![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Iskarit satkuun
Re: Iskarit satkuun
Miten satkussa voi siirtää iskarin kiinnityksiä? ![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Re: Iskarit satkuun
Yläpään kiinnityksistä.f-19 kirjoitti:Miten satkussa voi siirtää iskarin kiinnityksiä?
Saabiton saabisti
#1470
#1470
Re: Iskarit satkuun
Tai noh, onnistuuhan se pienillä metallitöillä edessä ja takana, antaa laikan ja migin laulaa. Mutta mutta...
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: Iskarit satkuun
Juu, niin saa, mutta jos meinaa yleisellä tielä sillä autolla sitten ajella niin katsastus- tai polisiisisetä voi olla tuosta hiukan erimieltä!Olavi P kirjoitti:minun mielestä auto omistaja saa muuttaa autoaan niiku haluaa .
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Eiköhän Saabin insinöörit ole aikoinaan laskeneet nuo iskareiden ja jousten ym. pituudet sellaisiksi että auto on hyvä ja turvallinen ajaa ja noiden asioiden summittainen muuttaminen voi tehdä autosta pommin tuonne liikenteeseen. Eikö Suomessa ole kuitenkin aika tiukat rajat sille että mitä autoihin saa muuttaa ja miten se tulee tehdä?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Iskarit satkuun
mistä se katsastumies sen näkee jos on siistitsti tehty. tuskin mistään jos ei pituus suuresti muutu..
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: Iskarit satkuun
No, vaikkapa tuosta!antti.hakamaa kirjoitti:mistä se katsastumies sen näkee jos on siistitsti tehty. tuskin mistään jos ei pituus suuresti muutu..
Neuni kirjoitti:Tollanen naurettava -35mm madallussarja ei riitä, ollaan tekemässä oikeasti matalaa saabia.
Re: Iskarit satkuun
Tällä foorumilla ei näköjään saa kun riidan aikaseks jos on tekemässä jotain erilaista. Tähänkään asiaan ei ole vielä tullut vastausta ja kaks sivua puhuttu jo paskaa.
Onneks sain parin viikon päähän toisen auton maalausajan niin ei tarvikkaan tällä kun vajaa kuukausi enää ajaa ja pistää sen jälkeen vaihtoon.
Ja kaikki olisi tehty kyllä sillain, että tästä ei olisi mikään pommi tullut. mutta samapa tuo.
Onneks sain parin viikon päähän toisen auton maalausajan niin ei tarvikkaan tällä kun vajaa kuukausi enää ajaa ja pistää sen jälkeen vaihtoon.
Ja kaikki olisi tehty kyllä sillain, että tästä ei olisi mikään pommi tullut. mutta samapa tuo.
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
Re: Iskarit satkuun
Eikös täällä ole joku ainakin yrittänyt auttaa sinua, mutta tuommoista erikoistyötä mitä olet suunnittelemassa on ehkä aika vaikee mennä kenenkään neuvomaan. Jos joutuu auton alkuperäisyyttä muuttamaan niin ei kyllä ole oikotietä muuta kun kokeilemaan ja sen jälkeen sovittamaan sen jälkeen kokeilemaan ja vasta sitten muutoskatsastukseen ja sitten.....
Re: Iskarit satkuun
Eihä tässä mistään suuremmasta muutostyöstä ollut kyse, kuin lyhyemmistä iskareista vaan. Täällä ku rupes kaikki vaan suu vaahdossa vouhottaan jostain korin hitsaamisista yms.
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
Re: Iskarit satkuun
Kannattais varmaan aloittaa nostamalla auto pukeille, ottaa jousi pois, tunkata pyöränripustus arvioituun yläasentoon ja mitata iskarin kiinnitysten välimatka. Sen perusteella hakee sitten sopivia pumppuja. Ei just nyt ole tullut vastaan, mutta vois jostain iskarikataloogista löytyä min/max pituuksia.
Samalla siinä ripustusten vieressä kyykkiessä vois tuumailla, että tarviiko ulosjoustoa rajoittaa, ettei ultralyhyt jousi pääse luiskahtamaan paikaltaan. Näyttää nuo 35 mm madaltavatkin olevan vain nippanappa puristuksissa lautasten välissä, kun pyörät on ilmassa.
Samalla siinä ripustusten vieressä kyykkiessä vois tuumailla, että tarviiko ulosjoustoa rajoittaa, ettei ultralyhyt jousi pääse luiskahtamaan paikaltaan. Näyttää nuo 35 mm madaltavatkin olevan vain nippanappa puristuksissa lautasten välissä, kun pyörät on ilmassa.
Re: Iskarit satkuun
Tuolla herra on madaltanut avoa katkaisemalla puoli kierrosta Intraxin etujousista, jotka madaltaa jo valmiiksi enemmän kuin esim. Kilenit. En tiedä onko tuo riittävä madallus makuusi, mutta kuulema tuostakin saa jousen irti ilman puristimia. Kaiketi kovat iskarit riittää pitämään jouset paikoillaan ellei mitään hyppykisoja aio ottaa. Bilsteinin HD:t ja Konin säädettävät on tuossa olleet toverina. En silti yllytä tekemään perässä, mutta näköjään joku on pysynyt jo muutaman vuoden hengissä tuollaisellakin virityksellä.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: Iskarit satkuun
Tuonne eteen voi olla ettei löydy minkään toisen auton iskareita tilalle sillä tuo 900:n etupään pyöräntuenta poikkeaa käsittääkseni lähes kaikista sen aikaisista muista autoista joissa lähes poikkeuksetta käytettiin MacPherson pyöräntuentaa. Takaiskarin kiinnityskin voi olla sellainen 900:ssa että saattaa olla hakusessa ja Saab foorumilla ei vältämättä löydy tietoa muiden autojen iskareista kun ne ei välttämättä Saabisteja edes kiinnosta.Neuni kirjoitti:Mitäs iskareita kannattais laittaa satkuun kun on madallettu vähän enemmän. Eli pitäis löytää nyt vaan lyhyemmät iskarit kuin nuo vakiot, ei oo väliä onko neste, kaasu, tai joku sport-iskari tms.
Vinkkejä kaivataan, minkä auton iskarit kävisivät tuohon.
Re: Iskarit satkuun
Kyllähän ne, mitkä sopii Saabiin kiinnostaa
Joittenkin Alfa-Romeoiden etuiskari käy Kuuppaan taakse
Ysikuupan takaiskari on lyhyempi mutta samoilla kiinnityksillä kuin Satkun etunen. Se ei välttämättä ole löysempi, vaikka kevyemmän auton kevyemmästä päästä onkin: vipuvarsi, millä kuupan takapyörä vatkaa iskaria, näyttäisi pidemmältä kuin Satkussa edessä.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Ysikuupan takaiskari on lyhyempi mutta samoilla kiinnityksillä kuin Satkun etunen. Se ei välttämättä ole löysempi, vaikka kevyemmän auton kevyemmästä päästä onkin: vipuvarsi, millä kuupan takapyörä vatkaa iskaria, näyttäisi pidemmältä kuin Satkussa edessä.
Re: Iskarit satkuun
Mulla on nyt jo tällä hetkelläkin keulasta matalempi ku tuo avokas, eikä ainakaan jousi heilu vielä yhtään kun auton tunkkaa ylös. Vanhassa kuupassa oli jotain 4 kierrosta jousta jäljellä ja hyvin pysyivät päällä, harvemmin tuo auto ilmalentoa otti, että olisi jouset irronneet paikoiltaan.
Kaikkien muiden "oivallusten" lisäksi näitä ei voi paljoa tuon enempää madaltaa mitä mulla on, ainakaan ilman suurempia muutoksia. Nimittäin Saabeissa on tuo vetonivelkin sen mallinen, että ei kestä suuria vetoakselien kulmia. Alkaa se ärsyttävä tärinä, johtuen noista tripodeista.
Tähän ongelmaan on ratkaisuna nostaa konetta tai fiksumpi vaihtoehto: vaihtaa automerkkiä.
Tuosta ensimmäisen pystyisi kohtuu helposti nostopaloilla tekemäänkin, 2-3cm pystyisi nostelemaan konetta, joka helpottaisi jo vetoakselien asentoa jälleen lisää madaltaessa. Itselläni i8 jolloin virranjakaja ja massiivinen venttiilikannenkoppa on jo lähellä konepeltiä, mm sen saranoitten välissä olevan vahvisteputken joutuis muokkaamaan tai katkaisemaan. Seurava ongelmakohta saattaisi olla tukivarsien kosketus runkoon, mutta niille on helppo tehdä huomaamattomat "notchit". Sen jälkeen pitäisi varmaan kääntää raidetangonpäät toisinpäin jolloin raidetankojen asento suoristuu ja saisi taas tuon Saabin mainion ohjaustuntuman lähes takaisin.
Että onhan tässä kaikenlaista, onneksi vaan talviautona ja ei siis kovinkaan suurta kiintymystä tähn, että pitäisi todenteolla ruveta harrastamaan.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Kaikkien muiden "oivallusten" lisäksi näitä ei voi paljoa tuon enempää madaltaa mitä mulla on, ainakaan ilman suurempia muutoksia. Nimittäin Saabeissa on tuo vetonivelkin sen mallinen, että ei kestä suuria vetoakselien kulmia. Alkaa se ärsyttävä tärinä, johtuen noista tripodeista.
Tähän ongelmaan on ratkaisuna nostaa konetta tai fiksumpi vaihtoehto: vaihtaa automerkkiä.
Tuosta ensimmäisen pystyisi kohtuu helposti nostopaloilla tekemäänkin, 2-3cm pystyisi nostelemaan konetta, joka helpottaisi jo vetoakselien asentoa jälleen lisää madaltaessa. Itselläni i8 jolloin virranjakaja ja massiivinen venttiilikannenkoppa on jo lähellä konepeltiä, mm sen saranoitten välissä olevan vahvisteputken joutuis muokkaamaan tai katkaisemaan. Seurava ongelmakohta saattaisi olla tukivarsien kosketus runkoon, mutta niille on helppo tehdä huomaamattomat "notchit". Sen jälkeen pitäisi varmaan kääntää raidetangonpäät toisinpäin jolloin raidetankojen asento suoristuu ja saisi taas tuon Saabin mainion ohjaustuntuman lähes takaisin.
Että onhan tässä kaikenlaista, onneksi vaan talviautona ja ei siis kovinkaan suurta kiintymystä tähn, että pitäisi todenteolla ruveta harrastamaan.
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
Re: Iskarit satkuun
Ollaanpas sitä nyt marttyyreitä
Ei muutaku tuumasta toimeen ja satkua rakentamaan
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Ei muutaku tuumasta toimeen ja satkua rakentamaan
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11