T8 prötää viellä!! tulpatjohdot mitattu, mielipiteitä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T8 prötää, neuvoja? Apua kaivataan. Huomenna radalle

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Seosmittarin näyttämä menee laihalle silloin kun rötää, vaikka vika olisi sytkässä. Ei voi siitä päätellä että olisi bensapula, ellei laiheneminen ala jo ennen pätkimistä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
hinali
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 22, 2010 18:20

Re: T8 prötää, neuvoja? Apua kaivataan. Huomenna radalle

Viesti Kirjoittaja hinali »

Jope kirjoitti:
hinali kirjoitti:^^en nyt tarkoita mitään ämpäriin siirtäjää, vaan ihan suoraan painepumppua ruokkivaa pumppua joka tuottaa "esipaineen" jottei painepumppu kavitoi.
Onko sulla heittää vaikka motonetin osanumeroa noista muunmerkkisten pumpusta? Olisi mielenkiintoista nähdä, onko se sama vehjes.

olisin jo laittanut, mutta nuo motonetin sivut junnaa ja pyörii vain paikallaan, eikä pääse katsomaan. voin koittaa suoraa bosch numeroita metsästää.
suomessa tehty saab 900i -89 ja muutama takavetoinen ruotsin valmiste.
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 prötää, neuvoja? Apua kaivataan. Huomenna radalle

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

jcarlson kirjoitti:Seosmittarin näyttämä menee laihalle silloin kun rötää, vaikka vika olisi sytkässä. Ei voi siitä päätellä että olisi bensapula, ellei laiheneminen ala jo ennen pätkimistä.
okei? uutta tietoa. Itejärkeilin että jos ei saa kipinää niin jää palamatonta bensaa putkee ja sentakia näyttäis et kävis rikkaalla?
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T8 prötää, neuvoja? Apua kaivataan. Huomenna radalle

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Järkeilit väärin. ;)

Seosmittari toimii happianturilla, putkessa menevästä bensasta se ei tajua mitään.

Pätkiessä täytös ei syty joten sen sisältämä happi (ja bensa) menee raakana läpi -> mittari näyttää laihaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 prötää, neuvoja? Apua kaivataan. Huomenna radalle

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Jaahas homma ratkes. Annettiin valohoitoa k-jetille putsattiin lautanen ja muut paikat. Ja tarkistettiin k-jetin ja ahtimenvälinen imuputki. Ahtimen puoleinen pää siitä putkesta oli liian pitkällä siinä kumi mutkassa. Se sahdisti imuilmaa. Laitettiin se kunnolla niin avot. Seoksetki näytti 0.5 ahdoilla hyviltä. Pitää seuraavaksi nostella niitä vähän. Miltä kuulostais 0.8?
edit: voiskai ton ohjauspaineen säätimenki tosta putsata tulevaisuutta ajatellen.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: T8 prötää, neuvoja? probleema ratkastu

Viesti Kirjoittaja toms »

elä koske siihen. siitä alkaa ongelmat.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: T8 prötää, neuvoja? probleema ratkastu

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Hyvä kun toimii. Joko ne silmämunat painuu sinne piäkoppaan pysyvästi? Kansa vaatii videoo!
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 prötää, neuvoja? probleema ratkastu

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Wiljami kirjoitti:Hyvä kun toimii. Joko ne silmämunat painuu sinne piäkoppaan pysyvästi? Kansa vaatii videoo!
Kyllähän tolla saa jo silmämunat kunnolla omiin koloihin :) tuntu toimivan ihan hyvin 0.5 ahdoilla,seoksetkin oli hyvät, nyt pitää nostella vaan ahtoja(0.8-1.0 bar?) ja saada lukko, muuten loppuu pito :evil: Videota on mutta ei ole päässyt viellä minulle asti, mutta lisään nekin kun saan ne. tossa olis maistais kuvia. Lisää myöhemmin. Btw onkos saab klubilla mitään jää päiviä? Vois tonki tuoda näytille.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: T8 prötää, neuvoja? probleema ratkastu

Viesti Kirjoittaja Coltti »

On jääpäiviä, mutta ne on mennyt jo. Ja koska pussihousut on kateellisia mm. Mimmi sekä 9-5T, niin hallituksen päätöksellä radalle ei pääse kuin saabilla.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: T8 prötää, neuvoja? probleema ratkastu

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Coltti kirjoitti:On jääpäiviä, mutta ne on mennyt jo. Ja koska pussihousut on kateellisia mm. Mimmi sekä 9-5T, niin hallituksen päätöksellä radalle ei pääse kuin saabilla.
Eikös ton nyt Saabiksi voi luokitella?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: T8 prötää, neuvoja? probleema ratkastu

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Ite olin viime vuonna omalla putkiautolla Saabin jääpäivillä. Silloin ainakin kelpas! :D Hyvä että Gorak on saanut auton pelittään! Pitäskö järjestää oma jääratapäivä putkiautoille?! :wink:
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 prötää, neuvoja? probleema ratkastu

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Jaa et tämmöstä :? :D No kunhan vaan kysyin, onha noita jää päiviä kyl täs. Juu ja marko olisha sekin ihan kiva :D pääsis vähä vertailee miten putkisaabit kulkee :D
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
hinali
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 22, 2010 18:20

Re: T8 prötää, neuvoja? Apua kaivataan. Huomenna radalle

Viesti Kirjoittaja hinali »

Gorak_ kirjoitti:Jaahas homma ratkes. Annettiin valohoitoa k-jetille putsattiin lautanen ja muut paikat. Ja tarkistettiin k-jetin ja ahtimenvälinen imuputki. Ahtimen puoleinen pää siitä putkesta oli liian pitkällä siinä kumi mutkassa. Se sahdisti imuilmaa. Laitettiin se kunnolla niin avot. Seoksetki näytti 0.5 ahdoilla hyviltä. Pitää seuraavaksi nostella niitä vähän. Miltä kuulostais 0.8?
edit: voiskai ton ohjauspaineen säätimenki tosta putsata tulevaisuutta ajatellen.

eipä ois ekana tullu tuommonen mieleen. hyvä kun nyt toimii.
suomessa tehty saab 900i -89 ja muutama takavetoinen ruotsin valmiste.
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 prötää, neuvoja? probleema ratkastu

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Viime vkl käytiin pukmun jääpäivillä ajelemassa. Muutaman kierroksen jälkeen prötäys alkoi taas :evil: Diagnoosin jälkeen syyllinen löytyi. (hajonnut yli/alipaineen säädin) Elikkäs se menee ostoslistalle. piti kummiski päästä takas radalle niin säädettiin vähän perusennakkoa niin pääs vähän ajelee (kiertää 4krpm). Ratapäivän lopuksi saatiin viellä vaihevivusti hajalle. Nyt on onneks tulossa uudet osat sorvarilta.
Täs olis kuva radalta.
Lisää sadaan kuvia kunhan meidän kuvaaja vaan saa ne mulle asti. videotakin löytyy.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 prötää taas, uus syyllinen löydetty.

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Noniin Ongelmat jatkuu.

Elikkäs kerrotaan aluksi mitä ollaan tehty tälle laitteelle.

Uutta osaa:
-Tulpat vaihettu (NKG)
-Tulpan johot vaihettu (Tarvike silikonit)
-Virranjakaja ja pyörijä vaihettu (Bremi)
-Ali/yli paineensäädin (uusi)

Sytkä säädetty (Kone lämpimänä alipaineletku paikallaan ajotus 2000rpm ajotus 20, Testattu alipaineletku irti 1200rpm ajotus 0, 3000rpm ajotus 8 ja 5000rpm ajotus 15 )
Bensapumppuna oli Boshin joku en muista mikä mutta bensanpainemittari näytti paineiksi vedossa 5.5bar. Varmuuden vuoksi vaihettiin T8 pumppu tilalle, samaa näyttää nytkin eli sen 5.5bar.
Bensalinjat on yhtäpaksua kuin Tuossa saabissa joten ei voi johtua siitäkään. Niin sanotaan sitten viellä että Bensan suodatin on kanssa T8.
Tuossa putkiksessa oli koneena 900i 8v kone ja aluksi oli sen sytkäyksikkö. Nyt putkiksessa on kiinni T8 sykä yksikkö, mutta viellä vaparin puola?? voiko johtua tästä.


Sitte viellä vika diagnostiikkaa mittareista katsotuna.
Kone alkaa prötäämään ~3k rpm, eli heti kun alkaa nostaa ahtoja (nostaa 0.1bar ja sitten alkaa prötää)
Bensanpaine pysyy kokoajan siinä ~5.5bar.
Seosmittari näyttää normaalia seosta kunnes alkaa prötäämään ja vetää sen jälkeen laihalle.

Sanotaan viellä että kone toimi moitteettomasti kun ajoin tuon Saabin tuohon pihaan ostaessani. Nyt kun siirrettiin tio tekniikka tuohon putkirunko autoon niin temppuilu alkoi. Niin ja kun kunetta kierrättää vapaalla niin ei oli ongelmia.

Sanokaas Saabgurut mikä mättää, alaa pikkuhiljaa tuo maalaisjärki loppumaan :evil:
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Vastaa Viestiin