Mistä og satkuun jäykemmät takajouset?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Mistä og satkuun jäykemmät takajouset?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Alkaa tympimään nuo vanhat lesjön madallusjouset, kun eivät kestä juuri mitään painoa takakontissa ja kontti tyhjänäkin ovat turhan löysät.

Tässä sitten pohtinu eri vaihtoehtoja, mutta mitään optimia keksiny, joten kysytään täältä mielipiteitä eri ajatuksista.

1) Satkun kuormajouset lyhennettynä. Epäilyttää kaikki jousen katkomiset, mutta ehkä silläkin voisi saada toimivan ratkaisun. Meneekö tuolla tavalla kuitenkin kaikki ominaisuudet reisille.

2) Tonnarin madaltavat takajouset? Kerran äkkiseltään vertailin niitä ja halkaisijat näytti äkkiseltään samoilta. Päällepäin näkyvänä erona vain tonnarin jousen päässä oleva pienenevä "kiehkura" Noiden luulisi olevan jäykemmät kun isommasta autosta kyse, mutta onko oikeasti näin? Ja kärsiikö ominaisuudet jos sen "kiehkuran" silpaisee rälläkällä irti? Tuo olis siitä helppo tarkaisu, että varastossa on Kilenin -20mm madaltavat uudet jouset. Ei tosin huvittaisi uusia jousia pilata, jos ei sitten olekaan toimiva ratkaisu...

3) Tonnarin kuormajouset lyhennettynä. Meneekö jo liika jäykäksi? Pitäis sitä joustoa kuitenkin vähän löytyä... ja onko ne edes loppujen lopuksi yhtään jäykemmät kuin satkun kuormajouset?

Saa esittää mielipiteitä näistä vaihtoehdoista tai sitten aivan jotain muuta ratkaisua. Jotain tarvii kuitenkin kehittää nykyisten tilalle...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Mistä og satkuun jäykemmät takajouset?

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Saabiton saabisti
#1470
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mistä og satkuun jäykemmät takajouset?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Joo-o, olis tuokin tietysti yksi keino, mutta ei varmaan ihan halvimmasta päästä (en tosin ole hintoja kysyny, joten puhdasta mutuilua) Jos joku on tuolla jousia teettäny, niin kertokaahan kokemuksia!

Ruotsin Saab turbo club of Swedenin foorumia selailin ja siellä oli porukka mittailu jousia ja päätelmä taisi olla, että og:n kuormajouset on kaikkein jäykimmät. Olipa joku laittanu sellaiset tonnariinkin ja tuntui tyytyväinen olevan. Katkaisu vain sopivaan pituuteen ja that´s it...

Motonetistä 26,50/kappale, eli ei olis hirmu kallis kokeilu. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=67-5204 (Tai Biltemasta 29,90 kipale)

Olis mielenkiintoista kuitenkin kuulla, että onko kellään kokemuksia tuollaisesta madalluksesta/vahvistamisesta?
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Mistä og satkuun jäykemmät takajouset?

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Orkkis ilmapussit jousien väliin ja tulee jämäkkä vaikka vanhemmillakin jousilla.
twirl
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Touko 23, 2007 21:31
Paikkakunta: Mikkeli/Ristiina

Re: Mistä og satkuun jäykemmät takajouset?

Viesti Kirjoittaja twirl »

Voin sen verra sanoo että mulla on ollut kurmajouset katkastuna takana ja erittäin hyvät olivat ja painoa sai konttiin lyödä ja koukkuun.

On ollut hevoskärristä lähtien koukussa jos jonkin näköistä kiinni ja kontissa painoa ym ja erittäin tyytyväinen olen ollut
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Mistä og satkuun jäykemmät takajouset?

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Olen vallilan takomossa teettänyt takajousen, kun piti saada yhtä löysä kuin ehjäksi jäänyt. Eli ei ollut ennen kallista, kun rahapulassa tämän tein. (v. 1986)
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mistä og satkuun jäykemmät takajouset?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Ilmapussit mulla oli joskus aikaisemmin, mutta ei mun mielestä toiminu madallusjousien kanssa. Pussi oli kokoajan niin puristuksissa, että tuntui kaikki jousto ja joustovara kadonneen. Olihan se toki kätevä, kun edes täydellä muuttokuormalla ei perä painunu kuin maksimissaan pari senttiä. Vastaavasti tyhjänä ei voinu juuri jousituksesta puhua. Nyt ne pussit on toisessa autossa vakiojousten kanssa ja siinä ne toimii hyvin. Mitään hirmulastia ei ole siinä tullu testattua, mutta toimii kevyenä.

Twirl, muistatko yhtään kuinka paljon otit jousista pois? Taidan itsekin siihen suuntaan nyt kallistua. Jos sitten käyttäisi Naxun tapaan takomossa löysytyksessä, jos kuormajousi tuntuu liika jäykälle. Jättää vain pituuteen vähän marginaalia heti alkuun ettei "löysytettynä" painu liika matalaksi. Mitään tontitus vehjettä kun ei ole tarkoitus tehdä.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mistä og satkuun jäykemmät takajouset?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nuissa kuormajousissa on eroja. Osa on ollu jopa liian lyhyitä vakio etujousien pariksi. Parissakin tapauksessa on pitänyt korottaa perää, jotta kori asettuu oikeaan asentoon vakio etujousien kanssa. Käytännössä tuo pitää kokeilla. Itellä on 99:ssä edessä motonetistä hommatut sporttijouset (vakio jousia matalammat ja jäykemmät) ja takana ihan vakiot combin kuormajouset. Koppa on juuri oikeassa asennossaan tuolla paketilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mistä og satkuun jäykemmät takajouset?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Okei, hyvä tietää tuokin. Olen ollu siinä käsityksessä, että kaikki satkujen jouset olisi Lesjöforssin tekeleitä, mutta eihän se toisaalta sitä tarkoita etteikö niitä olisi eri mittaisia ja jäykkyisiä (myös kuormajousen nimellä).

Mulla tosin on edessä (ja tällä hetkellä jokapuolella) lesjön madallusjouset, joten ihan heti ei haittaa vaikka perä orkkis jousiin verrattuna oliskin alempana. Tarttis ainaki vähemmän katkaista :wink: Ekana täytyy tietysti kokeilla ilman katkaisua. Parempi katsoa kuin katua...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Mistä og satkuun jäykemmät takajouset?

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Mulla tossa 2,1:ssä takana Vallilan takomon tekemät kuormajouset ja en voi muuta kuin suositella. On olleet todella hyvät, eikä hintakaan ollut ainakaan tuolloin (oisko 2002) mikään paha.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mistä og satkuun jäykemmät takajouset?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

saba2,1 kirjoitti:Mulla tossa 2,1:ssä takana Vallilan takomon tekemät kuormajouset ja en voi muuta kuin suositella. On olleet todella hyvät, eikä hintakaan ollut ainakaan tuolloin (oisko 2002) mikään paha.
Mietiskelin tuota Vallilan takomoa ja pitäisi kyllä saada todella halvalla tai sitten todella hyvät verrattuna Motonetin jousiin, kun tuossahan tulee jo lähetyskuluja yhden moton jousen verran... Muistako yhtään missä hintaluokassa tuolloin 2002 liikuttiin?
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Mistä og satkuun jäykemmät takajouset?

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Kysyin vallilan takomosta madallussarjaa. Eivät valmista itse, mutta myyvät lesjöforsit 190€. Ehkä motonet ja laikka..
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mistä og satkuun jäykemmät takajouset?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Palataas asiaan nyt kun on jotain uutta kerrottavaa. Elikkäs hommasin nuo Motonetin kuormajouset: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=67-5204
Pistin sellaisenaan ilman mitään lyhentämistä alle. Itse asennuksessa ei ollu mitään ihmeellistä. Ainoastaan oikeapuoli hieman tökki kun korista akseliin tuleva jarruletku oli niin lyhyt, että akseli ei laskenu tarpeeksi alas ja joutui puristimilla ottamaan jousta vähän kasaan.

Kuormajouset oli samankokoiset kuin vanhatkin, niin pituuden, kierteiden määrän ja langanpaksuuden suhteen. Hieman siinä epäilytti, että liekö noissa mitään eroa vanhoihin verrattuna... :roll:

No onneksi niissä sentään oli selvä ero! Vajaa kolmesataa kilsaa ajettuna ei voi olla kuin tyytyväinen. Pariin oikein isoon heittoon satasta ajamalla tapahtui kevyt raapaisu kaariin, mutta monet muut pienemmät, joissa ennen olisi raapinu kunnolla, menivät ilman mitään draamaa, lähes huomaamatta. Vaikutti selvästi koko alustan toimintaan, kun perä jämäköityi. Olin jo alkanu epäillä iskareidenkin kuntoa niin edessä kuin takana, mutta nyt sai todeta, että kyllä ne Bilsteinit toimii juuri niin napakasti kuin pitääkin kunhan jouset on iskarien tasolla.

Jotta ei menisi jo aivan epäuskottavan hehkutuksen puolelle niin täytyy sanoa, että huonolla, rikkonaisella asfaltilla pintakovuus ja täryytys lisääntyi ehkä aavistuksen verran. Eipä tuo satku onneksi ennenkään minkään ilmapatjan päällä leijunu, joten tuo ei menoa haittaa.

Pyörän navasta lokarin kaareen tulee matkaa noin 36cm, eli hieman enemmän kuin edessä (nykyinen tilanne mittaamatta, mutta aikanaan muutoskatsastuksessa merkattiin korkeudeksi 34cm) Hieman matalampi voisi ulkonäön puolesta olla, mutta antaa nyt jonkun aikaa "laskeentua" ja sitten miettiä mahdollista lyhentämistä. Satkun takajousillahan on perinteisesti ollu tapana väsähtää... Toisaalta ajo-ominaisuudet on kuitenkin tärkeämmät kuin madallus, joten voi olla, että jää tuollaiseksi. Ei kuitenkaan aivan mahdottoman näköinen vielä ole noilla 16" vanteilla

http://kuvablogi.com/nayta/2616171/

Jos jotakuta kiinnostaa, niin nuo vanhat jouset olisi halvalla myytävänä...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Vastaa Viestiin