900 Aero ja muita kysymyksiä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

repa kirjoitti:Ei tuo og aero kovin harvinainen voi olla, kun minullekin niistä on kaksi pihalle löytänyt tiensä. :D

Repa
Minulle jäi yksi haaviin viime keväänä, kun satuin olemaan sopivassa kohdassa klubin sivuilla. Myyjän mukaan tuli yli 40 yhteydenottoa ja minultakin se yritettiin ostaa ennen kuin sain omiin nimiini.

Veli varasi sen ensimmäisenä, jos tulee joskus myyntiin. Taitaa tosin jäädä pojalle aikanaan uudelleen läpikäytynä ja kunnostettuna :wink: .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
defu
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 15:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja defu »

Mr_Who kirjoitti:Kyllä on hieno auto kyseessä ja semmoisen kun sattuu hyväkuntoisena ja kohtuuhintaisena löytämään niin kyllä kannattaa hommata itelle ja pitää siitä hyvää huolta. :) Hyvät yksilöt maksaa, se on totta. Jotkut eivät vaan ymmärrä harvinaisuuksien päälle, kuten omassa lähipiirissäkin eivät tahdo ymmärtää.

Asenne kun on semmoinen, että "ei tuohon kannata sijottoo rahhoo, eihän sen auton arvokkaan ole juuri mittään (jos auto sattuisi siis hajoamaan ja remonttikulut tulisivat olemaan tonneja) eikunvain paaliin ja ostat jonkun muun". Se joka tulee vittuilemaan autoni myyntiarvosta ja korjauksen kannattavuudesta niin on hyvä jos en lyö turpaan.. :evil:
Pistää vituttamaan semmoiset ahdasmieliset ihmiset, jotka eivät ymmärrä, että tämmöne auto ku mulla on niin ei niitä enää jokanurkalla ole, etenkään myynnissä. Hyvä jos etes ajossa ja vielä näin hyvässä kunnossa. Ja kerran kun auton sattuu omistamaan niin tottakai siihen tullaan rahaa sijoittamaan, että se pysyisi kunnossa ja se tulisi parempaan kuntoon. Ja jos kävisi huono tuuri, että tulisi moottoririkko tai vastaava niin en tietenkään sentakia autostani luovu. Vaan tottakai se korjataan, mahdollisuuksien mukaan. :roll:

Yleensä niillä mallisarjan tehokkaimmilla versioilla pysyy aina tietty hintataso hyvinkin pitkään... verrataampa(hieman offtopic) vaikka esim. Cosworth Sierraan/Escorttiin, niillä hinta ei tipu juuri ollenkaan, etenkään hyväkuntoisilla yksilöillä. :) Hyväkuntonen kossusierra maksaa kymppitonnin ja kossuesko helpostikkin toisen kympin lisää.

Ja palatakseni saabikeskusteluun, niin ite kyllä aioin säilyttää saabini ajokuntoisena ja hyvässä kunnossa muutenkin. Niinpaljon suunnitelmia sen suhteen, että tekemistä ja laittelemista on paljon, säilyttäen alkuperäisen ulkomuodon tottakai.
Jos kävisi tuuri ja pääsisi kesäksi ajohommiin käsiksi, niin sitten kyllä saabi kokee parannuksia moottorin, korin ja alustan suhteen. ;)
Ilmastointi olisi hyvä kesäkuumalla saada pelittämään, se ois tavotelistalla myös, aikaisemmin on toiminut, mutta ilmeisesti freonit loppu ja sentakia ei pelitä (ja ei nyt varsinkaan ku otin hihnan pois turhaan kulumasta.) 8)
Täysin samaa mieltä yo. tekstistä.
Monet omassakin kaveripiirissä ehdottelevat paalia tai auton myyntiä. Ihmettelevät sitten varojen syytämistä yli 20v vanhaan rotiskoon. Joka tosin on paremmassa kunnossa kuin heidän alle 10v vanhat "uudet" autot. :lol:

Itselleni auton käyttöarvo on kuitenkin se tärkein. Rahallinen arvo tulee sitten.
Tosin tänä talvena heräsin ja en raaskinut ajella aerolla talvella.

Aero on harvinainen nykyään ja alkuperäiskuntoinen aero vieläkin harvinaisempi.
Nykyään melkeinpä kaikkia viritelty tj. Saahan sitä omistaja tehdä mitä haluaa omalle autolleen, ei siinä mitään.

Ei muuta kuin pidetään huolta näistä ajopeleistä.
Ikinä ei ole aeroja liikaa liikenteessä. 8)
Nyt: Toyota Camry Hybrid -21
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Joo kyllä se niin on, että soutuveneen airoja saa metritavarana, mutta saabin aeroja ei jokanurkalla olekkaan, ainakaan og900:sia aeroja. ;)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

C 124 320 kirjoitti: Olen Aeroa etsiskellyt, mm. tuosta aiemmin mainitusta blocketin Aerosta yritin tehdä kauppaa, mutta myyjän into lopahti, kun kuuli minun olevan Suomesta, ei sen jälkeen vastannut yhteydenottopyyntöihin.

http://www.blocket.se/stockholm/Saab_90 ... ?ca=11&w=3
Sain tähän myyjään uudelleen yhteyden. Autosta sovittiin kauppa 30 000,- kruunun hintaan sikäli mikäli auto menee leimasta läpi. Myyjä kävi katsastamassa auton huomautuksilla: molempien vetareiden suojakumit uusittava ja pohjasta löytyi yksi ruostepaikka. Lupasin ottaa auton tuossa kunnossa sovitulla hinnalla. Autoa piti lähteä hakemaan, mutta hinta olikin sitten pompsahtanut 35 000,- kruunuun, jolloin totesin, että antaa sitten olla, kun sovitut asiat eivät päde. Autoa kuitenkin kaupitellaan edelleen blocketissa 30 000,- kruunulla.

Tiedoksi vaan muille, jos auto kiinnostaa.

Autossa perussetti: kojelauta halkeillut ja kattoverhoilu roikkuu, ulkopuolisia peltiosia uusittu käytetyillä osilla ruostevaurioiden takia. Myyjä iäkkäämpi mieshenkilö.

Ihme vempuloita nuo ruottalaiset.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ehdottomasti jatka etsimistä. Aerokuume on varmasti kova, mutta jos budjetti on 3000e, niin taatusti löydät paremman tuohon rahaan.

Mielestäni kolmen tonnin OG-satkussa ei kuuluisi kattoverhoilun roikkua, kojelaudassa olla halkeamia, eikä pohjassa olla ruostetta yhtään. Itseasiassa ei kelpaisi mitkään mekaanisetkaan viat, kuten revenneet vetarin suojakumit.

Sitten voi ehkä hieman antaa speksien lipsua jos haluaa alkuperäisen pystäriaeron, mutta silti kandee pitää järki kädessä. Näitä on valmistettu aikanaan kuitenkin liukuhihnalta paljon.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Jope kirjoitti:Ehdottomasti jatka etsimistä. Aerokuume on varmasti kova, mutta jos budjetti on 3000e, niin taatusti löydät paremman tuohon rahaan.
Joo ei oo kiire, auton ei välttämättä tartte olla Aero vaikka vaihtoedoista mieluisin onkin. Menee 2d 99 tai 3d og900. Satkun ei tarvitse välttämättä olla edes turbo, mutta toki se olisi kuitenkin plussaa. Satkun osalta ajattelin, että sais siinä vähän varusteitakin olla. Tavoitteena olisi saada ruosteeton auto (tuo aero kiinnosti lähinnä varusteidensa puolesta), pienet tekniset murheet eivät ole ongelma.

Voihan siinä tietysti käydä niin, että jos "karvalakin" hommaa, niin alkaa kohta kaduttaa. Joten kassellaan...
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja toms »

Miksi Mimmi vetää maton alta ???? 8O 8O 8O
Vain muovihelmoitettu kolmiovinen ???

Autothan on vain peltiä ja muovia ja niillä ei ole sielua mutta jos joku, kuten minäkin , haluaa laittaa rahaa sun mielestä vanhojen paskojen tekohengitykseen niin sou , jokaisen on omat rahat.

Oma autoni on koriltaan niin hyväkuntoinen niin sijoitan sen huoltoon rahaa ja esim. Bilsteinin iskaritkin maksoi ko. käyttöSaabiini enemmän kuin auton arvo nettiauton mukaan ja jopa uusi kromimaskikin maksoi enemmän kuin nettiautosta löytyviä vastaavan ikäinen koko auto.

Oli Aero eli ei niin jos vaan koppa on kondiksessa niin auto kannattaa pitää kunnossa ja hyvillä osilla.

Kohta mun mielestä Mimmin Ruotsista hakema Saab joutaa paaliin ku se on niitä GEEÄMMÄLÄISIÄ ooppelin sukurutsaamia muovihelma lisävarustehirviöitä joissa ei varmaankaan tulevaisuudessa pelaa mikään tai ainakin toivon niin :wink:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja toms »

No säilöö ainaki ne muovihelmat ja tekniikan jos ei muuta ja siirtää ne hyvää normikoriin.
Paskoja ei kannata säilöä mutta käyttökelpoiset kamat talteen.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

C 124 320 kirjoitti:
Ihme vempuloita nuo ruottalaiset.
Ei ne ole sellaisia.
Siellä on kaupankäynnissä eri kulttuuri kuin meillä täällä härmässä. Kysyntä nostaa hintaa, annettu hinta on lähtöhinta joka usein nousee sitä mukaa kuinka paljon on kysyntää. Eräänlaista huutokauppaa siis.
Velipoika on ruotsissa ollut kohta 20 vuotta ja on näistä jutuista moneen kertaan kertonut, mm. asuntokaupoissa tämä on arkipäivää. Samoin yksityisten muissakin kaupoissa.

Me suomalaiset vieroksumme tietenkin tuollaista kaupankäyntiä mutta usein tälläkin
foorumilla lukee että menikö se halvalla, pyysinkö liian vähän, juttuja. Ainahan ostajan mielestä ostettava tavara on liian kallis, sehän on selvä. :lol:

Olimme myös kiinnostuneita ko. Aerosta vaikka sellainen jo meiltä löytyykin, mutta emme olleet valmiita maksamaan edes aluksi pyydettyä hintaa, saati korotettua. Omistaja otti itse yhteyttä kyllä ja kertoi että auto on katsastettu huomautuksilla mutta hinta on nyt suurempi suuren kysynnän vuoksi. :D

Pidetään ne mölyt mahassa ja suodaan heidän hoitaa kaupankäyntinsä omalla tavallaan. Ei ainakaan edesauta seuraavia ostotapahtumia jos täällä ei osta suhtautua toisen maan kauppastrategiaan heidän tavallaan. :wink:

Vois jopa ajatella että paras tapa olisi että yksi ihminen vaan soittas/tekis kauppaa eikä useat soittelis epämääräisiä puheluja omine kommentteineen, silloin kun on näistä "aarteista" kysymys. Esm. klubilla on varmaan tähän tarkoitukseen osaavaa porukkaa? :roll:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
keisari
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja keisari »

Juu ihme juttuja nää autot.
Itse teen ammatikseni auto kauppaa ja olen aina ihmetellyt ihmisten asentieta autokaupassa.
Meillä on Suomalaisilla on jokin kumma pelko ostaa tietty auto merkki tai malli sillä mitäköhän kaverit ajattelee tai nurkan takana voi olla vielläkin hienompi yksilö tai mä teen huonon kaupan jne. Oiskohan taas tunnetussa itsetunnossamme säätämistä?????
Jos kerran tykkää jostakin autosta niin ostaa pois sellaisen ja pitää sitä hyvänä Ja nauttii siitä.
Minä toin ruottista v.2008 tammikuussa ensin yhden aeron (-88) joka oli täys pommi ja sitten toisen josta maksoin 3200 e (-87).
Siinäkin roikkui katto ja oli muita tyypillisä luonne vikoja. Mutta siinä oli paljon hyvää kin mitä Suomi aeroissa ei välttä ole.
Tähän mennessä autoon on upponnut noin 10000 e josta voitte lukea lisää seuraavasssa Saabisti lehdessä.
On aivan hulppea tunne ajaa OG 900 AITOA SPG:tä (aero) ja vetää sieraimien kautta nahan tuoksua sisään ja tuntea turbon vääntöa vatsassa. Auto on mulla jokapäiväisessä käytössä ja nautin Siitä kaikilla aisteilla!!
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Oli miten muovihelmapaska hyvänsä, koskaan en ole muiden omistamieni Saabien vinkkarin alle saanut ostotarjouksia - paitsi satku aeron. Eikä se tosiaankaan ole aina ollut päällepäin kovin kaksisessa kunnossa.

Jotain siinä vaan on.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

tUrpoEinari kirjoitti: Pidetään ne mölyt mahassa ja suodaan heidän hoitaa kaupankäyntinsä omalla tavallaan. Ei ainakaan edesauta seuraavia ostotapahtumia jos täällä ei osta suhtautua toisen maan kauppastrategiaan heidän tavallaan. :wink:
Joo, mulle on aivan sama, jos kysyntä nostaa hintaa, mutta myyjä sopi kaupan puhelimessa: hinnan ja auton noutamisajankohdan. Varaa matkaliput ja autopaikka laivalta, järjestä töistä vapaata jne.

Jos mä sovin kaupan puhelimessa jollekulle, niin kyllä se pitää. Olkoon kulttuuriero mitä tahansa.

En usko, että muiden kaupankäynti vaikeutuu, kun ilmoitin myyjälle, että en osta autoa, koska sovittu hinta ei pitänyt.

Nähdäkseni täällä voi kertoa kokemuksiaan :?:

Ps. Meilläkin sukulaisia, jotka ovat asuneet Ruotsissa 30 v.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Samanverran keisarin kanssa palanut rahaa pystäri aeroon eikä harmita yhtään ja ei olekaan myytävänä,ainakaan eräänlaisille saabisteille. Ajo fiiliksetkii on tuossa keisarin jutussa sanottu suoraan. Että eikun aeroillaan vaan. P.s Niin montakos niitä nyt olikaan jäljellä niitä pystäreitä? About 7kpl,ei taida riittää myyntiin????
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

mooritz kirjoitti:Samanverran keisarin kanssa palanut rahaa pystäri aeroon eikä harmita yhtään ja ei olekaan myytävänä,ainakaan eräänlaisille saabisteille. Ajo fiiliksetkii on tuossa keisarin jutussa sanottu suoraan. Että eikun aeroillaan vaan. P.s Niin montakos niitä nyt olikaan jäljellä niitä pystäreitä? About 7kpl,ei taida riittää myyntiin????
Täällä on yksi kpl, telakalla tällä hetkellä tosin. Ja on sitä rahaa palanut täälläkin Aeroon. Eikä myynnissä. :mrgreen:
http://www.tarzani.com/saab/?car=111401
C 124 320 kirjoitti:
En usko, että muiden kaupankäynti vaikeutuu, kun ilmoitin myyjälle, että en osta autoa, koska sovittu hinta ei pitänyt.

Nähdäkseni täällä voi kertoa kokemuksiaan :?:

Ps. Meilläkin sukulaisia, jotka ovat asuneet Ruotsissa 30 v.
Pahakello kuuluu paljon kauemmaksi kuin hyvä kello kerrotaan sananlaskussa. Kysele niiltä sukulaisiltasi ruotsalaisesta kaupankäynnistä. :lol:
Jos olet ollut eka soittaja ja sen jälkeen on tullut 30 muuta kyselyä niin myyjä on tosiaan alkanut miettiä asettamansa hinnan mielekkyyttä. Tietoni mukaan jopa Hollannista asti on kyselty Aerosta. 514€ nousi hinta. :wink:

Ps. En koskaan itke täällä foorumeilla tekemiäni tai tekemättä jääneitä kauppoja/kauppojani.
Ne on myyjän/ostajan välisiä asioita. :lol:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
keisari
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja keisari »

Jos todella haluaa jotakin niin sitä pitää maksaa se on kysynnän ja tarjonnan laki.
Mun aero oli pyynniltään 27.000 sek ja maksoin 32.000 sek ja nyt ajan sillä!???
Eiku tuumasta toimeen!!!!!
Tamä seuraava lasku tietoni perustuu fiktioon sillä tillanne on varmasti muuttunut, faktaan siltä osin että vuosi sitten laskin saabclubin OG-aero kantaa jäsen tiedostossa annetuissa auto malleissa ja sain luvun 32 kpl.
Reijolla on TODELLA Hieno pystäri aero.
Koska meinaat tuoda sen WST classic tapahtumaan!!???
T.Keisari
P.S. Vaimo tahtoi kans Saabin..... tuumasta toimeen, tammikuusta lähtien hän ajaa 9-5 autom.farkku vectorilla.
P.S.S.
Lyhyt kertomus autostani ja muutama kuva.
Auto SPG vienti malli ruotsista englantiin.
Ratti vaihdettu "oikealle" puolelle v.1993 kun omistaja ja auto muuttanut takaisin ruotsiin.
Erikoisuuksia autossani.
- alkuperäinen takalasin pyyhin pissapojalla joka TOIMII!
- Keskuslukko ja laajakulmapeili "väärällä" puolella
- Valoissa ei automaatti toimintaa niinkuin "suomi" autoissa
- Ei nmt/gsm antennia katossa
- Alkuperäinen saabin "punainen APC boxi"
- 16" super aero 114.3 jaolla (teetetty ruotsissa)

http://s854.photobucket.com/albums/ab10 ... uva091.jpg
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Vastaa Viestiin