Kykinvika
Re: Kykinvika
Emmä tajuu...
Siis miten se kytkin pitää ohittaa? Tarkotatko, että voiko sen purkaa, vaikka työsylinteri ei toimiskaan? Ja mitä tarkoitat sillä, että kytkin käy koko ajan, mutta ei liiku mihinkään? Sitäkö, että kytkin on koko ajan kiinni ja käy moottorin pyöriessä, mutta ei irrota? Vai, että pystyy poljinta polkemaan, mutta työsylinteri ei liiku?
Tarkista nyt ensin, että nestettä on säiliössä. Sitten ilmaat työsylinterin. Jos ei onnistu, fuskaa joku tiiviste. Voi olla, että sekä pää- että työsylinterit tarvitsevat molemmat huoltoa.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Siis miten se kytkin pitää ohittaa? Tarkotatko, että voiko sen purkaa, vaikka työsylinteri ei toimiskaan? Ja mitä tarkoitat sillä, että kytkin käy koko ajan, mutta ei liiku mihinkään? Sitäkö, että kytkin on koko ajan kiinni ja käy moottorin pyöriessä, mutta ei irrota? Vai, että pystyy poljinta polkemaan, mutta työsylinteri ei liiku?
Tarkista nyt ensin, että nestettä on säiliössä. Sitten ilmaat työsylinterin. Jos ei onnistu, fuskaa joku tiiviste. Voi olla, että sekä pää- että työsylinterit tarvitsevat molemmat huoltoa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Kykinvika
Kaikki nesteet on kyllä ja sitä minä meinaan että kun painaa kytkintä pohjaan ja irrottaa sen niin silloin ei auto liiku minnekkään ja sitä juuri meinasin että pystyykö jollain tavalla saaman sen ohitetuksi sen kytkin homman??!!Lahti411 kirjoitti:Emmä tajuu...![]()
Siis miten se kytkin pitää ohittaa? Tarkotatko, että voiko sen purkaa, vaikka työsylinteri ei toimiskaan? Ja mitä tarkoitat sillä, että kytkin käy koko ajan, mutta ei liiku mihinkään? Sitäkö, että kytkin on koko ajan kiinni ja käy moottorin pyöriessä, mutta ei irrota? Vai, että pystyy poljinta polkemaan, mutta työsylinteri ei liiku?
Tarkista nyt ensin, että nestettä on säiliössä. Sitten ilmaat työsylinterin. Jos ei onnistu, fuskaa joku tiiviste. Voi olla, että sekä pää- että työsylinterit tarvitsevat molemmat huoltoa.
Re: Kykinvika
Hmmm. Tarkoitatko että kun painat kytkimen pohjaan ja laitat vaihteen päälle, niin auto ei liiku vaikka nostaa kytkintä? Haluat ohittaa kytkimen niin, että se olisi koko ajan kiinni?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Kykinvika
Anteeksi nyt, mutta ainakin minulla on edelleen vaikeuksia ymmärtää, mistä oikein on kyse.
Jos poljinta painaessa et pysty kytkemään vaihteita on vika todennäköisesti kytkinsylintereissä: sylintereihin ei muodostu tarpeeksi painetta poljinta painettaessa -> työsylinteri ei siirrä paininlaakeria -> kytkin ei irrota.
Jos auto ei liiku, vaikka vaihde on päällä, voi vika olla vaikka todella kuluneessa ja siksi luistavassa kytkinlevyssä. Rikkoutunut ensiöveto tai laatikko voi myös olla syynä.
Tuleeko muille muuta mieleen?
Onko tässä nyt joku ajatusvirhe... Jos painat kytkimen pohjaan ja kytkin irrottaa, niin eihän auton kuulukaan liikkua, koska olet juuri irrottanut vedon moottorilta vaihteistolle.hena900 kirjoitti:sitä minä meinaan että kun painaa kytkintä pohjaan ja irrottaa sen niin silloin ei auto liiku minnekkään
Jos kytkin ei toimi, niin silloinhan se on periaatteessa jo "ohitettu": ei kytkintä ->veto koko ajan päällä.hena900 kirjoitti:pystyykö jollain tavalla saaman sen ohitetuksi sen kytkin homman??!!
Jos poljinta painaessa et pysty kytkemään vaihteita on vika todennäköisesti kytkinsylintereissä: sylintereihin ei muodostu tarpeeksi painetta poljinta painettaessa -> työsylinteri ei siirrä paininlaakeria -> kytkin ei irrota.
Jos auto ei liiku, vaikka vaihde on päällä, voi vika olla vaikka todella kuluneessa ja siksi luistavassa kytkinlevyssä. Rikkoutunut ensiöveto tai laatikko voi myös olla syynä.
Tuleeko muille muuta mieleen?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Kykinvika
Eli kun ottaa kytkimen ylös ja vaihde päällä ei tapahdu mitään!! Vuotava työsylinteri siinä ainakin on.Lahti411 kirjoitti:Anteeksi nyt, mutta ainakin minulla on edelleen vaikeuksia ymmärtää, mistä oikein on kyse.
Onko tässä nyt joku ajatusvirhe... Jos painat kytkimen pohjaan ja kytkin irrottaa, niin eihän auton kuulukaan liikkua, koska olet juuri irrottanut vedon moottorilta vaihteistolle.hena900 kirjoitti:sitä minä meinaan että kun painaa kytkintä pohjaan ja irrottaa sen niin silloin ei auto liiku minnekkään
Jos kytkin ei toimi, niin silloinhan se on periaatteessa jo "ohitettu": ei kytkintä ->veto koko ajan päällä.hena900 kirjoitti:pystyykö jollain tavalla saaman sen ohitetuksi sen kytkin homman??!!
Jos poljinta painaessa et pysty kytkemään vaihteita on vika todennäköisesti kytkinsylintereissä: sylintereihin ei muodostu tarpeeksi painetta poljinta painettaessa -> työsylinteri ei siirrä paininlaakeria -> kytkin ei irrota.
Jos auto ei liiku, vaikka vaihde on päällä, voi vika olla vaikka todella kuluneessa ja siksi luistavassa kytkinlevyssä. Rikkoutunut ensiöveto tai laatikko voi myös olla syynä.
Tuleeko muille muuta mieleen?
Re: Kykinvika
Oletusarvoisesti kytkin on aina "kytkettynä" vaikka työsylinteri vuotaisi kuin seula.hena900 kirjoitti: Eli kun ottaa kytkimen ylös ja vaihde päällä ei tapahdu mitään!! Vuotava työsylinteri siinä ainakin on.
Eli vaihde päällä ja kytkinpoljin ylhäällä auton tulisi liikkua. Jos niin ei kuitenkaan tapahdu, niin kuten edellinen vastaaja sanoi: kytkinlevy on loppuunkulunut, eli se ei pysty enää "kytkemään" eli siirtämään moottorilta voimaa vaihteistoon/vetopyörästöön.
Eikös niin asiantuntijat, että tuolloin saattaa sieraimiin kantautua myös ylimääräistä tuoksua? Konehuoneesta kytkin löytyy jäähdyttimen vastapäätä jos haluat nuuhkia. En tiedä onko tämä vain urbaani legenda, mutta jotkut väittävät saaneensa kuolleen kytkimen hetkeksi toimimaan tarjoamalla sinne vähän cocacolaa kytkinlevyn kitkapintaa käsittelemään.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Kykinvika
Ainiin, on mulle kerran yhden projektin kanssa (ei Saab) käynyt niinkin, että kun auto oli seisonut vuosia käyttämättä ja polkaisin kytkintä, niin työsylinteri jumittui jättäen kytkimen pysyvästi irti. Tässä tapauksessa työsylinteri oli sitten ihan finaalissa; ruostetta sisällä, sakkaa ja tiivisteet ihan sököt. En usko, että vastaavaa kovin helposti kuitenkaan tapahtuu, mutta mahdollista tuokin on.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Kykinvika
Ittellä oon rempannu 3 kytkimen pääsylinterin 99 kun poljin menee pohjaan vaihde ei mee enään sisään. Kokeilisin ostaa korjaus sarjan kytkimen pääsylinterille ja vaihtaa kaikki kumi osat ja jousen sinne niin varmaan kytkin alkaa toimia ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Kykinvika
Oletko kurkannut siitä kytkinkopan pikkuluukusta kuinka kulunut kytkinlevy autossa on? Samallahan siitä voi katsoa onko työsylinterissä mitään elämää, jos saat jonkun painelemaan kytkintä.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Kykinvika
Kytkinlevyä ei periaatessa löydy autosta katsoin kyllä mutta ei näkynyt levyäSaab-man kirjoitti:Oletko kurkannut siitä kytkinkopan pikkuluukusta kuinka kulunut kytkinlevy autossa on? Samallahan siitä voi katsoa onko työsylinterissä mitään elämää, jos saat jonkun painelemaan kytkintä.
Re: Kykinvika
No vika löytyi. Siis levyä ei ole, vai et löytänyt? Eikö kannattaisi vetää auto talliin, ja laittaa uudet hilppeet kiinni.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Re: Kykinvika
http://i38.tinypic.com/e84br6.jpg
Jos vaikka jotakin on nyt ollut epäselvää
Jos vaikka jotakin on nyt ollut epäselvää
Re: Kykinvika
No joo... ei siitä luukusta sitä levyä näy, tai jos näkyy niin sitten on pahempi vika. Eli, luukusta näkyy työsylinteri. Oletan, että autosi työsylinteri on mallia uudempi. Työsylinterin männässä on musta muovinen holkki. Tuon holkin ja työsylinterin koneistetun pinnan väliin väliin tulee jäädä rako kun kytkinpoljin on ylhäällä. Alfamerin opuksen mukaan raon tulee olla vähintään 2 mm. Tuohon 2 mm en ota kantaa, koska noin kulunutta levyä ei ole autoissani (nykyisessä ja entisessä OG900) ikinä ollut, mutta selvä rako siinä tulee kuitenkin olla.hena900 kirjoitti:Kytkinlevyä ei periaatessa löydy autosta katsoin kyllä mutta ei näkynyt levyäSaab-man kirjoitti:Oletko kurkannut siitä kytkinkopan pikkuluukusta kuinka kulunut kytkinlevy autossa on? Samallahan siitä voi katsoa onko työsylinterissä mitään elämää, jos saat jonkun painelemaan kytkintä.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06