Kytkinongelma
Kytkinongelma
Moi,
Eli rakas OG900 on seissyt ulkona talven käyttämättömänä. Tänään kun koitin käynistellä niin virtahan tietenkin loppu, ei siinä mitään.
Mutta ongelma on että en saa auton vaihdetta vapaalle. Kytkimessä ei ole mitään vastusta kun painaa sitä, eli menee suoraan pohjaan. Ja vaihde ei lähde sit millään pois perutus asennosta??
Voiko olla joku vaijeri katkenut tjsp? Hinaamallahan sitä en saa pois kun on vaihde päällä ja kytkin ei toimi...
Eli rakas OG900 on seissyt ulkona talven käyttämättömänä. Tänään kun koitin käynistellä niin virtahan tietenkin loppu, ei siinä mitään.
Mutta ongelma on että en saa auton vaihdetta vapaalle. Kytkimessä ei ole mitään vastusta kun painaa sitä, eli menee suoraan pohjaan. Ja vaihde ei lähde sit millään pois perutus asennosta??
Voiko olla joku vaijeri katkenut tjsp? Hinaamallahan sitä en saa pois kun on vaihde päällä ja kytkin ei toimi...
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
Re: Kytkinongelma
akku täyteen ja sit startata kikottaa ja samalla rempaisee vaihteen vapaalle.
sen jälkeen korjaat kytkimen työsylinterin.
jos osia tarvis löytyy kyyllä
sen jälkeen korjaat kytkimen työsylinterin.
jos osia tarvis löytyy kyyllä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kytkinongelma
akku täyteen ymmärsin, loput menee sit tajunnan ulkopuolelle Onko tämä miten vaikeaa korjata ja hinnakasta? Vai suosiolla auto kierrätyskeskukseen kun ei osaa itsemestari kirjoitti:akku täyteen ja sit startata kikottaa ja samalla rempaisee vaihteen vapaalle.
sen jälkeen korjaat kytkimen työsylinterin.
jos osia tarvis löytyy kyyllä
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
Re: Kytkinongelma
Kytkin ei ole vaijerikäyttöinen vaan nestekäyttöinen ja stefat siis pettäneet -> nesteet kadonneet (jos nestesäiliö tyhjä + lätäkkö auton alla). Saat sen kyllä hetkellisesti ajokuntoon täyttämällä kytkinnestesäiliön (=jarrunestesäilö?) ja sen jälkeen tekemällä ilmauksen kytkinjärjestelmään. Kytkimen ilmauksen voi tehdä yksinkertaisimmillaan avaamalla ilmausruuvi ja puhaltamalla nestesäiliöön painetta (rätti ilmausruuvin alle ettei ulostuleva jarruneste valu mihin tahansa, tai vielä parempi jos letkulla ohjaat nesteen pulloon). Huulia ei tule tietenkään suoraan asettaa säilön suulle koska jarru/kytkinneste very myrkyllinen, mutta välikappaleeksi sopii mitoitukseltaan täydellisesti vessapaperirulla. Sitten vaan keuhkoja treenaamaan ja alle puolessa tunnissa on ilmattu.
Ei ne nesteet siellä välttämättä pitkään pysy, mutta ehkä esim päivän pari että saat ajettua auton pajalle? Stefat ei maksane kuin pari kymppiä (??) mutta korjaamolla työtunteja tullaan varmaan veloittamaan, en osaa sanoa monta mutta jos sanon 1-2 niin viisaammat korjatkoon.
Ei ne nesteet siellä välttämättä pitkään pysy, mutta ehkä esim päivän pari että saat ajettua auton pajalle? Stefat ei maksane kuin pari kymppiä (??) mutta korjaamolla työtunteja tullaan varmaan veloittamaan, en osaa sanoa monta mutta jos sanon 1-2 niin viisaammat korjatkoon.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Kytkinongelma
Kiitoksia neuvoista. Kokeilen näitä. Jos ne nesteet kummiskin pysyvät pidempään kuin pari päivää niin onko silloin tulkittavissa että stefat ok? Tai voiko olla että nesteet (ilmeisesti siis jarruneste) on jäätynyt talven pakkasilla ja vielä ei kokonaan sulanut? En tosin edes tarkistanut onko siellä mitään nesteitä. tänään vaan siirsin sen metrinpaksuisen lumikasan konepellin päältä.lucaf kirjoitti:Kytkin ei ole vaijerikäyttöinen vaan nestekäyttöinen ja stefat siis pettäneet -> nesteet kadonneet (jos nestesäiliö tyhjä + lätäkkö auton alla). Saat sen kyllä hetkellisesti ajokuntoon täyttämällä kytkinnestesäiliön (=jarrunestesäilö?) ja sen jälkeen tekemällä ilmauksen kytkinjärjestelmään. Kytkimen ilmauksen voi tehdä yksinkertaisimmillaan avaamalla ilmausruuvi ja puhaltamalla nestesäiliöön painetta (rätti ilmausruuvin alle ettei ulostuleva jarruneste valu mihin tahansa, tai vielä parempi jos letkulla ohjaat nesteen pulloon). Huulia ei tule tietenkään suoraan asettaa säilön suulle koska jarru/kytkinneste very myrkyllinen, mutta välikappaleeksi sopii mitoitukseltaan täydellisesti vessapaperirulla. Sitten vaan keuhkoja treenaamaan ja alle puolessa tunnissa on ilmattu.
