Kykinvika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
hena900
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:19
Paikkakunta: Porvoo

Kykinvika

Viesti Kirjoittaja hena900 »

Pystyykö OG Saab 900 turbon kytkintä ohittaa millään tavalla? ja mitä kytkimessä on vikaa kun kytkin tuntuu koko ajan käyvän eikä liiku minnekkään? Vuotava työsylinteri???
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Kykinvika

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Emmä tajuu... :roll:
Siis miten se kytkin pitää ohittaa? Tarkotatko, että voiko sen purkaa, vaikka työsylinteri ei toimiskaan? Ja mitä tarkoitat sillä, että kytkin käy koko ajan, mutta ei liiku mihinkään? Sitäkö, että kytkin on koko ajan kiinni ja käy moottorin pyöriessä, mutta ei irrota? Vai, että pystyy poljinta polkemaan, mutta työsylinteri ei liiku?

Tarkista nyt ensin, että nestettä on säiliössä. Sitten ilmaat työsylinterin. Jos ei onnistu, fuskaa joku tiiviste. Voi olla, että sekä pää- että työsylinterit tarvitsevat molemmat huoltoa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
hena900
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kykinvika

Viesti Kirjoittaja hena900 »

Lahti411 kirjoitti:Emmä tajuu... :roll:
Siis miten se kytkin pitää ohittaa? Tarkotatko, että voiko sen purkaa, vaikka työsylinteri ei toimiskaan? Ja mitä tarkoitat sillä, että kytkin käy koko ajan, mutta ei liiku mihinkään? Sitäkö, että kytkin on koko ajan kiinni ja käy moottorin pyöriessä, mutta ei irrota? Vai, että pystyy poljinta polkemaan, mutta työsylinteri ei liiku?

Tarkista nyt ensin, että nestettä on säiliössä. Sitten ilmaat työsylinterin. Jos ei onnistu, fuskaa joku tiiviste. Voi olla, että sekä pää- että työsylinterit tarvitsevat molemmat huoltoa.
Kaikki nesteet on kyllä ja sitä minä meinaan että kun painaa kytkintä pohjaan ja irrottaa sen niin silloin ei auto liiku minnekkään ja sitä juuri meinasin että pystyykö jollain tavalla saaman sen ohitetuksi sen kytkin homman??!!
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Kykinvika

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Hmmm. Tarkoitatko että kun painat kytkimen pohjaan ja laitat vaihteen päälle, niin auto ei liiku vaikka nostaa kytkintä? Haluat ohittaa kytkimen niin, että se olisi koko ajan kiinni?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Kykinvika

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Anteeksi nyt, mutta ainakin minulla on edelleen vaikeuksia ymmärtää, mistä oikein on kyse.
hena900 kirjoitti:sitä minä meinaan että kun painaa kytkintä pohjaan ja irrottaa sen niin silloin ei auto liiku minnekkään
Onko tässä nyt joku ajatusvirhe... Jos painat kytkimen pohjaan ja kytkin irrottaa, niin eihän auton kuulukaan liikkua, koska olet juuri irrottanut vedon moottorilta vaihteistolle.
hena900 kirjoitti:pystyykö jollain tavalla saaman sen ohitetuksi sen kytkin homman??!!
Jos kytkin ei toimi, niin silloinhan se on periaatteessa jo "ohitettu": ei kytkintä ->veto koko ajan päällä.

Jos poljinta painaessa et pysty kytkemään vaihteita on vika todennäköisesti kytkinsylintereissä: sylintereihin ei muodostu tarpeeksi painetta poljinta painettaessa -> työsylinteri ei siirrä paininlaakeria -> kytkin ei irrota.

Jos auto ei liiku, vaikka vaihde on päällä, voi vika olla vaikka todella kuluneessa ja siksi luistavassa kytkinlevyssä. Rikkoutunut ensiöveto tai laatikko voi myös olla syynä.

Tuleeko muille muuta mieleen?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
hena900
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kykinvika

Viesti Kirjoittaja hena900 »

Lahti411 kirjoitti:Anteeksi nyt, mutta ainakin minulla on edelleen vaikeuksia ymmärtää, mistä oikein on kyse.
hena900 kirjoitti:sitä minä meinaan että kun painaa kytkintä pohjaan ja irrottaa sen niin silloin ei auto liiku minnekkään
Onko tässä nyt joku ajatusvirhe... Jos painat kytkimen pohjaan ja kytkin irrottaa, niin eihän auton kuulukaan liikkua, koska olet juuri irrottanut vedon moottorilta vaihteistolle.
hena900 kirjoitti:pystyykö jollain tavalla saaman sen ohitetuksi sen kytkin homman??!!
Jos kytkin ei toimi, niin silloinhan se on periaatteessa jo "ohitettu": ei kytkintä ->veto koko ajan päällä.

Jos poljinta painaessa et pysty kytkemään vaihteita on vika todennäköisesti kytkinsylintereissä: sylintereihin ei muodostu tarpeeksi painetta poljinta painettaessa -> työsylinteri ei siirrä paininlaakeria -> kytkin ei irrota.

Jos auto ei liiku, vaikka vaihde on päällä, voi vika olla vaikka todella kuluneessa ja siksi luistavassa kytkinlevyssä. Rikkoutunut ensiöveto tai laatikko voi myös olla syynä.

Tuleeko muille muuta mieleen?
Eli kun ottaa kytkimen ylös ja vaihde päällä ei tapahdu mitään!! Vuotava työsylinteri siinä ainakin on.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kykinvika

Viesti Kirjoittaja lucaf »

hena900 kirjoitti: Eli kun ottaa kytkimen ylös ja vaihde päällä ei tapahdu mitään!! Vuotava työsylinteri siinä ainakin on.
Oletusarvoisesti kytkin on aina "kytkettynä" vaikka työsylinteri vuotaisi kuin seula.
Eli vaihde päällä ja kytkinpoljin ylhäällä auton tulisi liikkua. Jos niin ei kuitenkaan tapahdu, niin kuten edellinen vastaaja sanoi: kytkinlevy on loppuunkulunut, eli se ei pysty enää "kytkemään" eli siirtämään moottorilta voimaa vaihteistoon/vetopyörästöön.

Eikös niin asiantuntijat, että tuolloin saattaa sieraimiin kantautua myös ylimääräistä tuoksua? Konehuoneesta kytkin löytyy jäähdyttimen vastapäätä jos haluat nuuhkia. En tiedä onko tämä vain urbaani legenda, mutta jotkut väittävät saaneensa kuolleen kytkimen hetkeksi toimimaan tarjoamalla sinne vähän cocacolaa kytkinlevyn kitkapintaa käsittelemään.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Kykinvika

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ainiin, on mulle kerran yhden projektin kanssa (ei Saab) käynyt niinkin, että kun auto oli seisonut vuosia käyttämättä ja polkaisin kytkintä, niin työsylinteri jumittui jättäen kytkimen pysyvästi irti. Tässä tapauksessa työsylinteri oli sitten ihan finaalissa; ruostetta sisällä, sakkaa ja tiivisteet ihan sököt. En usko, että vastaavaa kovin helposti kuitenkaan tapahtuu, mutta mahdollista tuokin on.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Tapani_99
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Syys 22, 2009 12:04

Re: Kykinvika

Viesti Kirjoittaja Tapani_99 »

Ittellä oon rempannu 3 kytkimen pääsylinterin 99 kun poljin menee pohjaan vaihde ei mee enään sisään. Kokeilisin ostaa korjaus sarjan kytkimen pääsylinterille ja vaihtaa kaikki kumi osat ja jousen sinne niin varmaan kytkin alkaa toimia :D
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Kykinvika

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Oletko kurkannut siitä kytkinkopan pikkuluukusta kuinka kulunut kytkinlevy autossa on? Samallahan siitä voi katsoa onko työsylinterissä mitään elämää, jos saat jonkun painelemaan kytkintä.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
hena900
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kykinvika

Viesti Kirjoittaja hena900 »

Saab-man kirjoitti:Oletko kurkannut siitä kytkinkopan pikkuluukusta kuinka kulunut kytkinlevy autossa on? Samallahan siitä voi katsoa onko työsylinterissä mitään elämää, jos saat jonkun painelemaan kytkintä.
Kytkinlevyä ei periaatessa löydy autosta katsoin kyllä mutta ei näkynyt levyä
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Kykinvika

Viesti Kirjoittaja Naxu »

No vika löytyi. Siis levyä ei ole, vai et löytänyt? Eikö kannattaisi vetää auto talliin, ja laittaa uudet hilppeet kiinni.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: Kykinvika

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

http://i38.tinypic.com/e84br6.jpg
Jos vaikka jotakin on nyt ollut epäselvää
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Kykinvika

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

hena900 kirjoitti:
Saab-man kirjoitti:Oletko kurkannut siitä kytkinkopan pikkuluukusta kuinka kulunut kytkinlevy autossa on? Samallahan siitä voi katsoa onko työsylinterissä mitään elämää, jos saat jonkun painelemaan kytkintä.
Kytkinlevyä ei periaatessa löydy autosta katsoin kyllä mutta ei näkynyt levyä
No joo... ei siitä luukusta sitä levyä näy, tai jos näkyy niin sitten on pahempi vika. Eli, luukusta näkyy työsylinteri. Oletan, että autosi työsylinteri on mallia uudempi. Työsylinterin männässä on musta muovinen holkki. Tuon holkin ja työsylinterin koneistetun pinnan väliin väliin tulee jäädä rako kun kytkinpoljin on ylhäällä. Alfamerin opuksen mukaan raon tulee olla vähintään 2 mm. Tuohon 2 mm en ota kantaa, koska noin kulunutta levyä ei ole autoissani (nykyisessä ja entisessä OG900) ikinä ollut, mutta selvä rako siinä tulee kuitenkin olla.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Vastaa Viestiin