Noppa kiukuttelee kylmänä
Noppa kiukuttelee kylmänä
Noppani, Saab 90 -85 on alkanut kiukuttelemaan kylmänä. Taustatietona, tankkiin on pakkasenestona heitetty masinooliakin ja bensana on ollut käytössä lähinnä 95:sta. Kaasutinta on huollettu syksyllä saabbi-huoltajalla. Muistaakseni vaihdettiin koho + neula yms.
Eli itse ongelmaan: Ajaessa Noppalaisella vain pari minuuttia kylmäkäynnistyksestä ja auto pääsee sammumaan tai sammutetaan, se ei lähde KIRVEELLÄKÄÄN (LUE: metafora; vertauskuva) käyntiin. Tovin (puolen tuntia, kenties enemmän?) seisoskelun jälkeen lähtee käyntiin tai TODELLA pitkän startin jälkeen. Yleensä sammumisen/sammuttamisen jälkeen startatessa ei edes lupaa käynnistyä. Täytynee aina käyttää lämpimäksi että on varma startti. Missähän mahtaa olla vika? Kone vissiin pääsee "kastumaan"? Tulpatkin varmaan olisivat aiheellista vaihtaa, liekö muuta?
Todella rasittava ongelma ja olisin kiitollinen kaikista hyvistä neuvoista. Auto on nyt lämmittelemässä lämpimässä tallissa. Normaalisti ulkosalla.
Taustatietona vielä lisättäköön että katselin tuossa viime viikonloppuna kun auto oli tyhjäkäynnillä ulkosalla hetken aikaa niin pakoputken perästä ainakin näytti pröpöttävän jonkun verran mustaa karstaa valkoisen lumiseen maahan. Jäi mieleen tuosta kaasutinrempasta, että epäilen bensapumpun olleen sillon ehkä "puolitehoinen" ja onko mahdollista että kaasutin kävisi nyt liian rikkaalla? Vaihdoin siis kaasutinrempan jälleen bensapumpun uuteen kun vanha pumppu lahosi.
Eli itse ongelmaan: Ajaessa Noppalaisella vain pari minuuttia kylmäkäynnistyksestä ja auto pääsee sammumaan tai sammutetaan, se ei lähde KIRVEELLÄKÄÄN (LUE: metafora; vertauskuva) käyntiin. Tovin (puolen tuntia, kenties enemmän?) seisoskelun jälkeen lähtee käyntiin tai TODELLA pitkän startin jälkeen. Yleensä sammumisen/sammuttamisen jälkeen startatessa ei edes lupaa käynnistyä. Täytynee aina käyttää lämpimäksi että on varma startti. Missähän mahtaa olla vika? Kone vissiin pääsee "kastumaan"? Tulpatkin varmaan olisivat aiheellista vaihtaa, liekö muuta?
Todella rasittava ongelma ja olisin kiitollinen kaikista hyvistä neuvoista. Auto on nyt lämmittelemässä lämpimässä tallissa. Normaalisti ulkosalla.
Taustatietona vielä lisättäköön että katselin tuossa viime viikonloppuna kun auto oli tyhjäkäynnillä ulkosalla hetken aikaa niin pakoputken perästä ainakin näytti pröpöttävän jonkun verran mustaa karstaa valkoisen lumiseen maahan. Jäi mieleen tuosta kaasutinrempasta, että epäilen bensapumpun olleen sillon ehkä "puolitehoinen" ja onko mahdollista että kaasutin kävisi nyt liian rikkaalla? Vaihdoin siis kaasutinrempan jälleen bensapumpun uuteen kun vanha pumppu lahosi.
Re: Noppa kiukuttelee kylmänä
No ainakin ne tulpat kannattaa katsoa/vaihtaa, se kertoo jo paljon, entä haiseeko bensa, saako liikaa bensaa, (eihän ryyppy jää päälle?), säädettiinkö kaasari huollon yhteydessä, tuo musta karsta putkesta kuulostaisi aika normaalilta kylmän koneen ilmiöltä...