Ei ne nesteet siellä välttämättä pitkään pysy, mutta ehkä esim päivän pari että saat ajettua auton pajalle? Stefat ei maksane kuin pari kymppiä (??) mutta korjaamolla työtunteja tullaan varmaan veloittamaan, en osaa sanoa monta mutta jos sanon 1-2 niin viisaammat korjatkoon.
E: nesteet aika vähissä olivat. Missä se ilmausruuvi sijaitsee? Ja onko se ihan risti/talttapää ruuvi?
Nöyräät anteeksipyynnöt tyhmältä.
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
Re: Kytkinongelma
edestä katsottuna
syylärin takana on "kytkin koppa" sellainen musta muovinen
ota se pois ja silloin pääset näkemään kytkin asetelman
siinä etupäässä ennen kytkin levyä on työ sylinteri johon menee letku sen vieressä on ilmaus nippa (6 kanta)
jos stefat on rikki niin sen sylinterin saa irroitettua helposti siitä pois
katoppa ettei ole käynyt niinkuin mulle että pitkän seisonnan jälkeen
läsähti letku halki
eli nestettä säiliöön ja kaveri polkemaan kytkintä niin näät jos jostain tulee nesteet pihalle
syylärin takana on "kytkin koppa" sellainen musta muovinen
ota se pois ja silloin pääset näkemään kytkin asetelman
siinä etupäässä ennen kytkin levyä on työ sylinteri johon menee letku sen vieressä on ilmaus nippa (6 kanta)
jos stefat on rikki niin sen sylinterin saa irroitettua helposti siitä pois
katoppa ettei ole käynyt niinkuin mulle että pitkän seisonnan jälkeen
läsähti letku halki
eli nestettä säiliöön ja kaveri polkemaan kytkintä niin näät jos jostain tulee nesteet pihalle
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: Kytkinongelma
Ehdottaisin että laitat sitä kytkinnestettä sinne säliöön ja sitten laitat korkin kiinni ja yrität pumpata jonkun aikaa (5-15min) kytkinpoljinta ja tunnustelet että alkaako tulla yhtään vastusta siihen polkimeen. Toinen vaihtoehto on se että otat sen kytkinkopan mustan suojuksen pois ja pyydät kaveria polkaisemaan kytkintä ja katsot että liikkuuko siellä työsylinterissä se mäntä mihinkään, eli sen pitäis tulla ulospäin sieltä ja painaa kytkinasetelmaa aina kun polkaisee. Kolmas vaihtoehto on se että hommaat pääsylinterin kumet (mm. Motonet 6-7 €) ja vaihdat ne sinne sisään ja ilmaat kytkimen (tuohon löytyy haulla ohjeita). Yleensä nuo kumet menevät pääsylinteristä ja työsylinteriä kannattaa tutkia sitten vasta viimeisenä vaihtoehtona ja tuon työsylinterin irroitus ei välttämättä ole ihan hellpo homma niin kuin joku täällä väitti.
Re: Kytkinongelma
Ilmausnippa näkyy tässä ihan oikeassa laidassa:bkt kirjoitti:Missä se ilmausruuvi sijaitsee? Ja onko se ihan risti/talttapää ruuvi?
