aksu_dude kirjoitti:Niin maadoittuuko joku vehe siihen kaasuvaijeriin? Virtalukkoko? Ei ole sitten parempaan paikkaan voitu maadoittaa

Jos moottorilta akkutelineelle menevä maadoitusjohtopunos on poikki, starttausvirta kulkee jäljelläolevien ryyppy- ja kaasuvaijerien kautta kun maadoitusta moottoriin ei tule muuta reittiä. Näin ei kuulu olla. Korjaa moottorin maadoitukset kuntoon ennen kuin käräytät autosi pahemmin.
Selvennystä:
Ota akku irti = pois telineestään ja akun suojapelti myös. Katso akun miinusnavalta akkutelineen kulmaan tulevan punoskaapelin kunto. Varmista, että se punos jatkuu akkutelineen kulmassa olevasta maadoituspisteestä vaihteiston kylkeen katkeamattomana ja kohtuullisen hyväkuntoisena. Jos ja kun löytyy olemattomaksi syöpynyttä punosta, hanki ja asenna tilalle uudet ehjät.
Maadoitukset pitäisi olla suunnilleen noin kuin kuvassa näkyy:

Tuossa tosin on ylimääräinen maadoituskaapeli, omastani hapertui akkutelineeltä akun miinusnavalle menevä osuus ja korvasin sen lisäämällä vaihteistolta akulle uuden punoskaapelin. Vaihteistolta akkutelineeseen menee vielä alkuperäinen pätkä.
Yllä olevassa kuvassa johdot oli liitosten puhdistusta varten irti, johtojen pitää tietenkin olla kiinni ruuvilla:
Akkunapaliittimien ei tarvitse olla älyttömän kireällä ja akkunavat saa pysyä pyöreinä kartiomaisina. Akunkengät (ne liittimet) on syytä olla painettua akunnavassa niin alas kuin menee. Tosin voi olla vaikea pelastaa tilannetta jos akunnavat on jo nylpätty muodottomiksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00