ensiovedot 99 saabeissa..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Kepa S
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 20:15
Paikkakunta: salo

ensiovedot 99 saabeissa..

Viesti Kirjoittaja Kepa S »

Pitäis kaverin vm-74 99 Saabiin saada vaihdettua joku tiuhempi ensioveto.. saimme selvitettyä että petrooli saabeissa oli joku tiuha välitys, kuin sattumalta saimme tietää erään petrooli saabin joka menossa paaliin. No me sinne äkkiä hakemaan auto ja purimme autosta ensiovedon pois. Nyt ihmettelemme että onko tässä nyt joku virhe kun ensioveto 3 rivisellä ketjulla (kolme erillistä ketjua!) mielestämme pitäis olla rattailla ensioveto.. Jos joku nyt osais kertoa onko tämä sopiva tohon kaverin Saabiin, siis ensio välitys pitäisi olla tiuha (kulku 4 vaihteella n. 5800rpm ja n. 150km/h) hammasluvut on kampiakselin pää/kytkin akseli 31 hammasta, vaihteisto 30 hammasta eli välitys n. 1.0 luokkaa. Mites noiden sopivuus muuten tohon vm-74 Saabiin? pelastin tästä myös kärjettämän virranjakajan.. jos joku tarvii petrooli Saabiin jotain osia, nyt sais halvalla hakea, auto vielä pihalla;)
Jällen avusta/ohjeista kiittäen.. Kepa p. 0466400373
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: ensiovedot 99 saabeissa..

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

99:n manuaalivaihteistoissa on ollut kahdenlaisia ensiövetoja, hammasrattailla ja ketjulla. Ketju tuli noin 1978. Välityssuhteita on useita sekä ketjulla että hampaillla. Tihein niistä on jo kaverisi -74:ssa ja sillä tulee nopeudeksi suurimmalla vaihteella ja tuhannella kierroksella noin 30 km/h rengastuksesta riippuen.

En tiedä voiko hammasrattaiden tilalle vaihtaa ketjuenskan, mutta eikö olisi saman vaihtaa koko laatikko.

Virranjakajan lisäksi kannattaa pelastaa sytytysyksikkö (tai sytytyksen vahvistin), joka sijaitsee jommassa kummassa lokasuojassa. Myös petron männät ovat virimiesten suosiossa matalan puristussuhteen ansiosta.
Kepa S
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 20:15
Paikkakunta: salo

Re: ensiovedot 99 saabeissa..

Viesti Kirjoittaja Kepa S »

No nyt tiedetään että ketjujakin on ollut 99 Saabeissa.. Mutta entäs toi ensio vedon välitys minkä sieltä petrosta irroitimme? onko se nyt tiuhempi? Kun sellainen pitäis olla että 4 vaihteella 5800rpm nopeus n. 150km/h;)
Kukas tähän osaa vastata? kiittäen;) Kepa
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: ensiovedot 99 saabeissa..

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Petrosta ottamanne enska on harvempi. -74:ssa oleva hammasratasvälitys on tihein mitä 99:eissä on koskaan ollut. Jos haluatte tiheimmän kokonaisvälityksen, niin teidän on löydettävä laatikko, jossa on tiheämpi perä. Niitä on ensimmäisissä 99:ssä runkonumeroon 99732007242 asti eli vaihtuu 1973.
Kepa S
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 20:15
Paikkakunta: salo

Re: ensiovedot 99 saabeissa..

Viesti Kirjoittaja Kepa S »

Kun ei nyt oikein mene tajuntaan mites nää välityssuhteet menee... :oops: Kun meillä nyt purettuna ton petron ensiovälitys joka on 31 ja 30 hampaiset. Kytkin akselilla oli 31 hampainen ja vaihteisto akselilla 30 hampainen eli välitys suhde joko 1.03 tai sitten 0.96 kummalla nyt sattuu jakamaan.. :roll: Meillä tiedossa oli että petrossa piti olla joku 7 enska ja siinä tiuha välitys, hammas luvut 25/32 joten välitys suhde joko 0.78 tai 1.28 :( Jos joku nyt sellain osaisi "rautalankasta taivuttamalla" selittää niin että pystyy vertaamaan tyhmempikin.. Muutoin kuin kertomalla että lyhyempi tai pitempi välitys...
Kun kuulemani mukaan noissa petro saabeissa oli vähän vaikeuksia noiden tehojen kanssa johtuen polttoaineesta, tuntuisi jotenkin omituiselta jos välitys olisi kamalan pitkä! tosta samaisesta syystä petroissa olisi kärjetös sytytyskin ettei olis tehohäviöitä sieltäkään..
Selventävästä vastauksesta kiittää :wink:
Kepa
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: ensiovedot 99 saabeissa..

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mihinkä siis etsit vastausta, jos oletta tiheämpää välitystä hakemassa ja se on jo teillä käytössä?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Kepa S
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 20:15
Paikkakunta: salo

Re: ensiovedot 99 saabeissa..

Viesti Kirjoittaja Kepa S »

Kiitos "mikkoimp" ytimekkäästä kommentistasi..! noi ei nyt kuitenkaan auta yhtään :( eli jotain tietoja eikä nasevia lauseita..
Kepa
jar
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 07:45

Re: ensiovedot 99 saabeissa..

Viesti Kirjoittaja jar »

Menisikö näin... jos kytkin akselin päässä on 31 hammasta ja vaihteiston akselilla 30 hammasta niin yhdellä kampiakselin kierroksella vaihtestoakseili pyörii vain hieman yli kierroksen (eli 1,03) ja vie autoa vastaavan matkan eteenpäin riippuen vaihteesta ja perästä. Toisessa vaihtoehdossa, siis 25 kampiakselin päässä ja 32 vaihteiston akselilla yhdellä kampiakselin kierroksella vahteisto pyörähtääkin vain osan kierroksesta ja mennään lyhyempi matka vastaavalla vaihteella ja perällä eteenpäin. Tiheämpi siis.

Terveisin
"2375"
99 EMS grp 2
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: ensiovedot 99 saabeissa..

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta miksi ihmeessä välitystä täytyy muuttaa sellaiseksi, että kierroksia on 5800 sadassaviidessäkympissä?
1770
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 13:18

Re: ensiovedot 99 saabeissa..

Viesti Kirjoittaja 1770 »

Saabiin on saatavana ainakin neljää eri ensiöketjuvälitystä:
välityssuhde 4 = 31 sisään 30 ulos
välityssuhde 5 = 30 sisään 27 ulos
välityssuhde 6 = 31 sisään 26 ulos
välityssuhde 7 = 32 sisään 25 ulos

Kun ensiövedon sisäänmenevässä rattaassa on enemmän hampaita, kun ulostulevassa, niin sehän johtaa siihen, että moottorin kierrosluku "nousee" vaihteiston sisäänmenossa (4 nostaa 1,03 kertaiseksi ja 7 nostaa 1,28 kertaiseksi), koska kun isompi hammaspyörä pyörähtää kerran, niin pienempi pyörähtää vähän enemmän.Tällöin siis vauhti kasvaa (jos voima riittää...). Saabin 4-vaihteisessa laatikossa 4-vaihde on ns. suora, eli ei kierrä minkään rattaiden kautta, joten laatikon sisäänmenevät kierrokset menevät täsmälleen samana perävälitykselle. Perävälitykseen kierrokset tulevat yleensä 9 hampaisen pienen vetopyörän kautta ja lähtevät 35 hampaisen lautaspyörän kautta. Eli tässä välityksessä laatikon kierrokset tippuvat vetoakselille mennessä. Tämän jälkeen auton nopeuteen vaikuttaa vielä renkaan vierintämatka, eli renkaan ympyrän pituus.

Millään vakio välityksillä ei ole mahdollist saavuttaa 5800 kierrosta 150 km/h. Mutta Saabiin löytyy lisäksi kilpakayttöön tarkoitetut perävälitykset 6 sisään 31 ulos ja 7 sisään 34 ulos, joista jälkimmäinen vaatii laatikon kuoriin pienen muutostyön. Lisäksi markkinoilla on ollut ainakin 9 sisään 33 ulos vakiovälitystä, joka ei sovi sinun käyttötarkoitukseen.

Näiden "pulttaa kiinni" osien lisäksi voi enskaan teettää sopivia välityksiä. Tämän lisäksi kaikki yläpään välitykset ovat ovat vaihtokelpoisia keskenään samoin kun kaikki alapään välitykset. Kun käytetään jotakin muuta, kuin Saabin suunnittelemaa ensiövälitystä, niin joudutaan modifioimaan ketjun kiristintä, sillä se ei välttämättä toimi kaikilla mahdollisilla välitysvaihtoehdoilla.

Kuten huomaat saadaan Saabisi kulkemaan juuri sellaista vauhtia niillä kierroksilla millä haluat, mutta se vaatii pikkuisen ajattelua ( ja ehkä vähän rahaa... ). Koska olen puuhannut jonkin verran kilpalaatikoiden parissa, niin voin hoitaa sinulle nämä muutostyöt. Yhteystiedot sinulla pitäisi olla, sillä edellisen puhelinsoiton jälkeen jäit miettimään myytkö minun historik-ralliautoprojektiini petrosta pelastamasi elektronisen jakajan...
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: ensiovedot 99 saabeissa..

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Kepa S kirjoitti:Jos joku nyt sellain osaisi "rautalankasta taivuttamalla" selittää niin että pystyy vertaamaan tyhmempikin.. Muutoin kuin kertomalla että lyhyempi tai pitempi välitys...Kepa
Harva välitys on sama kuin nopea ja tiheä puolestaan tarkoittaa hidasta. Välityssuhdetta kuvataan lukuarvolla, jossa pienempi luku tarkoittaa nopeaa (=harvaa) välitystä ja suurempi hidasta (=tiheä).

Teidän -74:ssa välityssuhde on 1 ja sen on hitain mitä vakiona Saabeissa on ollut.
Petrosta ottamanne välitys on 0,97 eli hiukan nopeampi.
Seiskan enska on nopein ja sen suhdeluku on 0,78.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Vastaa Viestiin