1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]
Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [IMMUVIKA, NYT TOIMII!]
Meikäläisen kulkine (tosin 9000, mutta moottori kilkkeineen lienee jokseenkin samanlainen) alkoi käydä 1400 rpm tyhjäkäyntiä, kun puhdistin kaasuläppäkotelon metsästäessäni syytä huojuvalle tyhjäkäynnille. Läppäkotelo oli melko likainen ja ilmeisesti siellä ollut mönjäkerros toimi sopivana tiivisteenä. Säätö ei tässä tapauksessa auttanut laskemaan tyhjäkäyntiä.
Vaihdoin kaasuläpän uuteen ja tyhjäkäynti asettui normaaliin 800-900 kierrokseen. Kaasuläppä maksoi merkkiliikkeessä jotain 15-20 euron välillä ja on helppo vaihtaa.
Vaihdoin kaasuläpän uuteen ja tyhjäkäynti asettui normaaliin 800-900 kierrokseen. Kaasuläppä maksoi merkkiliikkeessä jotain 15-20 euron välillä ja on helppo vaihtaa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [IMMUVIKA, NYT TOIMII!]
Nyt on kierrokset asetettu. Laitoin jousen avustamaan läpän sulkeutumista. Nyt käy kivast hiukka alle 900 kierrosta.
Mutta huolet jatkuvat. Kävin pk-analysaattorilla ja en saanut millään häkäarvoa kohdilleen. Korkein arvo mitä sain oli 0.20% Käynti kyllä muuttuu kun seosruuvia säätää, mutta arvoja ei saa kohdilleen. Mahtaisko imusarjan tiiviste vuotaa? Onko sellaista vikaa ollut kellään? Happiarvon sain pienimmilään 3,6%. Pakoputki ei vuoda.
En tiedä pitäiskö tyytyä tähän tilanteeseen kun tk on ok ja vedot hyvät
Mutta huolet jatkuvat. Kävin pk-analysaattorilla ja en saanut millään häkäarvoa kohdilleen. Korkein arvo mitä sain oli 0.20% Käynti kyllä muuttuu kun seosruuvia säätää, mutta arvoja ei saa kohdilleen. Mahtaisko imusarjan tiiviste vuotaa? Onko sellaista vikaa ollut kellään? Happiarvon sain pienimmilään 3,6%. Pakoputki ei vuoda.
En tiedä pitäiskö tyytyä tähän tilanteeseen kun tk on ok ja vedot hyvät
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [IMMUVIKA, NYT TOIMII!]
happi arvo toimivassa koneessa noin 0,5 eli jostain kyllä vuotaa oletko katsonut sitä egr-venttiiliä?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: vm 1989 900i 16v käyntiongelmia [IMMUVIKA, NYT TOIMII!]
No sen verran katsoin että tulppasin sen alipaineletkun joka siihen kellolle tulee. Miten sen voi muuten nätisti todeta, että toimiiko se?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]
imuvuodot on helppo ettiä jarrukliinerillä, varsinkin jos on vielä pakokaasutesterissä kiinni. Paljaalla korvallakin voi kuulla muutoksen käyntiäänessä mikäli joku tiiviste vuotaa kun kliineriä suihkii.
#6298
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]
No starttipilotilla olen kokeillut, mutta voiko tuota EGR venttiiliä testata jotenkin kun se on paikoillaan ja auto käy?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]
Katselin täältä foorimilta ohjeita ja tulppasin "umpitiivisteellä" EGR:n. Tein pellistä sellaisen sopivan palan ja molemille puolille sitten vielä tiiviste + tiivisteliimaa. Vaikutus oli että tk nousi noin 150 kierrosta eli nyt käy noin 1000 kierrosta. Mielenkiintoista. Toisaalta sitten tk ruuviin oli ilmestynyt noin 3 kierrosta tyhjää ennenkuin alkoi vaikuttaa eli kyllä kai tosta laippauksesta nyt sitten jotain apua oli. Sen näkee sitten taas kun pääsee kaasuanalysaattorille käymään.
Lisäksi vaihdoin hapertuneen huohotinputken. Onko siinä systeemissä joka tulee siihen koneen kannenpäähän muuten joku venttiili, jota alipaine ohjaa?
Katselin vielä uudelleen noita kaasuläpän koneen puolella olevia ap-putkia. Kyllä ne kaikki tuntuisivat olevan kunnossa. irrottelin niitä yksitellen ja selvästi käynti muuttui kun niitä irroitteli. Onko siellä jotain letkuja piilossa joita en ole huomannut, en tiedä. Mielestäni löytyy kaksi letkua siitä imusarjan päältä ja sitten se letku josta menee lähdöt lämmityslaitteen ap varaajalle ja jarrutehostajalle. Tehostaja muuten ei vuoda kun jarrut on niin pirun äkäiset hetken aikaa vaikka sammuttaa auton kun se liikkuu
Lisäksi vaihdoin hapertuneen huohotinputken. Onko siinä systeemissä joka tulee siihen koneen kannenpäähän muuten joku venttiili, jota alipaine ohjaa?
