1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [IMMUVIKA, NYT TOIMII!]

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Meikäläisen kulkine (tosin 9000, mutta moottori kilkkeineen lienee jokseenkin samanlainen) alkoi käydä 1400 rpm tyhjäkäyntiä, kun puhdistin kaasuläppäkotelon metsästäessäni syytä huojuvalle tyhjäkäynnille. Läppäkotelo oli melko likainen ja ilmeisesti siellä ollut mönjäkerros toimi sopivana tiivisteenä. Säätö ei tässä tapauksessa auttanut laskemaan tyhjäkäyntiä.

Vaihdoin kaasuläpän uuteen ja tyhjäkäynti asettui normaaliin 800-900 kierrokseen. Kaasuläppä maksoi merkkiliikkeessä jotain 15-20 euron välillä ja on helppo vaihtaa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [IMMUVIKA, NYT TOIMII!]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Nyt on kierrokset asetettu. Laitoin jousen avustamaan läpän sulkeutumista. Nyt käy kivast hiukka alle 900 kierrosta. 8)

Mutta huolet jatkuvat. Kävin pk-analysaattorilla ja en saanut millään häkäarvoa kohdilleen. Korkein arvo mitä sain oli 0.20% Käynti kyllä muuttuu kun seosruuvia säätää, mutta arvoja ei saa kohdilleen. Mahtaisko imusarjan tiiviste vuotaa? Onko sellaista vikaa ollut kellään? Happiarvon sain pienimmilään 3,6%. Pakoputki ei vuoda.

En tiedä pitäiskö tyytyä tähän tilanteeseen kun tk on ok ja vedot hyvät :?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [IMMUVIKA, NYT TOIMII!]

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

happi arvo toimivassa koneessa noin 0,5 eli jostain kyllä vuotaa oletko katsonut sitä egr-venttiiliä?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [IMMUVIKA, NYT TOIMII!]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

No sen verran katsoin että tulppasin sen alipaineletkun joka siihen kellolle tulee. Miten sen voi muuten nätisti todeta, että toimiiko se?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Simbe
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 20, 2004 20:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]

Viesti Kirjoittaja Simbe »

imuvuodot on helppo ettiä jarrukliinerillä, varsinkin jos on vielä pakokaasutesterissä kiinni. Paljaalla korvallakin voi kuulla muutoksen käyntiäänessä mikäli joku tiiviste vuotaa kun kliineriä suihkii.
#6298
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

No starttipilotilla olen kokeillut, mutta voiko tuota EGR venttiiliä testata jotenkin kun se on paikoillaan ja auto käy?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Katselin täältä foorimilta ohjeita ja tulppasin "umpitiivisteellä" EGR:n. Tein pellistä sellaisen sopivan palan ja molemille puolille sitten vielä tiiviste + tiivisteliimaa. Vaikutus oli että tk nousi noin 150 kierrosta eli nyt käy noin 1000 kierrosta. Mielenkiintoista. :? Toisaalta sitten tk ruuviin oli ilmestynyt noin 3 kierrosta tyhjää ennenkuin alkoi vaikuttaa eli kyllä kai tosta laippauksesta nyt sitten jotain apua oli. Sen näkee sitten taas kun pääsee kaasuanalysaattorille käymään.

Lisäksi vaihdoin hapertuneen huohotinputken. Onko siinä systeemissä joka tulee siihen koneen kannenpäähän muuten joku venttiili, jota alipaine ohjaa?

Katselin vielä uudelleen noita kaasuläpän koneen puolella olevia ap-putkia. Kyllä ne kaikki tuntuisivat olevan kunnossa. irrottelin niitä yksitellen ja selvästi käynti muuttui kun niitä irroitteli. Onko siellä jotain letkuja piilossa joita en ole huomannut, en tiedä. Mielestäni löytyy kaksi letkua siitä imusarjan päältä ja sitten se letku josta menee lähdöt lämmityslaitteen ap varaajalle ja jarrutehostajalle. Tehostaja muuten ei vuoda kun jarrut on niin pirun äkäiset hetken aikaa vaikka sammuttaa auton kun se liikkuu :D
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Onko se lämmityslaitteen suuntausmekanisminen alipainevarasto?
Sehän se on, kuunteleppas kuuluuko kojelaudan uumenista suhinaa...
( auton ollessa käynnissä )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

9000CD23T kirjoitti:Sehän se on, kuunteleppas kuuluuko kojelaudan uumenista suhinaa...
( auton ollessa käynnissä )
No kyllä tuolla järjestälmässä ainakin kestää alipaine hyvin kun koneen sammuttaa niin useampaan kertaan voi vielä ruuvailla distr. hanikkaa ennenkuin alipaine loppuu.

Hitto kun olisi hosannut kysyä - purin sitten vaihtaakseni toisen mittarivalon aivan turhaan pois kaiken mittariston edestä jotta sen saa pois. Haynes sanoi viimeisenä, että ota irti toinen kojetaulun päällä oleva kaiutinritilä, jotta saat irroitettua mittarin vaijerin ja johtoliittimet. No sieltä sai vaihdettua sitten myös sen mittarivalon polttimon :mrgreen:

Kertokaas nyt vielä mulle rautalangasta vääntäen miten sen keskuslukituksen ohjausyksikön saa pois? Siinähän on julmetusti kojetaulua edessä. Kyllä se siellä apparin puolen jalkatilan ilmaputken päällä kai jossain on, mutta mitä kautta se tulee pois...
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
repa62
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 21:25
Paikkakunta: Porvoo

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]

Viesti Kirjoittaja repa62 »

kumarruppas sinne apparin jalkatilaan ja avaa ruuvi joka pitää sen ilmapuhalluskanavan ylhäällä ja taivuta hieman alaspäin ja kas kummaa tuo keskuslukituksen ohjain on näkyvillä ja kiinni siinä kanavan päällä klipsillä.
#2304

Saab 900 -92 Cabriolet
Saab 900 -88 Cabriolet
Saab 900 i -88
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

repa62 kirjoitti:avaa ruuvi joka pitää sen ilmapuhalluskanavan ylhäällä
Missä tämä ruuvi on? Kun katson jalkatilaan onko se oikealla vai vasemmalla? Taipuuko kanava oikeasta vai vasemmasta laidasta?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

Oikea laita taisi olla se joka taipuu alas. Muistelisin ruuvin olevan aika näkyvästi siellä.
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

No pitää illalla kun kotiutuu niin katsoa että löytyykö sieltä mitään...
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Löytyi ja keskusyksikkö on nyt käsillä purettuna. Sitten vain tinailemaan :D

Tänään oli sitten kun vanhennos oli siirtänyt auto pihassa ilmennyt uusi ongelma. Kylmänä käynnistyi huonosti, joskin käynnistyi. Kävi noin 550 kierrosta ja latauksen valo paloi ja veto poissa. Sitten kun lämpesi niin homma kuulemma toimim. Mikäs tällaisen aiheuttaa. Olisiko kylmärikastussuutin vaikka tukossa?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Palatakseni keskuslukitusasiaan. Viimeistä edellinen omistaja sanoi ottaneensa johdot irti jostain liittimistä, jotta apumiehen oven lukko ja takakontin lukko eivät aukeaisi. Missähän nämä liittimet sijaitsevat?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Vastaa Viestiin