900 t16

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Tukez
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Elo 11, 2010 19:32

900 t16

Viesti Kirjoittaja Tukez »

Moi!!
Oon tässä ostamassa ekaa autoo ja oon katellu tollasii Saab 900 t16 autoja. Mun mielestä auto on ihan hieno ja olis kiva omistaa sellanen auto joka vähän ees erottus massasta ku kaikki teinit ajelee nykyää vaa bemmeillä ja sierroilla yms. Tehojakii on tussa turbossa sen verran ettei jää muitten jalkoihin. Ja lisäks kuulin, että on toi ton auton kone olis melko kestävä.

Kiinnostas tietää, että millanen toi ko. auto on ajaa ja paljo se painaa suunnilleen???
Plussii ja miinuksii kiitos.
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900 t16

Viesti Kirjoittaja aero »

Tukez kirjoitti:Moi!!
Oon tässä ostamassa ekaa autoo ja oon katellu tollasii Saab 900 t16 autoja. Mun mielestä auto on ihan hieno ja olis kiva omistaa sellanen auto joka vähän ees erottus massasta ku kaikki teinit ajelee nykyää vaa bemmeillä ja sierroilla yms. Tehojakii on tussa turbossa sen verran ettei jää muitten jalkoihin. Ja lisäks kuulin, että on toi ton auton kone olis melko kestävä.

Kiinnostas tietää, että millanen toi ko. auto on ajaa ja paljo se painaa suunnilleen???
Plussii ja miinuksii kiitos.
Mitä paskempi keli, sen parempi on OG ajaa - auto on suunniteltu silloin, kun hiekkateitä oli vielä paljon ja talvet olivat vielä talvia. Kesälläkin ihan mainio ajettava, mutta loskakelillä voi monen uudenkin auton jälkeen hämmästyä, että loskassakin voi ajaa suoraan ja kääntyä niinkuin kuski haluaa. Kannattaa hankkiutua koeajolle, niin saa hajua että millainen auto on kyseessä. Omamassa varusteista riippuen heiluu jossain 1200-1300kg tienoossa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: 900 t16

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Ruoste on ainakin yksi miinus. Kannattaa ainaki kattoa vetarin tunnelit, ovien alareunat ja peräkontista..
nimim: Kokemusta on!!!
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Tukez
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Elo 11, 2010 19:32

Re: 900 t16

Viesti Kirjoittaja Tukez »

Joo ruosteesta oon kuullu kanssa ennenkii. Joku väitti joskus, että noi autot on tehty tahallaa aliohjaaviks ja sopii vaa matka ajoon. Kuulemma sillee kuski oppii jarruttamaa mutkii oikein tai jotai, mutta sitä en kyllä oikeen usko.
Pitääpä koittaa ettiä tuommasta autoo, jos pääsis koittaan.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: 900 t16

Viesti Kirjoittaja saabracing »

muut ruosteet on helppo hitsata, mutta ne vetarintunnelit ja tukivarsien kohdat jos on pahoin hapantunut, niin ettisin jo korjatun tai ehjäpeltisen jos kohalle semmonen sattuu lööytymään...
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900 t16

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tukez kirjoitti:Joku väitti joskus, että noi autot on tehty tahallaa aliohjaaviks ja sopii vaa matka ajoon. Kuulemma sillee kuski oppii jarruttamaa mutkii oikein tai jotai, mutta sitä en kyllä oikeen usko.
Joku oli ihan oikeassa, väittämä pätee 99,8% tarkkuudella kaikkiin etuvetoisiin autoihin.
Tiukkoihin mutkiin on hyvä jarruttaa, etenkin liukkaalla. Sen oppii esimerkiksi autokoulussa, ei siihen Saabia tarvitse.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900 t16

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vakiona OG900 on aliohjaava mutta saa sen kääntymäänkin kun laittaa sopivat pyöränkulmat ja lisää vakaajaa taakse. Mutta sitten pitää osata ajaa jonkin verran yliohjaavalla etuvedolla joka on ihan eri juttu kuin aliohjaavalla etuvedolla tai vaikka takavedolla ajaminen.

Jos ensimmäistä autoa hankkii niin se harjoittelu kannattaa suorittaa radalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 900 t16

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Ei jätä kuljettajaa kylmäksi... Kesällä on kiva ohitella, jos teknikka on viritetty riittää pientä näpertelyä, kisailijoita riittää. Lämmin auto. Parempaa tuskin löytyy mutta vaatii hyvää huolenpitoa.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Tukez
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Elo 11, 2010 19:32

Re: 900 t16

Viesti Kirjoittaja Tukez »

Jos vaa löytys sopivaa saabia nii voishan tota kävästä kattoo. Ei taida älyttömän yleisii olla noi t16 saabit. Ei niitä ainakaa kovin usein myynnissä nää.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: 900 t16

Viesti Kirjoittaja pevi »

Ota selvää "tapahtumat" osiosta onko paikkakuntasi lähialueella kokoontumisia ja suunnista sinne. Varmastikin löytyy mahdollisuus koeajoon, jos vaan sattuu 16T malleja olemaan paikalla. Ei ole ihan siitä yleisestä päästä, tosin onhan se erityisesti harrastajien suosima.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: 900 t16

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Todellakin ajo-ominaisuudet vaihtelevat yksilöittäin paljonkin. Kuluneisuutta, vakaajat ym. ym. Omaa aeroa pystyy soralla viemään takavetoisen tavalla. Ei nopeaa, mutta mukavaa! Sama fiilis oli yhdellä ysiysillä aikanaan, tosin kerran sillä lähti asfaltillakin perä irti yli satasen vaudissa ja en vieläkään tiedä miten sen sain suoraksi. Juuri kortin saanut nuorimieshän on niin fiksu! Tuli rauhoituttua aika tavalla sen jälkeen... Lähinnä satkut tosiaan puskee yleensä kyllä sinne minne nokka näyttää. Rauhoittaa automaattisesti kaahailuhaluja.
Ruoste on tosiaan se pahin peikko. Todellakin vetarin tunnelit aika v-mäiset ja melko usein ruosteessa, jos ei ole niitä säännöllisesti putsattu..
T16 kuitenkin on auto, jolla ajellessa on hymy suunpelissä! Ei kellon mukaan mikään älytön raketti, mutta fiilis sen ratkaisee. Sellainen alle vaan, jos hyvä sattuu löytymään. Voi olla hankalaa, koska jo vanha auto. Pientä ruostetta tuon ikäisissä on jo käytännössä kaikissa, jotka on myynnissä.
Sauli.M #1562
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 900 t16

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tähän ruostehommaan on pakko kyllä kommentoida, että missä og900 ikäisissä autoissa ei ruosteongelmaa olisi?. No ehkä jotkut patongit, joissa on galvanointi, mutta niissä sitten muita murheita yllinkyllin.
Aika harvassa alkaa olemaan pystäri 900 tai 99 ikäiset muun merkkiset autot täällä pohjolan teillä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900 t16

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

T16 pitäs kans vielä omistaa, kokemusta yhdestä T8:sista, joka oli sekin tehojensa puolesta ihan kiva peli.

Koeajossa kiinnitä huomiota myös vaihdelaatikon toimintaan.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Vastaa Viestiin