. Pintakaasulla kiihdyttäessä nykii hieman, mutta lappu laattiassa kulkee kyllä. Tasakaasulla ajettaessa kulkee kuitenkin mielestäni kivasti
-Kylmänä käyntiin laittaessa laatikossa on tolkuton kitka. Melkein sammui aamulla kun päästin kytkimen ylös ja vaihde ei varmasti ollut silmässä.

Tulppien vaihdolla ajattelin aloittaa... Kaikki kommentit ja yleensä tiedot tyyppiviosta otetaan ilolla vastaan.
Viimeksi muokannut ahietalahti, Pe Maalis 19, 2010 16:33. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja toms »

Tyhjäkäynti on kylmänä korkea ja voi olla ihan normaalia tuo rpm. Lämpimänä jos huutaa niin tyhjäkäynti venttiili jumissa.

Tehottomuus johtuu todenäköisesti viallisesta ilmamassamittarista / laihasta seoksesta mitä nuo päästöt vähän kertoo.

Laatikon jäykkyys vääristä öljyistä. Siellä on moottoriöljyt tai liian jäykät vaihteistoljyt.
Oikee öljy on yksiaste 75w ja saatavuus on heikkoa. Nesteeltä saa ja 20 litran astiassa....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

toms kirjoitti:Tyhjäkäynti on kylmänä korkea ja voi olla ihan normaalia tuo rpm. Lämpimänä jos huutaa niin tyhjäkäynti venttiili jumissa.
Kyllä se huutaa lämpöisenäkin, kylmänä käy hiljaisemmin :D Voikos tuon venttiilin putsailla ja laittaa uudesta kuosiin. Missä se sijaitsee? Jossain kaasuläpän jälkeen vissiin.
toms kirjoitti:Tehottomuus johtuu todenäköisesti viallisesta ilmamassamittarista / laihasta seoksesta mitä nuo päästöt vähän kertoo.
Voiko ilmamassamittarin vian kokeilla irroittamalla ilmamassamittarin johdon? Eikö silloin pitäisi koneen mennä jonkunlaiseen safemodeen?
toms kirjoitti:Laatikon jäykkyys vääristä öljyistä. Siellä on moottoriöljyt tai liian jäykät vaihteistoljyt.
Oikee öljy on yksiaste 75w ja saatavuus on heikkoa. Nesteeltä saa ja 20 litran astiassa....
jos sinne nyt jotain muuta kummiskin laittais. Taitaa tykätä hammasrattaat tommosesta vähän kyttyrää kylmällä. Mutta oma arvaus osui oikeaan eli väärät öljyt.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Vaihdoin tuplat. Oli niillä joku kilometri jo päästelty kun oli kärkiväli vähimmillään 1,4mm :oops:. Pitänee kuitenkin jostain katsella tuollainen ilmamassamittari kokeiltavaksi kun edelleen se nykii kiihdytettäessä. Tasakaasulla kulkee edelleen mainiosti.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Mites sitten tuo sytytyspuoli. Kun en autoa niin tarkkaan tunne niin pitää kysyä. Onko tässä mallissa nyt sitten joku sytyskasetti / DI kasetti tjms. Tossa kylän mies epäili että siinä voisi olla vikaa.

Säädin myös sytyn samalla kun laitoin nuo tulpat. Haynesin mukaan laitettiin 14 astetta ja se siellä myös oli. :? Pitäisikö siinä jakajassa olla joku alipainesäädiin? Mun mielestä ei ollut tai ainakaan sellaista ei ollut kuin alipainesäätimen yleisesti käsitän. Millainen se on? Tässä koneessa jakaja on siinä kannen perässä ja sojottaa ajosuuntaan päin.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Mimmi kirjoitti:Jakajassa ei ole mitään alipainesäätimiä, vaan sinulla on EZK sytytys (kampiakselin asentoanturin ohjaama) autossasi.
No tämä oli hyvä tieto, ajattelin että joku on jo kyhännyt jonku kikka kutosen tähän... Mutta entäs se kasettijuttu sitte.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

No semmonen siellä onkin. Eli nyt sitten varmaan voidaan unohtaa se, että sytty aiheuttais tämän kiihdyttäessä nykimisen?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja shaft »

Käy laihalla. Koska kyseessä katiton peli, ilmamassamittarin kyljessä on seosruuvi (pieni talttapäinen meisseli käy). Siitä myötäpäivään seosta rikkaammalle, CO 1,0...1,5 vois olla sopiva, niin nykimiset saattaa helpottaa.

Onko kaasuläppäkotelon päällä 8 tai 10mm kannalla oleva pultti pystyssä, jossa lukkomutteri juuressa? Jos on, siitä voi yrittää säätää tyhjäkäyntiä.

75W vaihteistoöljy on nimenomaan kylmällä kelillä parasta, kesähelteillä taas saattaapi olla vähän turhan litkua. Normaaliajossa erittäin suositeltava laatikkoöljy.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

shaft kirjoitti:Käy laihalla. Koska kyseessä katiton peli, ilmamassamittarin kyljessä on seosruuvi (pieni talttapäinen meisseli käy). Siitä myötäpäivään seosta rikkaammalle, CO 1,0...1,5 vois olla sopiva, niin nykimiset saattaa helpottaa.

Onko kaasuläppäkotelon päällä 8 tai 10mm kannalla oleva pultti pystyssä, jossa lukkomutteri juuressa? Jos on, siitä voi yrittää säätää tyhjäkäyntiä.
Pitääpä katsella näkyykö em. ruuveja huomenissa. Laitoin uuden pyörijän ja kannen, mutta eipä ollut apuja vaikka ne kauhean näköiset olikin...
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Kannattaa kokeilla että ilmaläpän mikrokytkin naksahtaa, kun kaasun päästää ylös. Muuten tyhjäkäynti jää korkealle. Itse olen joutunut herkistelemään ja säätämään jossain autossa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Naxu kirjoitti:Kannattaa kokeilla että ilmaläpän mikrokytkin naksahtaa, kun kaasun päästää ylös. Muuten tyhjäkäynti jää korkealle. Itse olen joutunut herkistelemään ja säätämään jossain autossa.
Tämän huomasin itsekin. Vika on juuri siinä. Eli tyhjäkäynti ongelma on ratkaistu, mutta vetoja ei ole vieläkään.

Säädin ilmamassamittarin ruuvia käsivaralta, mutta mitään vaikutusta ei ollut vaikka olisi tehnyt mitä. Onko siinä mittarissa joku referenssiarvo, johon se pitää säätää (voiko siitä mitata resistanssia ja onko sille joku arvo) Tuntui että se ruuvi pyörii tyhjää, ei tule päitä vastaan. Koitin ottaa ilmamassamittarin irtikin. Tyhjäkäynti oli sen jälkeen hyvä, mutta kierroksia ei enää kyllä ottanut ollenkaan :D

Pari kertaa auto on kumminkin toiminut, mutta en ole keksinyt mitkä olosuhteet vaikuttaa siihen, että se toimii. Voiko tästä lukea vikakoodeja?

Seuraavaksi pitäisi katsota maadoitukset ja lataus. Tosin en usko että näissä on vikaa...
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Niin piti vielä sanomani, että joku rele pärisee valokatkaisijan takana kun valot on päällä aina joskus. Jos nyt kumminkin vedetään sen verran takaisin, että se vika voi sitten olla maadoituksissa...
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja jus »

ahietalahti kirjoitti:joku rele pärisee valokatkaisijan takana kun valot on päällä aina joskus
Seuraavalla pärinäkerralla kokeile loppuuko kun kytket penkinlämmittimen pois päältä (jos on kolmepykäläinen säädettävä).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Naxu »

katkaisia tuli vuosimalliin 1992.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja toms »

75W vaihteistoöljy on nimenomaan kylmällä kelillä parasta, kesähelteillä taas saattaapi olla vähän turhan litkua. Normaaliajossa erittäin suositeltava laatikkoöljy.[/quote]


yli 20 vuoden kokemuksella pelaa kesälläkin.
Pohojanmaalla ku asuu niin ei oo kauheita helteitä ja jos on niin ollaan merellä tai ajellaan motarilla. :wink:

Pitää pakkaansa tuo et -89 on jo säädettävä pukamagrilli nim.merk.3 autosta löytyy.
Millainen homma ois siirtää varaosapirssistä automaattimalliseen tuo säädettävyys ?
Kauhee johtosavotta ?
Kytkentäkavioita ?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin