Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja aero »

maeksvel kirjoitti:Menee näin meikäläisen kotikonstein pikkasen hankalaksi, ellen jostain sitten löydä noin pitkää kuusiokoloavainta. Espoon/Helsingin seudulla osaavaa tai työhön sopivan työkalun omistavaa saabistia, joka pystyisi auttamaan halvemmalla kuin korjaamo?
Kertaalleen olen Atskin Autohuollosta hakenut päästölapun, jolloin myös ruuvailtiin seokset paremmalle kohdalle - avain mulla tosin oli itellä mukana, eikä olisi kait sopivaa löytynyt. Homma maksoi muistaakseni parikymppiä, mutta siitä on jo aikaa. Mutunet myi ainakin tuolloin (2005) muutamalla eurolla pitkää kuusiokoloavainsarjaa, jonka avaimessa (se tosiaan on 3mm) riitti mitta, eli sieltä kannattanee katsoa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

aero kirjoitti:
maeksvel kirjoitti:Menee näin meikäläisen kotikonstein pikkasen hankalaksi, ellen jostain sitten löydä noin pitkää kuusiokoloavainta. Espoon/Helsingin seudulla osaavaa tai työhön sopivan työkalun omistavaa saabistia, joka pystyisi auttamaan halvemmalla kuin korjaamo?
Kertaalleen olen Atskin Autohuollosta hakenut päästölapun, jolloin myös ruuvailtiin seokset paremmalle kohdalle - avain mulla tosin oli itellä mukana, eikä olisi kait sopivaa löytynyt. Homma maksoi muistaakseni parikymppiä, mutta siitä on jo aikaa. Mutunet myi ainakin tuolloin (2005) muutamalla eurolla pitkää kuusiokoloavainsarjaa, jonka avaimessa (se tosiaan on 3mm) riitti mitta, eli sieltä kannattanee katsoa.
Kiitos avusta, käyn lähipäivinä katsastamassa mutunetin valikoiman noita avaimia koskien. Jos vaikka saataisiin "vanha vika" pois päiväjärjestyksestä ennen kuin käydää uusien kimppuun, lista kun ei iivarin kanssa lopu koskaan..

Nyt saabas siis tarjoaa tällaista kivaa: Vaihteet rutisee päälle, ei meinaa aina päästää pois vaihteelta (yleensä vitoselta) ja yhä useammin käy niin, ettei meinaa mennä ykkönen silmään valoissa, vaikka mitä tekisi. Uudet öljyt on jo hankitty, mutta tyhjennystulppa oli niin jumissa, että sitä auki vääntäessä hajosi räikkä, eikä tulppa löystynyt tippaakaan. Onko loota menossa, vai onko vain vaihtamattomien öljyjen aiheuttamaa oireilua? Eedellisestä öljynvaihdosta ei mitään tietoa, auto ollut mulla siis vasta 12tkm ajan, joten vaihteistoöljynvaihto oli jo ennen oireilua ajankohtainen.
5d 900i 8v MY1986
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Vaihteet rutisee päälle, ei meinaa aina päästää pois vaihteelta (yleensä vitoselta) ja yhä useammin käy niin, ettei meinaa mennä ykkönen silmään valoissa
Kuulostaa vähän siltä kuin synkroni renkaitten teflon pinnoite olisi lähtenyt
pois, tämän pinnoitteen saa kätevästi pois käyttämällä laatikossa muuta
kuin SAABin suosittelemaa öljyä.

Yleensä tämän vaurion alun huomaa että 2 vaihde rusahtaa kun vaihdetaan
ylhäältä alaspäin.

Mutta myös kytkin voi tämän myös aiheuttaa ( tuo mitä sanoit että ei meinaa
päästää pois vaihdetta kielisi kyllä tästä ongelmasta )
Kannattaisi tarkastaa kytkimen toiminta että varmasti irrottaa.
Ja onko nestettä tarpeeksi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kannattaa myös katsoa onko keppiä kiinni pitävät kolme ruuvia kepin juuressa kunnolla kiinni ja että joustopala vaihdetangossa on ehjä konehuoneen puolella.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Oireet viittaavat huonosti irroittavaan kytkimeen.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Naxu kirjoitti:Oireet viittaavat huonosti irroittavaan kytkimeen.
Mitään ideaa mikä tämän voisi aiheuttaa? Kulunut kytkin? Pitäisikö laittaa uutta pääsylinteriä? Korjaussarjaa joku ehdotti toisessa topikissa, mutta taitaa mennä korjaaminen vaikeammaksi kuin kokonaan uuden laittaminen, eikä siltikään toiminnasta mitään taetta.

On se mielenkiintosta, miten saabista hajoaa peräkanaa joka helvetin osa, vaikka hellästi ajetaan ja huolta yritetään pitää.
5d 900i 8v MY1986
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Naxu »

En ymmärrä itsekään, ennen ne kesti 30 vuotta. Itse en miettisi mikä siellä on vikana, vaan vaihtaisin/korjaisin molemmat sylinterit. Saisi taas 24v ajella rauhassa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Naxu kirjoitti:En ymmärrä itsekään, ennen ne kesti 30 vuotta. Itse en miettisi mikä siellä on vikana, vaan vaihtaisin/korjaisin molemmat sylinterit. Saisi taas 24v ajella rauhassa.
Lähinnä tässä mietityttää se, että miten nyt yhtäkkiä parin kuukauden sisällä hajosi aivan peräkanaa useampi osa, kun edeltäneen 10kk aikana ei hajonnu oikeastaan mitään.
5d 900i 8v MY1986
Vastaa Viestiin