Refuel
Refuel
Jostain luin että E85 kävisi kaikkiin saabeihin. Siis tuo etanolilitku, ecobensa. Ei muuten, mutta maksaa vähemmän kuin diesel. Uskaltaisko ässään tai vapariin laittaa?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Refuel
Ei uskalla. Seokset tulee olemaan laihat ja jos alumiinia jossain kohtaa bensalinjaa niin syöpynee. ECU ei osaa säätää seoksia oikeaksi. K-jet tai kasarissa onnistunee? Ja tottakai jos ECU:n uudelleen koodaa tai on esim. Megasquirt, niin sitten onnistuu.
Re: Refuel
Sellaisenaan ei käy.
Jos sytytys ja bensansyöttö säädetään etanolille sopivaksi niin sitten periaatteessa käy.
K-jet, kaasari, i/T16 kaikilla samat haasteet edessä. Kaasari ehkä helpoin vaihtaa 40% suuremmaksi, K-jet on ehkä haasteellisin näistä. i/T16 periaatteessa menis vaihtamalla 40% suuremmat suuttimet ja säätämällä sytkän etanolille.
Edit: Nii, joo, ja kylmäkäynnistys on tarina ihan erikseen jollei ecu päivitetä etanolisoftalla...
Jos sytytys ja bensansyöttö säädetään etanolille sopivaksi niin sitten periaatteessa käy.
K-jet, kaasari, i/T16 kaikilla samat haasteet edessä. Kaasari ehkä helpoin vaihtaa 40% suuremmaksi, K-jet on ehkä haasteellisin näistä. i/T16 periaatteessa menis vaihtamalla 40% suuremmat suuttimet ja säätämällä sytkän etanolille.
Edit: Nii, joo, ja kylmäkäynnistys on tarina ihan erikseen jollei ecu päivitetä etanolisoftalla...
Viimeksi muokannut Nappe, Ma Maalis 29, 2010 08:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Refuel
En ole löytänyt vielä selkeää faktaa minkä kautta viina syövyttä esim. alumiinia? Onko tuosta oikeaa tietoa vai onko esson baarin juttuja/valmistajien propagandaa? Pitääkö kokeilla laittaa kossua alumiinipulloon, kuinka nopeasti syö läpi pullosta..?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Refuel
Pitäisköhän tässä huolestua, jotenkin on jäänyt mieleen että männät on alumiinia, kohta varmaan kadonneet kokonaan autostani
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Refuel
Kyllä, etanoli syö alumiinia (tietyssä lämpötilassa ja paineessa) ja jotkin tiivisteet ovat myös heikkoja etanolille. Autovalmistajat tuppaavat käyttämään ruostumattomia teräksiä polttoainelinjoissa, yms.
Se, mikseivät männät syövy, on hieman samantapainen asia kuin mikseivät ne sula niissä huikeissa lämmöissä joita sylinterissä esiintyy kun polttoaineseos "räjähtää". Vain ne osat jotka jatkuvasti kärsivät etanolista (polttoainelinjat, tankki) ovat alttiita syöpymiselle.
Se, mikseivät männät syövy, on hieman samantapainen asia kuin mikseivät ne sula niissä huikeissa lämmöissä joita sylinterissä esiintyy kun polttoaineseos "räjähtää". Vain ne osat jotka jatkuvasti kärsivät etanolista (polttoainelinjat, tankki) ovat alttiita syöpymiselle.
Re: Refuel
Itse tiedän yhden tapauksen, jossa liiallinen & säännöllinen tentun käyttö lopulta syövytti D-jetin vaihtokuntoon. Sen verran lähipiirissä tapahtunut, että empiiristä faktaa tämä.Rafu kirjoitti:En ole löytänyt vielä selkeää faktaa minkä kautta viina syövyttä esim. alumiinia? Onko tuosta oikeaa tietoa vai onko esson baarin juttuja/valmistajien propagandaa? Pitääkö kokeilla laittaa kossua alumiinipulloon, kuinka nopeasti syö läpi pullosta..?
-
- "Turbo"
- Viestit: 239
- Liittynyt: La Touko 08, 2004 17:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Refuel
Sattumalta kun selailin vanhaa TM-lehteä osui tuollainen
http://yfrog.com/0s46431842j
artikkeli silmiin. Sen mukaan Saabeissa on mallivuodesta -80 lähtien metanolinkestävät polttoainejärjestelmät (kts. laatikon kohdalta jutussa). Enpä ole vielä googlannut metanolin ja etanolin eroista. Mutta sen verran googletin, että Ruotsin puolella ihmiset ovat kokeilleet bensan ja E85 sekoitusta.
Joka tapauksessa mielenkiintoinen aihe.
http://yfrog.com/0s46431842j
artikkeli silmiin. Sen mukaan Saabeissa on mallivuodesta -80 lähtien metanolinkestävät polttoainejärjestelmät (kts. laatikon kohdalta jutussa). Enpä ole vielä googlannut metanolin ja etanolin eroista. Mutta sen verran googletin, että Ruotsin puolella ihmiset ovat kokeilleet bensan ja E85 sekoitusta.
Joka tapauksessa mielenkiintoinen aihe.
Famous last words...famus sista ord
eX: 900 -86, 900i -87, 90 -84, 900 -89, 900 16v 2.1 -92
Nyt: 9-3, -99
Jäsennumero 4687
eX: 900 -86, 900i -87, 90 -84, 900 -89, 900 16v 2.1 -92
Nyt: 9-3, -99
Jäsennumero 4687
Re: Refuel
Tulipa ostettua kanisteriin e85 etanolia haaparannassa käydessä. Kauniin väristä se ainakin on Saappiin sitä en uskaltanut vielä kokeilla.. pitää testata lähempänä kotia. Ei viitsi täällä 500km päässä vielä kokeilla.
Sensijaan ajettavaa ruohonleikkuria joka oli briggsin 12hv koneella jo testattiin.
Oikein hyvin toimi. Tankki oli viimeksi ajettu ihan tyhjäksi ja tankattiin e85:sta ja hyvin lähti kylmästä käyntiin ja piha tuli leikatuksi. Hieman erilainen oli pakokaasun haju, ei muuta eroa.
Sensijaan ajettavaa ruohonleikkuria joka oli briggsin 12hv koneella jo testattiin.
Oikein hyvin toimi. Tankki oli viimeksi ajettu ihan tyhjäksi ja tankattiin e85:sta ja hyvin lähti kylmästä käyntiin ja piha tuli leikatuksi. Hieman erilainen oli pakokaasun haju, ei muuta eroa.
Saab 900i 2.0 16V -91 (vanha miekkataksi)
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23
Re: Refuel
kappas vaan, muutkin on tätä funtsineet ja ainakin jo melkeen kokeilleet, kyllä saabisteista löytyy innovatiivisuutta, hienoa!
itse olen alkanut kokeilla e85 tavaraa og900 satkuun jälkiasennus-Kjetin ongelmien vuoksi. pätkii normaalilla bensalla sillontällön, joten koitin mitä tekee jäänesto-alkoholi seassa. parani. sitten siirryin halvempaan, eli e85. asteittain meinaan e85 osuutta lisäillä. ajoitus vissiin satkussa liian myöhällä, siksi alkoholi auttaa???
autolla kun ei markkina-arvoa ole, pelkkä käyttöarvo käytännössä, niin mikä jottei. ja jos se pätkii (normi 95e, tai 98e joka oli vielä huonompi) niin ei olisi käytöarvoakaan enää. eli eikun säästämään ja samalla yritetään jatkaa satkun käyttöä.
alla yksi linkki / kokemusperäinen teksti texasista. eihän näistä nettistooreista tiedä ovatko jotain propagandaa vai ei, mutta googlella löytyy lisää yksityisten kokeiluja. 2 osaa e85:ttä ja 3 osaa normibensaa, toimii kuulemma. kattellaan mihin saakka viittii omaa seosta viedä. jotkut suosittavat 2-t öljyä loraus tankkiin, että venttiilinnostajat tulevat kunnolla voidelluiksi. siinä mitä olen tähän mennessä saanut selville.
http://www.electricitybook.com/e85-ethanol/
For a year and a half now, I have run blends in my lawn and garden equipment and my F-150 truck. The garden equipment works fine on E-34 blend, totally unmodified. That's 2 gallons of E-85 to to 3 gallons of unlead regular in a 5 gallon can, at the filling station. What could be simpler?
The totally unmodified truck runs fine on blends as stiff as E-35 year round, and gets exactly the same mileage that it got on gasoline only, while the store sells E-85 at 30 cents a gallon cheaper than regular. I just put no more than 2 gallons of E-85 into the tank for every 3 gallons of regular (no more than 40% E-85). It splash blends right in the tank.
For practicality in a real vehicle, you need to know about how many gallons it takes to fill, from each mark on your fuel gage. That's easy to figure out. Figure E-85 gallons as 25%, to no more than 35%, of that number, put it in, and top it off with regular. That'll keep you at E-35 or under, no matter how imprecise you are, and it is E-35 or under that works in unmodified vehicles.
Everybody in America could do this, if the fuel were widely available. And, an E-35 blend is about 96 pump octane, way better than premium. None of my vehicles or machines has ever had a single materials problem. Not one. No enhanced corrosion, no dissolving parts, no leaking seals. And the tractor dates back to 1944!
itse olen alkanut kokeilla e85 tavaraa og900 satkuun jälkiasennus-Kjetin ongelmien vuoksi. pätkii normaalilla bensalla sillontällön, joten koitin mitä tekee jäänesto-alkoholi seassa. parani. sitten siirryin halvempaan, eli e85. asteittain meinaan e85 osuutta lisäillä. ajoitus vissiin satkussa liian myöhällä, siksi alkoholi auttaa???
autolla kun ei markkina-arvoa ole, pelkkä käyttöarvo käytännössä, niin mikä jottei. ja jos se pätkii (normi 95e, tai 98e joka oli vielä huonompi) niin ei olisi käytöarvoakaan enää. eli eikun säästämään ja samalla yritetään jatkaa satkun käyttöä.
alla yksi linkki / kokemusperäinen teksti texasista. eihän näistä nettistooreista tiedä ovatko jotain propagandaa vai ei, mutta googlella löytyy lisää yksityisten kokeiluja. 2 osaa e85:ttä ja 3 osaa normibensaa, toimii kuulemma. kattellaan mihin saakka viittii omaa seosta viedä. jotkut suosittavat 2-t öljyä loraus tankkiin, että venttiilinnostajat tulevat kunnolla voidelluiksi. siinä mitä olen tähän mennessä saanut selville.
http://www.electricitybook.com/e85-ethanol/
For a year and a half now, I have run blends in my lawn and garden equipment and my F-150 truck. The garden equipment works fine on E-34 blend, totally unmodified. That's 2 gallons of E-85 to to 3 gallons of unlead regular in a 5 gallon can, at the filling station. What could be simpler?
The totally unmodified truck runs fine on blends as stiff as E-35 year round, and gets exactly the same mileage that it got on gasoline only, while the store sells E-85 at 30 cents a gallon cheaper than regular. I just put no more than 2 gallons of E-85 into the tank for every 3 gallons of regular (no more than 40% E-85). It splash blends right in the tank.
For practicality in a real vehicle, you need to know about how many gallons it takes to fill, from each mark on your fuel gage. That's easy to figure out. Figure E-85 gallons as 25%, to no more than 35%, of that number, put it in, and top it off with regular. That'll keep you at E-35 or under, no matter how imprecise you are, and it is E-35 or under that works in unmodified vehicles.
Everybody in America could do this, if the fuel were widely available. And, an E-35 blend is about 96 pump octane, way better than premium. None of my vehicles or machines has ever had a single materials problem. Not one. No enhanced corrosion, no dissolving parts, no leaking seals. And the tractor dates back to 1944!
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23
Re: Refuel
niin?Mimmi kirjoitti:Muista, että Suomessa bensassa on 5% etanolia.
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
Re: Refuel
Vaikuttanee bensa/etanolibensa-suhteeseen?Turbonaattori kirjoitti:niin?Mimmi kirjoitti:Muista, että Suomessa bensassa on 5% etanolia.
Mutta onkos tuota etanolia tuo 5% kaikessa bensassa vai vain e+ päätteellä olevissa?
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23
Re: Refuel
en vaivaudu... en vaivaudu... en vaivaudu... en vaivaudu... -kele!Mimmi kirjoitti:Muista, että Suomessa bensassa on 5% etanolia.
yksi potenssiin kaksi on yksi, nolla potenssiin ääretön on nolla, ...
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
Re: Refuel
Mitäköhän tällä oli tarkoitus sanoa?Turbonaattori kirjoitti:en vaivaudu... en vaivaudu... en vaivaudu... en vaivaudu... -kele!
yksi potenssiin kaksi on yksi, nolla potenssiin ääretön on nolla, ...
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.