Tulpanjohtojen vastukset

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tulpanjohtojen vastukset

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

900 I 16 Kat kirjoitti: Samaa mieltä....itse käytän biliksen ranskalaisia tulppia, jotka neljä kertaa halvemmat, kuin vastaavat NGK:t (ei ngk ole neljää kertaa parempi kuin ranskis..jos joku väittää niin, pistää todisteita pöytää, eikä tosiaan sellaisia, että isoisänikin käytti aikanaan laapotissa kyseisiä tulppia vuonna miekka ja kivi stadissa heinähattu päässä ).
Ylimainostavat kuten mobilin öljytuotteita, jotka mielestäni aika kalliit.( pitäähän ne mainoksiin tuhlatut eurot saada takasin )
Jossain matalavireisessä vaparissa voi ne halpis ranskanpullatulpat toimiakin riittävän hyvin, mutta ei ole niin köyhä olo koskaan ollut että tarttisi paria euroa säästää tulpissa. Suomalainen ostaa aina halvinta laadusta piittaamatta?

Turboauton kanssa pitääkin olla sitten jo tyhmä jos ei yhtään mieti mitä tulppaa sinne laittaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tulpanjohtojen vastukset

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mää oon tän itelleni myynyt silviissii, että jakajalliset aataminaikaiset og-ruoskat toimii melkein millä vaan, etenkin vaparit. Tosin joku NGK BP6ES tai BP5ES maksaa jtn. 2€ tulppa, mahtaako paljon halvemmalla saada edes biilteemaa?? Tuo NGK on niin helppo ostaakki kun on "opetellut" mallimerkinnän, ei tartte katsella tiskillä kun joku finninaama arpoo "sopivat" 25€/kpl platinakärkiset tulpat jostain Kahan luettelosta :)
T8:iin taas en laita enään muita Denson W22EPU (tjsp) tulppia, NGK:t pimenee pienemmästäkin uitosta, jonka tuo K-jet kyllä osaa...Densot hiton paljon robustimmat siis ylirikkaalle seokselle.

DI-kasetillisiin en sitten edes mieti muita kuin NGK:ta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Tulpanjohtojen vastukset

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Täältähän löyty loistava omakohtaisestikin ajankohtainen keskustelu. Meikäläisellä kun on nyt eurowiresit, jotka perstuntumalla toimii ihan niin kuin pitääkin, mutta niiden huonoon kuntoon menneet liittimet on aikaisemminkin aiheuttanut päänvaivaa ja jopa auton toimimattomuutta.

Nyt sitten sattu käsiin bougicordin d-classit(?), yhtä tulpanjohtoa lukuunottamatta täysi setti. Alunperin olivat kaasarisatkussa, joten tyhmän saabistin kysymys kuuluu: Voinko tollasen kaasari kaapelisetin laittaa allekirjoituksen mukaiseen autoon? Korvaten tietysti puuttuvan parhaimmassa kunnossa olevalla eurowirellä (paitsi jos piuhan pituudella on väliä). Kokeilemallahan se selviää, mutta aattelin konsultoida eka foorumin jumalia.

PS. Aihetta osittain sivuten vielä sellasta kysyisin, että onko kaasari ja ruiskusatkuissa sama puola?
5d 900i 8v MY1986
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tulpanjohtojen vastukset

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

maeksvel kirjoitti:Täältähän löyty loistava omakohtaisestikin ajankohtainen keskustelu. Meikäläisellä kun on nyt eurowiresit, jotka perstuntumalla toimii ihan niin kuin pitääkin, mutta niiden huonoon kuntoon menneet liittimet on aikaisemminkin aiheuttanut päänvaivaa ja jopa auton toimimattomuutta.

Nyt sitten sattu käsiin bougicordin d-classit(?), yhtä tulpanjohtoa lukuunottamatta täysi setti. Alunperin olivat kaasarisatkussa, joten tyhmän saabistin kysymys kuuluu: Voinko tollasen kaasari kaapelisetin laittaa allekirjoituksen mukaiseen autoon? Korvaten tietysti puuttuvan parhaimmassa kunnossa olevalla eurowirellä (paitsi jos piuhan pituudella on väliä). Kokeilemallahan se selviää, mutta aattelin konsultoida eka foorumin jumalia.

PS. Aihetta osittain sivuten vielä sellasta kysyisin, että onko kaasari ja ruiskusatkuissa sama puola?

Toimii tuolla virityksellä. Eri puolat muistaakseni ovat... :mrgreen: :mrgreen:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Tulpanjohtojen vastukset

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tulpanjohdot on hyvä olla hyvä, iällä ei niinkään taida olla väliä kunhan ovat hyvässä kunnossa, ei halkeamia ja silleen.

Bougicordia saa myös ihan irtotavarana mutta ilmeisen harvasta paikasta, ainakin paikallinen Auto-Center myy irtojohtoinaan Bougia, ja tietenkin sarjoina. Jos on tällainen irtojohtohylly niin sieltä voi ottaa myös listan mukaan oikean mittaiset tai sitten itse mitata. 99:iin laitoin viimeksi uudet niin otin kaikki tulpan johdot samanmittaisina jolloin asennuksen sai myös näyttämään hyvältä (joo myönnetään, että meni hiplailun puolelle), kuva kertokoon mitä tarkoitan.

http://kuvablogi.com/nayta/714292/

Ehkä suurimpana syynä tähän oli, että 99:ssä tulpan johdot lähtee about samasta pisteestä päätyen melkein samaa matkaa paikoilleen. Ja tietenkin jos ajattelee niin nyt on jokaiselle sylinterille teoreettisesti sama sytytysvirta :? H-moottoreissakin saa asennuksen näyttämään todella hienolta, kun jokaiselle sylinterille tulee sopivan mittainen johto eikä löysiä mutkia roiku eikä ole kireällä johtoja.

Offtopic. Joku aika sitten sanoin vaimolle, että 99 olisi tosi hieno, kun siihen laittaisi alkuperäisen värin taas päälle. Ai se vauvan paskan värinen, oli kommenttina :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Tulpanjohtojen vastukset

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

No ei muuta sitten kun bougia eurowiren tilalle, saa nähä vaikka sytytys vieläkin paranisi. Vasta ensimmäinen saabi kun on kyseessä, niin ei aina tiedä mikä on "tervettä" käyttäytymistä ja mikä taas epänormaalia. Saabin ostettuani ymmärsin, että jokin oli vialla, mutta kun vaihdoin sytytyksen pääteasteen, muuttui meno niin huomattavasti, että luulin kaiken olevan kunnossa. Sen jälkeen tuli uutta osaa enempikin, puola vaihdettiin yms ja joka korjauksen jälkeen tuntui, että pelaa entistä paremmin, kulutuskin tippui. Saa nähdä josko tällä kertaa muutos on enää yhtä suuri, toiveikkaana ajattelen että kulutus saattaisi paremman sytytyksen ansiosta yhä tippua, ajo kun pääasiassa koostuu noin 5km matkoista kaupungissa, välillä onneksi myös taajama-ajosta ja kun opiskelijan lompakko ei tunnetusti ole turhan paksu, niin pienempi kulutus olisi erittäin positiivinen yllätys.
5d 900i 8v MY1986
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Tulpanjohtojen vastukset

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kannattaa laittaa jakajan kansi, pyörijä ja tulpatkin uudet, kun laittaa tulpan johdot. Alipaineletkutkin on hyvä tarkistaa tai jopa vaihtaa nekin. Itse käytän 3.4mm bensaletkua alipaineletkuna, jotenkin jämäkämpää kuin tavallinen alipaineletku mutta paljon halvempaa kuin kunnon jämyt alipaineletkut.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Tulpanjohtojen vastukset

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

dimebak kirjoitti:Kannattaa laittaa jakajan kansi, pyörijä ja tulpatkin uudet, kun laittaa tulpan johdot. Alipaineletkutkin on hyvä tarkistaa tai jopa vaihtaa nekin. Itse käytän 3.4mm bensaletkua alipaineletkuna, jotenkin jämäkämpää kuin tavallinen alipaineletku mutta paljon halvempaa kuin kunnon jämyt alipaineletkut.
Noin viikko takaperin itseasiassa laitettiin uusi kansi, pyörijä sekä tulpat :D Syyn voi lukea täältä http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3&start=75 jos kiinnostaa ja se johti juurikin tähän johtojen uusimiseen. Pitää letkut katella uusiksi keväämmällä kun tulee tehtyä muutenkin hommia auton parissa. Kiitokset dimebakille vinkeistä :!:
5d 900i 8v MY1986
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Tulpanjohtojen vastukset

Viesti Kirjoittaja dimebak »

maeksvel kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Kannattaa laittaa jakajan kansi, pyörijä ja tulpatkin uudet, kun laittaa tulpan johdot. Alipaineletkutkin on hyvä tarkistaa tai jopa vaihtaa nekin. Itse käytän 3.4mm bensaletkua alipaineletkuna, jotenkin jämäkämpää kuin tavallinen alipaineletku mutta paljon halvempaa kuin kunnon jämyt alipaineletkut.
Noin viikko takaperin itseasiassa laitettiin uusi kansi, pyörijä sekä tulpat :D Syyn voi lukea täältä http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3&start=75 jos kiinnostaa ja se johti juurikin tähän johtojen uusimiseen. Pitää letkut katella uusiksi keväämmällä kun tulee tehtyä muutenkin hommia auton parissa. Kiitokset dimebakille vinkeistä :!:
Toi 3.4mm bensaletku on sitten paljon rantumpaa laittaa paikoilleen kuin 4mm alipaineletku, mutta kyllä se syljellä "luikastettuna" on paikoilleen saanut.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tulpanjohtojen vastukset

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kun aloitte puhumaan jakajan kannesta ja pyörijästä, niin sanonpa vaan. Kannattaa ostaa aitoja Bosch-osia. Ne saa ainakin marmoritiskiltä tai paikalliselta Bosch-edustajalta (halvemmalla). Pyörijässä voi olla isojakin eroja mitoissa ja pahimmillaan ne tarvikeosat voivat saada kipinän hyppäämään esim. jakajan akseliin ja kansissa on joskus ollut sellaistakin että kipinä menee kuoren läpi kiristin klipsuun!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin