"Vatkaus" peruuttaessa
"Vatkaus" peruuttaessa
Kun tupliksesta yhden vian korjaa, niin toinen koputtelee oven takana ja pyytää päästä kyläilemään...
Eli peruuttaessa auto rupeaa ikään kuin nykimään. Auto kulkee ihan nätisti, jos kytkimellä ryömii taaksepäin, eli kuten useimmiten on tarve. Mutta jos rupeaa tarjoamaan kaasua ja peruuttaa vähän vauhdikkaammin, alkaa auto ikään kuin haraamaan vastaan; aivan kuin eturenkaat eivät haluaisi pyöriä.
Vetareistako ongelmaa lähdetään paikantamaan?
Tokihan ilmankin näitä ongelmia pärjäisi...
Eli peruuttaessa auto rupeaa ikään kuin nykimään. Auto kulkee ihan nätisti, jos kytkimellä ryömii taaksepäin, eli kuten useimmiten on tarve. Mutta jos rupeaa tarjoamaan kaasua ja peruuttaa vähän vauhdikkaammin, alkaa auto ikään kuin haraamaan vastaan; aivan kuin eturenkaat eivät haluaisi pyöriä.
Vetareistako ongelmaa lähdetään paikantamaan?
Tokihan ilmankin näitä ongelmia pärjäisi...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: "Vatkaus" peruuttaessa
En ole ihan varma, mutta voiko olla vetarin maljat? Viisammat korjailkoon (taas...)
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: "Vatkaus" peruuttaessa
jarrusatulat niin kuluneet että pala pääsee kampeamaan itseään poikittain levyä vasten..?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: "Vatkaus" peruuttaessa
Molemmat ylläolevat varmaan ihan mahdollisia? En tiedä
Vetarin maljat tietenkin ajatuksena vois tehdä ton mutta silloin tarkoittaisi lähinnä
sitä että maljat on jossain vaiheessa veihdettu päittäin.
Itellä kyllä putos kuulat vetarista kun pakitin mutta oli se ihan paskana muutenkin.
Ei kyllä nykinyt yhtään melkosta mekkalaa piti mutta auto kyllä pysy ihan kiltisti paikallaan![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Vetarin maljat tietenkin ajatuksena vois tehdä ton mutta silloin tarkoittaisi lähinnä
sitä että maljat on jossain vaiheessa veihdettu päittäin.
Itellä kyllä putos kuulat vetarista kun pakitin mutta oli se ihan paskana muutenkin.
Ei kyllä nykinyt yhtään melkosta mekkalaa piti mutta auto kyllä pysy ihan kiltisti paikallaan
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
900i -90
Re: "Vatkaus" peruuttaessa
seuraavan kerrsn tee näin: peruuta ja keskeytä peruutus koskematta jarrupolkimeen ja nosta etupyörät ylös ja tunnustele harittaako vastaan, ainakin poislukemalla näin jarrujen kanitus onnistunee
miten on kolahtaako jarruttaessa kun polkaiset jarrua kun peruutat...
miten on kolahtaako jarruttaessa kun polkaiset jarrua kun peruutat...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: "Vatkaus" peruuttaessa
onko etummainen vaihteiston/moottorin tukikumi ehjä ?
Saab, ihmisen tekemä. Sitä pystyy korjaamaan .
Re: "Vatkaus" peruuttaessa
Vetarin maljoille ääni. Kun kuluneet kupit vaihtaa päikseen niin peruutuksesta voi tulla tuskallista, varsinkin jos ylämäkeen peruuttaa.
99T-museopeli
Re: "Vatkaus" peruuttaessa
Jarrut tosiaan päivitetty satuloita myöten uusiin, mutta tälle vatkaukselle ei tapahtunut mitään muutosta. Peruuttaessa siis rytkyttää siihen malliin, että vaihdekeppi ei meinaa pysyä käsissä, jos siitä erehtyy pitämään kiinni. Hitaasti pääsee, mutta vauhdin kanssa vatkaa.
Re: "Vatkaus" peruuttaessa
Itselläni oli edellisessä 99:issä samanlaisia ongelmia eteenpäin ryömintävauhdilla ajaessa, eli vatkasi ihan mielettömästi. Siinä oli likaiset rasvat vetarin maljassa (varmaan hajonnut joskus suojakumi ja mitälie moskaa maljassa), homma hoitui pesemällä malja + tripodi, eli suojakumi irti, rievulla kaikki mahdolliset rasvat veke, ja sitten sumutinpullolla polttoöljyä maljaan ja tripodiin, rievulla putsausta, ja sama homma toistaen ainakin 10 kertaa, uudet molyrasvat sisään, suojakortonki päälle ja hyvä tuli ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tuli itse asiassa tehtyä sama homma ulommallekin nivelelle kun ei ollut selvyyttä kummassako nivelessä vika oli. Tietty jotain pahvia tms. auton alle ettei löpö pääse valumaan maaperään![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tuli itse asiassa tehtyä sama homma ulommallekin nivelelle kun ei ollut selvyyttä kummassako nivelessä vika oli. Tietty jotain pahvia tms. auton alle ettei löpö pääse valumaan maaperään
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: "Vatkaus" peruuttaessa
Viitaten aiempiin vastauksiin, ongelma ei poistunut jarruremontin aikana. Remontissa uusittiin levyt, palat, satulat, letkut ja ne 14cm jarruputket.
Peruuttaessa kun jarruttaa, niin klonksahtaa ihan selkeästi. Olen myös huomannut, että peruuttaminen ei aluksi ole ongelma nopeammallakaan vauhdilla, mutta matkan kasvaessa ongelma ilmenee myös pienemmässä vauhdissa.
En tiedä, kuuluuko saman ongelma piiriin, mutta eteenpäin ajaessa kuuluu myös aika mielenkiintoista "vipattavaa" ääntä. Siis aivan kuin joku kumi hankaisi johonkin. Ääni on suoraan verrannollinen pyörän pyörimisnopeuteen, ja mielestäni kuuluu ehdottomasti selvemmin oikealta puolelta.
Ääni voimistuu jarruttaessa (kuului jo ennen jarruremppaa, ja palat eivät laahaa...), kiihdyttäessä ja etenkin vasemmalle kaartaessa. Katsastuksessa ei löydetty mitään erityistä, vaikka katsuri aivan takuuvarmasti havaitsi äänen. Näkyvillä olevat kumit olivat ehjät ja ainoa paikka, missä olen itse huomannut selkeää klappia on vasemman puolen raidetangon seutu.
Autoa on (valitettavasti) tähänkin asti rakennettu enemmän tai vähemmän rahalla, joten mielelläni laitan auton loppuun asti kuntoon. Osia vaihdan uusiin mielelläni sitä mukaa, kun vanhat osoittavat loppuun kulumisen merkkejä ja korjaukset teen mielelläni siten, ettei tarvitse joka kevät avata samaa kohtaa uudestaan. Tämä siis vain pohjustavana tietona, ettei tarvitse välttämättä ehdottaa sitä edullisinta nippusideratkaisua asioihin. Toki säästöä se on se pienikin säästö.![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Peruuttaessa kun jarruttaa, niin klonksahtaa ihan selkeästi. Olen myös huomannut, että peruuttaminen ei aluksi ole ongelma nopeammallakaan vauhdilla, mutta matkan kasvaessa ongelma ilmenee myös pienemmässä vauhdissa.
En tiedä, kuuluuko saman ongelma piiriin, mutta eteenpäin ajaessa kuuluu myös aika mielenkiintoista "vipattavaa" ääntä. Siis aivan kuin joku kumi hankaisi johonkin. Ääni on suoraan verrannollinen pyörän pyörimisnopeuteen, ja mielestäni kuuluu ehdottomasti selvemmin oikealta puolelta.
Ääni voimistuu jarruttaessa (kuului jo ennen jarruremppaa, ja palat eivät laahaa...), kiihdyttäessä ja etenkin vasemmalle kaartaessa. Katsastuksessa ei löydetty mitään erityistä, vaikka katsuri aivan takuuvarmasti havaitsi äänen. Näkyvillä olevat kumit olivat ehjät ja ainoa paikka, missä olen itse huomannut selkeää klappia on vasemman puolen raidetangon seutu.
Autoa on (valitettavasti) tähänkin asti rakennettu enemmän tai vähemmän rahalla, joten mielelläni laitan auton loppuun asti kuntoon. Osia vaihdan uusiin mielelläni sitä mukaa, kun vanhat osoittavat loppuun kulumisen merkkejä ja korjaukset teen mielelläni siten, ettei tarvitse joka kevät avata samaa kohtaa uudestaan. Tämä siis vain pohjustavana tietona, ettei tarvitse välttämättä ehdottaa sitä edullisinta nippusideratkaisua asioihin. Toki säästöä se on se pienikin säästö.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: "Vatkaus" peruuttaessa
mestari kirjoitti:seuraavan kerrsn tee näin: peruuta ja keskeytä peruutus koskematta jarrupolkimeen ja nosta etupyörät ylös ja tunnustele harittaako vastaan, ainakin poislukemalla näin jarrujen kanitus onnistunee
miten on kolahtaako jarruttaessa kun polkaiset jarrua kun peruutat...
jarruremontin yhteydessä: suoritko edellisen kokeen empiirisesti ja aiheuttiko itsereflektio mitään korvien välissä ja mitkä olivat korjaavat toimenpiteet vastauksen ollessa positiivinen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,