Läpinäkyvä letku ilmausnipasta astiaan:
Polkupyörän sisäkumin avulla paineistettu jarrunestesäiliö:
Jos haluaa kurkkia liikkuu kytkimen työsylinteri, ei tarvitse irrottaa koko mustaa kuomua kytkimen päältä, siinä on kurkkimista varten tikkuaskin kokoinen irrotettava kansi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Kytkinongelma
ja takaisin siihen kepin liikkumattomuuteen.
istut kuskinpenkille
käännät virrat päälle
starttaat vasemmalla kädellä
samalla kun starttaat otat topakanmakusen otteen oikealla kädellä vaihdekepistä ja rempaiset sen vapaalla samalla irrottaen vasemmalla kädellä starttauksen.
eli auto nytkähtää startatessa ja kepistä tempasemalla se lähtee vapaalle käyttäen hyväksi liikettä rattaisssa.
istut kuskinpenkille
käännät virrat päälle
starttaat vasemmalla kädellä
samalla kun starttaat otat topakanmakusen otteen oikealla kädellä vaihdekepistä ja rempaiset sen vapaalla samalla irrottaen vasemmalla kädellä starttauksen.
eli auto nytkähtää startatessa ja kepistä tempasemalla se lähtee vapaalle käyttäen hyväksi liikettä rattaisssa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kytkinongelma
Kiitos paljon kuvista. Nyt tiedän kuvan 1 perusteella mitä etsin. Tosin en umpelona vieläkään tiedä mistä kohtaa konehuoneesta. Ilmeiseti siis syylärin joka sijaitsee etunokassa ja moottorin välistä. Tässä en löydä vaan mustaa koppaa?!? Katselin sinun muita kuvia ja hieman eri näköinen konehuone kuin minulla. Yhdessä pdf filessä joka minulla löytyy niin mainitaan että jarru ja kytkin järjestelmä olisi jarrunestesäilön alpuolella. Siinä jäähdytysnesteensäilön vieressä on mokkula (tosin veikkaan että se on ilmanohjan, putki menee ainakin ilmanottoon välijäähyn viereen). Tosin mainitaan että kytkinakseli on juuri siinä konehuoneen etuosassa syylärin takana.jus kirjoitti:Ilmausnippa näkyy tässä ihan oikeassa laidassa:bkt kirjoitti:Missä se ilmausruuvi sijaitsee? Ja onko se ihan risti/talttapää ruuvi?
Läpinäkyvä letku ilmausnipasta astiaan:
Polkupyörän sisäkumin avulla paineistettu jarrunestesäiliö:
Jos haluaa kurkkia liikkuu kytkimen työsylinteri, ei tarvitse irrottaa koko mustaa kuomua kytkimen päältä, siinä on kurkkimista varten tikkuaskin kokoinen irrotettava kansi.
Laitan kuvia omasta konehuoneesta tänne [img]http://i306.photobucket.com/albums ... .jpg[/img]
Eli lähdenkö paikantamaan tuossa noin jäähdytysnestesäiliön alapuolelta, vai noin tuossa intercooler putken vierestä ?
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
Re: Kytkinongelma
sehän onkin mukavan täyttä siellä konehuoneessa.
turbon putket pitää ruuvailla ensin irti, sitten pääset näkemään sen mustan kopan siellä syylärin ja koneen välisessä tilassa.
mutta lisää nesua vaikka ensin ja ilmaa se joskoon heräisi henkiin
turbon putket pitää ruuvailla ensin irti, sitten pääset näkemään sen mustan kopan siellä syylärin ja koneen välisessä tilassa.
mutta lisää nesua vaikka ensin ja ilmaa se joskoon heräisi henkiin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kytkinongelma
Kiitos. Kokeillaan tuota hätäratkasuna kun on varma että saan hinattua auton pois mäestämestari kirjoitti:ja takaisin siihen kepin liikkumattomuuteen.
istut kuskinpenkille
käännät virrat päälle
starttaat vasemmalla kädellä
samalla kun starttaat otat topakanmakusen otteen oikealla kädellä vaihdekepistä ja rempaiset sen vapaalla samalla irrottaen vasemmalla kädellä starttauksen.
eli auto nytkähtää startatessa ja kepistä tempasemalla se lähtee vapaalle käyttäen hyväksi liikettä rattaisssa.
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
Re: Kytkinongelma
Ota yhteyttä yv:llä, niin tulen laittamaan autosi liikkeelle. Ei maksa mitään.
Viimeksi muokannut Naxu, Ke Heinä 31, 2019 17:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Kytkinongelma
Erittäin paljon kiitoksia avusta!Naxu kirjoitti:Ota yhteyttä yv:llä tai 0400-911463, niin tulen laittamaan autosi liikkeelle. Ei maksa mitään.
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
Re: Kytkinongelma
Ei kestä. Täytyyhän saabien kulkea. On taas helsingin liikenne satkun verran kauniimpi.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.