1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]
Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [EI TOIMI VIELÄKÄÄN...]
Sulla on immu rikki,uso jo.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [EI TOIMI VIELÄKÄÄN...]
Kai se on pakkotoms kirjoitti:Sulla on immu rikki,uso jo.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [SITTEN ODOTELLAAN IMMUA...]
Taas oli siinä pieni iltapuhde. Katselin läpi tyhjäkäynti-ilmaluistin, no se oli mun mielestä ok kuntoinen. Putsasin sen kaasarin putsausaineella kumminkin. Sitten kokeilin vielä siten, että ajoin koneen kuumaksi ja otin ennen luistia letkun irti ja tukin molemmat päät. Käynti ei muuttunut, joten laitos lienee kunnossa. Ihan pieni imu tuntui siinä luistin puolen putkessa.
Seuraavaksi tutkin alipaineletkuja. Pahin ongelma oli kun imusarjan alta lähti joku letku irti. Sille ei paikkaa meinannut löytyä mistään, mutta siten lopulta äkkisen että se tulee varmaankin EGR venttiiliin. Toinen pää meni jonnekin lämpökytkimelle imusarjaan. Pari vaihtokunnossa olevaa paikkaakin löytyi. Letku joka menee läppäkotelon päästä polttoainepaineen tasaajalle oli liki poikki, no sen sai lyhentämällä korjattua. Sitten letku pikkuletku joka menee huohottimelle oli kanssa löyhä sitä myös lyhensin hieman. Pahin juttu oli huohotinletku, se murtui poikki parista kohtaa. Sain onneksi sen kuitenkin pulikoitua sen paikoilleen yhden liitoksen tekemällä. Pitää hommatta siihen uusi letku
Käyttelin vielä auto ja ruiskuttelin starttipilottia alipaineliitoksiin jat totesin, että mistään ei vuoda. Mitä varten se alipainesäiliö on siellä repsikan lokarissa. Onko se lämmityslaitteen suuntausmekanisminen alipainevarasto?
Lisäksi koitin putsailla vielä läppäkotelon. Tosin se pitäisi ottaa irti, jotta sen saisi kunnolla putsattu. Siinä on myös vika joka jättää tyhjäkäynnin korkealle. Läppä on hieman väljä ja siksi ei sulkeudu ihan 100% ja tarvii auttaa käsin kiinni. Käsin kääntämällä ja immun resistanssi säädettynä 450 ohmiin on tk tasainen noin 900 kierrosta ja hyvä niin. Mutta palaan ehkä vielä tuon kaasuläppäkotelon puhdistukseen jossain vaiheessa.
Loppukaneettina mittaisin vielä tulpanjohtojen vastukset. Aidot burgundit vai mitä ne nyt oli siellä oli. Johdot sylkille 2,3,4 olivat luokkaa 2,5 kohm ja ykköselle 6 kohm. Puolalta jakajalle johdon resistanssi oli 1,6 kohm. Nämä siis lienevät kunnossa.
Mutta edelleen se ei jaksa vetää kunnolla. kolme viiva neljä tonnia on heikkoa, mutta sitten taas alkaa laulaa... Nyt taitaa saada olla siiheksi kun saan sen koetus immun.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Seuraavaksi tutkin alipaineletkuja. Pahin ongelma oli kun imusarjan alta lähti joku letku irti. Sille ei paikkaa meinannut löytyä mistään, mutta siten lopulta äkkisen että se tulee varmaankin EGR venttiiliin. Toinen pää meni jonnekin lämpökytkimelle imusarjaan. Pari vaihtokunnossa olevaa paikkaakin löytyi. Letku joka menee läppäkotelon päästä polttoainepaineen tasaajalle oli liki poikki, no sen sai lyhentämällä korjattua. Sitten letku pikkuletku joka menee huohottimelle oli kanssa löyhä sitä myös lyhensin hieman. Pahin juttu oli huohotinletku, se murtui poikki parista kohtaa. Sain onneksi sen kuitenkin pulikoitua sen paikoilleen yhden liitoksen tekemällä. Pitää hommatta siihen uusi letku
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Lisäksi koitin putsailla vielä läppäkotelon. Tosin se pitäisi ottaa irti, jotta sen saisi kunnolla putsattu. Siinä on myös vika joka jättää tyhjäkäynnin korkealle. Läppä on hieman väljä ja siksi ei sulkeudu ihan 100% ja tarvii auttaa käsin kiinni. Käsin kääntämällä ja immun resistanssi säädettynä 450 ohmiin on tk tasainen noin 900 kierrosta ja hyvä niin. Mutta palaan ehkä vielä tuon kaasuläppäkotelon puhdistukseen jossain vaiheessa.
Loppukaneettina mittaisin vielä tulpanjohtojen vastukset. Aidot burgundit vai mitä ne nyt oli siellä oli. Johdot sylkille 2,3,4 olivat luokkaa 2,5 kohm ja ykköselle 6 kohm. Puolalta jakajalle johdon resistanssi oli 1,6 kohm. Nämä siis lienevät kunnossa.
Mutta edelleen se ei jaksa vetää kunnolla. kolme viiva neljä tonnia on heikkoa, mutta sitten taas alkaa laulaa... Nyt taitaa saada olla siiheksi kun saan sen koetus immun.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [SITTEN ODOTELLAAN IMMUA...]
oletko muuten testannut ettää pitääkö egr-venttiilinkalvo ja anturi alipainetta.
niiden letkut voi otta kokoanaan pois ja tukkia imusarjasta niiden alipaine lähdön.
niiden letkut voi otta kokoanaan pois ja tukkia imusarjasta niiden alipaine lähdön.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [SITTEN ODOTELLAAN IMMUA...]
Kaikissa ladoissa mitä mulla on ollut on tullut se egr tulpattua, pitääpä koittaa tulpata tästäkin. Ei muuten käynyt edes mielessä.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [IMMUVIKA, NYT TOIMII!]
Ensiksi kiitokset nimimerkille repa62 immusta jolla sain kokeiltua, että vika on varmasti siinä.
Mutta siinä se vika tosiaan oli. Enää tarvii sitten säätää vain CO arvo kohdilleen, nyt mennään sillä 380 ohmin starttiluvulla.
Mutta heh - tuli siinä nolooteltuakin. Ostin varmuudeksi litran bensaa kannuun, jos yllättää akuutti menoveden puute. No ekassa kokeiluvedossa se sitten loppui ja ajettelin jo että ei ollutkaan immuvika. Ajoin sivuun ja kaadoin sen litran sinne tankkiin, mutta sepäs ei auttanutkaan. Tyhjäkäynti ontui ja sinne se matkanteko sitten loppui kolmostien varteen
Siinä jo sitten aloin miettiä, että tulikohan se bensapumppu nyt tiensä päähän, mutta kävelin kumminkin hakemaan kannulla lisää bensaa ja sitten se riemu repesi
Nyt liikkuu melko liukkaasti...
Nyt vain sitten tyhjäkäynti huutaa melkein kahtatuhatta kierrosta, en ymmärrä mikä siinä nyt on vikana. Pitää katsoa huomenna sitten, mutta uskon että tämä homma on pikkujuttu. Kiva mennä nukkumaan kun :saab:bi vetää nyt like never before!![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Mutta siinä se vika tosiaan oli. Enää tarvii sitten säätää vain CO arvo kohdilleen, nyt mennään sillä 380 ohmin starttiluvulla.
Mutta heh - tuli siinä nolooteltuakin. Ostin varmuudeksi litran bensaa kannuun, jos yllättää akuutti menoveden puute. No ekassa kokeiluvedossa se sitten loppui ja ajettelin jo että ei ollutkaan immuvika. Ajoin sivuun ja kaadoin sen litran sinne tankkiin, mutta sepäs ei auttanutkaan. Tyhjäkäynti ontui ja sinne se matkanteko sitten loppui kolmostien varteen
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nyt vain sitten tyhjäkäynti huutaa melkein kahtatuhatta kierrosta, en ymmärrä mikä siinä nyt on vikana. Pitää katsoa huomenna sitten, mutta uskon että tämä homma on pikkujuttu. Kiva mennä nukkumaan kun :saab:bi vetää nyt like never before!
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [IMMUVIKA, NYT TOIMII!]
Eihän se valitettavasti läppä ollut
, mutta nytpä tietää koska tarvii mennä tankille. Kai se olis terveellisintä pitää aina ainakin se viis litraa ainetta tankissa. Se on paha tapa ajaa tankit aina ihan tyhjiksi kun ei noita ruiskuautoja hirmusti oo meidän firmas ollu. ![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [IMMUVIKA, NYT TOIMII!]
Terveellisintä olisi pitää tankki aina mahdollisimman täynnä. Maksaa ihan saman verran kuin tyhjänäkin pitäminen. Tai pumpun hinta huomioonottaen jopa vähemmän, jos tulet pilanneeksi pumpun sen takia että tankissa ei ole bensaa kuin vähän jossain kulmassa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [IMMUVIKA, NYT TOIMII!]
No näinkin, mutta kun ei ole (ainakaan vielä) lukollista bensatankin korkkia niin ei uskalla jottei tule taloudellisia tappiota. Nimim. tenu pullo kuitenkin aina mukana...
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [IMMUVIKA, NYT TOIMII!]
Voiskohan se kaasuläppä edelleen jumittaa, jos kerran on likainen/väljä? Tai sitten viallisen immun takia tyhjäkäyntiä on kompensoitu säätämällä isommalle.ahietalahti kirjoitti: Nyt vain sitten tyhjäkäynti huutaa melkein kahtatuhatta kierrosta, en ymmärrä mikä siinä nyt on vikana. Pitää katsoa huomenna sitten, mutta uskon että tämä homma on pikkujuttu. Kiva mennä nukkumaan kun :saab:bi vetää nyt like never before!
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [IMMUVIKA, NYT TOIMII!]
Tänään ajelin sellaisen 90 kilometria ja toimi niinkun kvartsikello. Tyhjäkäynti on vain niinkuin lentokoneessa, tarvii varmaan hommata hangaari.
Siellä kakstuhatta kierrosta on aika liki.
Jaksoin nyt sitten irroittaa sen kaasuläppäkotelon. Se ei ollutkaan ihan minuutin homma
Lopulta sain systeemin käsille, mutta hiukka piti hajota sen 15mm ruuvin kanssa joka piti sitä tukea kiinni mikä tulee siihen kotelon alimman ruuvin alle. Esti ei mistään avainta ja sitten lopulta kun se löytyi niin sen sovittaminen oikeaan kohtaa oli melko tuskaista.
Läppäsysteemi oli uskomattoman paskainen - meni melkein koko pullo kaasarin putsooainetta ennenkuin sain putsattua. Kaasuläppä on hiukka epäsopiva. 500w halogeeni paistaa läpi kun katsoo sitä vasten. Lisäksi läppää ei saa palautumaan kunnolla loppuun asti. Pitää virittää siihen toinenkin jousi.
No laitain systeemin kasaan ja annoin lämmetä, 1400 kierrosta oli tulos. Säätämällä kierrosruuvia sain kuitenkin kierrokset kohdalleen noin 900 kierrokseen, tosin läppä pitää auttaa käsin kiinni. Jos ei auta niin kierroksia on noin 1200. Huomenna pitää vielä tehdä lisäsäätö, tyhmyyksissäni en notkistanut lootaöljyjä ennen säätöjä. Kun tulin ajamasta huollon jälkeen niin kierrokset oli kädellä läpän kiini laiton jälkeen 1050.
Mutta oikealla tiellä ollaan.Huomenna jousen laiton ja ruuvin ruuvauksen jälkeen on varmaan homma hanskassa. Vielä tarvii sitten käydä mittaris toteamas seoksen paksuus, jottei ihan hirveetä lakua tuu putkesta.![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Jaksoin nyt sitten irroittaa sen kaasuläppäkotelon. Se ei ollutkaan ihan minuutin homma
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Läppäsysteemi oli uskomattoman paskainen - meni melkein koko pullo kaasarin putsooainetta ennenkuin sain putsattua. Kaasuläppä on hiukka epäsopiva. 500w halogeeni paistaa läpi kun katsoo sitä vasten. Lisäksi läppää ei saa palautumaan kunnolla loppuun asti. Pitää virittää siihen toinenkin jousi.
No laitain systeemin kasaan ja annoin lämmetä, 1400 kierrosta oli tulos. Säätämällä kierrosruuvia sain kuitenkin kierrokset kohdalleen noin 900 kierrokseen, tosin läppä pitää auttaa käsin kiinni. Jos ei auta niin kierroksia on noin 1200. Huomenna pitää vielä tehdä lisäsäätö, tyhmyyksissäni en notkistanut lootaöljyjä ennen säätöjä. Kun tulin ajamasta huollon jälkeen niin kierrokset oli kädellä läpän kiini laiton jälkeen 1050.
Mutta oikealla tiellä ollaan.Huomenna jousen laiton ja ruuvin ruuvauksen jälkeen on varmaan homma hanskassa. Vielä tarvii sitten käydä mittaris toteamas seoksen paksuus, jottei ihan hirveetä lakua tuu putkesta.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [IMMUVIKA, NYT TOIMII!]
Sitkee sissi oot kun kaikkia oot kokeillu,no tulihan se kuntoon ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [IMMUVIKA, NYT TOIMII!]
Ootko varma että se kaasuläppä kytkin/asentotunnistin ei kanna sitä kasuläppää ja siksi ei mene kunnolla kiinni. siinä on pieni säätö jonka olet varmaan huomannut.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [IMMUVIKA, NYT TOIMII!]
Olen toki huomannut säädön, mutta en ole asiasta nyt niin varma kun sanot. Pitää katsoa kun se kytkin tarvii vielä muutenkin ottaa sieltä irti.antti.hakamaa kirjoitti:Ootko varma että se kaasuläppä kytkin/asentotunnistin ei kanna sitä kasuläppää ja siksi ei mene kunnolla kiinni. siinä on pieni säätö jonka olet varmaan huomannut.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [IMMUVIKA, NYT TOIMII!]
Se on köyhän pakko yrittää.Mkorpela kirjoitti:Sitkee sissi oot kun kaikkia oot kokeillu,no tulihan se kuntoon
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517