900 2.1i -93 hyytyi
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17
900 2.1i -93 hyytyi
Terse!
Juuri kun saatiin opetuslupa-ajot ajettua ja sanoin ääneen että nyt voit auto hajota niin sehän totteli.
Tänään kauppaan lähtiessä auto lähti hyvin käyntiin mutta hyytyi heti kun ehti peruuttaa vähän matkaa.
Kun annoin auton seistä muutaman minuutin ja starttasin niin auto lähti hyvin käyntiin. Putsailin tätä ennen virranjakajan kantta ja ehdin ajatella että siinä se vika taisi olla mutta hetken päästä auto sammui uudelleen.
Haulla haeskelin että polttoainepumppu voisi olla vaihtokunnossa, rohisee kyllä hieman erikoisen kuuloisesti. Miten sen pumpun saa vaihdettua tai siis miten se avataan se iso muovi "mutteri" jolla pumppu on ilmeisesti kiinni? Ilmeisesti siihen pitää tehdä erikoistyökalu? Tai vaikka lainata Saab huollosta.
Voisikohan polttoainesuodatin olla tukossa ja missäkähän se sijaitsee?
Juuri kun saatiin opetuslupa-ajot ajettua ja sanoin ääneen että nyt voit auto hajota niin sehän totteli.
Tänään kauppaan lähtiessä auto lähti hyvin käyntiin mutta hyytyi heti kun ehti peruuttaa vähän matkaa.
Kun annoin auton seistä muutaman minuutin ja starttasin niin auto lähti hyvin käyntiin. Putsailin tätä ennen virranjakajan kantta ja ehdin ajatella että siinä se vika taisi olla mutta hetken päästä auto sammui uudelleen.
Haulla haeskelin että polttoainepumppu voisi olla vaihtokunnossa, rohisee kyllä hieman erikoisen kuuloisesti. Miten sen pumpun saa vaihdettua tai siis miten se avataan se iso muovi "mutteri" jolla pumppu on ilmeisesti kiinni? Ilmeisesti siihen pitää tehdä erikoistyökalu? Tai vaikka lainata Saab huollosta.
Voisikohan polttoainesuodatin olla tukossa ja missäkähän se sijaitsee?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900 2.1i -93 hyytyi
kannattaa tehdä itse.
suodatin joko taka-akselin yläpuolella auton pohjassa tai konehuoneessa.
suodatin joko taka-akselin yläpuolella auton pohjassa tai konehuoneessa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900 2.1i -93 hyytyi
Eikö se tuossa mallissa ole oikean takapyörän takana auton pohjassa yhdellä torx-ruuvilla.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: 900 2.1i -93 hyytyi
Noilla oireilla en pitäisi mahdottomuutena kampuran asentotunnistinta...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17
Re: 900 2.1i -93 hyytyi
Kiitos vinkeistä! Polttoainesuodattimen vaihto näytti auttavan.
Kannattaa irrotella vanha suodatin seuraavasti:
- Ota polttoainepumpun johto tai sulake irti ja starttaa / käytä autoa jonkin aikaa että paine katoaa tai vähenee letkuista
- Irrota tuloletku suodattimesta
- Irrota suodatin autosta
- Irrota lähtöletku suodattimesta
Paikka on aika ahdas, tuossa järjestyksessä jää paremmin tilaa irrottaa lähtöletku kun suodattimen voi laskea alemmas letkun varaan.
Edit: Tulolliitin 19mm avain, lähtöliitin 17mm avain, suodatin kiinni 30 torxilla. Suodattimesta otin itse vastaan liittimiä irrotettaessa jakoavaimella.
Kannattaa irrotella vanha suodatin seuraavasti:
- Ota polttoainepumpun johto tai sulake irti ja starttaa / käytä autoa jonkin aikaa että paine katoaa tai vähenee letkuista
- Irrota tuloletku suodattimesta
- Irrota suodatin autosta
- Irrota lähtöletku suodattimesta
Paikka on aika ahdas, tuossa järjestyksessä jää paremmin tilaa irrottaa lähtöletku kun suodattimen voi laskea alemmas letkun varaan.
Edit: Tulolliitin 19mm avain, lähtöliitin 17mm avain, suodatin kiinni 30 torxilla. Suodattimesta otin itse vastaan liittimiä irrotettaessa jakoavaimella.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17
Re: 900 2.1i -93 hyytyi
Iloitsimpa liian aikaisin. Eilen se hyytyi uudelleen. Pääsin kotoa pari sataa metriä niin auto hyytyi täysin, ei edes yritä kun starttaa. Startti pyörii kyllä.
Näyttäisi että kipinä on hukassa, ei anna edes puolalta kipinää.
