kampiakselin asentotunnistin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mites tuollainen yleensä oireilee?
Faijan auto tekee sillai että sammuilee yhtäkkiä kesken ajon ja kierroslukumittarikin kuolee samalla.Puoli tuntia kun odotteleepi niin lähtee taas käyntiin,ja pääsee jonkun matkaa.
Luulin jo eilen korjanneeni tuon auton kun vaihdoin siihen sytkäpäätteen,puolan ja elekroniikkayksikön.
Toimi aivan moitteetta mutta tänään taas sama juttu,kaljaa hakiessamme jätti tien päälle melkein tunniksi,käynnittyääkseen sitten ja muutaman nykimisen saattamana pääsimme perille.
Pystyykö tuota kyseistä kapistusta mittaamaan millään metodilla vai vaihdanko suosiolla uuteen?
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Joo-o,pistin ostoilmoituksen tuonne ostetaan osia palstalle.

Tarjotkaa!
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Onko se tunnistin muuten aina siellä kampiakselin hihnapyörän takana og-satkussa?
Kun vaan tuossa yksi kaveri soitteli ja kysyi onko se uudempaa vai vanhempaa mallia,uudemmassa mainitsi olevan jossain vaihdelaatikossa..
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kaikissa og-satkuissa se on kampiakselin hihnapyörän takana. Samanlainen anturi hieman eri liittimellä on myös DI tai EZK tonnarissa vuoteen 1993 saakka.

Ei ole missään Saabissa asentoanturi vaihdelaatikossa, 1994 alkaen on lohkossa pakosarjan vieressä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Joo,näin ajattelinkin kun epc:tä tuossa just tajusin vilkaista.
Mites se tonnarin asentotunnistin?Meinaan että johdot vaan poikki keskeltä ja juottaa satkun liittimen kiinni?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Johdot poikki vaan sopivasti ja tinaamalla liittimen vaihto, väritkin muistaakseni on samat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kiitos.
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

liittimestäkin saa johdot irti niin että voi vaihtaa johdot liittimestä toiseen, jos ei tinaileen jaksa alkaa...
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Asentotunnistin vaihdettu.
Tässä se vika taisi piileä kun kohtuullisen pitkällä koeajolla ei oireita eikä sammumisia esiintynyt. (kop,kop)
sigmada
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 29, 2010 11:44

Re: kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja sigmada »

jcarlson kirjoitti:Kaikissa og-satkuissa se on kampiakselin hihnapyörän takana. Samanlainen anturi hieman eri liittimellä on myös DI tai EZK tonnarissa vuoteen 1993 saakka.

Ei ole missään Saabissa asentoanturi vaihdelaatikossa, 1994 alkaen on lohkossa pakosarjan vieressä.
Eikä varmaankaan sitten virranjakajan yhteydessä tuossa 87vm:sessä 900issä? ^^

-Sigmada
"Yksi tiili painaa kilon ja puolen tiilen verran. Kuinka paljon painaa kaksi tiiltä?"
Saab 900i Sedan 1987
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja jus »

Kampiakselin asentoanturi on 0G-satkussa aina hihnapyörän takana. Jos 87-satkussasi on perinteinen kärjetön sytytys eikä EZK:ta, siinä ei ole kampiakselin asentoanturia ja sytytyksen ajoitus toimii nokka-akselin perään kytketyn virranjakajan sisällä olevan anturin perusteella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sigmada
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 29, 2010 11:44

Re: kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja sigmada »

jus kirjoitti:Kampiakselin asentoanturi on 0G-satkussa aina hihnapyörän takana. Jos 87-satkussasi on perinteinen kärjetön sytytys eikä EZK:ta, siinä ei ole kampiakselin asentoanturia ja sytytyksen ajoitus toimii nokka-akselin perään kytketyn virranjakajan sisällä olevan anturin perusteella.

Selvä, kiitos tiedosta. Kaippa se virranjakaja tarvii vaihtaa ja poissulkea listalta seuraavaksi sitten.

Sigmada
"Yksi tiili painaa kilon ja puolen tiilen verran. Kuinka paljon painaa kaksi tiiltä?"
Saab 900i Sedan 1987
jalka
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Maalis 08, 2008 13:15

Re: kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja jalka »

Mulla oireili samalla tavoin viime talvena, ja vaihdoin itsekin puolan, sytytyspäätteen ja ties mitä. Loppujen lopuksi kampiakselin asentoanturin piuhan liitin irti ja CRC:tä hiukan perään, ja oireet katosivat tyystin. CRC on tähän mennessä ollut toimivi työkalu tuota autoa korjatessa.
Saab 900i16 2,1 -92
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Pääseekö tuohon liittimeen käsiksi ilman suurempi purkamisia? Sijaitseeko liitin jossain laturin hihnojen tienoilla?

Jätti taas Saab käynnistymättä aamulla. Pitää kokeilla putsata tuo liitin.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

liitin on startin vieressä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin