DI-kasetti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

DI-kasetti

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Onko oikeasti mitään käytännön hyötyä vaihtaa autoon di-kasetti? Oletan sen olevan suorasytytys, mutta kyllähän perinteinenkin antaa hyvän kipinän. Tietysti ainakin väri on urheilullisempi. Tuntuu olevan myös kaseteissa vikoja.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: DI-kasetti

Viesti Kirjoittaja Jope »

Voimakkaampi kipinä ja tietty jos EPROM-ohjelmointimahdollisuus löytyy, niin voit viilata ennakkokarttaa (ei DI/APC).

Itse olen Saab DI:n vannoutunut kannattaja, tällä hetkellä vain Finlandia on vielä jakajasytkällä, mutta sinnekin punainen kasetti singahtaa toivottavasti tänä kesänä, kun saan Trionic 5.2-asennuksen valmiiksi.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: DI-kasetti

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

hieman viritetyssä t16 satkussa tuntuu DI antavan ainakin pehmeämmän menon varsinkin ahtojen puolella, kyllä voi suositella varsinkin kun asennus ei mikään kaksinen homma ole...
Ps. olisi tarvetta kampuran anturille satkuun, jos joltaki löytyy niin yv:tä kehiin..
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: DI-kasetti

Viesti Kirjoittaja jus »

jakaraik kirjoitti:hieman viritetyssä t16 satkussa tuntuu DI antavan ainakin pehmeämmän menon.
Jakajasytytyksessä turbollisessa sytytysennakon säätö alipainekennolla on aika karu. Ahtoviivästys tulee ~kerralla eikä asteittain paineen noustessa. Omassa 87-tontussa pitkään ihmettelin vedossa tuntuvaa kulmakohtaa ahdoille mennessä. Saattoi olla kankeutta jakajan pohjalevyn kääntymisessä Hall-anturin johtojen kankeudesta tms. Oiretta vielä korosti isommalle ahtoviivästykselle muokattu säädin.. Sain DI-asennuksen tänään koeajokuntoon, ja vedosta tuntui se häiritsevä kulma jääneen pois.

Jos se olisi ollut edelleen tallella, olisi pitänyt jatkaa toisena epäiltynä olleen automaattilaatikon suuntaan.

Nyt olisi kai helppo tehdä vertailuja, kun on alkuperäinen jakajasytkä ja DI autossa rinnakkain. Minkäslaisia vertailuja olisi kiinnostavaa tehdä? Kai se jakajasytytys jaksaa R-tulppia sytyttää, joten vertailuihin riittää vaihtaa kasetin tilalle tulpanjohdot ja laittaa sytytyspääteasteen johto kiinni.

Laitoin siis DI-osuuden 88-tontun DI+APC:stä, en DI/APC:tä.

Kuva asennuksesta ja videopätkä kasetista ja tulpista, tuplakipinät pyörityksen ajan ja puhtaaksipoltto lopuksi:
Kuva Kuva

EDIT: linkki korjattu
Viimeksi muokannut jus, Su Marras 17, 2013 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: DI-kasetti

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

DI:n temppuillessa joutui väliin siirtymään jakaja sytkään tien päällä, itsellänikin on rinnakkain molemmat ja R-tulpilla ei oikeen tykänny jakajan kera kulkea nykimättä yli puolen kilon ahdoilla... pitää hyvin paikkansa juurikin tuo jusin mainitsema "kulma" sytytyksen suhteen...
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
Vastaa Viestiin