Re: Noppa kiukuttelee kylmänä
Hei,fd9401 kirjoitti:No ainakin ne tulpat kannattaa katsoa/vaihtaa, se kertoo jo paljon, entä haiseeko bensa, saako liikaa bensaa, (eihän ryyppy jää päälle?), säädettiinkö kaasari huollon yhteydessä, tuo musta karsta putkesta kuulostaisi aika normaalilta kylmän koneen ilmiöltä...
Onhan tuon ryypyn päälle jääminen tietenkin mahdollista, mutta epäilen sitä kyllä vähäsen. Bensa ainakin haisee startatessa.
Päivityksenä, tulpat vaihdettiinkin tuossa muutama kuukausi sitten, muistui vasta äsken mieleen. En tiedä olisiko kaasuttimessa voinut olla jäätä. Komeesti se ainakin käyntiin lähti kun oli ollut lämpimässä. Aikamoisen mustan pilven taakse tosin pöräytti. Ajelin hetken ja sammutin ja kyllä se siitäkin lähti käyntiin, ehkä hieman vaimeasti tosin.
Re: Noppa kiukuttelee kylmänä
Muutama noppa ollut itsellänikin ja en muista olleen ikinä ongelmia kaasarin jäätymisen kanssa ja näin ollen en käyttänyt mitään jäänestoa, eipä siitä kai haittaakaan ole, mutta kyllä kurkkaisin kuitenkin niitä tulppia, vaikka uudet ovatkin, näkee ainakin ovatko terveen väriset, ei mustat, nokiset. Epäilys kohdistuisi kuitenkin siihen kaasarin suuntaan, vetääkö auto muuten hyvin, syökö bensaa kohtuuttomasti jne. ei kuitenkaan miltään pahalta vialta kuulosta...
Re: Noppa kiukuttelee kylmänä
Täytynee todeta, että kyllä tuo varmaan jonkun verran "reippaammin" sitä bensaa nappaa. Tarkistan tulpat tänään. Ehkä täytyisi käydä heittämässä uudestaan kaasutin säädettäväksi. Syksyn säädöissä päästöarvot tippuivat johonkin kolmasosaan aikaisemmin mainitsemieni osien vaihtamisen vuoksi.fd9401 kirjoitti:Muutama noppa ollut itsellänikin ja en muista olleen ikinä ongelmia kaasarin jäätymisen kanssa ja näin ollen en käyttänyt mitään jäänestoa, eipä siitä kai haittaakaan ole, mutta kyllä kurkkaisin kuitenkin niitä tulppia, vaikka uudet ovatkin, näkee ainakin ovatko terveen väriset, ei mustat, nokiset. Epäilys kohdistuisi kuitenkin siihen kaasarin suuntaan, vetääkö auto muuten hyvin, syökö bensaa kohtuuttomasti jne. ei kuitenkaan miltään pahalta vialta kuulosta...
Re: Noppa kiukuttelee kylmänä
Lisättäköön nyt omaksi arviokseni, että miksi Noppa ei lähtenyt taannoin käyntiin niin luultavasti sen takia että kone käy todella rikkaalla. Varmaankin kone kastunut ja ei ole käynnistynyt sen takia hetkeen. Kulutus on keskim. yli 20L/100km. Koneen puolelta tuoksahtaa ajoittain bensan hajua paikalle pysähdyttäessä. Mistähän hakemaan vikaa?
Voisiko kaasuttimessa olla joku pielessä, joku pytty pimeenä, virranjakaja huono? Nopea apu pienelle kukkarolle olisi nyt poikaa.
Voisiko kaasuttimessa olla joku pielessä, joku pytty pimeenä, virranjakaja huono? Nopea apu pienelle kukkarolle olisi nyt poikaa.
Re: Noppa kiukuttelee kylmänä
Vissiinkin tuonne kaasuttimen suuntaan siis kallistuu.
90 sijaisee siis Tampereella. Mistä varaosat tai nopea huolto? Löytyykö täältä foorumilta alan huoltajaa joka heittäisi Nopan sopuhintaan iskukuntoon?

- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1115
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: Noppa kiukuttelee kylmänä
Tuossa voi olla menossa myöskin sytytyksen ohjausyksikkö, minulla meni kerran tuolla tyylillä, eli kylmänä lähtee hyvin käyntiin, hetken lämmettyään kipinä häviää, hetken odottelun jälkeen taas käy, ja toimii vaihtelevasti, tämä oli SAAB 900i -85.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: Noppa kiukuttelee kylmänä
Täytyneekin sitä tarkastella. Mitähän moinen maksaa, mistä niitä saa ja missä se sijaitseekaan? Pystyykö vanhan toteamaan jotenkin vialliseksi? Huomasitko että polttoaineen kulutus olisi noussut jokseenkin radikaalisti sen takia?eegas kirjoitti:Tuossa voi olla menossa myöskin sytytyksen ohjausyksikkö, minulla meni kerran tuolla tyylillä, eli kylmänä lähtee hyvin käyntiin, hetken lämmettyään kipinä häviää, hetken odottelun jälkeen taas käy, ja toimii vaihtelevasti, tämä oli SAAB 900i -85.
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1115
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: Noppa kiukuttelee kylmänä
Minulla ei koskaan noppaa ole ollut, mutta jos tuo sijaitsee samassa kuin 99:ssä, se on oikealla puolella rintapellin yläosassa, lämmityslaitteen moottorin alapuolella, kiinni alumiinipalassa 2 ruuvilla, samoin tuo alumiinin pala 2 ruuvilla rintapellissä. Siihen menee sellainen leveä moninapaliitin, en nyt muista kuinka monta, mutta näillä tiedoilla tuon pitäisi löytyä. Tuo on helppo todeta, jos jollain kaverilla olisi SAAB, irrottaa alumminipalan kanssa koko yksikön, sitä ei tarvitse kiinnittää koriin, vaihtaa vaan liittimen, ja kokeilee. Sitä saa vaikka Biltemasta, Motonetistä, ja melkein kaikista varaosaliikkeistä, aika yleinen on. Kyllä tuon viallisen yksikön kanssa kulutuskin nousee, epätäydellinen kipinä, ja huono palaminen nostaa kulutusta.matson.m kirjoitti:Täytyneekin sitä tarkastella. Mitähän moinen maksaa, mistä niitä saa ja missä se sijaitseekaan? Pystyykö vanhan toteamaan jotenkin vialliseksi? Huomasitko että polttoaineen kulutus olisi noussut jokseenkin radikaalisti sen takia?eegas kirjoitti:Tuossa voi olla menossa myöskin sytytyksen ohjausyksikkö, minulla meni kerran tuolla tyylillä, eli kylmänä lähtee hyvin käyntiin, hetken lämmettyään kipinä häviää, hetken odottelun jälkeen taas käy, ja toimii vaihtelevasti, tämä oli SAAB 900i -85.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: Noppa kiukuttelee kylmänä
Mikäli T. Salmi tekee vielä hommia niin kannattanee hältä kysellä. Miekkonen on pulannut Saabien kanssa pitkään ja hartaasti. Nopeudesta en sitten tiedä sanoa kun taitaa herra olla jo osa-aikaisesti eläkkeellä, mutta sieltä voipi olla apua.matson.m kirjoitti:Vissiinkin tuonne kaasuttimen suuntaan siis kallistuu.90 sijaisee siis Tampereella. Mistä varaosat tai nopea huolto? Löytyykö täältä foorumilta alan huoltajaa joka heittäisi Nopan sopuhintaan iskukuntoon?
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Re: Noppa kiukuttelee kylmänä
Raahautumalla tonne saattaisi myös apua löytyä ongelman etsintään tai saisi ainakin pullakahveet...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=30&t=14730
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=30&t=14730