og900 asiaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Vielä pitäisi sopivat iskarit katsoa, käykö näiden madallusjousten kanssa ihan perus motonetin kaasuiskarit?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Mitenkä se tehoasiat näissä turbosaabeissa menee, että mitkä tehot on esim. 1baarin paineilla? tai 0.8 paineilla ym. onko mittää semmosta laskukaavaa ym. tai joku penkittäny nuilla paineilla tms.? tietty riippuu onko mitä muuta tehty kuin vain paineitten nosto, moni asia tietty vaikuttaa... :roll:

Ite aattelin penkitellä tota omaa sitte kunhan pari asiaa hoitanut kuntoon ja pari lisäjuttua laitellu. Niin olisi enemmän syytä penkittää, vaikka ihan mielenkiinnosta.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Mr_Who kirjoitti:Mitenkä se tehoasiat näissä turbosaabeissa menee, että mitkä tehot on esim. 1baarin paineilla? tai 0.8 paineilla ym. onko mittää semmosta laskukaavaa ym. tai joku penkittäny nuilla paineilla tms.? tietty riippuu onko mitä muuta tehty kuin vain paineitten nosto, moni asia tietty vaikuttaa... :roll:

Ite aattelin penkitellä tota omaa sitte kunhan pari asiaa hoitanut kuntoon ja pari lisäjuttua laitellu. Niin olisi enemmän syytä penkittää, vaikka ihan mielenkiinnosta.
Nämähän vaihtelee moottoreittain säädöistä, ohjelmista, putkista ja vastuksista riippuen.
Eikä ne dynot ole kovin tarkkoja..paljon vaikuttavia virhetekijöitä, voimansiirto jne.
Täysin vakio 900 T16 (S) vm92 antaa noin - 0.5bar ~150hp , 0,75bar ~175hp , 1bar ~200hp (vakio IC korkeammissa paineissa)
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Kestääkö kannentiiviste hyvin 1 bar ahtoja, vai kärsiikö luotettavuus?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Naxu kirjoitti:Kestääkö kannentiiviste hyvin 1 bar ahtoja, vai kärsiikö luotettavuus?
Kestää. Ongelma on enemmänkin bensansaanti/pakolämmöt/sytkä.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Joo kyllähä siinä aika paljon vaikuttavia osatelijöitä on...
kyllä ne suunnilleen tietää sitten. :)

Joskus millon mahdollista niin ainakin alkumutka vaihtaa sekä laitta parempi väljäähy kiinni keulille. Pakosarjankin vaihto olisi hyvä, mutta eipä se juuri paljon ahdista näillä tehotarpeilla. Kyllähän sekin tietysti vaikuttaa. Tarkotushan ei ole rakentaa mitään kilpuria vaan kunhan pystys käyttöautona pitää. :)
Niin paljon kaikkea muuta pitäs operoida: alustaa sun muuta, että parempi kun ei rupea suunnitelemaan suurempia tehoja. Jos lähtee jotakin kolmeastataa hevosta ehtimään niin niihin tehoihin uppoaa jo sitten jokunen tonni kun pitäisi rakentaa kestävä ja toimiva kokonaisuus. :roll:
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

Saabiin vaihdatin iskarit + jouset joka kulmaan, ammattimiehellä.
Nyt ihmetyttää: onko normaalia, että takiskarin yläpää joustaa perää painettaessa ylöspäin? Taikka nousee irti pellistä oikeammin sanottuna, havainnon tein kun auto oli hieman vinolla pihala ja alamäen puoleista laitaa painoin.

[edit]Kyseessä ovat motonetin iskarit, mikäli tiedolla nyt sinänsä väliä on.[/edit]


Kiitokset Jopelle ufovinkistä, täytyy valoisan aikaan huomenissa säädellä.
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Jope »

On se ihan normaalia, mutta katsastettaessa siitä tulee ongelmia.

Vakavissaan, perus-ruostepaikka, iskarin yläpää on nyt pettänyt ja se pitäisi hitsata kuntoon. Motonetistä löytyy korjauspala, tai ainakin viimeksi löytyi kun tarvitsin moista.

Toivottavasti se petti vasta ajossa sen jälkeen kun uusi iskari oli asennettu. Jos ammattimies on vaihtanut iskarin, vaikka kiinnike on sökönä, niin enpä veisi autoani sinne uudestaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

Jope kirjoitti:On se ihan normaalia, mutta katsastettaessa siitä tulee ongelmia.

Vakavissaan, perus-ruostepaikka, iskarin yläpää on nyt pettänyt ja se pitäisi hitsata kuntoon. Motonetistä löytyy korjauspala, tai ainakin viimeksi löytyi kun tarvitsin moista.

Toivottavasti se petti vasta ajossa sen jälkeen kun uusi iskari oli asennettu. Jos ammattimies on vaihtanut iskarin, vaikka kiinnike on sökönä, niin enpä veisi autoani sinne uudestaan.
Petti ajossa, vein auton alkupäivästä takaisin, ja samaan hintaan hitsattiin paikkaa...
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

99 GL kirjoitti:Vielä pitäisi sopivat iskarit katsoa, käykö näiden madallusjousten kanssa ihan perus motonetin kaasuiskarit?

Tätä mietin edelleen, että sopiiko perus kaasuiskarit madallusjousien kanssa?

Ja samalla kysyn että minkälainen jumppa näiden reaktiotankojen puslien vaihto on? Entä kannattaako näitä puslia ostaa Motonetista? Eivät kovin kalliita ainakaan näyttäisi olevan
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Mä en ainakaan tykänny Sachsin advantageista madallusjousien kanssa. oli tosi pintakova, mutta isommissa heitoissa ei sitten vaimennus riittäny. Nykyisiin bilstein B6:iin olen ollu tyytyväinen. Lukaiseppa vaikka tuo aihe läpi: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=bilstein

Reaktiotankojen puslat ei ole muuten hankala vaihtaa, paitsi oikean puolen korin pää, jossa tule tankki veemäisesti tielle. Itse jouduin löysäämään tankin kiinnityspantoja, jotta sai avaimen kunnolla paikoilleen. Irtonaiseen reaktiotankoon on sitten helppo vaihtaa puslat sopivan kokoisten hylsyjen ja kunnon ruuvipenkin avulla.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Iskarien valintaan madallussarjan kanssa vaikuttaa aika paljon se, onko kallistuksenvakaajat vai ei. Yleinen mielipide tainnut olla, että kallistuksenvakaajien kanssa ainakin kannattaa hankkia jämäkämmät, kuin Sachs advantage. Sitten tietty hyvä miettiä myös omaa ajotyyliään.

Itse olen ollut 8v iivarissa tyytyväinen yhdistelmään lesjöfors+ Sachs advantage(etu)/Kyb gas-a-just(taka). Noita kybejä ei ikävä kyllä myyjän mukaan enään saa. Itselläni oli tarkoitus laittaa kybit myös eteen, mutta olivat loppu jo vuosi sitten.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Tai sitten vaan ostaa alustasarjan, jossa madallusjouset ja niille tarkoitetut iskarit samassa pakateissa. ;)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

vm. -90 iivarissa on vara-takajarrusatulasta säätöruuvin kanta melkolailla pyöreä. Miten tuon saisi sieltä järkevästi pois ja paremman tilalle?
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Sapetti kirjoitti:Miten tuon saisi sieltä järkevästi pois ja paremman tilalle?
Migillä vähän knööliä nipan kylkeen niin ettei pihtien ote lipsu avatessa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin