1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Nonnis
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Maalis 21, 2010 15:26
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Juu 16-venttiilinen tuo. En löytänyt laitoksesta check engine -valoakaan, lieneekö nyppästy pois jos se on palanut. Täytyy purkaa mittaritaulu jos se löytyis. Mites tuosta nuo vikakoodit sitten mahtaisi saada ulos? Ladastahan niitä on tullut morsetettua.

Toi myös reagoi huonosti kaasuun kylmänä käynnistäessä, eli sammuilee ja vaikka annat jenkaa, saattaa silti kierrokset tippua. Eka siis käynnistyy ihan nätisti ja kierroksia on riittävästi, mutta yhtäkkiä vaan kiekat laskee ja sammuu. Sitten kun lämpenee, käy tyhjäkäyntiä nätisti, mutta liian korkeella.
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

No se CE-valo on siellä mittaritaulun vasemman valoklusterin vasemmassa laidassa. Pitäisi syttyä kun laitta virrat päälle. Huom. Elä tee saa virhettä kun mä tein sen mittariston kanssa. Mun käsityksen mukaan mittaristoa ei tarvi purkia pois jos vain lamppuja vaihtaa. Kun sen kaiutin kuupan ottaa siitä kojetaulun päältä pois niin sieltä pitäis lamppujen vaihto onnistua. :)

Vikakoodien lukuun on ohjeet täällä foorumilla, en perehtynyt siihen niin tarkasti kun omasta niitä ei saanut luettua. Oli yhtä mallinumeroa liian vanha systeemi omassa. Noista katillisista se pitäis kaikista (kai) onnistua. Lait toi LH 2.4 hakusanaksi niin uskoisin löytyvän.

Kannattaa kattoa tuleeko kulmärikastussuuttimesta mitään. Siihenkin on ohje täällä. Se on se motikka mikä on siinä kaasuläppäkotelon päällä. Siihen tulee letku ja sähköjohto.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Nonnis
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Maalis 21, 2010 15:26
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Ok, tartteepa selailla tätä foorumia tarkemmin. Miks hitossa tän talouden kaikki autoremontit jää mun kontolle :evil:
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Ja jäipä vielä sanomatta että tän auton kanssa ei tee mitään ilman torx avainsarjaa :D
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Nonnis
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Maalis 21, 2010 15:26
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Jaahas, mahtaakohan mulla niitä ollakaan, sen sijaan mulla olis semmonen 12-sakarainen sarja, minkä jouduin ostamaan, kun piti Jetan vetoakseli kiinnittää vuonna 2002 enkä oo sen koommin kertaakaan tarvinnut :lol:
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Naxu kirjoitti:yhdestä og:sta poistettiin narina laittamalla silikonia iskarin yläpään kumeihin. Eli irroitettiin yläpää, ja voideltiin kumit.
Nyt on laitetettu voidetta kaikkiin paikkoihin mitä kuskin puolella edessä liikkuu. Katotaan hiljeneekö. Väljää ei kyllä ollu mun mielestä missään.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Nonnis
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Maalis 21, 2010 15:26
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mä löysin check enginen (kaiutinkotelon kautta, ja torxillahan sekin piti aukasta :lol: ) , polttimo oli kyllä paikallaan ja ihan ehjältäkin NÄYTTI, mutta pistin tilalle todistettavasti toimivan takalasinlämppärin merkkivalon polttimon, ja johan syttyi check engine loimottamaan. Ja loimottaa siis koko ajan. No nyt ainakin on mahdollisuudet lähteä selvittelemään vikaa :)
Nonnis
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Maalis 21, 2010 15:26
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Takapenkin alta löytyi mahdollinen testiliitin, mutta mitä hittoa, se oli nelipiikkinen, kun mun ymmärtääkseni täällä on puhuttu 3-piikkisestä... Hitto kun en oikein hyvin lontootakaan ymmärrä :(
Nonnis
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Maalis 21, 2010 15:26
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Vikakoodien luku kusas siihen kun venäjänkielinen ohje neuvoo yhdistämään sen liittimen, johon tulee harmaa johto punasella raidalla, mutta eihän tohon sen väristä piuhaa tuu.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Ettei vaan ole se penkin alta löytämäsi liitin kattovalon viiveautomatiikan relepohja? -89 mallissa vikapistoke kone huoneessa oikean lokasuojan päällä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Nonnis
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Maalis 21, 2010 15:26
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Tossa mallissa (-91) pitäs kyllä olla jo takapenkin alla, ja nelipiikkinenkin, en sitten tiedä... :oops:
Vastaa Viestiin