Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.
Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.
Talouden taantuma ei tule yksinään, 9-3 vaihtui tänään ysisatkuun. Tarkemmin vm -92 2.1 16V, 330tkm ajettu. Onkos tuo muuten paljon vai vähän? Tukevasti tuntuu kulkevan edelleen. Huoltokirja oli uskollisesti täytetty 275tkm asti. Eikös tuo ole ketjukone, tarvitseeko sen vaihtoa edes ajatella? On muuten vänkä auto, aika vanhahan se on mutta kyllä se tunnelmaltaan on vielä vanhemman oloinen, varsinkin sisältä katsottuna. Kyllä minusta on tainnut saabisti tulla, jollain kierolla tavalla tykkään autosta jo nyt. En voinut ajatellakaan jonkun vanhan riisikupin ostamista.
Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.
No mulla on 425 tkm tuossa vastaavanlaisessa satkussa ja matka jatkuu. Kyllä näillä pitkään ajelee, kun muistaa vaan huoltaakin välillä.
Aki
Aki
#3160
99GL -76, 900i 2,1 16 Valve -92 "Kainuun Rajavartioston Esikunta 1"
99GL -76, 900i 2,1 16 Valve -92 "Kainuun Rajavartioston Esikunta 1"
Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.
Taitaa tärkein asia satkua ostaessa olla korin kunto.
Taitaa enemmälti ruoste viedä paaliin eikä tekniikkamurheet.
Taitaa enemmälti ruoste viedä paaliin eikä tekniikkamurheet.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.
Saab 900i16v 2,1 on luultavasti sijaluvulla 118 listallani.Siis nykyinen Saabini useiden autojeni joukossa.Harmikseensa saa huomata kaiken tekniikaan rapistuvan ja nyt pitäisi kyllä jarrupolkimelle valuvan jäähdytinnestevirran tyrehdyttämiseksi polvisuoja poistaa ja esim vaihtaa lämppärin hana.Saab 900 OG on kyllä vanha auto ja ominaisuudet viime vuosituhannelta,pahasti aliohjautuva ja suhiseva kori(lentokone) mutta arvonalennus ei pahasti vaivaa ja huoltokustannukset melkoisen kohdallaan.Metallikorroosio iskee katalasti,näkyvä ja kosmeettinen on hallittavissa mutta vetaritunnelin hitsaustyöhön ei enää vapaaehtoisia kohta löydy.Ja kone sylkee öljyä,kannentiiviste pettää,jarruputket katkeilee ja virtalukko pottuilee.Silti 92/93 on Classicainesta ja kolmiovisina kauniita katsella.
Saab 96 V4 MY 74 MR
Saab 96 V4 MY 75 MR
Saab 9-5 V6 Griffin 99
Saab 96 V4 MY 75 MR
Saab 9-5 V6 Griffin 99
Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.
Pengoin tässä foorumin viestiketjuja läpi ja piti mennä heti tsekkaamaan nuo vetaritunnelit. Toinen puoli ihan kova, toisella puolella pieni reikä, muuten aika kovassa kunnossa. Mitenkähän tarkkoja nuo katsastusmiehet on tuosta asiasta, kannattaako käydä konttorilla vai pitäiskö suosiolla etsiä hitsaria ensin?
Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.
Ainakin omien kokemusten mukaan osaavat katsarit tutkia nuo tunnelit. Kantava osa tuo kaiketi on, joten ei muuta kuin hitsaria etsimään.Juissi kirjoitti:Pengoin tässä foorumin viestiketjuja läpi ja piti mennä heti tsekkaamaan nuo vetaritunnelit. Toinen puoli ihan kova, toisella puolella pieni reikä, muuten aika kovassa kunnossa. Mitenkähän tarkkoja nuo katsastusmiehet on tuosta asiasta, kannattaako käydä konttorilla vai pitäiskö suosiolla etsiä hitsaria ensin?
Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.
Ja vaikka ei osaisi tutkia, niin kannattaa korjata muutenkin. Eikö joltakin ole pettänyt ripustus radalla, kun on ollut pehmeät paikat? Muutenkin kovat kantavat paikat tukevoittaa menoa, uskoisin.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.
Kyllä mun autosta katsuri tutki kaikki tyypillisimmät paikat: todella huolellisesti vetaritunnelit, ovien helmat ja takana iskarien ja tukitankojen kiinnityspisteet.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.
täältä myös ääni vetarin tunnelin korjaamiselle, jos lahoalue on nyt vielä pieni, korjaustyö pysyy vielä kohtuuden rajoissa. Jos tuon päästää leviämään, niin "sit ei ole enää kellään kivaa". Tosin itse en korjauttaisi tuota kenellä tahansa, vaan sellaisella joka haluaa ja suostuu korjaamaan sen kunnolla, eli siten että ruostunut pelti leikataan pois. Toki lisää työtä=lisää hintaa, mutta onpahan sitten pidemmäksi aikaa huolettomia kilometrejä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.
Alatukivarsi on helppo irrottaa, muuten ei oikein tahdo mahtua tekemään minkäänmoista paikkaa.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.
Ja se pehmeä kohta löytyy juuri alatukivarren välistä pohjan puolelta.Alatukivarsi on helppo irrottaa,
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.
En tiedä viittasitko minuun vai johonkin muuhun. Omasta satkusta oli roiskittu vaan paksut peltilaput sinne päälle ilman sen kummempia suojaamisia. Repes muutamien ratapäivien jälkeen lappujen hitsaussaumoista, mutta ei se ajamista hirveesti haitannut. Katsastusmies ei vaan pitänyt siitä...Naxu kirjoitti:Ja vaikka ei osaisi tutkia, niin kannattaa korjata muutenkin. Eikö joltakin ole pettänyt ripustus radalla, kun on ollut pehmeät paikat? Muutenkin kovat kantavat paikat tukevoittaa menoa, uskoisin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.
No voi helvata.. hitsari siis hakuseen. Onkos klubilaisilla hyviä vinkkejä tekijöistä, saabbini Jämsässä. Ei tuo silti kova takaisku ole, auto on kyllä tosi hienossa kunnossa, mielellään vähän laitteleekin. Nyt on ajeltu tuhat kilsaa, ja ihmetellä täytyy miten näin vanha auto voi olla niin mukava lasketella menemään, tekisi mieli väittää että mukavampi on ajaa pitkää baanaa kuin edellinen 9-3, lähinnä suuntavakavuuden takia. Menee kuin juna! Ainut kosmeettinen harmi on se että ratti on vinossa. Ei puolla, renkaat on kuluneet tasaisesti, eli mikä on helpoin konsti oikaista ratti? Mietin vaan että saako tuon ratin kätevästi irti ja laitettua takaisin parempaan asentoon vai pitääkö mönkiä pyöräkoteloiden puolelle?
Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.
Eikö ole hassu juttu. Kävin koeajamassa 9-3 vm. 99, eikä se ollut yhtään niin hyvä ajaa. Lussu kumipallomainen, kun on tottunut og turboon. Ei silti, olisin sen riemuiten huolinut. Mutta ei ihme, että kaupparatsut pitivät og satkuista saabeista aikanaan.
Ratin saat suoraan n. viidessä minuutissa. Ratin keskilätkä pois, keskimutteri auki, ja ratti pois. Tiukassa se on kartiossaan, mutta vuorotellen kun napauttaa kädellä molemmin puolin rattia, niin irtoaa helposti.
Ratin saat suoraan n. viidessä minuutissa. Ratin keskilätkä pois, keskimutteri auki, ja ratti pois. Tiukassa se on kartiossaan, mutta vuorotellen kun napauttaa kädellä molemmin puolin rattia, niin irtoaa helposti.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Ostin ysisatkun, yleistä pohdintaa.
Naxu kirjoitti: Ratin saat suoraan n. viidessä minuutissa. Ratin keskilätkä pois, keskimutteri auki, ja ratti pois. Tiukassa se on kartiossaan, mutta vuorotellen kun napauttaa kädellä molemmin puolin rattia, niin irtoaa helposti.
ja jos ei lähde ihan noin helpolla ratti irti, että joutuu kunnolla repimään, niin ei kannata irrottaa keskimutteria ihan kokonaan, yllättävästi se ratti sieltä muuten naamioon kolahtaa
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu