Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ke Helmi 23, 2011 15:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Kiitoksia paljon kaikille vinkeistä. Näiden ohjeiden ja oman haistelun tuloksena hain motonetistä uudet tulpat, virranjakajan kannen ja pyörijän. Myyntiosiosta löysin itselleni myös bougicordit, jotka saan toivottavasti pian hankittua ja nekin menee vaihtoon. Seoksia oon itsekin miettinyt jo pidemmän aikaa, ne kun säädettiin kesällä "katsastuskuntoon" korjaamolla mittarin kanssa, mutta oon aina pohtinut josko ne olisi vähän laihalla kun kaasutkin on melkein liian puhtaat. Seosten säätö "sopivan" rikkaallevarmaankin edessä kun leimakin tuli jo reilu kuukausi sitten :wink:

Loppujen lopuksi tänään vaihdettiin tulpat, virranjakajan kansi ja pyörijä ja näillä eväin auto lähti kuin lähtikin käyntiin. Lähiaikoina ilmenneet käyntiongelmat johtuvat melko varmasti tulpanjohtojen liittimien huonosta kunnosta, eivät meinaa muodostaneet kunnon kontaktia jakajan kanssa ja siksi kotiin ajeltiin vaihteeksi kolmella. Faija vähän ruuvarin kanssa väänteli liittimiä parempaan muotoon ja saatiin kaikki pytyt mukaan jonka lisäksi käynti parani muutenkin.

Huomenna jos saisi vielä ne bougicordit niin olisi sitten vuorossa tulpanjohtojen ja ilmanputsarin vaihto. Tulisipa jo kevät niin saisi kunnolla maata öljysenä satkun alla ihmettelemässä :lol:

Kiitokset vielä kaikille vastanneille. On se :saab: vaan hyvä auto.
5d 900i 8v MY1986
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Kevään kunnostusprokkista varten kyselisin, jos sedillä vaikka olisi kokemuksen tuomaa viisautta tämänkin suhteen. Iskareiden/jousten vaihto edessä vissin ainakin taakse ja samalla ajattelin laittaa joka kulman. Satku on nykyisessä kunnossa vähän liian "keinuva" ja alustassa tuntuu olevan väljää vähän joka paikassa. Tarkoituksena olisi siis nyt selvittää, minkälaiset komponentit kannattaa laittaa, kun alustaan kaivataan enemmän jäykkyyttä? Itse kun olen tottunut ajamaan uudemmilla autoilla, joissa on ns. sport-alusta ja kaipaan vastaavaa tunnettaa saabilla ajaessani.

Tiedän ettei mitään aivan älyttömyyksiä voi tehdä ilman massiivista muutostyötä, mutta jos väsähtäneiden osien tilalle laittaisi originaalia jäykempää palaa, niin luulisi eron tuntuvan. Miltä merkiltä jäykemmät iskarit, mistä kannattaa ostaa ja onko esim madallussarjan hankkimisessa ajo-ominaisuuksien kannalta järkeä?

Puslien uusiminenkin varmasta auttaisi tässä asiassa, mutta jääköön se myöhemmälle pohdinnalle, varmaan samalla kerralla hoituu kaikki uusiminen.
5d 900i 8v MY1986
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Taka iskunvaimentimien yläpään kiinnitys kohta kannattaa tutkia suurennuslasin
kanssa, tuppaa kotelon päälle jäävän moskan takia ruostumaan melko helposti.
http://i148.photobucket.com/albums/s33/ ... unt002.jpg
Ja etupässä vetoakselien tunneleiden alapinta on altis ruostumiselle.
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... .sized.jpg

Ja iskareista, kaasuiskarit lisäävät jo jämäkkyyttä melko mukavasti.
Ja jos puslat myös edessä ja takana vaihtaa uusiin niin meno paranee ennestään.
Takana oleva poikittaisvakaaja tangon puslat olisi syytä tutkia myös tarkasti.
http://www.thesaabsite.com/shop/catimag ... ension.jpg

Ja etupäässä olevat jouset kannattaa tutkia myös melko tarkasti, etenkin jousen
alapäässä olevat "keinut".
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... .sized.jpg
Saksalaisvalmisteiset jouset tuppaavat menemään helposti poikki.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

9000CD23T kirjoitti:Taka iskunvaimentimien yläpään kiinnitys kohta kannattaa tutkia suurennuslasin
kanssa, tuppaa kotelon päälle jäävän moskan takia ruostumaan melko helposti.
http://i148.photobucket.com/albums/s33/ ... unt002.jpg
Ja etupässä vetoakselien tunneleiden alapinta on altis ruostumiselle.
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... .sized.jpg

Ja iskareista, kaasuiskarit lisäävät jo jämäkkyyttä melko mukavasti.
Ja jos puslat myös edessä ja takana vaihtaa uusiin niin meno paranee ennestään.
Takana oleva poikittaisvakaaja tangon puslat olisi syytä tutkia myös tarkasti.
http://www.thesaabsite.com/shop/catimag ... ension.jpg

Ja etupäässä olevat jouset kannattaa tutkia myös melko tarkasti, etenkin jousen
alapäässä olevat "keinut".
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... .sized.jpg
Saksalaisvalmisteiset jouset tuppaavat menemään helposti poikki.

Vetaritunnelit ja se etupenkkien jalkatilan alla kulkeva tukitanko hitsattu joulun alla ja suojattu kunnolla, eli siellä ei ropleemaa. Puslien vaihto tuntuu yhä järkevämmältä, loogisesti ajateltuna sillä pitäisi saavuttaa tiettyä jämäkkyyttä ja saatuani vahvistusta sulta, taidan hoitaa sen heti samalla kertaa iskareiden kanssa. Muut esittämäsi asiat menevät myöskin tarkastuslistalle, keväällä sitten nähdään onko tarvetta isommalle rempalle. Kiitos paljon vastauksesta!
5d 900i 8v MY1986
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Takana reaktiotankojen etummaiset puslat ja panhard-tangon puslat on kuluvia osia, muut puslat ei mee käytännössä rikki muuten, kun kolaroimalla...

Edessä iskarien puslat menee jo iskareiden käyttöiän puolivälissä (joku 60tkm). Voi siis joskus käydä niinkin, että vaihtaa iskarit turhaan, kun olisi selvinnyt iskarin alapuslien vaihdolla. Kokemusta löytyy lähipiiristä ja omakohtaisestikin.

Keulapuolella ajettavuusongelmia voi aiheuttaa väljä hammatanko, kuluneet pallonivelet ja vetaritunnelien ruostuminen. Omasta kokemuksesta tiedän, että nämä og-kaluston vehkeet on melko ronkeleita aurauskulman suhteen. Laita aurausta 0...2mm. Tuo 2mm on keskelle tehtaan toleranssia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Mertmi kirjoitti:Takana reaktiotankojen etummaiset puslat ja panhard-tangon puslat on kuluvia osia, muut puslat ei mee käytännössä rikki muuten, kun kolaroimalla...

Edessä iskarien puslat menee jo iskareiden käyttöiän puolivälissä (joku 60tkm). Voi siis joskus käydä niinkin, että vaihtaa iskarit turhaan, kun olisi selvinnyt iskarin alapuslien vaihdolla. Kokemusta löytyy lähipiiristä ja omakohtaisestikin.

Keulapuolella ajettavuusongelmia voi aiheuttaa väljä hammatanko, kuluneet pallonivelet ja vetaritunnelien ruostuminen. Omasta kokemuksesta tiedän, että nämä og-kaluston vehkeet on melko ronkeleita aurauskulman suhteen. Laita aurausta 0...2mm. Tuo 2mm on keskelle tehtaan toleranssia.
Pitänee siis ilmeisesti ostaa ja vaihtaa nuo mainitsemasi puslat ensiksi ja sitten vasta alkaa tarkastelemaan iskareiden kuntoa. Takaata nyt menee ainakin vaihtoon, perä kun ääntää pomppiessaan ja katsastusmieskin suositteli ennen ensi talvea vaihtamaan. Kiitokset mertmille ja muillekin vastauksista.. Sen olen huomannut, että täältä kysymällä saa asiantuntevia vastauksia ja siten säästää niin aikaa, vaivaa kuin rahaakin kun ei osta vääriä osia ja asennustöihin saa ohjeita.
5d 900i 8v MY1986
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Tällasta kivaa tällä kertaa: Perjantai-iltana kotitiellä piti väistää rekkaa, joka vei koko tien, penkat kun on sattuneesta syystä niin lumiset. Siinä sitten peruutin viereiseen pihaan, jossa oli kanttarin kohalla lumesta muodostunut sellainen n. 30cm nousu, joka olisi muuten mennyt ihan mukavasti, mutta pakoputki päättikin kaivautua kivikovaan lumeen. Auto tietysti sammui ja kuului kunnon rusahdus kun jäät pakoputken kaivaman kolon päältä napsahti.

Sitten mentiin rekkakuskin kanssa ihmettelemään että mitäs nyt kävi ja lopputulos oli seuraavanlainen: pakoputki ekaan mutkaan asti (eli n. 20cm) täynnä kivikovaa pakkautunutta lunta, pakoputken taaimmaisin kumikiinnike hajalla ja pakoputki roikkui alhaalla. Eipä kummempaa, soitto faijalle ja hinaus tuli parissa minuutissa, kotitiellä kun olin. Kiire oli mökille, joten laitettiin sisätilan lämppäri lämmittämään putken päätä ja pienellä kupariputkella kaivettiin lunta ulos, kunnes lopuksi lämmön, kaivamisen ja koneen käyttämisen seurauksena pakoputkesta lensi pakokaasujen värjäämää lunta ja jäätä.

Pakoputki saatiin kiinni väliaikaisesti ja auto toimi aivan normaalisti. Sunnuntaina sitten korjaus hommiin kera uuden kumikiinnikkeen. Pakoputki oli pitänyt tapauksen jälkeen kolinaa, jonka syy löydettiin uutta kiinnikettä laitettaessa: pakoputki oli lyhentynyt 5-10cm törmäyksessä lumen kanssa, syynä tähän ilmeisesti mutkan taipuminen kohassa, jossa putki ylittää taka-akselin. Tällä hetkellä putki kiinni kera uuden kiinnikkeen ja patenttikoukun.

Ongelmana siis se, että pakoputki on taipunut ns. tiukemmalle mutkalle painuessaan ja siksi sen kiinnike ei nyt yletä taaimmaiseen kiinnikkeeseen. Kolina taas johtuu siitä, että mutka osuu nyt kuormajouseen(?) ja kolisee ajossa sitä vasten. Ratkaisuja ongelmaan? Putki irti ja lämpöä sekä voimaa, jotta alkuperäinen mutkan muoto saavutetaan? Vai kestääkö putki edes tuollaista edestakaisin vääntelyä, eli tarviiko laittaa kokonaan uusi putki? Jollain luovuttaja autossa mahdollisesti vaihto-osaa? Saa tarjota yyveellä jos muuta ratkaisua ei löydy.

Ärsyttää niin pirusti kun saabi saatiin juuri erittäin miellyttävään kuntoon ja sitten sattuu tällaista aivan turhaan. Kiitos kaikille, jotka jaksoivat lukea loppuun asti ja kiitokset jo valmiiksi vastauksista.
5d 900i 8v MY1986
fd9401
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 23:28
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja fd9401 »

Üusi takaputki on n.30€, joten eipä ihan kauhea uhraus, jos taas rupeat oikomaan, niin tuskin tulee kunnollista tai ainakaan kolinatonta, koska putki menee aika lähellä koria siellä takapäässä...
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

fd9401 kirjoitti:Üusi takaputki on n.30€, joten eipä ihan kauhea uhraus, jos taas rupeat oikomaan, niin tuskin tulee kunnollista tai ainakaan kolinatonta, koska putki menee aika lähellä koria siellä takapäässä...
No sellanen sattui vielä motonetistä löytymäänkin. Kiitokset tyhjentävästä vastauksesta! :D Jotenkin oma mielikuva tollasen osan hinnasta oli paljon suurempi, siksi ranetusvaihtoehto tuli ekana mieleen.
5d 900i 8v MY1986
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Kirjotin tänne jo yhden viestin, mutta palvelin ilmeisesti kaatui ja se tais sitten mennä samalla. Eli tällä kertaa kävi sitten näin: Ajelin motaria kotiinpäin, kun yhtäkkiä auto alkoi kevyesti nykimään kaasua painettaessa. Vika meni ohi n. 20sek jälkeen ja ajattelin, että pois motarilta päästyäni korjaan jo tutuksi tulleen vian, eli laitan löystyneen tulpanjohdon takaisin kunnolla kiinni. Poistumisrampin päähän valoihin saabi sitten sammui, eikä enää käynnistynyt.

Eilen alkoi sitten vian etsiminen, eliminoin puolan ja sytkän ohjauspalikan vian aiheuttajina ja laitoinpa vielä foorumilla kehutut densot uitetuiden ngk:den tilalle, mutta ei vieläkään mitään tulosta. Pyörijä ja kansikin tarkastettu, kunnossa ovat, mutta huomenna tulee varmuuden vuoksi tilatut "orkkis"-osat.

Tällä hetkellä saabi ei siis käynnisty, vaikka sytytyspuolella kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa, startti pyörittää ja akussa on virtaa. Mistä tällainen voisi johtua?

Ja sitten vielä vähän ohi aiheen asiaa: luin eräästä toisesta keskustelusta täällä liian korkean ohjauspaineen aiheuttamista oireista ja varsinkin käynnistyksen kohdalla oireet vastasivat meikäläisen auton normaalia käynnistystoimintaa. Itsellä kun ei ole laitteita/osaamista eikä köyhänä ole mielenkiintoa viedä saabia pajalle, kyselisin, että olisiko pk-seudulla harrastajaa, joka suostuisi ohjauspaineet tarkastamaan kohtuullista korvausta vastaan?

Ja viimeiseksi vielä: mistä saa espoossa/helsingissä niitä lähes myytiksi muodostuneita bougicordeja? Sellaisetkin aattelin nyt ihan uutena laittaa kun :saab: ei tunnu _KOSKAAN_ olevan kunnossa, vaikka mitä tekisi.

Kiitokset taas valmiksi kaikille vastauksista.
5d 900i 8v MY1986
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Kuullostaa siltä että bensapumppu olis tullu tiensä päähän.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Könsikäs kirjoitti:Kuullostaa siltä että bensapumppu olis tullu tiensä päähän.
Näinkö luulisit? Musta kun eilen kokeillessa näytti siltä ku olisi tulpat tuoreeltaan kastuneet, joka taas meinaisi sitä, että bensaa tulee.. Kokeilen tuota nyt kuitenkin, jollakin jotain pahaa sanottavaa motonetin pumpusta?
5d 900i 8v MY1986
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Kannattaa odottaa vielä enemmän asiasta ymmärtävien vastausta.
Bensapumppu on järkevää uusia periaatteessa jokatapauksessa, jos autossa on alkuperäinen paikallaan, jos varman päälle haluaa pelata.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Kipinää ei tulpalle tullut. Nyt hakemaan motonetistä uusi sytytyksenohjausyksikkö, muutkin ideat tervetulleita.
5d 900i 8v MY1986
Vastaa Viestiin