Vaihtoehtoina lienevät sytytysboksi, sytytyspääteaste ja tuo kampiakselin asentotunnistin?
Voikohan tuota asentotunnistinta mitata mitenkään toimiiko se? Ei tekisi mieli ostaa monen kympin osaa kaiken varalta.
Sytkäpääte ei onneksi ole kallis.
Autolla ajettu noin 390 tkm.
Näyttäisi että kipinä on hukassa, ei anna edes puolalta kipinää.
Vaihtoehtoina lienevät sytytysboksi, sytytyspääteaste ja tuo kampiakselin asentotunnistin?
Voikohan tuota asentotunnistinta mitata mitenkään toimiiko se? Ei tekisi mieli ostaa monen kympin osaa kaiken varalta.
Sytkäpääte ei onneksi ole kallis.
Autolla ajettu noin 390 tkm.
Re: 900 2.1i -93 hyytyi
Varmaankin kampiakselin asentotunnistin.
Mulla oli samat oireet ja nyt toimii vaihdon jälkeen.
Helpompaa on tietysti ekana kokeilla uudella puolalla ja sytkäpäätteellä.
Mulla oli samat oireet ja nyt toimii vaihdon jälkeen.
Helpompaa on tietysti ekana kokeilla uudella puolalla ja sytkäpäätteellä.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17
Re: 900 2.1i -93 hyytyi
Pitää mittailla tuo asentotunnistin, löysin täältä foorumilta haulla ohjeen siihen.
Linkki
Pitää vielä tarkistaa onko kiekkamittarissa mitään eloa kun starttaa. Jos ei ole niin silloinhan se on tuo anturi lähes varmasti.
Saabin huollossa epäilivät myös tuota sytkäpäätettä. Tilasin jo sen kun ei maksanut kuin 28 euroa.
Puolakaan ei kallis ole mutta taitaa harvemmin hajota...?
Linkki
Pitää vielä tarkistaa onko kiekkamittarissa mitään eloa kun starttaa. Jos ei ole niin silloinhan se on tuo anturi lähes varmasti.
Saabin huollossa epäilivät myös tuota sytkäpäätettä. Tilasin jo sen kun ei maksanut kuin 28 euroa.
Puolakaan ei kallis ole mutta taitaa harvemmin hajota...?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17
Re: 900 2.1i -93 hyytyi
Kerrankin hyvää tuuria, asentoanturi on KUNNOSSA!
Anturin toimivuus oli helppo mitata, boksille tulevan liittimen saa auki ja navoille tulevan jännitteen voi mitata liittimestä. Johdon pitää olla paikoillaan mitattaessa.
Keskiviikkona saan sytytyspääteasteen. Puola antoi karkealla mittauksella suunnilleen oikean tuloksen joten se tuskin on rikki.
Anturin toimivuus oli helppo mitata, boksille tulevan liittimen saa auki ja navoille tulevan jännitteen voi mitata liittimestä. Johdon pitää olla paikoillaan mitattaessa.
Keskiviikkona saan sytytyspääteasteen. Puola antoi karkealla mittauksella suunnilleen oikean tuloksen joten se tuskin on rikki.
Re: 900 2.1i -93 hyytyi
Onko sytkäpääte aito boschilainen...? Hinnasta päätellen ei ole... tai sitten ovat hinnat laskeneet käsittämättömästi...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17
Re: 900 2.1i -93 hyytyi
Ei varmaankaan ole Bosch, tarvikeliikkeestä tilasin.
Olen melkein varma että tuo on sitäpaitsi väärä, Motonetissä ainakin on myynnissä 7 napainen kun itselläni on 6 napainen.
Olen melkein varma että tuo on sitäpaitsi väärä, Motonetissä ainakin on myynnissä 7 napainen kun itselläni on 6 napainen.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17
Re: 900 2.1i -93 hyytyi
Juu ei, sytkäpääte vaihdettu mutta ei auttanut. Kipinä tulee nyt hyvin, oliko lienee mittausvirhe tai jotain aiemmin. Ei se silti vielä käyntiin lähde
Taitaa valitettavasti viitata tuohon bensapumppuun kun suodattimen vaihto auttoi joksikin aikaa.
Pitääpä katella käytettyä pumppua tai hakea Motonetistä tuo Walbro pumppu. Orkkis Bosch maksaa luokkaa 150 - 200 euroa...
Pitää koittaa tehdä joku värkki millä saa tuon bensapumpun irti
Taitaa valitettavasti viitata tuohon bensapumppuun kun suodattimen vaihto auttoi joksikin aikaa.
Pitääpä katella käytettyä pumppua tai hakea Motonetistä tuo Walbro pumppu. Orkkis Bosch maksaa luokkaa 150 - 200 euroa...
Pitää koittaa tehdä joku värkki millä saa tuon bensapumpun irti
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17
Re: 900 2.1i -93 hyytyi
Eilen siis kokeilin että puolalta tulee kipinää, jos sitä vielä epätoivoisesti kokeilisi tuleeko tuplalle asti kipinä.
Jos ei tule niin haen virranjakajan kannen ja pyörijän.
Inhottaa kyllä periaatteestakin tämän tyylinen korjaaminen että uutta palikkaa paikoilleen niin kauan että vika poistuu mutta minkäs teet kun ei ole vehkeitä eikä osaamista
Jos ei tule niin haen virranjakajan kannen ja pyörijän.
Inhottaa kyllä periaatteestakin tämän tyylinen korjaaminen että uutta palikkaa paikoilleen niin kauan että vika poistuu mutta minkäs teet kun ei ole vehkeitä eikä osaamista
Re: 900 2.1i -93 hyytyi
No jos bensapumppua epäilet niin hommaa johjonpätkä ja anna akusta suoraan virtaa sille ja kuuntele pitääkö surinaa ja jos pumppu käy niin yritä vehjas tulille.
Jos ei surise niin sittenhän se on kaput.Toisaalta se voi tietysti suristakin heikosti jolloin pumppu ei vaan jaksa antaa tarpeeksi painetta järjestelmään.
Toinen vaihtoehto on antaa strarttipilottia ruiskaus imusarjaan huohotus reiän kautta ja jos edes lupaa niin sittenhän se on polttoaine puolella se vika.
En minä ole ainakaan koskaan tarvinnut mitään erikoisavainta noiden 16 venaisten bensapumpun vaihtoon.
Otan vaan isoimman ruuvimeisselin mikä talosta löytyy ja pistän siihen kierrettävään lukituskappaleeseen kiinni 1 hampaan kohdalle.
Sitten varovasti vasaralla hakkaamalla pyörähtää kyllä auki.
Kannattaa vaan pistää mieleen pa-pumpun asento kun saattaa lähteä kierimään hieman mukana.
Jos ei surise niin sittenhän se on kaput.Toisaalta se voi tietysti suristakin heikosti jolloin pumppu ei vaan jaksa antaa tarpeeksi painetta järjestelmään.
Toinen vaihtoehto on antaa strarttipilottia ruiskaus imusarjaan huohotus reiän kautta ja jos edes lupaa niin sittenhän se on polttoaine puolella se vika.
En minä ole ainakaan koskaan tarvinnut mitään erikoisavainta noiden 16 venaisten bensapumpun vaihtoon.
Otan vaan isoimman ruuvimeisselin mikä talosta löytyy ja pistän siihen kierrettävään lukituskappaleeseen kiinni 1 hampaan kohdalle.
Sitten varovasti vasaralla hakkaamalla pyörähtää kyllä auki.
Kannattaa vaan pistää mieleen pa-pumpun asento kun saattaa lähteä kierimään hieman mukana.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17
Re: 900 2.1i -93 hyytyi
Hurisee se, sain kaiveltua pumpunkin ylös. Vähän hiekkaa oli ämpärissä mutta eipä putsaus auttanut. Pumppu näytti kyllä ihan ehyeltä, äkkiseltään lähes uudelta. Näytti olevan Walbron pumppu. Pikkuinen kivi oli pumpun hammasrattaiden lähistöllä, ei varmasti ole ainakaan auttanut pumppua
Yritin kyllä meisselillä irrottaa pumppua mutta ei se lähtenyt. Alkoi vaan nuo hampaat lohkeilemaan.
Tuolla se sitten lähti irti
Mitäs tuo pumpun asento muuten vaikuttaa? En hoksannut merkata vanhaa asentoa.
Joku on varmasti tuon pumpun joskus vaihtanutkin, tiiviseenä oli liian iso o-rengas Katkaisin ja liimasin sen, pitää hakea uusi jos (kun) se ei ala pitämään
Hassua että pumpulle tulevia letkuja(putkia) ei ole kunnolla merkitty, tutkailin niitä ja nehän sopivat mukavasti ristiin...
Yritin kyllä meisselillä irrottaa pumppua mutta ei se lähtenyt. Alkoi vaan nuo hampaat lohkeilemaan.
Tuolla se sitten lähti irti
Mitäs tuo pumpun asento muuten vaikuttaa? En hoksannut merkata vanhaa asentoa.
Joku on varmasti tuon pumpun joskus vaihtanutkin, tiiviseenä oli liian iso o-rengas Katkaisin ja liimasin sen, pitää hakea uusi jos (kun) se ei ala pitämään
Hassua että pumpulle tulevia letkuja(putkia) ei ole kunnolla merkitty, tutkailin niitä ja nehän sopivat mukavasti ristiin...