Satkun mittaristonvalojen vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jarski
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 13:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Satkun mittaristonvalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jarski »

Onko kuinka suuri homma vaihtaa mittariston valot? Vähän ilkeetä ajella pimeellä kun ei yksikään mittaristovalo pala :lol:
Jos on korviaan myöten kusessa kannatta pitää suunsa kiinni.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Kaiutin vasen irti ja sillä laillla.. 3w lasikanta, Ei 5w. Mankan reiästä voit vaihtaa puhaltimen säädin valot
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Varaudu myös siihen että vika ei ole rikkinäisissä polttimoissa.
Aika usein toi kirkkaudensäätöpotikka hajoaa ja sen korjaamiseen/ohittamiseen joutuu ottaan mittariston irti.

Tai sitten niin kuten minä tein yhteen arkiautoon, niin polttimoiden kannat kajariaukon kautta pöydällä, juotin niihin johdot jotka vedin mankkarin sähköihin.
Alkuperäsen fleksin taitoin sivuun ja teippasin jos siihen nyt sattuis joskus sähköä tuleen.


edit:Tarkennettu tekstiä väärinkäsitysten välttämiseksi...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Lisää

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Ja joskus vika ei ole polttimoissa eikä säätöpotentiometrissäkaan. 900i GLE aut -83 tuli käyttöön mittarivalot pimeänä, nämä syttyivät kun käänteli varovasti polttimoita (niitä kahta isoa ylälaidassa). Syksyllä hyvinvalaistu mittaristo on kyllä tarpeellinen, ja jos polttimot ovat kovasti mustuneita, huomaa eron kun vaihtaa valonlähteet.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Eikös se potikka lähde ihan ruuveilla irti?

-H-
tetsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 13:22
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja tetsi »

Eikä sitä mittaristoa tartte irrotella jos valaistuksen potikan haluaa ohittaa. Itse vedin lämppärin säätimien lamppujen virtapiuhaan radion virtapiuhasta (virtalukon ohjaamasta) jännitteen, ja kas... myös mittariston valot palaa.

-Tero-
V90 CC D4 AWD
Jarski
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 13:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Jarski »

tossa mun autossa ei edes ole kirkkaudensäätöä :D
Jos on korviaan myöten kusessa kannatta pitää suunsa kiinni.
Jarski
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 13:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Jarski »

tikku oli lähteny johonkin nyt on säätötikku paikallaan. :D Mittarivalot ei silti vielä toimi :roll:
Jos on korviaan myöten kusessa kannatta pitää suunsa kiinni.
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Kannattaa ihan suosiolla ohittaa se kirkkaudensäätöpotikka, koskapa se ei ole miteenkään parhaalla tavalla toteutettu ja omassani oli melkein koko mittariston takaosa syttynyt tuleen sen takia, kun oli se muovikalvo, missä menee johdotukset, lämmenny sen verran että oli katkassu puolet kaikista johdotuksista :roll:

Onkelma on vissiin siinä että se säätöpotikan vastusjousi hapettuu ja sitten alkaapi iskeä kipinää :(
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläinen on tutkaillut omassa satkussa juuri mittarivalojen häiriöitä ja alkaisi näyttämään siltä, että ongelma ei ole lampunkantojen kohtakti siihen johdinkalvoon, vaan polttimoiden kontakti lampunkantaan. Taidan napata lampunkannat hoitoon tänne sisätiloihin ja laittaa lamput tinalla kiinni kantoihin. Jos tämän kokeilun jälkeen loppuu mittarivalojen herättely kojelautaan hakkaamalla, niin syyllinen on löytynyt. Reostaatti siinä ei ole ongelmana, sen tietää siitä, kun muut valot, eli säätimien valot jne toimivat oikein.

Edit: löysin vanhan 80-luvun alun satkun mittaristosta lampunkantoja, jotka ovat tukevampaa tekoa, kuin nuo 88:n omat. Kokasenpa ensin näitä...

Kuvassa vasemmalla -88:n lamput ja oikealla luulisin -79:n tai -80:n.

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Just,

Mulla kanssa on sitten näköjään mennyt kanssa mittaristosta tämä säätöpotikka kaputt.

Kuinka se ohitusleikkaus tehdään? Step by step beibi uu jea!

-H-
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Mmm-kay,

Eli, näin palaa sitten täydeltä laidalta koko ajan???

-H-
900Iivari
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 09:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Lämmönsäätimien valoista vielä..

Viesti Kirjoittaja 900Iivari »

Yritinpä tuossa viikonloppuna laittaa paikoilleen lämmönsäätimien taustavaloja ja sen turvavyön varoitusvalon. Turvavyön valolle ja puhaltimen säätimen valolle paikat löytyi mankan reijän kautta, mutta yksi valo jäi edelleen vaille reikää :?: Se oikean puoleisin "Distributor" säädin on pimeänä, joten luulisi siinä vielä olevan paikan valolle. En kuitenkaan löytänyt paikkaa.. osaako joku neuvoa että onko siellä jossain vielä reikä jota en käsikopelolla löytänyt? Illat pimenee...
_______
Ex- 900i -87
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Siellä on kokonaisuudessaan siis kolme lamppua, yksi turvavöiden varoitusvaloille, yksi painokytkimille alareunassa, ja yksi yläreunassa radion aukon alapuolella joka on kaikille kolmelle lämmönsäätimelle yhteinen. Niillä ei siis ole omia lamppujaan. Sen lampun pitää olla juuri oikeassa asennossa, että valaisee kaikki kolme kunnolla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Oliskohan kyseessä tupakansytyttimen yläpuolella oleva valo. Ainakin vanhan satkun kojelautaa tarkastellessa huomasin, että onhan siinäkin valolle paikka ja mulla on myös tuo kuvailemasi ongelma. Katsohan palaako tupakansytyttimellä valo, kun otat sen sytyttimen pois paikaltaan. Vasemmalla yläviistossa on muistaakseni se polttimo. Mulla on molemmat valot pimeinä ja pitäisi jaksaa vaihtaa.

Matti

edit... painokytkimillä taitaa olla omat valonsa kytkimen sisällä.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin