900 i ruiskun putket

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

900 i ruiskun putket

Viesti Kirjoittaja weckeri »

Nyt se sitten teki viimeisimmän temppunsa eli putsailin liittimiä ja sattui käsi lipsahtamaan. Tulos: kaksi muovista bensaputkea poikki suuttimen liittimestä. Toisen sain jotenkin porattua ja sulatettua kiinni ettei vuoda bensaa mutta se toinen meni monen yrityksen jälkeen niin päreiksi, että oli pakko laittaa vahvistettu kuminen bensaletku putken tilalle.
Nyt ei kone suostu käymään kunnolla vaan ajettaessa kun painaa kaasua alkaa helvetinmoinen nykiminen. Pilotilla on katsottu moneen kertaan kaikki mahdolliset putkien ja letkujen liitokset, ettei ime mistään ilmaa eikä bensaakaan vuoda mistään eli liittimet on kuivat.
Olisko vinkkiä mistä haetaan vikaa seuraavaksi?
Tämä kyseinen piili lähtee myös huonosti käyntiin kylmänä.
Tietysti pitäisi saada uudet putket tilalle mutta en kyllä jaksa maksaa Saabin varaosahintoja moisista muoviputkista.
Olisko jollain asevelihintaan myydä koko sarja tai sitten vaan keskimmäiset putket?
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Itekkin korvasin aikanaan muovisen bensaputken jollain ohuella bensaletkulla niin nyki aika hyvin..
Tuntuu olevan aika tarkka tuosta oikeasta putkesta.

Minultahan löytyy niitä putkia... 5e/kpl
Uusi on todella järettömän hintainen.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

joo, kumiletku ei melko varmasti passaa tuohon ruiskuputki värkiksi joustavuutensa takia, löpö vain seilaa letkussa eikä riittävän tehokkaasti pääse pyttyyn asti...

Olen myös katsellut noita omia putkia ja aikasta kivan keltaset ja haperon näköiset ovat..... Olisi hyvä löytää joku halpa korvikemateriaali.... :roll:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Uudethan tais maksaa 50€/kpl 8O 8O 8O
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tässä linkki aiempiin keskusteluihin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... t=etolasta

Lyhyesti: Etolasta on siis saatavilla putkea, joka on juuri oikeantyyppistä. "merkintä: PA 6/2 hs/1329.Maksoi muutaman euron/m."
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Ruiskun putket

Viesti Kirjoittaja weckeri »

Joo taitaa olla niin, että kumiletku värähtelee ja menee syöttö sekaisin.
Se systeemi toimi jotenkuten kun alku- ja loppupäässä oli alkuperäinen pätkä sitä muoviputkea ja välillä kumiletkua mutta ei niitä liitoksia saanut enää bensanpitäviksi vaikka yritti kuinka lämmittää ja tiivistää.
Mietin itse olisko ohut jarruputki sopiva materiaali? Olis ainakin helppo työstää ja taivuttaa, ainoa miten sen liittimen saa tiiviiksi, juottamalla ehkä.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Multahan löytyy nuo putket , jos tarttet vielä.
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Putket

Viesti Kirjoittaja weckeri »

Laitoin privaa.
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Putket ym.

Viesti Kirjoittaja weckeri »

Olisko tuohon huonoon käynnistyvyyteen vinkkejä?
Eli ei käynnisty kylmänä kaasua painamatta, eikä nosta tyhjäkäyntikierroksia.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lisäilmaluisti varmaankin syypää tuohon. Luultavasti mutteri löystynyt ja läppä valahtanut kokonaan kiinni. Letkut irti, jollain kapealla ruuvarilla kampeaa läppää isommin auki kun kone on kylmä, ja sitten kiristää sen pienen mutterin niin johan nousee kierrokset kylmänä ja lähtee käyntiin. Joku 1/3-1/4 auki kylmänä on varmaankin sopiva, itse säädin siihen ja on kylmänä käynnistettäessä vajaa 1500rpm, ja laskee lämmettyä varsin nopeasti normaaliksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Olen kuullut että jotkut korvaavat muoviputket kupariputkella.
Ja se on kuulemma aika soppelia :twisted:
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Lisäilmaluisti

Viesti Kirjoittaja weckeri »

jcarlson kirjoitti:Lisäilmaluisti varmaankin syypää tuohon. Luultavasti mutteri löystynyt ja läppä valahtanut kokonaan kiinni. Letkut irti, jollain kapealla ruuvarilla kampeaa läppää isommin auki kun kone on kylmä, ja sitten kiristää sen pienen mutterin niin johan nousee kierrokset kylmänä ja lähtee käyntiin. Joku 1/3-1/4 auki kylmänä on varmaankin sopiva, itse säädin siihen ja on kylmänä käynnistettäessä vajaa 1500rpm, ja laskee lämmettyä varsin nopeasti normaaliksi.
Ongelma on siinä, ettei läppä sulkeudu vaan päästää ilmaa läpi. Eikös sen pitäisi sulkeutua kun vastus lämmittää jousta. Ainakin Asconassa jossa on samat ruiskunlelut kuin Saabissa, läppä on kylmänä auki ja sulkeutuu kun vastus lämpenee.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lämmettyä pitäisi olla läpän kiinni, joo. Minulla kahdessa autossa kyllä toimi tämä osa luistin toiminnasta, ne eivät vaan auenneet kylmänä tarpeeksi ja säätö auttoi siihen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Luisti

Viesti Kirjoittaja weckeri »

Täytyy kokeilla säätää sitä läppää enemmän auki. Täytyy vaan tsekata, että myös menee kiinni, muuten jää kierrokset päälle. :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä se kiinni menee normaalisti jos korjaa tuolla metodilla mitä aiemmin selostin. Se mutteri on juuri sitä säätöä varten siinä, eli jos ei ole jotenkin muutenkin rikki koko vehje niin toimii kyllä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin