Ostin tossa satkun aamupäivällä ja huomasin että autossa on tummennuskalvot sävylasien päällä. Onko kellään hyvää vinkkiä millä hitolla ne sais pois? Takalasista ei nää yhtää mitää yöllä, paitsi takanatulevan ajovalojen pisteet. Sivulasitkin ovat rasittavan tummat, kun yrittää nopeasti vilkasta sivullaolevia. Takalasin kalvot taittaa jotenkin oudon epätasaisesti ja näkymät ovat mielenkiintoiset
Raappaa ei viiti käyttää ku lasit varmasti naarmuuntuu ja 5D takalasihan on sopivan kaareva. Auttaiskohan kuumailmapuhallin + tärpätti tms? Yritin vähän rapsutella sormella niin päältä lähtee kirkas kalvo, mutta tumma pinta jäi ikkunaan.
Takalasin lämmitys nauhat varmaan lähtee sitten samalla kun kalvotkin.
Kuumailmapuhallin on varmaan toimiva vekotin sillä varauksella että lasi voi haljeta jos reippaasti tohottaa.
Ksyleeni:ä kannattaa kokeilla liimojen poistoon löytyy joka rautakaupasta.
Toimii yleensä paremmin kuin asetooni mikä tuppaa kuivumaan liijan nopeasti.
Anopin ooppelin takalasista tuli revittyä kalvo viime kesänä. Muovi revittiin ensin ihan sormin pois ja lasiin liimaantunut tumma väri hangattiin tinnerillä. Appiukko oli saanut tinnerin jostain automaalaamosta, eli tuosta tökötistä ei ole tarkempaa tietoa. Melkoinen hankaaminen oli, mutta puhdas tuli ja takalasin lämmitysvastukset säilyi.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
axp102 kirjoitti:
...irrottelin kalvot, ja hommaan meni noin sata minuuttia. oli huomattavasti helpompi homma kuin luulinkaan. oli vaan menny aika haperox, eli vaati ihan oikeesti lämmityksen. takalasin lämppäriä en oo tosin kokeillu, kuinkahan on käyny?
liimat lähtee näköjään lasolilla.
tummennuskalvonpoistajan muistilistaan kirjoitetaan siis:
-riittävä esilämmitys (kuumailmapuhallin)
-suojavarustus (ohuet hanskat ettei näpit pala)
-jälkien siivoaminen (lasol+joku rätti)
alleviivatut on kopioitu suoraan immenkalvonpoistajan muistilistasta.
Ja takalasinlämppäri pelaa.
Kalvon reunasta kiinni, pientä vetoa ja varovaista lämmitystä ettei pala puhki.
kannattaa ensin kokeilla hiustenkuivaajalla, koska kuumailmapuhallin on aika raju peli, eli lasi jos paikallisesti liikaa kuumene ja laajenee, niin rapsahtaa jostain helposti, koska jännityksiä on aina jo valmiinakin. kylmällä kelillä en lähtisi ollenkaan kokeilemaan, vaan karmeassa auringonpaahteessa tai sitten jossain maalaamon kuivaushuoneessa. Jos koko kalvon poistoa ei saa oikein kerralla toimimaan, niin kiero kikka voisi olla siivuttaa kalvo niin, että esim jättää raidat lämmityslankojen kohdille vaikka lopullisesti, näin varmistaa lankojen ehjänä pysymistä.
jollain vanhalla pölynimurilla voi myös tohottaa sellaista yleislämmitystä, mutta eipä se päljoa kylmällä kelillä ulkona vaikuta, kun lasin toisella puolen on kylmää.
jos ei liiman jämät lasolilla lähde, niin tinneri ( sisältää n. olikohan 30 % tolueenia ja loput asetoonia, vai olikohan päinvastoin ?), joka tapauksessa ei haihdu niin nopeasti kuin pelkkä asetoni.
tärpätti jättää öljyisen oloisen kalvon ja sen joutuu kuitenkin jollain tinnerillä pesemään pois.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Aikoinaan kun irroittelin väliaikaista autovero tarraa auton tuulilasista.
Niin WD-40 osoittautui erittäin päteväksi aineeksi tässä hommassa, en tiedä
miten toimii näitten tummennus kalvojen kanssa.
( aineen pitää antaa vaikuttaa jonkin aikaa )
stara kirjoitti:...kylmällä kelillä en lähtisi ollenkaan kokeilemaan, vaan karmeassa auringonpaahteessa tai sitten jossain maalaamon kuivaushuoneessa...
Mä tein sen melko vilakalla syysilmalla, eikä vahinkoa tapahtunut. Tosin yleinen näppituntuma ja kokemus kaikenlaisten materiaalien kanssa peuhaamisesta oli apuna herkistelyssä. Uskon kyllä lämpimän ilman auttavan, muttei siinä ainakaan minun kalvojeni tapauksessa mitään saunaa tarvittu.
stara kirjoitti:... Jos koko kalvon poistoa ei saa oikein kerralla toimimaan, niin kiero kikka voisi olla siivuttaa kalvo niin, että esim jättää raidat lämmityslankojen kohdille vaikka lopullisesti, näin varmistaa lankojen ehjänä pysymistä...
Tuota en koittaisi, ne pikku soirot sitten repsottanevat sieltä lasista vuosia. Eikä sitä saa nätisti leikattua ku mattopuukolla ja se jättää kyllä näärmut lasiin. Mahdollisimman isoina paloina vaan. Ja RAUHASSA.