1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]
Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]
Juu 16-venttiilinen tuo. En löytänyt laitoksesta check engine -valoakaan, lieneekö nyppästy pois jos se on palanut. Täytyy purkaa mittaritaulu jos se löytyis. Mites tuosta nuo vikakoodit sitten mahtaisi saada ulos? Ladastahan niitä on tullut morsetettua.
Toi myös reagoi huonosti kaasuun kylmänä käynnistäessä, eli sammuilee ja vaikka annat jenkaa, saattaa silti kierrokset tippua. Eka siis käynnistyy ihan nätisti ja kierroksia on riittävästi, mutta yhtäkkiä vaan kiekat laskee ja sammuu. Sitten kun lämpenee, käy tyhjäkäyntiä nätisti, mutta liian korkeella.
Toi myös reagoi huonosti kaasuun kylmänä käynnistäessä, eli sammuilee ja vaikka annat jenkaa, saattaa silti kierrokset tippua. Eka siis käynnistyy ihan nätisti ja kierroksia on riittävästi, mutta yhtäkkiä vaan kiekat laskee ja sammuu. Sitten kun lämpenee, käy tyhjäkäyntiä nätisti, mutta liian korkeella.
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]
No se CE-valo on siellä mittaritaulun vasemman valoklusterin vasemmassa laidassa. Pitäisi syttyä kun laitta virrat päälle. Huom. Elä tee saa virhettä kun mä tein sen mittariston kanssa. Mun käsityksen mukaan mittaristoa ei tarvi purkia pois jos vain lamppuja vaihtaa. Kun sen kaiutin kuupan ottaa siitä kojetaulun päältä pois niin sieltä pitäis lamppujen vaihto onnistua. 
Vikakoodien lukuun on ohjeet täällä foorumilla, en perehtynyt siihen niin tarkasti kun omasta niitä ei saanut luettua. Oli yhtä mallinumeroa liian vanha systeemi omassa. Noista katillisista se pitäis kaikista (kai) onnistua. Lait toi LH 2.4 hakusanaksi niin uskoisin löytyvän.
Kannattaa kattoa tuleeko kulmärikastussuuttimesta mitään. Siihenkin on ohje täällä. Se on se motikka mikä on siinä kaasuläppäkotelon päällä. Siihen tulee letku ja sähköjohto.

Vikakoodien lukuun on ohjeet täällä foorumilla, en perehtynyt siihen niin tarkasti kun omasta niitä ei saanut luettua. Oli yhtä mallinumeroa liian vanha systeemi omassa. Noista katillisista se pitäis kaikista (kai) onnistua. Lait toi LH 2.4 hakusanaksi niin uskoisin löytyvän.
Kannattaa kattoa tuleeko kulmärikastussuuttimesta mitään. Siihenkin on ohje täällä. Se on se motikka mikä on siinä kaasuläppäkotelon päällä. Siihen tulee letku ja sähköjohto.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]
Ok, tartteepa selailla tätä foorumia tarkemmin. Miks hitossa tän talouden kaikki autoremontit jää mun kontolle 

-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]
Ja jäipä vielä sanomatta että tän auton kanssa ei tee mitään ilman torx avainsarjaa 

Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]
Jaahas, mahtaakohan mulla niitä ollakaan, sen sijaan mulla olis semmonen 12-sakarainen sarja, minkä jouduin ostamaan, kun piti Jetan vetoakseli kiinnittää vuonna 2002 enkä oo sen koommin kertaakaan tarvinnut 

-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]
Nyt on laitetettu voidetta kaikkiin paikkoihin mitä kuskin puolella edessä liikkuu. Katotaan hiljeneekö. Väljää ei kyllä ollu mun mielestä missään.Naxu kirjoitti:yhdestä og:sta poistettiin narina laittamalla silikonia iskarin yläpään kumeihin. Eli irroitettiin yläpää, ja voideltiin kumit.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]
Mä löysin check enginen (kaiutinkotelon kautta, ja torxillahan sekin piti aukasta
) , polttimo oli kyllä paikallaan ja ihan ehjältäkin NÄYTTI, mutta pistin tilalle todistettavasti toimivan takalasinlämppärin merkkivalon polttimon, ja johan syttyi check engine loimottamaan. Ja loimottaa siis koko ajan. No nyt ainakin on mahdollisuudet lähteä selvittelemään vikaa 


Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]
Takapenkin alta löytyi mahdollinen testiliitin, mutta mitä hittoa, se oli nelipiikkinen, kun mun ymmärtääkseni täällä on puhuttu 3-piikkisestä... Hitto kun en oikein hyvin lontootakaan ymmärrä 

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]
Vikakoodien luku kusas siihen kun venäjänkielinen ohje neuvoo yhdistämään sen liittimen, johon tulee harmaa johto punasella raidalla, mutta eihän tohon sen väristä piuhaa tuu.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]
Ettei vaan ole se penkin alta löytämäsi liitin kattovalon viiveautomatiikan relepohja? -89 mallissa vikapistoke kone huoneessa oikean lokasuojan päällä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]
Tossa mallissa (-91) pitäs kyllä olla jo takapenkin alla, ja nelipiikkinenkin, en sitten tiedä... 
