Apua! 900i -87 ei edes lupaa!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Beamfish
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:15

Apua! 900i -87 ei edes lupaa!

Viesti Kirjoittaja Beamfish »

Terve!

Saabi ollut siis alla viime talvesta lähtien, mutta valitettavasti ei ole kyseinen auto montaa tervettä päivää nähnyt. Entisistä ongelmista olen kuitenkin selvinnyt itse, mutta nyt ei meinaa enää aivot toimia.

Sammui alkuuun, kun pakitin kotipihasta pois, eikä enää luvannut.
Vaihdoin puolan -> auto hörähti nätisti käyntiin. Ajoin n. 10km ja sammutin, niin kappas kappas eipäs lähde käyntiin enään, eikä edes lupaa!

Mikähän voisi rikkoa jatkuvasti puolia?

Lisäksi auto käy matalilla kierroksilla kenties kolmella pytyllä, mutta isommilla kierroksilla täysin normaalisti. Alakierroksilla "röpöttää".
90 saab suomesta
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 23:24
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Apua! 900i -87 ei edes lupaa!

Viesti Kirjoittaja 90 saab suomesta »

kannattaa tarkistaa virranjaka+tulpat+tulpanjohdot
tämän hetkinen saapas gabben keltanen 900i 16v tomaatti vm.88
Beamfish
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:15

Re: Apua! 900i -87 ei edes lupaa!

Viesti Kirjoittaja Beamfish »

Sytytysmodulissa vaikuttaisi vika olleen. Nyt ainakin koko illan käynnistynyt nätisti.

Vieläkin kuitenkin ihmetyttää, miksi kone käy niin heikosti tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla ajossa. Yli 1800 kierroksilla toimii täysin normaalisti, mutta sen alle ajossa nykii pahasti ja tyhjäkäynti röpöttää.
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: Apua! 900i -87 ei edes lupaa!

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Pienen pieni mahdollisuus on se että uusikin sytkäboksi on viallinen. Itse ostin uuden sytytyspäätteen niin se oli heti kaupasta ostettaessa viallinen. Sytytyspääte oli Mobiletron merkkinen.

Sain tuolla viallisella päätteellä auton käyntiin mutta auto kävi _todella_ vaikeasti.

Muuten voisi veikkailla tulppia ja tulpanjohtoja...
Beamfish
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:15

Re: Apua! 900i -87 ei edes lupaa!

Viesti Kirjoittaja Beamfish »

Kyllä se sytkäboksi varmastikin ihan toimiva on, koska nyt lähtee todella helposti käyntiin. (ei ikinä ole lähtenyt yhtä hyvin)

-Tulpat vaihdettu
-Johdot vaihdettu
-virranjakajan kansi vaihdettu
-puola vaihdettu
-sytkäboksi vaihdettu

Missähän huonon käynnin syy lienee? Voiko ruiskutuskuvio vaikuttaa tähän mitenkään?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Apua! 900i -87 ei edes lupaa!

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ilmavuotoja elikkäs seosta epäilisin..
entä mikä n sytkän ennakko ja toimiiko sen säädin?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: Apua! 900i -87 ei edes lupaa!

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

Tarkista ihmeessä imuvuodot, itsellä oli myös tuota alakierroksilla huono käynti ja korkeilla hyvä. Syy oli imuvodossa ja katkenneessa tulpanjohdossa.
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Beamfish
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:15

Re: Apua! 900i -87 ei edes lupaa!

Viesti Kirjoittaja Beamfish »

Tsekkailin koko konehuoneen läpi imuvuodoista ja yksi letku vuotikin. Vaihdoin uuden letkun ja johan alkoi käymää ku unelma! Tyytyväisenä ajelin sitten nesteelle ja junttasin tankin täyteen ni eikös sitte sama vanha nykiminen ja tehottomuus riivannut entistä kovemmin!

Eli tällä hetkellä tyhjäkäynti röpöttää ja ääni kuulostaa melko "metalliselta". Oikeastaan vielä vähän voimakkaampi röpötys, kuin tässä: http://www.youtube.com/watch?v=QH1pO2oHYKs
Saattaa jopa olla, että käy kolmella pytyllä, kun on iin epätasaista ja kone heiluu todella paljon.

Ajossa nykii todella tiheästi, saman tuntuisesti kuin jos olisi jokin akseli huonossa hapessa. Nykiminen jatkuu aina n.2200 rpm asti. Mutta ongelma on tietenkin moottorissa.

Auto on myös todella tehoton. Esim. 80km/h vauhdissa nelosta sisään ja kaasu pohjaan: vauhti ei nouse yhtään!

Voipi olla, että käy rikkaalla, koska bensa haisee tyhjäkäynnillä kabinetissa ja tulpat todella mustat.

Voiko pelkkä rikkaalla käyminen aiheuttaa näin suuria ongelmia, vai mikä avuksi? Miten selvitän toimiiko virranjakajan alipainesäädin?
Voisiko syynä olla lämpöaikakytkin tai jotain sinne viittaavaa?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Apua! 900i -87 ei edes lupaa!

Viesti Kirjoittaja lucaf »

bensapumpun releen kuolemankouristukset aiheutti omassani hirvittävää nykimistä joka paheni ja sitten sammutti koko auton, jäähtyessään taas toimi hetken hyvin. Uusi rele motonetissa joku reilu 30 eur. Tulin itsekin tuolloin vikaa etsiessäni ostaneeksi ja uusineeksi sytytysyksikön pariinkin kertaan :oops:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Apua! 900i -87 ei edes lupaa!

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mulla kun kävi kolmella pytyllä ja oli tehoton niin yksi pakovena oli 3 kohtaa halki ja vuoti suoraan pakosarjaan tavarat. Sen kyllä huomasi kulutuksesta joka oli yli 10 litraa, ajoit miten tahansa. Tyhjäkäynti oli silloin huono myös. Mutta kyllä auto kulki kuitenkin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Beamfish
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:15

Re: Apua! 900i -87 ei edes lupaa!

Viesti Kirjoittaja Beamfish »

Vika löytyi!

Yksi alipaineletku vuoti ja laittoi seokset mettään, joka sitten taas ilmeisesti tuhosi yhden tulpan.

Eli uudella alipaineletkulla ja tulpalla käy taas oikein nätisti!
Beamfish
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:15

Re: Apua! 900i -87 ei edes lupaa!

Viesti Kirjoittaja Beamfish »

Ja nyt alkaa sitten jo saappi suoraan sanottuna v*******aan!!

Elikkäs ajattelin autoni katsastaa mutta kun ei niin ei.

Epäilin, että seokset metässä ja käytin baasin korjaamolla. Päästöt iha vituillaan ja herra korjaamo herra sanoi vaan, että ei osaa tehdä asialle mitään, että pitäisi kuulemma romikselle viedä.

Mikähän mahtaa autossa olla vikana, kun seosta säädettäessä moottori joko alkaa huutamaan hirveän korkeilla kierroksilla tai sammuu?

Tulpat tosiaan ihan nokiset, mutta seos kuulemma liian laihalla? Ja käyntiääni on kyllä hirveä. Röpöttää ja pärisee ku mikäkin.

Ilmamassamittari?
Vastaa Viestiin