900 Aero ja muita kysymyksiä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Näinhän se keisari just on. Pystykeuloja minä sain sen 7 kpl,oikeaa lukua en tiedä, mutta arvaukseni on että aerot ehkä alkaa olemaan 99% klubilaisten hallussa ja tuo sinun antama luku kaikkineen on varmasti totta. Että eikös ne alkais olemaaan säästämisen arvoisia olipa kunto melkein mikä tahansa?
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja aero »

keisari kirjoitti: - Valoissa ei automaatti toimintaa niinkuin "suomi" autoissa
Meinaako tuo sitä, että huomiovalotoiminta on disabloitu (onnistuu muuten Suomi-autoissakin poistamalla tietty sulake, ainakin '84 T8:ssa oli noin) vai onko niin outoa mallia, että valot jäävät palamaan, jos katkaisija on ON -asennossa, kun virtalukon vääntää 0-asentoon?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jope »

keisari kirjoitti:- Keskuslukko ja laajakulmapeili "väärällä" puolella
Suomiautosta kuskin puolelle toinen laajakulmapeili, niin on laajakulmaa kuin 9-5:ssä konsanaan. Aikanaan metsästin 9000:seen varta vasten tuon britannian laajakulman auton oikealle puolen. :-)

Keskuslukonkin saisi aika pikkuvaivalla vasempaan oveen.
- 16" super aero 114.3 jaolla (teetetty ruotsissa)
Mikä on ollut lähestymistapa tähän? Onko alkuperäisiä pultinreikiä venytetty, vai onko porattu uudet reiät edellisten reikien väleihin?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
keisari
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja keisari »

Eli autossani on saman lainen katkaisia kuin suomi autoissa paitsi että huomio valo asentoa ei ole ja siinä "lukee" -0- eikä oo lampun kuvaa. Joten autossa vain off asento -parkit- sekä lyhkäset ja pitkät!
Auton vanteet tehty ng 900 aero vanteista poramalla uudet reijät ja reikiin teräs renkaat.
Toimii todella hyvin!! :D
Kiitos vaan Herrat tiedosta mutta Aijon säilyttää nää "englanti" vakiot autossa.
Teetätin autooni jopa "uuden" alkuperäisen tarran, vanhan mallin mukaan, joka oli jo haalistunut takaikkunassa, tekstissä lukee
"Saab Picadilly London" :D
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Naxu »

C 124 320 kirjoitti:
Joo, mulle on aivan sama, jos kysyntä nostaa hintaa, mutta myyjä sopi kaupan puhelimessa: hinnan ja auton noutamisajankohdan. Varaa matkaliput ja autopaikka laivalta, järjestä töistä vapaata jne.

Jos mä sovin kaupan puhelimessa jollekulle, niin kyllä se pitää. Olkoon kulttuuriero mitä tahansa.

En usko, että muiden kaupankäynti vaikeutuu, kun ilmoitin myyjälle, että en osta autoa, koska sovittu hinta ei pitänyt.

Nähdäkseni täällä voi kertoa kokemuksiaan :?:

Ps. Meilläkin sukulaisia, jotka ovat asuneet Ruotsissa 30 v.
Se on juuri näin. Sen jälkeen kun kauppa on lyöty lukkoon, minkään ei pitäisi muuttua. Se mitä luvataan, se pidetään. Ja mitä ei pystytä pitämään, ei luvata. Pitäisi olla helppoa. En tiennytkään, että ruotsissa käydään kauppaa kuin basaarissa. Hyvä että päästit mölyt mahasta, taas oppi uutta.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja aero »

keisari kirjoitti:Eli autossani on saman lainen katkaisia kuin suomi autoissa paitsi että huomio valo asentoa ei ole ja siinä "lukee" -0- eikä oo lampun kuvaa. Joten autossa vain off asento -parkit- sekä lyhkäset ja pitkät!
Ah, siinä on eri kytkinkin. Toiminnan saa tosiaan samaksi suomiautossakin.
keisari kirjoitti:Kiitos vaan Herrat tiedosta mutta Aijon säilyttää nää "englanti" vakiot autossa.
Teetätin autooni jopa "uuden" alkuperäisen tarran, vanhan mallin mukaan, joka oli jo haalistunut takaikkunassa, tekstissä lukee
"Saab Picadilly London" :D
Ei se väärin ole, met vaan olemme uteliaita (tai ainakin mä olen) moisista eroista :)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Ilmeisesti ei klubilaisilla ole tietoa Suomi Aerojen valmistusmääristä vuosimalleittain ? Neljä vuotta vielä ja sittenhän ekat on MR- ikäisiä !
keisari
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja keisari »

Moro taas!
Ensin nimi m. Aerolle!
Juu yhtä utelias olen minäkin ja tyhjää saa aina pyytämättäkin!!! :D

Sitten muistakseni MR ikä viimevuoden alusta on 30 vuotta! Saatan olla värässä mutta näin muistaisin että tuli jokin tieto töihin Ake.lta!??????

En osaa sanoa valmistusmääristä Suomi Aeroista mutta tedän sen että Nimi "aero" ei välttämättä käy ilmi valmistusnumerossa.
Sitä voi saada selville että auto on T16, b202 moottori ja valmistus linja joko A tai b. :(
Mun eka "pommi" aero siinä luki Aero rekisteri otteessa kun taas tässä nykyisessä luki "SPG" englantilaisessa otteessa mutta ei ruotsalaisssa otteessa suomalaisesta puhumattakaan.
Joten voipi olla että on melkoinen savotta selvittää.......Toivottavasti joku mua viisampi pystyy tähän vastamaan :wink:
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

keisari kirjoitti: Kiitos vaan Herrat tiedosta mutta Aijon säilyttää nää "englanti" vakiot autossa.
Teetätin autooni jopa "uuden" alkuperäisen tarran, vanhan mallin mukaan, joka oli jo haalistunut takaikkunassa, tekstissä lukee
"Saab Picadilly London" :D
Kai tuossa sentään keskuslukkoa ohjataan hälyllä että saat nauttia aeroilusta vielä pitkään...
Siisti kuntoisen yksilön olet löytäny, mitä nyt whaletailii huutais paikkaansa. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Darco »

Terve

Ite ostin kanssa tommosen 900 sporttisaabin, kun ala-asteelta lähtien olen saabbi miehiä ollut, ja nyt löytyi netistä sopiva. Siellä se odottelee sitä että saan autokortin.

Sitten asiaan, rekisteriotteessa tulin huomanneeksi että siellä luki t8 aero special lisätieto osiossa, kanssa on harmaa muistikuva, että jostain olisin lukenut että näitä 8-venttiilisiä aeroja ei paljoa tehty. Joten onko muistikuvani oikea, ja voisiko joku suunnilleen kertoa että montako näitä 8-venttiilisiä aeroja on tehty, jos se nyt sattuu harvinaisempi olemaan.

Auto on kuulemma tuontiauto ruottista.

Sitten vielä semmonen kysymys, että pystyisikö tommosen auton lastuttamaan, vai onko liian vanhaa tekniikkaa että ei pysty?
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tommij »

se lienee T8 Special, ei Aero (varmaan katsastuskonttorilla arvottu sopiva malli papereihin, meikäläisellä tais olla ihan normi Turbon mallimerkintä).

helppo tunnistaa, eli KJet ja katti, odoardon harmaa väri, päällisin puolin ja alustan osalta kuin aero, kokopunainen nahkasisusta (myös kojetaulu punainen), vm 1989.

tietynlainen harvinaisuus sekin, ko. mallia tehty 300 kpl. 8v kjet kat -yhdistelmän takia ei niin suosittu kuin oikeat Aerot.

tuolla pari otosta meikäläisen yksilöstä:
http://picasaweb.google.com/TommisSaab/Saab_Turbo#
http://www.saabisti.fi/?p=50

apc-modi auttaa menohaluihin hieman, vakionahan siinä tais olla 145 heppaa (tai jotain sellaista). Oikein kiva ajeltava kylläkin.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tikkis »

T8 Special. Myyty tiettävästi vain Ruotsissa. Riippuu kaitten Suomalaisesta katastusmiehestä onko laittanut näihin jälkituotuihin lisämerkinnän "Aero". Käytännössähän auto hyvin pitkälle kuten 16V Aero. Saattaa tosin olla alusta hieman lähempänä perus T8:a.

Merkkiluokan vehkeistä soppaa ja ahtoja ruuvaamalla n. 200hp.
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Tuli vielä mieleen. Muistanko väärin että noista merkkiluokan vehkeistä olisi hukkaporttikäyrä poistettu kokonaan, ja ahtimesta suora tuubikäyrä- lähtö ? Ja lienee myös APC- systeemiä myös muokattu.
Aikoinaan tuli ajeltua -79 900 turbolla (rek.nro muistaakseni UKM-901, runkonumero 74 !)jossa ahdot oli nostettu 1,2 bariin. Hyvin kulki. Siitä jäi mielikuva, että meno vasta rupes maistuu 0,9 ahtojen jälkeen (vakio 0,7). Eli slogan "ilo alkaa kilosta" pitää hyvin paikkansa.
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Darco »

Tulikin mieleeni että joku on myös laittanut tuohon omaan t8 speciaaliini dumpin ja 9000 saabin välijäähdyttimen. välijäähdytin siellä varmaan menee, mutta meneekö tuo kjet sekasin tuosta dumpista, kun jotkut ruiskuthan menee sekasin kun laittaa dumpin?

Mitään oireita ei ole että jokin olisi vinossa, käy tasasesti ja kiihtyy niin kuin kuuluukin(tai ei ihan kun on ahtovuoto ja paineet ei nouse kun 0,2 ja 0,3 baariin).

Mistä kanssa mahtaisi tuohon kjettiin osia löytää, ja kannattaisiko niitä hamstrata hiukan, kun ihan käyttöautoksi tuo auto tulee?
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

tikkis kirjoitti:Ilmeisesti ei klubilaisilla ole tietoa Suomi Aerojen valmistusmääristä vuosimalleittain ? Neljä vuotta vielä ja sittenhän ekat on MR- ikäisiä !
Tätä aihetta nostella ylös.
Onko Suomessa Aeron omistajille mitään "omaa" Aero-rekisteriä? Olis kiva nähdä paljonko niitä on liikenteessä ja nähdä minkä vuosimallin pelejä löytyy.

Onkos Aerojen rekisteri-tunnukset yhtään saman tyylisiä?

Vrt Saab 900 S M91 ovat pitkälti EFP-Alkuisia, VFJ-Alkuisia, VFI-Alkuisia.

...Ja monet Saab 900 S M90 ovat taas FAH tai FAM -Alkuisia :roll:
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Vastaa Viestiin