Säätäessäni sytytystä M73 emssistä (d-jet) kiinnitin huomiota outoon seikkaan. Alipainesäädin toimii "väärinpäin" konventionaaliseen ratkaisuun verrattuna, eli alipaine myöhästää ajoitusta. En vielä löytänyt omasta kirjastosta sytkän karttoja, mutta joka tapauksessa sytkän ajoitus pitää olla tyhjäkäynnillä 13 astetta eyk letku irti (ameriikan malleissa . Ihmettelin, kun kierrokset nousee kun nyppäsee letkun veks. Strobolla totesin, että tyhjäkäynnillä noin 0.5-0.6 ilmakehän alipaineilla säädin myöhästää sytkää karkeasti viisi astetta. En keksi muuta selitystä tähän kun että tyhjäkäyntipäästöjä on yritetty pienentää, sillä alipainelähtö ei jostain syystä ole läpän kohdalla, vaan alipaine on säätimessä suuri myös tyhjäkäynnillä. Lievä myöhästäminen kai hieman parantaa arvoja tyhjäkäynnillä. Vai onkos raadilla muita ehdotuksia, kuten esim. d-jetin ominaisuudet?
t. Joni
P.S. Kiltti katsastusmies mittasi kaupan päälle päästöt. HC 150 ja C0 2.7, eli ihan hyvät arvot.