Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Juissi
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Loka 03, 2009 17:49

Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Talouden taantuma ei tule yksinään, 9-3 vaihtui tänään ysisatkuun. Tarkemmin vm -92 2.1 16V, 330tkm ajettu. Onkos tuo muuten paljon vai vähän? Tukevasti tuntuu kulkevan edelleen. Huoltokirja oli uskollisesti täytetty 275tkm asti. Eikös tuo ole ketjukone, tarvitseeko sen vaihtoa edes ajatella? On muuten vänkä auto, aika vanhahan se on mutta kyllä se tunnelmaltaan on vielä vanhemman oloinen, varsinkin sisältä katsottuna. Kyllä minusta on tainnut saabisti tulla, jollain kierolla tavalla tykkään autosta jo nyt. En voinut ajatellakaan jonkun vanhan riisikupin ostamista.
oce942
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Su Loka 15, 2006 11:43
Paikkakunta: KONTIOMÄKI

Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja oce942 »

No mulla on 425 tkm tuossa vastaavanlaisessa satkussa ja matka jatkuu. Kyllä näillä pitkään ajelee, kun muistaa vaan huoltaakin välillä.

Aki
#3160
99GL -76, 900i 2,1 16 Valve -92 "Kainuun Rajavartioston Esikunta 1"
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Taitaa tärkein asia satkua ostaessa olla korin kunto.
Taitaa enemmälti ruoste viedä paaliin eikä tekniikkamurheet.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
pöppö
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 21:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja pöppö »

Saab 900i16v 2,1 on luultavasti sijaluvulla 118 listallani.Siis nykyinen Saabini useiden autojeni joukossa.Harmikseensa saa huomata kaiken tekniikaan rapistuvan ja nyt pitäisi kyllä jarrupolkimelle valuvan jäähdytinnestevirran tyrehdyttämiseksi polvisuoja poistaa ja esim vaihtaa lämppärin hana.Saab 900 OG on kyllä vanha auto ja ominaisuudet viime vuosituhannelta,pahasti aliohjautuva ja suhiseva kori(lentokone) mutta arvonalennus ei pahasti vaivaa ja huoltokustannukset melkoisen kohdallaan.Metallikorroosio iskee katalasti,näkyvä ja kosmeettinen on hallittavissa mutta vetaritunnelin hitsaustyöhön ei enää vapaaehtoisia kohta löydy.Ja kone sylkee öljyä,kannentiiviste pettää,jarruputket katkeilee ja virtalukko pottuilee.Silti 92/93 on Classicainesta ja kolmiovisina kauniita katsella.
Saab 96 V4 MY 74 MR
Saab 96 V4 MY 75 MR
Saab 9-5 V6 Griffin 99
Juissi
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Loka 03, 2009 17:49

Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Pengoin tässä foorumin viestiketjuja läpi ja piti mennä heti tsekkaamaan nuo vetaritunnelit. Toinen puoli ihan kova, toisella puolella pieni reikä, muuten aika kovassa kunnossa. Mitenkähän tarkkoja nuo katsastusmiehet on tuosta asiasta, kannattaako käydä konttorilla vai pitäiskö suosiolla etsiä hitsaria ensin?
smerch
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2008 08:24

Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja smerch »

Juissi kirjoitti:Pengoin tässä foorumin viestiketjuja läpi ja piti mennä heti tsekkaamaan nuo vetaritunnelit. Toinen puoli ihan kova, toisella puolella pieni reikä, muuten aika kovassa kunnossa. Mitenkähän tarkkoja nuo katsastusmiehet on tuosta asiasta, kannattaako käydä konttorilla vai pitäiskö suosiolla etsiä hitsaria ensin?
Ainakin omien kokemusten mukaan osaavat katsarit tutkia nuo tunnelit. Kantava osa tuo kaiketi on, joten ei muuta kuin hitsaria etsimään.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Ja vaikka ei osaisi tutkia, niin kannattaa korjata muutenkin. Eikö joltakin ole pettänyt ripustus radalla, kun on ollut pehmeät paikat? Muutenkin kovat kantavat paikat tukevoittaa menoa, uskoisin.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kyllä mun autosta katsuri tutki kaikki tyypillisimmät paikat: todella huolellisesti vetaritunnelit, ovien helmat ja takana iskarien ja tukitankojen kiinnityspisteet.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja lucaf »

täältä myös ääni vetarin tunnelin korjaamiselle, jos lahoalue on nyt vielä pieni, korjaustyö pysyy vielä kohtuuden rajoissa. Jos tuon päästää leviämään, niin "sit ei ole enää kellään kivaa". Tosin itse en korjauttaisi tuota kenellä tahansa, vaan sellaisella joka haluaa ja suostuu korjaamaan sen kunnolla, eli siten että ruostunut pelti leikataan pois. Toki lisää työtä=lisää hintaa, mutta onpahan sitten pidemmäksi aikaa huolettomia kilometrejä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Alatukivarsi on helppo irrottaa, muuten ei oikein tahdo mahtua tekemään minkäänmoista paikkaa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Alatukivarsi on helppo irrottaa,
Ja se pehmeä kohta löytyy juuri alatukivarren välistä pohjan puolelta.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja tturku »

Naxu kirjoitti:Ja vaikka ei osaisi tutkia, niin kannattaa korjata muutenkin. Eikö joltakin ole pettänyt ripustus radalla, kun on ollut pehmeät paikat? Muutenkin kovat kantavat paikat tukevoittaa menoa, uskoisin.
En tiedä viittasitko minuun vai johonkin muuhun. Omasta satkusta oli roiskittu vaan paksut peltilaput sinne päälle ilman sen kummempia suojaamisia. Repes muutamien ratapäivien jälkeen lappujen hitsaussaumoista, mutta ei se ajamista hirveesti haitannut. Katsastusmies ei vaan pitänyt siitä...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Juissi
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Loka 03, 2009 17:49

Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja Juissi »

No voi helvata.. hitsari siis hakuseen. Onkos klubilaisilla hyviä vinkkejä tekijöistä, saabbini Jämsässä. Ei tuo silti kova takaisku ole, auto on kyllä tosi hienossa kunnossa, mielellään vähän laitteleekin. Nyt on ajeltu tuhat kilsaa, ja ihmetellä täytyy miten näin vanha auto voi olla niin mukava lasketella menemään, tekisi mieli väittää että mukavampi on ajaa pitkää baanaa kuin edellinen 9-3, lähinnä suuntavakavuuden takia. Menee kuin juna! Ainut kosmeettinen harmi on se että ratti on vinossa. Ei puolla, renkaat on kuluneet tasaisesti, eli mikä on helpoin konsti oikaista ratti? Mietin vaan että saako tuon ratin kätevästi irti ja laitettua takaisin parempaan asentoon vai pitääkö mönkiä pyöräkoteloiden puolelle?
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Eikö ole hassu juttu. Kävin koeajamassa 9-3 vm. 99, eikä se ollut yhtään niin hyvä ajaa. Lussu kumipallomainen, kun on tottunut og turboon. Ei silti, olisin sen riemuiten huolinut. Mutta ei ihme, että kaupparatsut pitivät og satkuista saabeista aikanaan.

Ratin saat suoraan n. viidessä minuutissa. Ratin keskilätkä pois, keskimutteri auki, ja ratti pois. Tiukassa se on kartiossaan, mutta vuorotellen kun napauttaa kädellä molemmin puolin rattia, niin irtoaa helposti.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Naxu kirjoitti: Ratin saat suoraan n. viidessä minuutissa. Ratin keskilätkä pois, keskimutteri auki, ja ratti pois. Tiukassa se on kartiossaan, mutta vuorotellen kun napauttaa kädellä molemmin puolin rattia, niin irtoaa helposti.

ja jos ei lähde ihan noin helpolla ratti irti, että joutuu kunnolla repimään, niin ei kannata irrottaa keskimutteria ihan kokonaan, yllättävästi se ratti sieltä muuten naamioon kolahtaa :)
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin