Jakopään kotelo, loota ja kansi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9407
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Jakopään kotelo, loota ja kansi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Wanha aihe mutta kuinka suosittelette irrottamaan jakopään kotelon T8:ista, pitäisiköhän suosiolla ottaa sekä kansi että vaihteisto irti? Kone on täysrempattu, ja kannentiiviste jne ovat uusia, mutta kävi pieni haveri jakopään alarattaan kanssa kasausvaiheessa, eli ketju jäi jotenkin huonosti, ja katkaisi kaksi hammasta alarattaasta, eli se pitäisi vaihtaa.
EI tietty huvittaisi alkaa repiämään uutta kannentiivistettä irti, ja purkaa imu- ja pakosarjoja pois josei se ole välttämätöntä. toisaalta harmittaisi sitten js kone vuotaisi öljyä kannen ja kotelon yläreunan välistä :?

Samoin pitäisi vaihtaa tuliuusi kampiakselin hihnapyörä ja jakopäänkotelon tiivsterengas.
Saakos jostain laadukkaita kampiakselin stefoja vai pitääköhän käydä maksamassa itsensä kipeäksi marmoritiskillä? Ja onkohan alkuperäinen jakopäänkopan tiivsterengas ainoa joka pitää?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Jakopään kotelo, loota ja kansi

Viesti Kirjoittaja mart96 »

ei nyt ehkä ole ihan vastaus sun kysymyksiin, mutta :wink:

Itse kerran purkasin 99-sta sen päätykannen kun luulin, että öljy tulee sieltä ja huomasin kun otin hihnapyörän poies, että tuo kampiakselin tiiviste on ihan kuiva-en ruvennut vaihtamaan. Oli kuiteskin hankittu jo valmiiksi uusi stefa ihan jostain varaosafirmasta tyyliin Fixus. Joku kuiteskin suositteli, että kun vaihdat sen stefan niin laita pikkuisen ulommas kuin vanha, koska vanha huuli on jo kuluttanut uran myös akselille ja ei jää tiiviksi.
uskon, että niitä stefoja löytyis jostain tiivistefirmasta ja asiantuntevat myyjät tiedää, mitkä ovat laadukaimmat. Itse esimerkiksi Lohjan laakeriliikkestä saanut aina hyviä ja sopivia SKF-n laakereita laturiin. Kun tilasin Boschilta niin tuli Puolassa valmistettuja. No tänään voi olla, että ne SKF-tkin on sieltä, mutta ovat kestäneet paremmin.

Oli hyvä muuten kun avasin sen oman kannen-sieltä välistä se öljy tippuikin ja sitten huomasin, että yksi ketjun laahain oli kiinni vaan yhdellä pultilla-toinen pudonnut sinne johonkiin alas....
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9407
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Jakopään kotelo, loota ja kansi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kiitos Mart neuvoista :)
Omassani ei vuoda sieltä kannen välistä, koska liimasin sen (tiivisterenkaan lisäksi) Loctiten 510 -tasotiivisteliimalla, ja vuoto tulee ihan selkeästi sieltä kampiakselin stefan välistä.
Sensijaan ongelma on öljyvuodon osalta itse hihnapyörä, se kun on käytetty, ja siinä on kahdet kulumaurat, eli sille ollaan jo näemmä kertaalleen koetettu sitä stefansiirtoa.
Laitoin siihen pumpun kanteen kiinni kaksi uutta setfaa peräkkäin (ulomman ulkokuorta kavensin), ja koetin laittaa ne niin etteivät osuisi hihnapyörän kaulan kulumauriin, mutta alkoi silti vuotamaan. Niin ja taisin kiristääkin toisen stefan "jousta", ei auttanut sekään.

Nyt on hankittuna tuliterä hihnapyörä, ja samoin uusi kampiakselin alaratas, ei vaan viitsisi laittaa sinne mitään huonolaatuista stefaa tyyliin Scantech tms, jollainen ei ainakaan tonnarissa pitänyt kunnolla.
Koneen alkuperäinen, 132tkm ajettu hihnapyörä oli täysin priima, mutta sitä ei voinut käyttää koska asensin tehostimen, eli niin piti olla 2-urainen hihnapyörä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jakopään kotelo, loota ja kansi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei siinä jakopään kopan avauksessa periaatteessa mitään ongelmaa ole, kunhan vaan saa jotenkin voideltua kannentiivisteen. Ongelma voi tulla nimenomaan siinä, kun koppaa laittaa kiinni ja kannentiiviste pyrkii menemään ruttuun...

Toinen ongelmakohta on öljynimuputken saaminen kohdalleen, koska se pahkeinen pistää hanttiin aikatavalla, vaikka sen voitelisi vaseliinilla. Itsehän tein jakopäärempan samaan tapaan, eli kantta ja vaihdelaatikkoa irroittamatta. Niinhän siinä sitten kävi, että imuputki ei mennytkään paikalleen ja öljynpaineita ei saatu koekäytössä. Pikkusen korpesi purkaa kaikki (uudestaan) irti konehuoneesta ja ottaa kone pyödälle. Päädyinkin irroittamaan lohkon vaihdelaatikosta, jotta sain oiottua ensinnäkin imuputken takaisin oikeaan asentoon ja toisaalta varmistettua, että putki on varmasti pohjassa.

Oma suositukseni onkin ihan kokemuspohjalta, että irroitat moottorin vaihdelaatikosta tuon rempan yhteydessä. Se on pienempi paha, kun tietää että imuputki on varmasti asettunut kunnolla ja jakopäänkoppa menee varmasti paikalleen kannentiivistettä rikkomatta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Re: Jakopään kotelo, loota ja kansi

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Mertmi kirjoitti:Toinen ongelmakohta on öljynimuputken saaminen kohdalleen, koska se pahkeinen pistää hanttiin aikatavalla, vaikka sen voitelisi vaseliinilla. Itsehän tein jakopäärempan samaan tapaan, eli kantta ja vaihdelaatikkoa irroittamatta. Niinhän siinä sitten kävi, että imuputki ei mennytkään paikalleen ja öljynpaineita ei saatu koekäytössä. Pikkusen korpesi purkaa kaikki (uudestaan) irti konehuoneesta ja ottaa kone pyödälle. Päädyinkin irroittamaan lohkon vaihdelaatikosta, jotta sain oiottua ensinnäkin imuputken takaisin oikeaan asentoon ja toisaalta varmistettua, että putki on varmasti pohjassa.
Allekirjoitan tämän. Vaikka yritin ohjata imuputkea, kun öljypumpun koppa oli pois edestä, ei se silti mennyt paikoilleen, vaan jalka hieman vääntyi, ja koko paska levälleen uudestaan.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Jakopään kotelo, loota ja kansi

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

900turbo3d kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Toinen ongelmakohta on öljynimuputken saaminen kohdalleen, koska se pahkeinen pistää hanttiin aikatavalla, vaikka sen voitelisi vaseliinilla. Itsehän tein jakopäärempan samaan tapaan, eli kantta ja vaihdelaatikkoa irroittamatta. Niinhän siinä sitten kävi, että imuputki ei mennytkään paikalleen ja öljynpaineita ei saatu koekäytössä. Pikkusen korpesi purkaa kaikki (uudestaan) irti konehuoneesta ja ottaa kone pyödälle. Päädyinkin irroittamaan lohkon vaihdelaatikosta, jotta sain oiottua ensinnäkin imuputken takaisin oikeaan asentoon ja toisaalta varmistettua, että putki on varmasti pohjassa.
Allekirjoitan tämän. Vaikka yritin ohjata imuputkea, kun öljypumpun koppa oli pois edestä, ei se silti mennyt paikoilleen, vaan jalka hieman vääntyi, ja koko paska levälleen uudestaan.
en siis ole ainoa näköjään minäkään "laiskuuteni" ja asioissa oikomisessa tavoittelun kanssa :)
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9407
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Jakopään kotelo, loota ja kansi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tähän topiciin unohtui vastata...
tuo homma tuli tehtyä jo ajat sitten, ja ilmeisen onnistuneesti, eli en jaksanut alkaa repimään hyvin liimattua lootaa lohkosta irti, enkä kanttakaan irti lohkosta (ja kansipahvikin oli uusi, niin ei malttanut sitä pilata).
Se jakopään kotelo lähti ihan kivuttomasti irti, kunhan sain sen liimaukset irti, ja kansipahvi oli vaurioitumaton, eikä se mennyt yhtään ryttyyn missään vaiheessa.
Putsasin tiivistepinnat, ja tein koeasennuksen jakopään kopalle ilman tasotiivisteliimaa, hyvin sen sai paikalleen, ja öljynimusihdin putkikin meni renkaineen ihan yhtä syvälle kuin missä olikin.
Löin kopan kiinni liiman kanssa, ja tarkastin että sihtiputken pää näkyi olevan oikean syvällä jakopään kopan reiän sisällä, ja kiristin pultit.
Ei vuoda öljyä mistään ja öljynpaineetkin nousivat samantien kohdalleen heti eka startilla.
Kone on käynyt tuon operaation jälkeen ainakin 4-5h (eli K-jetin kanssa ollut murheita), eikä yhtään öljytippaa ole ilmestynyt mistään :D

Omassa tapauksessani se sihti oli kovinkin tukevasti kiinni siellä lohkossa, eikä se halunnut kääntyillä mihinkään (se pultit kiristinkin kunnolla konerempan yhteydessä).
Laitoin kaikkiin tiivistepintoihin Loctiten 510 -tasotiivisteliimaa joka on aivan erinomaista kamaa moottorinkasuksiin, ja sitä olen käyttänytkin kaikissa kasaamissani romuissa :)

Itselläni tuo homma tuli ajankohtaiseksi sen vuoksi koska jakopään alarattaasta oli kadoksissa 2 hammasta, mutta ne kun löytyivät jököttämstä heti siitä jakokopan alapuolelta "öljypohjasta" eikä muita paloja puuttunut, niin en siksi jaksanut tempaista lootaa irti.

Nyt koneessa on uusi Federal Mogulin kampiakselin stefa ja tuliterä kampiakselin hihnapyörä, ja ne tuntuisivat pitävän oikein hyvin.

Siis varauksella voisin suositella jakopään avaamista ilman kannen tai lootan irrotusta, hyvällä säkällä voi onnistua kuten meikäläisellä.

Edit: siis öljypumpun kansi täytyy tietenkin aukaista jotta näkee kuinka se öljynimuputki asettuu, ja tässä omassa tapauksessani oli koneessa lähes uusi Motonetin myymä Elwin-kannentiiviste joka ei halunnut ryttääntyä operaation aikana.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin