1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

No mitäs sitten jos pärinä loppuu? Kyllä tässä on säädettävä pepunlämmitin - ei mun mielestä toimi. :?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja toms »

Kytkentäkaavioita ? pittää alkaa värkkäileen ko juttu ihan huvikseen.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja jus »

ahietalahti kirjoitti:No mitäs sitten jos pärinä loppuu?
Jos pärinä loppuu kun penkinlämmittimen laittaa pois päältä, voidaan päätellä että pärisevä rele oli penkinlämmittimen säätimessä oleva rele. Sopivasti rikkinäisellä säätimellä voi rele jäädä värähtelemään kun lämmitys pitäisi katkaista. Jos lämmitin toimii, sen kyllä huomaa, varsinkin kolmosasennossa, mutta yleensä kyllä ykköselläkin. Penkinlämmittimen oireilu ei välttämättä liity mitenkään muihin vikoihin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [UUSI MITTAUKSIA TEHTY]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Mittalin tossa kaikenlaista illan ratoksi.

Ilmassamittarista kokeilin mittailla sitä potikkaa ja säätää sitä siihen 380 ohmiin, joka olis se referenssiarvo. pinnien 2 ja 6 väliltä mittaisin arvoa, mutta se ei muuttunut kun kiersin potentiometriä. Arvo on 1030 ohmia ja piste. Katselin tossa minkälaisia vastuksia löytyy ja laitoin siihen rinnalle kaksi 500 ohmista ja siten sain arvon 320 ohmiin (lähin kombinaatio mihin pystyin...) Käynti muuttui selvästi, kierrokset putoksivat ja alkoi hieman ontua (meni varmaan hieman rikkaalle). Kävin sitten ajelulla, mutta ei ollut apuja edeleen nykii.

Sitten mittailin jännitteitä. Kun kone ei käy niin nollavirtaus arvo on 1,23V (lienee suuri). Kun koneen höräyttää tulille, niin saan tyhjäkäynnillä arvon 2,1V (lienee ok) 3000 varvia antaa noin 2,9V (sekin lienee ok). Lappu lattias kun auton sai vaivoin kiertämään kakkosella ajettaessa piirun vajaa kuus tonnia, niin sain noin 4 volttia... Se lienee ainakin voltin liika vähän? Olisiko tässä nyt vikaa. En kahden tunnin kollaukselta löytänyt netistä referenssiarvoja mihin peilata. Ladakerhon sivulla on Samaran ilmamassamittari dataa, muuta en keksinyt.

Myös latausta mittasin hyvin tasaista 14,1 volttia se pukkaa joten sen osalta homma on kunnossa.

Sitten huomasin vielä, että kylmänä tuntuu olevan enemmän hevosia tallissa kuin kuumana. Eli toimii pari minuuttia kylmänä, mutta sitten ei toimi enää... Eikös se ilmamassamittari lämmitä sen langan jollakin ehdoilla. Olisko sillä vaikutusta tähän.

Hiljaiseksi vetää :?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [UUSI MITTAUKSIA TEHTY]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Ja vielä. Tutkiskelin syttyäkin. Lampulla sain hyvin oikeanlaisen 14 asteen ennakon ja viime viikolla, mutta nyt tein lisätutkimuksia. Laitoin lampun kiinni ja koitin ajaa. Tasaisesti vilkutteli kaikilla tulpilla kaikissa vetotilanteissa eli en usko että syttypuolella olisi mitään...

Huomenna investoin potikan siihen immun kaveriksi, jotta saa säädettyä sen seoksen kohdilleen.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [UUSI MITTAUKSIA TEHTY]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Mimmi kirjoitti:Eikös kuitenkin kannattaisi vaihtaa IMM?
Kyllä ainakin meinaan kokeilla, kun vain löytyis mittari millä koittaa. Osa on niin kallis, että ei viitti ihan vain kokeilun vuoksi vaihtaa. :D Paikallinen romis nyt koittaa katella noin 3 hehtaarin autoalueeltaan mulle osaa... Se on semmonen paikka, että jos sieltä ei löydy niin ei mistään :D

Mittailin tossa vielä ennen töihin lähtöä kaasuläppäkytkintä. Sielläkin oli vikaa. Tyhjäkäynnille käännettäessä mikrokytkin naksahtaa aina, mutta ei sähköisesti sulkeudu läheskään aina. :twisted: Lisäksi täyskaasun puolta en saanut toimimaan ollenkaan :twisted: :twisted:. Mittaukset siis niin että 2 on maa ja 1 tk puolella ja 3 täyskaasupuolelle. Pitää koitta illalla avata se pulikka ja katsoa auttaisko se mitään...
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [UUSI MITTAUKSIA TEHTY]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Mimmi kirjoitti:Kerrotkos sitten miten kuvittelet saavasi imuilman määrän oikeaksi, jos IMM mittaa väärin ja olet "korjaamassa" ylimääräisellä potentiometrillä.
Kuvittelen, että se potentiometri on irtonainen kokonaisuus eikä liity sinällään ilmamassamittarin toimintaan mitenkään (kuten olin netistä lukiessani ymmärtävinänä) ja siten kun sijoitan sinne potikan niin se korvaa sen imm:llä olevan potikan. Nyt kun se imm:n potikka antaa koko ajan arvo 1030 ohmia, niin laitan siihen rinnalle 5k potikan jonka kanssa sarjassa on 110 ohmin vastus. Näin saadaan säätöalue jossa arvoa voi säätää välillä 100 ohmia - 840 ohmia. Clear?

Ei muuten mun luottopurkaamolla ollu immua... :x "dough"
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [UUSI MITTAUKSIA TEHTY]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

siis tietenkin pitää lopullinen säätö sitten tehdä pk-analysaattorilla ja jostain löytyy toimiva 017 loppuinen immu niin kokeilen toki sillä. Tuntuu vain hieman olevan kiven alla kysyinen osa ja kun motonetinkin saldo näyttää tyhjää ja hintapolitiikka on ~450€ niin ei hirvestä uusi palikka kiinnosta...

Kirjoittelen sitten illemmalla miten kävi sen TPS:n kanssa.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [UUSI MITTAUKSIA TEHTY]

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

ahietalahti kirjoitti:siis tietenkin pitää lopullinen säätö sitten tehdä pk-analysaattorilla ja jostain löytyy toimiva 017 loppuinen immu niin kokeilen toki sillä. Tuntuu vain hieman olevan kiven alla kysyinen osa ja kun motonetinkin saldo näyttää tyhjää ja hintapolitiikka on ~450€ niin ei hirvestä uusi palikka kiinnosta...

Kirjoittelen sitten illemmalla miten kävi sen TPS:n kanssa.
Koititko Hernesmaan autopurkaamolta?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [UUSI MITTAUKSIA TEHTY]

Viesti Kirjoittaja jus »

ahietalahti kirjoitti:Kirjoittelen sitten illemmalla miten kävi sen TPS:n kanssa
Tuskin pystyy tyhjäkäyntiasennon mikrokytkintä elvyttämään ja mikrokytkimen vaihtamisessakin lienee turhan iso vaiva. Liittimelle tuleville pinneille menevien johdinkiskojen juotoksissa oli omassa jotain vikaa. Juottamalla tuli hyvä.

Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [UUSI MITTAUKSIA TEHTY]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

ahietalahti kirjoitti:Koititko Hernesmaan autopurkaamolta?
Katsoin äsken - eipä sielläkään ollut. Nyt on kyllä yksi yksityinen tiedossa kellä olis, mutta se on 350km päässä :?
jus kirjoitti:
ahietalahti kirjoitti:Kirjoittelen sitten illemmalla miten kävi sen TPS:n kanssa
Tuskin pystyy tyhjäkäyntiasennon mikrokytkintä elvyttämään ja mikrokytkimen vaihtamisessakin lienee turhan iso vaiva. Liittimelle tuleville pinneille menevien johdinkiskojen juotoksissa oli omassa jotain vikaa. Juottamalla tuli hyvä.

Kuva
Katsotaan nyt mitä se on syönyt - tehottomuuten uskon vaikuttavan enemmän kumminkin sen että kone ei saa signaalia täyskaasusta.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [UUSI MITTAUKSIA TEHTY]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Puhuin tuossa 20 min viimeistä edellisen omistajan kanssa ja se sanoi että pa-suodin on vaihdettu ihan hiljan ennen myyntiä - joten uskon että siinä ei ole vikaa. Edellinen omistaja kun ajoi autolla vain 4tkm. Mites muuten onko näissä joku safemode, joka voi mennä päälle. Meinaan auttaako jos ottaa akusta kaapelin hetkeksi irti?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [UUSI MITTAUKSIA TEHTY]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Nojoo. Purin TPSin ja tein potikkaratkaisun. Ehkä se hieman nyt parani, tosin ei se vieläkään hyvä ole :? Nyt se puutuu kolmen tonnin päälle ja neljän tonnin jälkeen alkaa yleensä veto.

Kaasuläppä täytyy olla superkakkainen, kun aina pitää kädellä kääntää läppä kiinni että menee tyhjäkäynnille. Kun käsin kääntää se käy nätisti hieman vajaa 1000 kierrosta. Mikrokytkin kyllä toimii, se on varmaa. Pitänee seuraavaksi koittaa sitten putsailla siis kaasuläppä. Samalla vois koittaa katsoa lisäilmaluistin (tosin siinä ei varmaan oo vikaa kun tk asettuu em. proseduureilla hyvin. Pitäis kanssa ostaa starttipilottia ja koittaa kattoo vielä varmuudelta imuilmavuotoja.

Jos se yksityisen immu on oikea, josta puhuin niin sen saa sitten 14.3. Samalla reissulla kun käyn Häslingissä. Nyt saa tältä päivältä riittää ==> maata.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [UUSI MITTAUKSIA TEHTY]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Ja vielä. Otin aukun irti yöksi, katsotaan onko aamulla eri ääni kellossa.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [EI TOIMI VIELÄKÄÄN...]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Eipä auttanut akunkengän irtiotto, ei toimi vieläkään :?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Vastaa Viestiin