Katselin vielä uudelleen noita kaasuläpän koneen puolella olevia ap-putkia. Kyllä ne kaikki tuntuisivat olevan kunnossa. irrottelin niitä yksitellen ja selvästi käynti muuttui kun niitä irroitteli. Onko siellä jotain letkuja piilossa joita en ole huomannut, en tiedä. Mielestäni löytyy kaksi letkua siitä imusarjan päältä ja sitten se letku josta menee lähdöt lämmityslaitteen ap varaajalle ja jarrutehostajalle. Tehostaja muuten ei vuoda kun jarrut on niin pirun äkäiset hetken aikaa vaikka sammuttaa auton kun se liikkuu
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]
Sehän se on, kuunteleppas kuuluuko kojelaudan uumenista suhinaa...Onko se lämmityslaitteen suuntausmekanisminen alipainevarasto?
( auton ollessa käynnissä )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]
No kyllä tuolla järjestälmässä ainakin kestää alipaine hyvin kun koneen sammuttaa niin useampaan kertaan voi vielä ruuvailla distr. hanikkaa ennenkuin alipaine loppuu.9000CD23T kirjoitti:Sehän se on, kuunteleppas kuuluuko kojelaudan uumenista suhinaa...
( auton ollessa käynnissä )
Hitto kun olisi hosannut kysyä - purin sitten vaihtaakseni toisen mittarivalon aivan turhaan pois kaiken mittariston edestä jotta sen saa pois. Haynes sanoi viimeisenä, että ota irti toinen kojetaulun päällä oleva kaiutinritilä, jotta saat irroitettua mittarin vaijerin ja johtoliittimet. No sieltä sai vaihdettua sitten myös sen mittarivalon polttimon
Kertokaas nyt vielä mulle rautalangasta vääntäen miten sen keskuslukituksen ohjausyksikön saa pois? Siinähän on julmetusti kojetaulua edessä. Kyllä se siellä apparin puolen jalkatilan ilmaputken päällä kai jossain on, mutta mitä kautta se tulee pois...
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]
kumarruppas sinne apparin jalkatilaan ja avaa ruuvi joka pitää sen ilmapuhalluskanavan ylhäällä ja taivuta hieman alaspäin ja kas kummaa tuo keskuslukituksen ohjain on näkyvillä ja kiinni siinä kanavan päällä klipsillä.
#2304
Saab 900 -92 Cabriolet
Saab 900 -88 Cabriolet
Saab 900 i -88
Saab 900 -92 Cabriolet
Saab 900 -88 Cabriolet
Saab 900 i -88
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]
Missä tämä ruuvi on? Kun katson jalkatilaan onko se oikealla vai vasemmalla? Taipuuko kanava oikeasta vai vasemmasta laidasta?repa62 kirjoitti:avaa ruuvi joka pitää sen ilmapuhalluskanavan ylhäällä
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]
Oikea laita taisi olla se joka taipuu alas. Muistelisin ruuvin olevan aika näkyvästi siellä.
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]
No pitää illalla kun kotiutuu niin katsoa että löytyykö sieltä mitään...
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]
Löytyi ja keskusyksikkö on nyt käsillä purettuna. Sitten vain tinailemaan
Tänään oli sitten kun vanhennos oli siirtänyt auto pihassa ilmennyt uusi ongelma. Kylmänä käynnistyi huonosti, joskin käynnistyi. Kävi noin 550 kierrosta ja latauksen valo paloi ja veto poissa. Sitten kun lämpesi niin homma kuulemma toimim. Mikäs tällaisen aiheuttaa. Olisiko kylmärikastussuutin vaikka tukossa?
Tänään oli sitten kun vanhennos oli siirtänyt auto pihassa ilmennyt uusi ongelma. Kylmänä käynnistyi huonosti, joskin käynnistyi. Kävi noin 550 kierrosta ja latauksen valo paloi ja veto poissa. Sitten kun lämpesi niin homma kuulemma toimim. Mikäs tällaisen aiheuttaa. Olisiko kylmärikastussuutin vaikka tukossa?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]
Palatakseni keskuslukitusasiaan. Viimeistä edellinen omistaja sanoi ottaneensa johdot irti jostain liittimistä, jotta apumiehen oven lukko ja takakontin lukko eivät aukeaisi. Missähän nämä liittimet sijaitsevat?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517