Viistokeulan ajovalon pyyhin jämähtelee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Viistokeulan ajovalon pyyhin jämähtelee

Viesti Kirjoittaja swolking »

Onkos kellään mitään hajua miksi pelkääjän puolen ajovalon pyyhin jämähtää joskus käytettäessä yläasentoon? Sitten se palaa ominensa takaisin, kunnes taas huomaan parkkeeratessa, että pyyhin on pystyasennossa... Pyyhkimen moottorin virtajohdon liittimessä ei pitäisi olla mitään mätää, tsekattu on. Lienee tyyppivika, kun monesti vastaan ajaa viistokeula 900 Saabeja missä pyyhin pystyssä... Pitääkö pyyhkijän moottori vaihtaa, vai voiko vian fiksata?
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Se voi ihan viattakin jäädä pystyyn jos ajovalonpyyhkimet ovat olleet vielä liikkeessä sillä hetkellä kun autosta on katkaistu virrat.

Ja lasinpyyhkimistä poiketen ajovalonpyyhkimet eivät palaa paikalleen vielä silloin, kun virrat seuraavan kerran kytketään, vaan vasta sitten, kun pesimiä seuraavan kerran käytetään.

Näin ainakin omassa satkussani on ominaisuutena.

Lisäys: Periaatteessa vasen ja oikea pyyhin kulkevat samassa rytmissä, mutta koska mekaanista yhteyttä ei ole, pienikin puoliero mekanismin jäykkyydessä tai virran/maan saannissa tai eri vuosimallin moottori (91-93 malleissa liikerata on hieman laajempi kuin 87-90) aiheuttaa nopeuseron ja epätahtisen soutamisen. Tällöin virrankatkaisuhetkellä vasen ja oikea jäävät eri asentoihin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Syitä voi olla montakin.
Tässä kesällä korjasin yhden ja vikaa sai hakea. Purin mekanismin ja akseli ei ollut tiukka, muovihammaspyörä ei ollut turvonnut öljystä laipaansa jne mutta tahkeasti pelas ja jäi mihin asentoon sattui . Lopulta syy löytyi. Se pieni sähkömoottori sisällä ! Moottorin laakerien rasva oli päässyt hiilien ja kollektorien pintoihin ja pinta mihin hiilet moottorissa hankaa niin ravot kollektorin pinnassa oli täyttynyt hiilen ja rasvan seoksesta ja se sähköä johtava paska teki sen että moottori pelasi tosi huonosti ja kuumui. Nuppineulalla ja paineilmalla rakojen puhdistus + rasvanpoistaja ja miniatyyri moottori kasaan ja johan pelaa ! Pitää vain merkata kaikki osat kun aukaisee systeemin että tulevat samaan asentoon ja hampaan tarkkuudella. Muuten vinkkarit toimii miten sattuu !
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

pystykeula

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Pystykeulasatkuissa taas ei yleensäkään näy toimivan ollenkaan.

Niissä ovat ilmeisesti herkempiä vioittumaan.
SAAB
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Sekä iältään vanhempia autoja pystykeulat.
Kuka halvan auton omistaja yleensä ostaa toimivan moottorin kun vanha hajoaa. Harrastaja ehkä.
Pois pelistäkin on niitä poistettu vaikka kuinka paljon.
Kun vielä katsastuksessakaan ei vaadita niiden toimivan niin harvempi välittää vaikka ovatkin keksintönä mahtavat.

ng900 ja 9-3 näkee päivittäin noita pyyhkijöitä pysähdellen miten sattuu.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Korostan kyllä että minullakin ne moottorit toimii ja vieläpä leuhkasti oikein..
Uudet moottorit jotka olen ostanut tapahtumista odottaa hyllyssä kun vanhat sekoaa.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mimmi kirjoitti:Joku hölmö Saabisti on asentanut ajovalopesurit takaisin Aeroon :wink:
Vielä kun saisi ne "lepuuttimet" jostain ruuveineen.
Tottakai, ehdottomasti pitää olla paikallaan ja toiminnassa. Jopa pystäreissä! :wink: Noitten tai kromilistan/listojen puute tuhoaa koko ensivaikutelman autosta. Mielestäni. :x
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Viistokeulan ajovalon pyyhin jämähtelee

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Mulla on nuo ajovalonpesimet kanssa rikki.
Vasemmalla puolella kyllä pyyhkii, mutta ei oikealla. Onkohan moottori rikki vai joku muu? Mitkä näissä yleensä kettuilee...
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Viistokeulan ajovalon pyyhin jämähtelee

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Rasvat kuivuneet vuosikymmenien saatossa. Uudet litkut ja yleensä alkavat toimimaan. Aika vähän ainakaan minun tapauksissa ollut edes sähkö ongelmia.
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Viistokeulan ajovalon pyyhin jämähtelee

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Minulla on sellainen muistikuva että kun kerran otin sulakkeen pois noilta lampunpesijöiltä niin ne toimivat kuitenkin siitä huolimatta ja tekivät sitten juuri tuota että pysähtelivät mihin sattuu asentoihin mutta sitten kun laitoin sulakkeen takaisin niin sitten taas pysähtyivät sinne minne pitääkin. :roll:
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Viistokeulan ajovalon pyyhin jämähtelee

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

keskikonsoli kirjoitti:Minulla on sellainen muistikuva että kun kerran otin sulakkeen pois noilta lampunpesijöiltä niin ne toimivat kuitenkin siitä huolimatta ja tekivät sitten juuri tuota että pysähtelivät mihin sattuu asentoihin mutta sitten kun laitoin sulakkeen takaisin niin sitten taas pysähtyivät sinne minne pitääkin. :roll:
Tuossa sanotaan epäsuorasti se asia mitenkä virta kulkee umpiopyyhinmoottoreissa.
Eli sinne menee viiksestä starttivirta ja sulakkeelta toinen plussavirta joka katkeaa rajakytkimellä. Rajakytkin on siellä moottoripaketin sisällä ja samoin lämpökatkaisin.

Jos ei ole sitä sulakevirtaa niin ne pyyhkii tasan sen aikaa kun vetää viiksestä.
kimmoisa kirjoitti:Pystykeulasatkuissa taas ei yleensäkään näy toimivan ollenkaan.
Niissä ovat ilmeisesti herkempiä vioittumaan.
En allekirjottas tuota. Ne on kaikki samansorttisia Scanian moottorit mukaanluettuna. Joko ne pelaa tai ei. Ikäkysymys paremminkin (auton) ja jos on peukalo keskellä kämmentä. :lol:

Omalle kohdalle on tullut akselin ryytymiset putkeen, rattaan paisuminen laakeripesäänsä (metallilevyyn) ja rasvan kovettuminen ja/tai joutuminen väärään paikkaan. Parit on palaneet jostain syystä. 8O
swolking kirjoitti:Onkos kellään mitään hajua miksi pelkääjän puolen ajovalon pyyhin jämähtää joskus käytettäessä yläasentoon? Sitten se palaa ominensa takaisin, kunnes taas huomaan parkkeeratessa, että pyyhin on pystyasennossa... Pyyhkimen moottorin virtajohdon liittimessä ei pitäisi olla mitään mätää, tsekattu on. Lienee tyyppivika, kun monesti vastaan ajaa viistokeula 900 Saabeja missä pyyhin pystyssä... Pitääkö pyyhkijän moottori vaihtaa, vai voiko vian fiksata?
Moottorin tekijän (Bochs) mielestä pitäs ostaa uusi. Veikkaan. Mutta on se purettavissa kun vaan viitsii. :roll:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Viistokeulan ajovalon pyyhin jämähtelee

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Olen korjannut kyseisiä pesureita vähintään 20kpl ja kaikkien pyyhinpesurillisten Saabbien moottorien osat sopivat ristiin (pois luettuna yhteismoottorilla olevat 96 ja 99:t). Vanhemmissa on viisi pyyhkäisyä ja uudemmissa kolme. Joitakin mallikohtaisia poikkeuksia voi löytyä.

Yleisin vika on rasvojen valuminen sähkömoottoriin. Sen putsaaminen ja syöttämällä jännitettä suoraan akulta polttaa loput liat.Tonnareissa ja satkuissa olen asetellut moottorin eri asentoon, jotta kyseistä ongelmaa ei enää tulisi. Yleensä myös ylivirtasuoja on hajonnut moottorin ylisuureen virran kulutukseen.

Parista moottorista on turvonnut ratas, mutta pääsääntöisesti vika on sähkömoottorissa. Yritin hommata tyyppiä kyseiselle moottorille, mutta en löytänyt vastaavaa moottoria, valmistaja on muistaakseni "Jonhson".
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Viistokeulan ajovalon pyyhin jämähtelee

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pakko sanoa, että olihan melko luxusta, kun ex-käyttiksessä ne toimi. Uusin ne sulatkin eli ostin Boschin pyyhkijän sulan josta pätkin sopivan mittaiset palat. Niihin alkuperäisiin, kun pystyy vaihtamaan sen pelkän sulkaosa ja siihen homaan taas Boschin sulka on hyvä, kun niissä on se rauta sula sisällä.

Kannattaa samalla putsata ne varren nivelet ja tarkistaa, että pissapojat toimii ja niiden suutin on ehjä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Viistokeulan ajovalon pyyhin jämähtelee

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Kuinkakohan usein noita tulee talvisin rikottua sillä, ettei muisteta irroittaa ajovalon lasiin jäätyneitä pyyhkimen sulkia irti?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Viistokeulan ajovalon pyyhin jämähtelee

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

lucaf kirjoitti:Kuinkakohan usein noita tulee talvisin rikottua sillä, ettei muisteta irroittaa ajovalon lasiin jäätyneitä pyyhkimen sulkia irti?
Sitä varten siellä on se ylivirtasuojaus, joten ei pitäisi hajota ihan eka kerrasta.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin