Tuo tomaatti-vaihtoehto on alkanut pyöriä mielessä.
Mitkä on vanhempien 82-87 mallien automaattien heikot kohdat?
Miten teillä käyttäjillä ne on kestäneet?
Paljonko on keskikulutus ns. normaaliajossa?
Automaattisatkun kulutus?
Vanhasta muistista
Valitettavasti automaattisatkua ei tällä hetkellä ole, kun hyvää & edullista turbotomaattia ei ole vastaan kävellyt. Mutta ohessa mitä aiemmin on tullut muisteltua, Haku-toiminnolla löytyy varmasti lisää.
Laatikoiden (BW37) heikko kohta on EK, eli edellinen käyttäjä. Jos
-harrastettu täyskaasulähtöjä väärällä tavoin (eli kierrokset ylös ja sitten vaihto D:lle),
-vedetty raskasta lastia 3:lla (suositellaan pidettäväksi tuollain 2:lla)
-ei ole vaihdettu viimeiseen 100 tkm:iin öljyjä
-huudatettu laatikkoa (kuin moottoriakin) kylmänä kovilla kierroksilla (ei tykkää)
-ajettu pitkiä matkoja suunnattomilla nopeuksilla (välitykset lyhyet -> kovat kierrokset -> jarrupantojen kuluminen),
niin ongelmia on saattanut tulla. Laatikko saattaa luistaa, se ei vaihda kunnolla (yleensä liian aikaisin vaihto ylöspäin, joskus vaatii liikaa kierroksia), moottorijarrutuksessa kuuluu -klunks- kun vauhti hiipuu (tarraa kiinni).
Ainakin allekirjoittaneen ajamat tomaattisatkut ovat olleet suht. laiskoja, varsinkin se -83 GLE aut. Ex -84 turbo liikkui ahtojen noustessa kivasti (APC ruuvattu), mutta kuminauhamaisuus oli melko rikkumatonta. Kyllähän niillä ripeästikin pääsi valoista lähtemään, itse asiassa nopeammin kuin manuaalivaihteisilla, mutta kyllä se kierroksiakin vaati.
Ajot eivät olleet määrältään kovin suuria, mutta n. 9-10 litraa normaaliajossa. Kengittäminen tai kaupunkiajo (mihin automaatit sopivat kaikkein parhaiten) vei kulutuslukemia luonnollisesti kovasti ylös.
Plääh..löytyyköhän minulle enää koskaan sitä priimaa TurboTomaattiPystykeulaSatkua..
Laatikoiden (BW37) heikko kohta on EK, eli edellinen käyttäjä. Jos
-harrastettu täyskaasulähtöjä väärällä tavoin (eli kierrokset ylös ja sitten vaihto D:lle),
-vedetty raskasta lastia 3:lla (suositellaan pidettäväksi tuollain 2:lla)
-ei ole vaihdettu viimeiseen 100 tkm:iin öljyjä
-huudatettu laatikkoa (kuin moottoriakin) kylmänä kovilla kierroksilla (ei tykkää)
-ajettu pitkiä matkoja suunnattomilla nopeuksilla (välitykset lyhyet -> kovat kierrokset -> jarrupantojen kuluminen),
niin ongelmia on saattanut tulla. Laatikko saattaa luistaa, se ei vaihda kunnolla (yleensä liian aikaisin vaihto ylöspäin, joskus vaatii liikaa kierroksia), moottorijarrutuksessa kuuluu -klunks- kun vauhti hiipuu (tarraa kiinni).
Ainakin allekirjoittaneen ajamat tomaattisatkut ovat olleet suht. laiskoja, varsinkin se -83 GLE aut. Ex -84 turbo liikkui ahtojen noustessa kivasti (APC ruuvattu), mutta kuminauhamaisuus oli melko rikkumatonta. Kyllähän niillä ripeästikin pääsi valoista lähtemään, itse asiassa nopeammin kuin manuaalivaihteisilla, mutta kyllä se kierroksiakin vaati.
Ajot eivät olleet määrältään kovin suuria, mutta n. 9-10 litraa normaaliajossa. Kengittäminen tai kaupunkiajo (mihin automaatit sopivat kaikkein parhaiten) vei kulutuslukemia luonnollisesti kovasti ylös.
Plääh..löytyyköhän minulle enää koskaan sitä priimaa TurboTomaattiPystykeulaSatkua..
Vielä tomaatista.
En tiedä onko sama laatikko kuin 80-luvun 240 Vulvissa. Mutta ainakin tuossa toisessa ruåtsalaisessa laatikko on ollut suht onneton. Just tuo kuminauhamaisuus sekä mieletön bensankulutus.