Hihnapyörän irroitus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Hihnapyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Mitenköhän nuo ihimeavvainten vääntömomentit käytännössä? Eipä tuo kampuran pultti sanonut juuta eikä jaata vaikka pärskytti ~1500Nm pulttipyssyllä. Kauashan tuo toki jää tuosta "yli 5200Nm" tasosta!
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Hihnapyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tomaatti kirjoitti:Juu,korjaamokäsikirjassa on kuva tuosta lukitustyökalusta.
Sehan on semmoinen että siinä on sama hammastus kuin vauhtipyörässä ja ottaa usemmasta hampaasta kiinni.
Tein itse joskus taannoin ihan 8mm latanpalaseen rälläkällä tuon "hammastuksen", ei ehkä ihan ryntökulmat osunu kohdilleen, mutta kyllä sillä on jo kolmesta satkusta kampuran pultteja auottu menestyksellä :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Hihnapyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

orava kirjoitti:
Tähän pieni varoituksen sana (olen kyllä saattanut saman tarinan täällä kertoa aiemminkin): Aikanaan pidettiin meisseliä vauhtipyörän hampaankolossa varsi tuettuva vaihdelaatikon reunaa vasten. Toinen käänsi samaan aikaan hihnapyörän pulttia reilun metrin varrella. Lopputulos oli, että pultti jäi paikalleen (lähti kyllä myöhemmin auki) ja vaihdelaatikosta kytkinkopan alta lähti kämmenen kokoinen pala irti.
Joo mutta lukkopihdit asettuvat lootan reunaa vasten leveältä alalta, niin aikas vaikea niillä on saada paloja irti. Lukkoppihtihomma toimii myös kiristettäessä pultti siihen 190Nm:n tiukkuuteen, ihan turha tuohon on tehdä mitään lukitustyökalua, vauhtipyörän hampaat onvaarassa jos sellaista käyttää.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2625
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Hihnapyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

lordofgreed kirjoitti:Mitenköhän nuo ihimeavvainten vääntömomentit käytännössä? Eipä tuo kampuran pultti sanonut juuta eikä jaata vaikka pärskytti ~1500Nm pulttipyssyllä. Kauashan tuo toki jää tuosta "yli 5200Nm" tasosta!
No lujassa on pultti jos ei tuollaisella pulttikoneellakaan anna periksi ja vielä tehokkaammissa tuuman karalla olevissa koneissa alkaa olla jo hintakin kova, ettei kannata yhtä pulttia varten hankkia. Olis se kiva nähdä noita momentinkertoja avaimia joskus käytännössä että saako niillä tosiaan tuollaisia 5200 Nm:n vääntöjä käytännössä.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Hihnapyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

ng900aero kirjoitti:

Hyvä homma että sait pultin irti!
Itse olen nykyjään todennut parhaaksi kampiakselin hihnapyörän pultin irrotustavaksi laittaa vaan lukkopihdit kiinni vauhtipyörään niin että nojaavat pulttia irrotettaessa/ kiristettäessä siihen vaihdelootan reunaan.
Pienetkin lukkopihdit jaksavat pitää vauhtipyörää paikallaan ainakin sen verran että saa hyppiä ainakin 75cm:n pituisen vääntövarren päällä koko painollaan (vääntövarsi saattaa katketa jos on lihava saabisti kyseessä, lukkopihdit pitää kyllä vauhtipyörän paikallaan, ja pultti aukeaa melko varmasti).
Täähän oli hyvä vihje!
Pistetään korvan taa jos vielä joutuu samaan hommaan ryhtyä.
Kiitos ng900aero vinkistä.
Vastaa Viestiin