Taka-akselin puslat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Autoni taka-akseli ei istu ihan auton keskilinjassa, joten takaripustuksen puslat varmaan pitäisi uusia. Autoni on -76 99 Combi Coupé. Mistähän voisin puslia kysellä? Mitä eroja on autoni takajousituksessa verrattuna uudempiin? Eli miksi uudempien mallien puslat eivät käy? Olisiko uudemmista mahdollista muokata vanhempaan malliin sopivia? Muistan lukeneeni täältä noista taka-akselin tuennoista ja mielestäni akselin epäsymmetrisestä asennostakin oli juttua, mutta en vaan löydä kyseistä topicia. Mikä tyypillisesti aiheuttaa akselin vinon asennon? Kuluneet tukivarsien etupuslat vai poikittaistangon puslat?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja jus »

Liian matalaksi kuoleentuneet takajouset ohjaa taka-akselia oikealle, ainakin periaatteessa kun katsoo panhard-tangon kiinnityksiä, yläpää korissa vasemmalla, alapää taka-akselissa oikealla.

Onko taka-akseli auton alkuperäinen? Joskus oli juttua, että vaihdettaessa tarpeeksi vanhaan 99:iin satkun taka-akseli ei sopivan mittaista panhard-tankoa saa kohdeautosta eikä luovuttajasta, vaan 9000:n tanko piti oleman sopiva.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

jus kirjoitti:Liian matalaksi kuoleentuneet takajouset ohjaa taka-akselia oikealle, ainakin periaatteessa kun katsoo panhard-tangon kiinnityksiä, yläpää korissa vasemmalla, alapää taka-akselissa oikealla.
Toi jousien kuoleentuminenhan vaikuttais ihan loogiselta selitykseltä. Käykös Combi- ja sedan malleihin samat jouset, vai vaatiiko Combin raskaampi perä erilaisen jousi/iskari kombinaation?
jus kirjoitti:Onko taka-akseli auton alkuperäinen? Joskus oli juttua, että vaihdettaessa tarpeeksi vanhaan 99:iin satkun taka-akseli ei sopivan mittaista panhard-tankoa saa kohdeautosta eikä luovuttajasta, vaan 9000:n tanko piti oleman sopiva.
Veikkaisin akselin olevan alkuperäinen. Ainakin tukivarret olivat sitä vanhempaa mallia (en kyllä ole vuosimallieroista aivan varma, sillä en ole koskaan päässyt osia irrallaan vertaamaan).
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
66Saab74/99
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ke Tammi 13, 2010 17:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja 66Saab74/99 »

Jouset on vahvemmat compissa. Sedanissa käytettiin vetovaunujousina compin jousia.
Harrastepelit , Saab 74/99 ja Wolkkari LT-Reimo, matkailuauto. Käyttöpelit Toyota Carina, Mersu124d ja Renault Megane dci. # 3689 #
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja toms »

Taka-akseli ei oo keskellä ku harvoin. kaikki valmistustoleranssit ynnä kiinnitysreikien väljyydet niin takaakeli voi olla aikas paljon sivulla. Mitatkaapa huvikseen. Ei muuta kuin panhard tankoo lyhentään sen mukaan tai jos leveet renkaat/ vanteet niin takajouset posi ja pohjauskumien varaan ja ala-asennossa mitoitaa akselinkeskelle.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin